Använder du bakbroms?

Använder du bakbroms?


  • Antal röstningar
    0

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Inte konstigt att ni har svårt med farten, ge fan i bromsen:tungan:D
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Jag har inte heller svarat trots att jag skrivit i tråden.

Sen kan man ju förstå om några missar att dom hamnat i racingforumet och de som gör en poll i t.ex racingforumet där det riktas till en lite målgrupp bör kanske tänka på hur frågorna ställs så att det framkommer att det gäller banåkning.

Läser man tråden, och frågan som ställs, så förstår man, precis som Macke även beskerev, att det avser banåkare/tävlande ;)

Angående Watz fotbromsande så fick jag höra detta för några år sedan. Tydligen så skulle det vara för att inte tappa varvet på motorn.. Dessutom, om du slår av på gasen i/ur en sväng så får du sjukt orolig hoj, om du ligger på max, av egen erfarenhet...

Kanske inte helt relevant, men ni som spelar tv-spel och kör exempelvis motogp 09/10.. jag brukar använda fotbromsen ut ur kurvorna ibland :)
Styr bra och får bra tryck ur böjen...
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Angående Watz fotbromsande så fick jag höra detta för några år sedan. Tydligen så skulle det vara för att inte tappa varvet på motorn..

Nja. Förhållandet är linjärt mellan motorvarv och hastigheten på bakhjulets rotation. Fotbromsandet i hans fall var nog snarare för att slippa släppa gasen med förlorad tillgänglig effekt som följd.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Nja. Förhållandet är linjärt mellan motorvarv och hastigheten på bakhjulets rotation. Fotbromsandet i hans fall var nog snarare för att slippa släppa gasen med förlorad tillgänglig effekt som följd.

Åh det hängde inte ihop med varvet eller??
Kötthuve :näsblod

SQUASH!??
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
JO! Mer eller mindre! Motorn slirar ju om du håller bromsen!?

Hur menar du att han annars ska ha effekten då??

Möjligt att kopplingen slirar, men om motorn slirar så blir det dyrt. Det borde ju du veta... ;)

Behålla effekten är lite korkat uttryckt kanske, men du får ju en snabbare respons om du släpper bromsen med bibehållen gas jämfört med om du vrider på gas efter att ha haft den avslagen. Fick du inte lära dig allt det där i Rocky 1000?!
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Är det bara jag som har fullt upp med att få hejd på skiten och då inte har någon hjärnkapacitet kvar för att finlira med högerfossingen samtidigt? :rädd

Där är jag oxå.
Verkar bli lite overload. Men intresserad av att prova nästa år för att se vart det tar min utveckling som förare. Framåt eller bakåt?

De få gånger jag provat har jag verkligen haft noll känsla. Kan se det som ett redskap för mig i regn. Men än upplever jag att jag tjänar mer på att bara få till mjuk körning i regnet istället för att kunna bromsa hårdare. Men när flytet finns där kanske det är dags att gå vidare?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har försökt men fixar det inte än,blir för mycket att hålla reda på.

Får nog köra lite mer så resten blir automatiserat så jag kan lägga tankeverksamheten på bakbromsen samtidigt som resten sköter sig själv,det eller ta det lite lugnare så jag har tid men vem f-n vill det?

Är väl mest i race det lönar sig att bromsa senare så man inte blir ombromsad ändå,tidsmässigt kan det inte vara många tiondelar på ett varv.

Får se om förmågan räcker till att testa ett race nästa år,om jag då blir ombromsad i varje böj Ska jag lägga lite tid på det annars får det vänta tills jag är nära varvrekorden....:rolleyes:

Henrik
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Med risk for att lata dryg..... Det ar kul att lasa alla inlagg fran alla som kan och vet :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
När Superbike var Superbike på riktigt även här hemma i Sverige gjorde Jan Greven en annorlunda lösning med bromsar på bakhjulet.

JanGrevensBikeRearBrake.jpg


http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=41635&postcount=1
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top