Använda öppnad flaska bromsvätska efter två år

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Om man har möjlighet att värma bromsvätskan (tillgång till spis t.ex.) så räcker det med termoelement thermocouple och en känslig multimeter för att mäta kokpunkten. Och det är ju den som är intressant, kokpunkten.
I många multimetrar ingår termoelement för temperaturmätning, tex i min UNI-T UT58B
Man behöver
Första steget är att kontrollera 0°C i en termos med vatten och isbitar
Andra steget är att kontrollera 100°C i en kastrull med kokande vatten. #
När man verifierat att det hela funkar som tänkt (vid 0°C och 100°C) är det bara värma bromsvätskan tills bromsvätskan börjar koka och se vid vilken temperatur kokning börjar.
Alternativt nöja sig med att bromsvätskan inte börjat koka vid t.ex. + 300C.
# det är nödvänsigt kontrollera funktionen för man får ju i praktiken TRE termoelement i serie. 1:a Ena kontakten i Multimetern, 2:a Mättermolementet och 3:e Andra kontakten i Multimetern. Och multimetern ska vara på en plats med samma temperatur hela tiden av det skälet.
Inte för att dissa din lösning, den funkar säkert utmärkt i teorin, men något får mig ändå att just denna gången välja att istället helt enkelt öppna en ny flaska bromsvätska.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Varför ska man byta en vätska som inte är dålig? Man slipper onödigt arbete om man kan mäta och konstatera att den fortfarande är okej.

Som du säger själv så kan du byta hur många gånger som helst utan att få bort luften om du inte gör rätt men det har ju inget med vätskans beskaffenhet att göra.

Luft i systemet har inte med den där saken att göra, problemet är att vatten kokar vid 100 grader och bromsoken kan bli varmare än så och om oljan kokar bildas gasbubblor i bromssystemet och det blir som med luft i bromsarna, pedalen går i botten.
Och med tanke på att det uppstår vid hög temperatur på oken som kommer felet alltså ofelbart uppstå just när du behöver bromsarna som mest.

Har du inte vatten i oljan, jag då fungerar den precis som den är avsedd att göra och att byta den gör varken till eller från.
Jag hade flera skäl till att vilja ha den bytt och bromsen var ej ok. Du brukar inte missförstå. Jag tror iofs inte de mätt och de har ignorerat att systemet behövde luftas. Tack för det.

Edit;
Jag säger inte alls det du säger att jag säger i andra stycket.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
då missuppfattade jag dig
va menar du då med det första du skrev

"Jag har bestämt att jag inte tror på de där grejerna"
Efter de verkstadsfadäser jag sett eller varit med om ser jag det som bättre att göra det ordentligt, även om det skulle vara lite onödigt tidigt. Det blir iaf ordentligt. Så många droppar går det inte åt.
Var bara ett raljant sätt att säga det på. Min åsikt, mitt beslut. Andra får göra precis som de vill.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inte för att dissa din lösning, den funkar säkert utmärkt i teorin, men något får mig ändå att just denna gången välja att istället helt enkelt öppna en ny flaska bromsvätska.
Det, köpa ny bromsvätska har jag också valt hittils.
Men jag får väl testa kokteorin med termoelement om det finns nån skvätt kvar i garaget av förra årets bromsvätska.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Åh fy fan! Och jag som har använt och fyllt på med en öppnad Dot 4...:död:rodnar..Men korken satt i alla fall på! :) Bromsar klockrent!

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...