Använda öppnad flaska bromsvätska efter två år

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hittade en plomberad oöppnad flaska med motul racing bromsvätska för ett tag sedan på hyllan i garaget. Kunde inte komma på vart den kom ifrån. Men kom på att den kommit tillsammans med när köpte stålomspunna slangar till en bil jag hade för många år sedan. Tror den köptes ca 2009.
När jag öppnade den och tittade på den så var den samma färg som morgon piss efter en fylllekväll alltså mörk piss färg.

Jag har i vintras råkat ut för en oöppnad liten flaska DOT4 vars innehåll var väldigt mörkt. Jag minns inte när jag köpte den men det var nog före pandemin och i värsta fall var den kvar sedan 2013-2014 då jag renoverade flera äldre hojar och servade några till.

Vid säkerhetskontroll på SMC-kurser brukar vi också kika på färgen och ställa frågan till ägaren om han/hon vet när den byttes sist. Bara för att uppmärksamma det.

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Flaskan till vänster är från 2024.
Flaskan till höger är från 2022. Man ser kondens.

IMG_1523.jpeg

Vänster labbglas 2024, höger 2022.
IMG_1525.jpeg

Oöppnad flaska från förra veckan.
IMG_1526.jpeg

En Dot 3 som öppnades förra veckan. Lite ljusare. I bromspumpen ser den ljusare ut än på bilden.
IMG_1527.jpeg

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Den nybytta Dot3 ser inte helt klar ut men jämfört med den gamla så ser det bra ut.

IMG_1529.jpeg

Som sagt, detta är inget skämt eller påhitt. Bromsvätskan såg ut så här i originalbromspumpen. Det flytande har jag redan hällt ut när jag tog bilden.
Bromsarna funkade trots detta. Både förra ägaren och jag har besiktat hojen i detta skick.

IMG_1450.jpeg

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Skulle vara intressant att ta den där två år gamla flaskan och hälla i en kastrull på spisen och slå på plattan och mäta vid vilken temperatur bromsvätskan börjar koka ! Nyfiken är jag ! :rodnar
Och jämföra med specifikationen för Motul 5.1 bromsvätska. Ligger kokpunkten nära 272°C (torr fuktfri) eller nära 185°C fuktig...
eller så köper man Castrol SRF: Våt kokpunkt 270°C.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Köpte Brembo bromsvätska nu senast. Ska ha i det istället för Biltemas.
Jäklar vilka stoppisar det ska bli.
Får varna besiktningskillen när jag åker dit.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är dags att byta men jag vill inte.
Bandit 1250 med ABS.
Byter som vanligt eller är där någon absenhet som inte får vätskan bytt då?

Kopplingssidan ser som vanligt värre ut än bromseriet. Varför är det så?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är dags att byta men jag vill inte.
Bandit 1250 med ABS.
Byter som vanligt eller är där någon absenhet som inte får vätskan bytt då?

Kopplingssidan ser som vanligt värre ut än bromseriet. Varför är det så?

För att många struntar helt i att byta kopplingsvätskan…

Mvh

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
För att många struntar helt i att byta kopplingsvätskan…

Mvh
…som är så jämförelsevis enkel.

Min är en 2009 som hade gått 907 mil när jag köpte den i juni. Förre (2e) ägaren hade haft den i 3-4 år och servat den när han köpte den. Sen körde han 200 mil totalt. Vätskorna var från den servicen. Jag har bara bytt olja 2 ggr och den har nu gått det dubbla, lite drygt. Enda vätskan jag inte byter så frekvent är kylet.

Undrar om abs kommer att vålla mig några bekymmer vid bytet, som på duccen och kanske bmwn?

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
ABS i sig är väl inte hela världen. De stora problemen hade BMW på sitt servosystem 2001-2006 där servopumpen rostade invändigt ifall man inte bytte bromsvätskan regelbundet. Nu fanns det fler faktorer som spelade in men från början var det en +20.000kr- affär att fixa. Och då blev ryktet dåligt såklart. Idag kostar det typ 3000 att få enheten renoverad i Düsklant och problemet är om inte löst så åtminstone lätt hanterat.

Jag gjorde första servicen på min F800S från 2006. Den hade gått 623 mil när jag köpte den. Bromsvätskan var förvisso lite mörk men den hade stått i varmgarage i 15 år. Har sett värre (tex på den R100RS -78 som jag renoverade och som stått 13 år i ett kallt uthus).

Nu brukar jag byta bromsvätska vartannat år men det är ju mest för att det går fort och vi brukar hjälpas åt med servicen på hojarna jag och kompisen. En trevlig stund i garaget.

Jo - det lär inte vara några större problem på din hoj.

Mvh

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Den nybytta Dot3 ser inte helt klar ut men jämfört med den gamla så ser det bra ut.

View attachment 512927

Som sagt, detta är inget skämt eller påhitt. Bromsvätskan såg ut så här i originalbromspumpen. Det flytande har jag redan hällt ut när jag tog bilden.
Bromsarna funkade trots detta. Både förra ägaren och jag har besiktat hojen i detta skick.

View attachment 512928

Bromsgel! Minimal risk för skumning.
Jag ser bara fördelar med denna nya produkt.

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen