Använda öppnad flaska bromsvätska efter två år

Tja, du kan ju prova. Återkom nästa år så ser vi vad du kom fram till. :)

När du öppnar förseglingen börjar förfallet, kort sagt.
Ah, shit! Tätningen sitter alltså i den där ringen som bryts loss när man skruvar loss kapsylen?
Ja man lär då sej nåt nytt varje dag!:krama
(fyller på mer popcorn nu...)
 
Ah, shit! Tätningen sitter alltså i den där ringen som bryts loss när man skruvar loss kapsylen?
Ja man lär då sej nåt nytt varje dag!:krama
(fyller på mer popcorn nu...)
Brukar finnas en plastad aluminiumfolie under skruvkorken, på samma sätt som med motorolja och ketchup.
 
Jag har faktiskt provat det där. Med samma resonemang kommer det inte in något i bromsvätskan på hojen heller.

Men: En öppnad flaska som varit öppen i exakt 30 sekunder och sedan får korken påskruvad igen är förstörd efter 8 månader i garagehyllan. Jag har (av pur snålhet) provat flera gånger.

Det finns en anledning till att rekommendationerna ser ut som de gör. Och det är ju ingen kostnad att tala om.

5b3617d0b061975c990c5fe17252914d.jpg



Mvh

Inte för att jag tror att du har fel, men hur har du testat?
 
Ställt tillbaka flaskan, väl försluten. Tagit fram den efter X tidsrymd för att se om den mörknat. Det har den.


Mvh
Som ett brev på Posten (lite sent alltså, som inlägg nr. 45 i tråden :)) kommer här en okunnig fråga. Man ser alltså på färgen om bromsvätskan är i gott skick?

Min "husmek" tittade på min bromsvätska i höstas och sade att den var bra, det kunde han avgöra tyckte han. Själv var jag lite förbryllad, men han har jobbat som mc-mek i decennier så jag nöjde mig med det beskedet och insisterade inte på byte.
 
Skulle vara intressant att ta den där två år gamla flaskan och hälla i en kastrull på spisen och slå på plattan och mäta vid vilken temperatur bromsvätskan börjar koka ! Nyfiken är jag ! :rodnar
Och jämföra med specifikationen för Motul 5.1 bromsvätska. Ligger kokpunkten nära 272°C (torr fuktfri) eller nära 185°C fuktig, dags att byta Motul DOT 5.1 Brake Fluid ?
1744025035258.png
 
Last edited:
Skulle vara intressant att ta den där två år gamla flaskan och hälla i en kastrull på spisen och slå på plattan och mäta vid vilken temperatur bromsvätskan börjar koka ! Nyfiken är jag ! :rodnar
Och jämföra med specifikationen för Motul 5.1 bromsvätska

Eller hellre jämför med en ny av samma typ.
 
Eller hellre jämför med en ny av samma typ.
Så man ser skillnaden mellan en flaska direkt från hyllan och den som stått 2 år öppnad hemma.......med påskruvad kork. Att jämföra med spec 272°C torr och 185°C wet.
Men då börjar det ju kosta en ny flaska om nya flaskan inte redan är inhandlad.
 
Som ett brev på Posten (lite sent alltså, som inlägg nr. 45 i tråden :)) kommer här en okunnig fråga. Man ser alltså på färgen om bromsvätskan är i gott skick?

Min "husmek" tittade på min bromsvätska i höstas och sade att den var bra, det kunde han avgöra tyckte han. Själv var jag lite förbryllad, men han har jobbat som mc-mek i decennier så jag nöjde mig med det beskedet och insisterade inte på byte.
Den mörknar när den drar åt sig fukt. De kan variera lite i färg från tillverkaren, men ser det ut som coca cola är den garanterat kass. Sedan hänger det lite på användingsområdet för fordonet, om man fiskör och inte har bromsar som ligger an så värst så klarar man sig kanske från att vattnet kokar i ledningarna, och då funkar bromsarna.
Om man däremot får upp tempen så att vattnet i bromsvätskan förångas så påverkar det bromsförmågan ganska rejält även om det är ganska lite vatten i vätskan.
Fruns jagga hade bromsvätska som såg ut som kaffe, men bromsarna kändes okej ändå, men den blev bytt ändå. :hihi
För banhojar byter jag gärna innan säsongsstarten, och sedan när bromsen börjar kännas lite svampig, gathojarna blir när vätskan ser lite brunare än bekvämt, eller när bromsarna börjar kännas lite svampiga.
I min bil blir det med normalt serviceschema som vätskan blir bytt.
 
Så man ser skillnaden mellan en flaska direkt från hyllan och den som stått 2 år öppnad hemma.......med påskruvad kork. Att jämföra med spec 272°C torr och 185°C wet.
Men då börjar det ju kosta en ny flaska om nya flaskan inte redan är inhandlad.

Du behöver väl inte värma allt? Det räcker ju med en matsked.
 
Skulle vara intressant att ta den där två år gamla flaskan och hälla i en kastrull på spisen och slå på plattan och mäta vid vilken temperatur bromsvätskan börjar koka ! Nyfiken är jag ! :rodnar
Och jämföra med specifikationen för Motul 5.1 bromsvätska. Ligger kokpunkten nära 272°C (torr fuktfri) eller nära 185°C fuktig, dags att byta Motul DOT 5.1 Brake Fluid ?
View attachment 512918
Så med andra ord, när man tagit sig halvvägs till den våta kokpunkten så är man vid Biltemas torra kokpunkt (230°C torr, 155°C våt).
 
Den mörknar när den drar åt sig fukt. De kan variera lite i färg från tillverkaren, men ser det ut som coca cola är den garanterat kass. Sedan hänger det lite på användingsområdet för fordonet, om man fiskör och inte har bromsar som ligger an så värst så klarar man sig kanske från att vattnet kokar i ledningarna, och då funkar bromsarna.
Om man däremot får upp tempen så att vattnet i bromsvätskan förångas så påverkar det bromsförmågan ganska rejält även om det är ganska lite vatten i vätskan.
Fruns jagga hade bromsvätska som såg ut som kaffe, men bromsarna kändes okej ändå, men den blev bytt ändå. :hihi
För banhojar byter jag gärna innan säsongsstarten, och sedan när bromsen börjar kännas lite svampig, gathojarna blir när vätskan ser lite brunare än bekvämt, eller när bromsarna börjar kännas lite svampiga.
I min bil blir det med normalt serviceschema som vätskan blir bytt.

Är du säker på att det är vatten som gör vätskan mörk?

Att bromsvätska blir mörk med tiden säger jag inte emot men det kan ju finnas andra skäl till det än vatten.
 
Den mörknar när den drar åt sig fukt. De kan variera lite i färg från tillverkaren, men ser det ut som coca cola är den garanterat kass. Sedan hänger det lite på användingsområdet för fordonet, om man fiskör och inte har bromsar som ligger an så värst så klarar man sig kanske från att vattnet kokar i ledningarna, och då funkar bromsarna.
Om man däremot får upp tempen så att vattnet i bromsvätskan förångas så påverkar det bromsförmågan ganska rejält även om det är ganska lite vatten i vätskan.
Fruns jagga hade bromsvätska som såg ut som kaffe, men bromsarna kändes okej ändå, men den blev bytt ändå. :hihi
För banhojar byter jag gärna innan säsongsstarten, och sedan när bromsen börjar kännas lite svampig, gathojarna blir när vätskan ser lite brunare än bekvämt, eller när bromsarna börjar kännas lite svampiga.
I min bil blir det med normalt serviceschema som vätskan blir bytt.
Men varifrån kommer snacket om att bromsvätskan skall bli grumlig när den har för högt vatteninnehåll, som man fick lära sig när man tog körkortet? Kanske vissa typer av bromsvätskor som blir sådana?
 
Men varifrån kommer snacket om att bromsvätskan skall bli grumlig när den har för högt vatteninnehåll, som man fick lära sig när man tog körkortet? Kanske vissa typer av bromsvätskor som blir sådana?

Grumlig/mörk. Fräsch bromsvätska är nästan helt ofärgad, sedan mörknar den med tiden. Man ser på utsidan av behållaren om den behöver bytas.

Sedan innehåller gammal bromsvätska vatten som då korroderar bromssystemet inifrån. Finns precis alla anledningar att byta minst vartannat år.


Mvh
 
Men varifrån kommer snacket om att bromsvätskan skall bli grumlig när den har för högt vatteninnehåll, som man fick lära sig när man tog körkortet? Kanske vissa typer av bromsvätskor som blir sådana?
Ja vilken färg har bromsvätskan i din 2 år gamla flaska. Är den gul Originalfärg så är den torr !
Ser den ut som kaffe är den våt ?
Enligt experterna i tråden.
 
Last edited:
Är du säker på att det är vatten som gör vätskan mörk?

Att bromsvätska blir mörk med tiden säger jag inte emot men det kan ju finnas andra skäl till det än vatten.
Det är väl inte bara fukt som gör att bromsvätskan mörknar, men fukt är vad jag minns en av orsakerna. Vill man vara säker på fuktinnehållet ska man ju mäta, men även om den ser helt prima ut med hänsyn till vätskeinnehållet så kan den ju ha fått sämre egenskaper. Tillverkare brukar väl säga att 2-3 år är normal livslängd för bromsvätska, och att egenskaperna efter den tiden kan ha försämrats så mycket att det kan ge negativa effekter på bromsarnas funktion.
 
Hur gör verkstäderna?
Byter de så ofta så att deras öppnade dunkar inte blir äldre än ett par veckor? Eller kör de också med småflaskor?
 
Jag hittade en plomberad oöppnad flaska med motul racing bromsvätska för ett tag sedan på hyllan i garaget. Kunde inte komma på vart den kom ifrån. Men kom på att den kommit tillsammans med när köpte stålomspunna slangar till en bil jag hade för många år sedan. Tror den köptes ca 2009.
När jag öppnade den och tittade på den så var den samma färg som morgon piss efter en fylllekväll alltså mörk piss färg.
 
Hur gör verkstäderna?
Byter de så ofta så att deras öppnade dunkar inte blir äldre än ett par veckor? Eller kör de också med småflaskor?

Jag tycker 4 liters dunk är lagom och då har jag ganska låg omsättning. Större verkstäder kan nog tömma en 20 liters dunk jäkligt snabbt och det finns nog dom som kan köpa in på 200 liters fat.

Bromssystemet på en bil rymmer väl 1-2 liter plus att det brukar bli en del spill när man luftar.
 
Ja vilken färg har bromsvätskan i din 2 år gamla flaska. Är den gul Originalfärg så är den torr !
Ser den ut som kaffe är den våt ?
Enligt experterna i tråden.
Ingen aning, men misstänker att det är Schrödingers bromsvätska. Ändrar färg i samma ögonblick som man tittar på den.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top