Använda öppnad flaska bromsvätska efter två år

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har säkert fel :) men om man skruvar åt en flaska hårt, tänker att, släpper det locket igenom, mer luft än locket på en bromsvätske behållare? Är det mer andelar luft i tex en halvfull flaska än en en halvfull bromsvätske behållare,

I bromsvätskebehållaren/systemet är det ganska lite bromsvätska plus att man i allmänhet har väldigt lite luft i den. Gummitätning som fyller ut tomrummet etc.

Nej, detta är en ickefråga som dessutom har provats av många och alla kommer fram till att - hör och häpna - tillverkarna och ingenjörerna har rätt. Tänka sig.

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det anses inte fint nog och så leder det till överkonsumtion med utveckling av beroende.

Även en bag-in-box släpper in luft och vinet blir dåligt, kanske inte över natten men inom någon/några veckor. Medan en oöppnad box kan lagras åtminstone ett halvår och säkert längre. Men en flaska i många år.

Så det är faktiskt samma sak. Och som sagt så har man råd med 40 spänn vartannat år.

Mvh

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Även en bag-in-box släpper in luft och vinet blir dåligt, kanske inte över natten men inom någon/några veckor. Medan en oöppnad box kan lagras åtminstone ett halvår och säkert längre. Men en flaska i många år.

Så det är faktiskt samma sak. Och som sagt så har man råd med 40 spänn vartannat år.

Mvh
Nu kör jag ju inte med Biltemas bag-in-box för några tior utan med bromsvätskornas Châteauneuf-du-Pape, Motul DOT 5.1, så att vaska en halvflaska svider ändå lite i plånboken. Får väl se det som att jag jobbar på min stekar-image.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Jag har säkert fel :) men om man skruvar åt en flaska hårt, tänker att, släpper det locket igenom, mer luft än locket på en bromsvätske behållare? Är det mer andelar luft i tex en halvfull flaska än en en halvfull bromsvätske behållare,
Jag tänker att man viss ha så bra utgångsläge som möljigt.
Bromsvätskan i behållaren innehåller troligen mer fukt en den inne rören/slangen.
Även nere vid oken finns det mer fukt i vätskan.
Därför börjar jag alltid med att suga ur behållaren, fylla på med ny vätska, och sedan påbörja luftningen/bytet.
Känns bättre än att trycka ner redan fuktig vätska i systemet, och då behöva använda ännu med vätska innan man har fräsch bromsvätska i hela systemet.
Det är i alla fall min teori och filosofi.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
TS verkar övertygad.

För den ute i kulisserna som fortfarande tvekar kan vi ta en parallell som ligger närmare hjärtat.

Tänk att det blir en halv öl kvar en helg.
Du korkar igen den, förvarar mörkt och svalt igenom veckan.

Frågan blir: är det just den ölen du är sugen på nästa helg...?

Kolsyran försvinner ut i flaskans tomma utrymme.
Ta en colaflaska med skruvkork, öppna och stäng den ställ in den i kylen, trycket har sänkts i flaskan men utrymmet för kolsyrad är litet så bara en begränsad del av kolsyran difunderar ut och den smakar nästan likadant dagen efter och om du väntar ytterligare ett år så kommer den smaka likadant som dagen.
Om du istället dricker halva och ställer in det så kommer den vara avslagen redan samma dag. Det kommer difundera ut mycket kolsyra ur vätskan till det tomma utrymmet innan det uppstår en tryckbalans i flaskan.

Kommer du vara sugen på den? Nej, du kommer betrakta den som gammal innan du ens har provsmakat den. Du kanske rent av vaskar den utan att provsmaka.

Vet inte om det finns öl med skruvkork som kan förslutas bra men det borde bli likadant.

Bromsvätska innehåller ingen gas.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bromsvätskan i behållaren innehåller troligen mer fukt en den inne rören/slangen.
Därför börjar jag alltid med att suga ur behållaren, fylla på med ny vätska, och sedan påbörja luftningen/bytet.
Känns bättre än att trycka ner redan fuktig vätska i systemet, och då behöva använda ännu med vätska innan man har fräsch bromsvätska i hela systemet.

Jag tror att bromsvätskebehållaren på en bil är nog inte lika tät som på en mc.

På mc behöver man ju beakta att den kommer kunna ligga omkull utan att man blir utan bromsar.

Jag har många gamla hojar och jag har aldrig bytt bromsvätska bara för bytandets skull och jag har aldrig haft någon som uppvisat någon slags problem. För 2 veckor sedan körde jag en 07a som jag ägt sedan 2009 och den bromsvätskan är garanterat från 2006 när hojen tillverkades.

Men visst Brooklyn säger ju att många provat och alla har haft helt andra erfarenheter så jag har kanske bara tur.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Jag brukar skölja igenom systemet med ny olja uppifrån och ned, det blir ju ändå massor av vätska över liksom. :) Jag tror inte att fukten liksom stannar någonstans utan den nya vätskan trycker den gamla framför sig och ut ur luftningsnipplarna. När det kommer ny vätska ur alla nipplar är jag klar.

Suger man ur vätskan ur behållaren är det lätt hänt att det kommer in luft därifrån sedan och då måste man ändå få bort luften innan man är klar.

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att bromsvätskebehållaren på en bil är nog inte lika tät som på en mc.

På mc behöver man ju beakta att den kommer kunna ligga omkull utan att man blir utan bromsar.

Jag har många gamla hojar och jag har aldrig bytt bromsvätska bara för bytandets skull och jag har aldrig haft någon som uppvisat någon slags problem. För 2 veckor sedan körde jag en 07a som jag ägt sedan 2009 och den bromsvätskan är garanterat från 2006 när hojen tillverkades.

Men visst Brooklyn säger ju att många provat och alla har haft helt andra erfarenheter så jag har kanske bara tur.

Nu kör du inte heller med last i Norge/Alperna och hojens system är som du säger mycket tätt i jämförelse med en bils - och har mindre volym.

Många åker omkring med +10 år gammal bromsvätska i sina bilar. Till vardags märks det ju inte. Men när bromsarna blir varma av någon anledning blir vattnet i bromsvätskan ånga och då… tappar man bromsarna helt.

Därför finns grusfållorna i kurvorna på branta alpvägar.

Mvh

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tänker att man nog ska tänka på var man befinner sig också när man byter vätska. Fick lära mig av en avfuktningstekniker att fukt utjämnar sig extremt fort jämfört med tex. temperatur. Om du har 20 grader i garaget och öppnar porten så tycker man ju det går ganska fort att man har yttertemp. inne. Men enligt honom är det väldigt långsamt jämfört med hur fort luftfuktigheten jämnar ut sig. Alltså inte lämpligt att stå i ett kallt muggigt utrymme eller utomhus när man byter bromsvätska om man nu vill vara på den säkra sidan.

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Vänta lite, ska bara hämta popcorn...
Har vi en ny konkurrent till oljetråden här?:)

Själv tänker jag såhär; Hur kan man då sälja bromsvätska överhuvudtaget?
Om flaskan står kanske flera år i affären oöppnad först med en liten luftvolym i sej och tätning i korken så borde det ju inte vara jättemycket fukt i den luftvolymen. Om man sedan har tagit 1 dl och skruvat på korken igen så är det ju inte så mycket ny fukt tillfört heller iom att korktätningen fortfarande kan anses som ok.
Bromsvätskan blir ju mörkare som en indikering av fuktinnehåll (eller?) och det är ju aldrig din slatt som är stående i din flaska?! Således TROR jag att det föreligger ett missförstånd här-
Använd inte bromsvätska som har stått i en flaska UTAN kork!

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Visst har väl alla bromsvätskeflaskor en försegling förutom korken när man köper dem?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vänta lite, ska bara hämta popcorn...
Har vi en ny konkurrent till oljetråden här?:)

Själv tänker jag såhär; Hur kan man då sälja bromsvätska överhuvudtaget?
Om flaskan står kanske flera år i affären oöppnad först med en liten luftvolym i sej och tätning i korken så borde det ju inte vara jättemycket fukt i den luftvolymen. Om man sedan har tagit 1 dl och skruvat på korken igen så är det ju inte så mycket ny fukt tillfört heller iom att korktätningen fortfarande kan anses som ok.
Bromsvätskan blir ju mörkare som en indikering av fuktinnehåll (eller?) och det är ju aldrig din slatt som är stående i din flaska?! Således TROR jag att det föreligger ett missförstånd här-
Använd inte bromsvätska som har stått i en flaska UTAN kork!

Tja, du kan ju prova. Återkom nästa år så ser vi vad du kom fram till. :)

När du öppnar förseglingen börjar förfallet, kort sagt.

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
TDMen var hyfsat nyservad när jag köpte den 2014. Hur det var med bromsvätskan vet jag inte. Jag har bytt fram en gång och ska göra det igen. Bromsvätska är nyligen inköpt.

2022 åkte jag Stelviopasset. Upp gick bra.
IMG_3683.jpeg
På nervägen la bakbromsen av helt. Ganska plötsligt. Tråkigt, färre men lite skönare kurvor kanske. Å efter några omkörningar av bilar och folkabussar.
Stannade och kollade om något lossnat, någon sprint eller nåt. Nä. Pumpar lite, inget motstånd alls. Åker vidare med handbroms och motorbroms. Inga omkörningar.
Jag som fick ställa in Stelvio pga snö 2019 och nu kan jag inte åka ner i mitt touringtempo. Å byta bromsvätska snarast.
När jag cruisat ner till dalen testar jag bakbromsen och det funkar precis som vanligt. Dåså. Åker vidare som om inget hänt. Byter när jag kommer hem.

Jag har aldrig varit med om detta tidigare, har aldrig bytt bromsvätska vartannat år. Har fläskat runt med heta bromsskivor. Jag vet hur brun bromsvätska ser ut.

En reprisbild på bromspumpen som satt på min Kawa 750 twin. Funkade fint men bytte styre och då blev vinkeln på bromshandtaget fel. Min fd kompis som kör HD gillade mina bromsar sa han spontant. Hm, jag gillade inget med hans HD.

IMG_1450.jpeg
Inga problem vid normal buskörning i stan. Eller den ökända slingerbulten, Stockholms tråkigaste raksträcka ni vet.
”Äppelmos” och bromsvätska rekommenderas dock ej. Bilprovningen hade inget att anmärka.

Fun fact. Jag bytte ett snedslitet bromsbelägg till ett annat begagnat från min andra 750. Funka perfekt. Dubbla skivor, fyra belägg. Man byter alltid alla samtidigt. Fast i USA har CSR750 LTD bara en skiva så vad kan gå fel?
Inget jag rekommenderar.
Jag drar heller aldrig bromsoken med momentnyckel. Har aldrig gjort. Har haft skivbromsar sedan 1977.

Att byta bromsvätska går fort. Skydda lacken och håll koll på nivån så du inte pumpar in luft. En slang på nippeln och ner i en flaska. Eller välj mellan en massa andra lösningar med vacuum och mojänger om det känns bättre.

Hur gör verkstäder tro? Betalar kunden för en ny flaska eller får de bromsvätska från en öppnad? Hur gammal flarra då? Beror förmodligen på omsättningen. Inte så att jag misstror verkstäder. Bara att man kan ha olika uppfattningar om hur länge en öppnad flaska är säker att använda. En timme, en dag, en vecka, en månad. Sedan endast till bakbromsen va? Två månader, tre?
Man ska inte slarva och chansa, men man kan bevisligen slarva och chansa i mina fall ovan. Lite att vinna - mycket att förlora.

Ett ekonomitips är ju att gå ihop några polare och ha en bromsvätskebytardag i garaget. 😄

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Att byta bromsvätska går fort. Skydda lacken och håll koll på nivån så du inte pumpar in luft. En slang på nippeln och ner i en flaska. Eller välj mellan en massa andra lösningar med vacuum och mojänger om det känns bättre.
....förutom bakreservoiren på en VFR med länkade bromsar :D (jag behöver fortfarande göra det)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför becknar inte tillverkarna bromsvätskan i typ "bag in the box" så blir ju kontamineringen av vätskan försumbar. :fattartil💡
Skulle "bag in the box" innebära att företaget som packar bromsvätskan i konsumentförpackningar tjänar mer ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ta en colaflaska med skruvkork, öppna och stäng den ställ in den i kylen, trycket har sänkts i flaskan men utrymmet för kolsyrad är litet så bara en begränsad del av kolsyran difunderar ut och den smakar nästan likadant dagen efter och om du väntar ytterligare ett år så kommer den smaka likadant som dagen.
Om du istället dricker halva och ställer in det så kommer den vara avslagen redan samma dag. Det kommer difundera ut mycket kolsyra ur vätskan till det tomma utrymmet innan det uppstår en tryckbalans i flaskan.

Kommer du vara sugen på den? Nej, du kommer betrakta den som gammal innan du ens har provsmakat den. Du kanske rent av vaskar den utan att provsmaka.

Vet inte om det finns öl med skruvkork som kan förslutas bra men det borde bli likadant.

Om man tillverkar sig en kork med ventil så kan man pumpa flaskan till rätt tryck och på så vis hindra att koldioxiden lämnar vätskan även om flaskan är halvfull. Och även om man nu bara öppnar och återförsluter så gör trycksäkningen att lite av koldioxiden kommer lämna vätskan, även om det blir mindre om flaskan fortfarande är full.

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Jo, jag vet. Det var mer ett sätt att förklara på ett sätt som talar till känslorna hos sådana som ännu inte är övertygade.

Men, mäta är att veta. Som alltid.
...och tråkigt.

Vi kan väl enas om att just bromsvätska i bulk eller ens kvartsfat är svårt att få ekonomi ur i ett hobbygarage?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jo, jag vet. Det var mer ett sätt att förklara på ett sätt som talar till känslorna hos sådana som ännu inte är övertygade.

Men, mäta är att veta. Som alltid.
...och tråkigt.

Vi kan väl enas om att just bromsvätska i bulk eller ens kvartsfat är svårt att få ekonomi ur i ett hobbygarage?
Vänta bara tills någon kommer på att man kan köra bromsvätskan i sodastreamern.

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen