TDMen var hyfsat nyservad när jag köpte den 2014. Hur det var med bromsvätskan vet jag inte. Jag har bytt fram en gång och ska göra det igen. Bromsvätska är nyligen inköpt.
2022 åkte jag Stelviopasset. Upp gick bra.

På nervägen la bakbromsen av helt. Ganska plötsligt. Tråkigt, färre men lite skönare kurvor kanske. Å efter några omkörningar av bilar och folkabussar.
Stannade och kollade om något lossnat, någon sprint eller nåt. Nä. Pumpar lite, inget motstånd alls. Åker vidare med handbroms och motorbroms. Inga omkörningar.
Jag som fick ställa in Stelvio pga snö 2019 och nu kan jag inte åka ner i mitt touringtempo. Å byta bromsvätska snarast.
När jag cruisat ner till dalen testar jag bakbromsen och det funkar precis som vanligt. Dåså. Åker vidare som om inget hänt. Byter när jag kommer hem.
Jag har aldrig varit med om detta tidigare, har aldrig bytt bromsvätska vartannat år. Har fläskat runt med heta bromsskivor. Jag vet hur brun bromsvätska ser ut.
En reprisbild på bromspumpen som satt på min Kawa 750 twin. Funkade fint men bytte styre och då blev vinkeln på bromshandtaget fel. Min fd kompis som kör HD gillade mina bromsar sa han spontant. Hm, jag gillade inget med hans HD.

Inga problem vid normal buskörning i stan. Eller den ökända slingerbulten, Stockholms tråkigaste raksträcka ni vet.
”Äppelmos” och bromsvätska rekommenderas dock ej. Bilprovningen hade inget att anmärka.
Fun fact. Jag bytte ett snedslitet bromsbelägg till ett annat begagnat från min andra 750. Funka perfekt. Dubbla skivor, fyra belägg. Man byter alltid alla samtidigt. Fast i USA har CSR750 LTD bara en skiva så vad kan gå fel?
Inget jag rekommenderar.
Jag drar heller aldrig bromsoken med momentnyckel. Har aldrig gjort. Har haft skivbromsar sedan 1977.
Att byta bromsvätska går fort. Skydda lacken och håll koll på nivån så du inte pumpar in luft. En slang på nippeln och ner i en flaska. Eller välj mellan en massa andra lösningar med vacuum och mojänger om det känns bättre.
Hur gör verkstäder tro? Betalar kunden för en ny flaska eller får de bromsvätska från en öppnad? Hur gammal flarra då? Beror förmodligen på omsättningen. Inte så att jag misstror verkstäder. Bara att man kan ha olika uppfattningar om hur länge en öppnad flaska är säker att använda. En timme, en dag, en vecka, en månad. Sedan endast till bakbromsen va? Två månader, tre?
Man ska inte slarva och chansa, men man kan bevisligen slarva och chansa i mina fall ovan. Lite att vinna - mycket att förlora.
Ett ekonomitips är ju att gå ihop några polare och ha en bromsvätskebytardag i garaget.