Använda öppnad flaska bromsvätska efter två år

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Förra gången jag bytte bromsvätska för drygt två år sedan gick bara halva flaskan åt. Den har stått förvarad med plastkorken åtskruvad i ett isolerat men inte uppvärmt garage, så miljön har erbjudit såväl varierande temperatur som luftfuktighet.

Skulle ni använda den öppnade flaskan eller ta en helt ny flaska, med tanke på eventuell risk att fukt trängt in och kontaminerat vätskan?

Kollar förstås så att den inte är uppenbart grumlig, men det är ju inte vätskan i hojen heller och den byter jag ändå vid tvåårsintervallet för säkerhets skull.

Det är DOT 5.1-vätska. Hittar inget på Motuls hemsida om hur länge en öppnad flaska kan förvaras annat än att korken skall skruvas åt ordentligt. Får väl utgå från att en normalt åtskruvad plastkork inte sluter lika tätt som en oöppnad flaska som även har folieförsegling.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Absolut inte använda den där. Den är faktiskt sämre än den du tappar ur hojen.

Bromsvätska kostar några tior. Hallå.

Mvh
Jo jag har redan köpt ny bromsvätska och min första spontana tanke var att öppna en ny flaska, men kändes ändå slösaktigt att kasta bort den öppnade ifall risken med att använda den trots allt skulle vara obefintlig.

Men om det nu är gängse praxis så får jag väl göra så och det innebär ju samtidigt en lärdom att det kan vara vettigt att inte köpa onödigt stora flaskor i förhållande till mängden som går åt, ifall man inte skall byta på flera hojar samtidigt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jo jag har redan köpt ny bromsvätska och min första spontana tanke var att öppna en ny flaska, men kändes ändå slösaktigt att kasta bort den öppnade ifall risken med att använda den trots allt skulle vara obefintlig.

Men om det nu är gängse praxis så får jag väl göra så och det innebär ju samtidigt en lärdom att det kan vara vettigt att inte köpa onödigt stora flaskor i förhållande till mängden som går åt, ifall man inte skall byta på flera hojar samtidigt.

Ett annat alternativ är att spara flaskan och skriva ”Färgborttagning” på den…

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En helt försluten flaska kommer det varken in eller ut något ur, den bromsvätskan skulle jag inte tveka att använda.
Man kan ju säga att innehållet är miljoner år gammalt redan så ett nåt till gör ingen större skillnad

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En helt försluten flaska kommer det varken in eller ut något ur, den bromsvätskan skulle jag inte tveka att använda.
Man kan ju säga att innehållet är miljoner år gammalt redan så ett nåt till gör ingen större skillnad

Jag har faktiskt provat det där. Med samma resonemang kommer det inte in något i bromsvätskan på hojen heller.

Men: En öppnad flaska som varit öppen i exakt 30 sekunder och sedan får korken påskruvad igen är förstörd efter 8 månader i garagehyllan. Jag har (av pur snålhet) provat flera gånger.

Det finns en anledning till att rekommendationerna ser ut som de gör. Och det är ju ingen kostnad att tala om.

5b3617d0b061975c990c5fe17252914d.jpg

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har faktiskt provat det där. Med samma resonemang kommer det inte in något i bromsvätskan på hojen heller.

Men: En öppnad flaska som varit öppen i exakt 30 sekunder och sedan får korken påskruvad igen är förstörd efter 8 månader i garagehyllan. Jag har (av pur snålhet) provat flera gånger.

Det finns en anledning till att rekommendationerna ser ut som de gör. Och det är ju ingen kostnad att tala om.

5b3617d0b061975c990c5fe17252914d.jpg

Mvh

Det är inga rörliga delar på en flaska.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det du skriver låter visserligen rimligt. Det knepiga är osäkerheten kring om den är helt försluten när folieförseglingen är bruten och jag inte minns om jag tänkte på att skruva åt korken extra hårt. Antar den faktorn är viktigare än den luft/fukt som varit i flaskan sen korken stängdes. Händer ibland att andra halvöppnade flaskor med rengöringsmedel och annat som jag har i garaget blir tydligt deformerade efter att de stått länge så jag antar att det innebär att luft sipprar in/ut vid förändringar av lufttryck/temperatur osv.

Min initiala tanke var att det borde vara att jämställa med en hoj med nybytt bromsvätska som förvarats i två år utan att köras och i de fallen brukar väl riktlinjerna vara att byta eftersom intervallen utgår helt från kalendertid.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Just bromsvätska säljs ju i även småförpackningar så det blir mindre slöseri. Jag har också testat bromsvätska från bruten förpackning och min mätare visade att det var vatten i den. Köper ny varje gång jag byter.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Just bromsvätska säljs ju i även småförpackningar så det blir mindre slöseri. Jag har också testat bromsvätska från bruten förpackning och min mätare visade att det var vatten i den. Köper ny varje gång jag byter.
Precis ett sånt svar jag behövde. Då är saken klar, det blir ny flaska. Tack!

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Med tanke på att den innehåller tillsatser, och tydligen ådras även i obruten förpackning så tvivlar jag på den tesen.
Och just bromsvätska är ju dessutom väldigt hygroskopisk, så jag sparar inte öppnade flaskor.

Last edited:

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
TS verkar övertygad.

För den ute i kulisserna som fortfarande tvekar kan vi ta en parallell som ligger närmare hjärtat.

Tänk att det blir en halv öl kvar en helg.
Du korkar igen den, förvarar mörkt och svalt igenom veckan.

Frågan blir: är det just den ölen du är sugen på nästa helg...?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
TS verkar övertygad.

För den ute i kulisserna som fortfarande tvekar kan vi ta en parallell som ligger närmare hjärtat.

Tänk att det blir en halv öl kvar en helg.
Du korkar igen den, förvarar mörkt och svalt igenom veckan.

Frågan blir: är det just den ölen du är sugen på nästa helg...?
Då kan man använda den i köttgrytan. Men viktigaste skillnaden: det blir aldrig en halv öl kvar!

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag har säkert fel :) men om man skruvar åt en flaska hårt, tänker att, släpper det locket igenom, mer luft än locket på en bromsvätske behållare? Är det mer andelar luft i tex en halvfull flaska än en en halvfull bromsvätske behållare,

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen