Använda öppnad flaska bromsvätska efter två år

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Tja, du kan ju prova. Återkom nästa år så ser vi vad du kom fram till. :)

När du öppnar förseglingen börjar förfallet, kort sagt.
Ah, shit! Tätningen sitter alltså i den där ringen som bryts loss när man skruvar loss kapsylen?
Ja man lär då sej nåt nytt varje dag!:krama
(fyller på mer popcorn nu...)

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ah, shit! Tätningen sitter alltså i den där ringen som bryts loss när man skruvar loss kapsylen?
Ja man lär då sej nåt nytt varje dag!:krama
(fyller på mer popcorn nu...)
Brukar finnas en plastad aluminiumfolie under skruvkorken, på samma sätt som med motorolja och ketchup.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har faktiskt provat det där. Med samma resonemang kommer det inte in något i bromsvätskan på hojen heller.

Men: En öppnad flaska som varit öppen i exakt 30 sekunder och sedan får korken påskruvad igen är förstörd efter 8 månader i garagehyllan. Jag har (av pur snålhet) provat flera gånger.

Det finns en anledning till att rekommendationerna ser ut som de gör. Och det är ju ingen kostnad att tala om.

5b3617d0b061975c990c5fe17252914d.jpg

Mvh

Inte för att jag tror att du har fel, men hur har du testat?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ställt tillbaka flaskan, väl försluten. Tagit fram den efter X tidsrymd för att se om den mörknat. Det har den.

Mvh
Som ett brev på Posten (lite sent alltså, som inlägg nr. 45 i tråden :)) kommer här en okunnig fråga. Man ser alltså på färgen om bromsvätskan är i gott skick?

Min "husmek" tittade på min bromsvätska i höstas och sade att den var bra, det kunde han avgöra tyckte han. Själv var jag lite förbryllad, men han har jobbat som mc-mek i decennier så jag nöjde mig med det beskedet och insisterade inte på byte.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skulle vara intressant att ta den där två år gamla flaskan och hälla i en kastrull på spisen och slå på plattan och mäta vid vilken temperatur bromsvätskan börjar koka ! Nyfiken är jag ! :rodnar
Och jämföra med specifikationen för Motul 5.1 bromsvätska. Ligger kokpunkten nära 272°C (torr fuktfri) eller nära 185°C fuktig, dags att byta Motul DOT 5.1 Brake Fluid ?
1744025035258.png

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skulle vara intressant att ta den där två år gamla flaskan och hälla i en kastrull på spisen och slå på plattan och mäta vid vilken temperatur bromsvätskan börjar koka ! Nyfiken är jag ! :rodnar
Och jämföra med specifikationen för Motul 5.1 bromsvätska

Eller hellre jämför med en ny av samma typ.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Eller hellre jämför med en ny av samma typ.
Så man ser skillnaden mellan en flaska direkt från hyllan och den som stått 2 år öppnad hemma.......med påskruvad kork. Att jämföra med spec 272°C torr och 185°C wet.
Men då börjar det ju kosta en ny flaska om nya flaskan inte redan är inhandlad.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som ett brev på Posten (lite sent alltså, som inlägg nr. 45 i tråden :)) kommer här en okunnig fråga. Man ser alltså på färgen om bromsvätskan är i gott skick?

Min "husmek" tittade på min bromsvätska i höstas och sade att den var bra, det kunde han avgöra tyckte han. Själv var jag lite förbryllad, men han har jobbat som mc-mek i decennier så jag nöjde mig med det beskedet och insisterade inte på byte.
Den mörknar när den drar åt sig fukt. De kan variera lite i färg från tillverkaren, men ser det ut som coca cola är den garanterat kass. Sedan hänger det lite på användingsområdet för fordonet, om man fiskör och inte har bromsar som ligger an så värst så klarar man sig kanske från att vattnet kokar i ledningarna, och då funkar bromsarna.
Om man däremot får upp tempen så att vattnet i bromsvätskan förångas så påverkar det bromsförmågan ganska rejält även om det är ganska lite vatten i vätskan.
Fruns jagga hade bromsvätska som såg ut som kaffe, men bromsarna kändes okej ändå, men den blev bytt ändå. :hihi
För banhojar byter jag gärna innan säsongsstarten, och sedan när bromsen börjar kännas lite svampig, gathojarna blir när vätskan ser lite brunare än bekvämt, eller när bromsarna börjar kännas lite svampiga.
I min bil blir det med normalt serviceschema som vätskan blir bytt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så man ser skillnaden mellan en flaska direkt från hyllan och den som stått 2 år öppnad hemma.......med påskruvad kork. Att jämföra med spec 272°C torr och 185°C wet.
Men då börjar det ju kosta en ny flaska om nya flaskan inte redan är inhandlad.

Du behöver väl inte värma allt? Det räcker ju med en matsked.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Och jämföra med specifikationen för Motul 5.1 bromsvätska. Ligger kokpunkten nära 272°C (torr fuktfri) eller nära 185°C fuktig, dags att byta Motul DOT 5.1 Brake Fluid ?
View attachment 512918
Så med andra ord, när man tagit sig halvvägs till den våta kokpunkten så är man vid Biltemas torra kokpunkt (230°C torr, 155°C våt).

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den mörknar när den drar åt sig fukt. De kan variera lite i färg från tillverkaren, men ser det ut som coca cola är den garanterat kass. Sedan hänger det lite på användingsområdet för fordonet, om man fiskör och inte har bromsar som ligger an så värst så klarar man sig kanske från att vattnet kokar i ledningarna, och då funkar bromsarna.
Om man däremot får upp tempen så att vattnet i bromsvätskan förångas så påverkar det bromsförmågan ganska rejält även om det är ganska lite vatten i vätskan.
Fruns jagga hade bromsvätska som såg ut som kaffe, men bromsarna kändes okej ändå, men den blev bytt ändå. :hihi
För banhojar byter jag gärna innan säsongsstarten, och sedan när bromsen börjar kännas lite svampig, gathojarna blir när vätskan ser lite brunare än bekvämt, eller när bromsarna börjar kännas lite svampiga.

Är du säker på att det är vatten som gör vätskan mörk?

Att bromsvätska blir mörk med tiden säger jag inte emot men det kan ju finnas andra skäl till det än vatten.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Men varifrån kommer snacket om att bromsvätskan skall bli grumlig när den har för högt vatteninnehåll, som man fick lära sig när man tog körkortet? Kanske vissa typer av bromsvätskor som blir sådana?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men varifrån kommer snacket om att bromsvätskan skall bli grumlig när den har för högt vatteninnehåll, som man fick lära sig när man tog körkortet? Kanske vissa typer av bromsvätskor som blir sådana?

Grumlig/mörk. Fräsch bromsvätska är nästan helt ofärgad, sedan mörknar den med tiden. Man ser på utsidan av behållaren om den behöver bytas.

Sedan innehåller gammal bromsvätska vatten som då korroderar bromssystemet inifrån. Finns precis alla anledningar att byta minst vartannat år.

Mvh

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ja vilken färg har bromsvätskan i din 2 år gamla flaska. Är den gul Originalfärg så är den torr !
Ser den ut som kaffe är den våt ?
Enligt experterna i tråden.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är du säker på att det är vatten som gör vätskan mörk?

Att bromsvätska blir mörk med tiden säger jag inte emot men det kan ju finnas andra skäl till det än vatten.
Det är väl inte bara fukt som gör att bromsvätskan mörknar, men fukt är vad jag minns en av orsakerna. Vill man vara säker på fuktinnehållet ska man ju mäta, men även om den ser helt prima ut med hänsyn till vätskeinnehållet så kan den ju ha fått sämre egenskaper. Tillverkare brukar väl säga att 2-3 år är normal livslängd för bromsvätska, och att egenskaperna efter den tiden kan ha försämrats så mycket att det kan ge negativa effekter på bromsarnas funktion.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Hur gör verkstäderna?
Byter de så ofta så att deras öppnade dunkar inte blir äldre än ett par veckor? Eller kör de också med småflaskor?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag hittade en plomberad oöppnad flaska med motul racing bromsvätska för ett tag sedan på hyllan i garaget. Kunde inte komma på vart den kom ifrån. Men kom på att den kommit tillsammans med när köpte stålomspunna slangar till en bil jag hade för många år sedan. Tror den köptes ca 2009.
När jag öppnade den och tittade på den så var den samma färg som morgon piss efter en fylllekväll alltså mörk piss färg.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur gör verkstäderna?
Byter de så ofta så att deras öppnade dunkar inte blir äldre än ett par veckor? Eller kör de också med småflaskor?

Jag tycker 4 liters dunk är lagom och då har jag ganska låg omsättning. Större verkstäder kan nog tömma en 20 liters dunk jäkligt snabbt och det finns nog dom som kan köpa in på 200 liters fat.

Bromssystemet på en bil rymmer väl 1-2 liter plus att det brukar bli en del spill när man luftar.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Ja vilken färg har bromsvätskan i din 2 år gamla flaska. Är den gul Originalfärg så är den torr !
Ser den ut som kaffe är den våt ?
Enligt experterna i tråden.
Ingen aning, men misstänker att det är Schrödingers bromsvätska. Ändrar färg i samma ögonblick som man tittar på den.

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen