Använder du bakbroms?

Använder du bakbroms?

• Antal röstningar
    0

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
I nån bok jag har, MotoGP Technology har jag för mig att den heter, jämförs Pedrosas och Haydens bakbromsar när de båda körde för Repsol Honda. Nicky hade en betydligt större bakskiva eftersom han helt enkelt använde bakbromsen mycket mer.

En egen teori jag har är att man kan ligga på bakbromsen liite längre in i kurvan än frambromsen, och få lite mer marginal om man nu skulle ha gått in med lite för mycket fart. Är själv inte på den nivån att jag skulle kunna dra nytta av detta, så det är alltså bara en teori.

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
för att dra en lång historia kort då jag mjölkat lite utländska racers på info, sa dessa....... i torrt används den endast till att balancera cykeln, reglera effekten på bakhjulet, hålla ned framhjulet, hjälpa runt cykeln med ett vidare spår för bakhjulet m.m.... inte alls någon broms effekt....... i blöt använd den tvärtimot för att få cykeln att gå rakare och bromsa effektivare

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så länge man inte kör tex 1.04-1.05 på Gelleråsen tror jag att man gör bäst i att koncentrera sig på mer grundläggande saker, som att bromsa lite hårdare och lite senare, ha lite högre fart genom kurvorna, använda blicken rätt för att kunna gasa tidigare ut ur kurvorna osv osv.

Det här forumet består till 99,99% av folk som inte tillhör de 4-5 st i Sverige som kan tänkas bli några tiondelar snabbare med hjälp av bakbromsen. Jag hävdar bestämt att vi, de 99,99%, gör bättre i att lägga krutet på något annat.

Så är det säkert, men det skönjer ju ändå en deprimerande självcentrerad och regregerad inställning för att vara ett raceforum.
Jag tycker det är roligare när det är högt i tak och diskussionen kan gälla tex fascination kring de detaljer som präglar de bästa.
I detaljerna skönjer man mästaren.

Annars skulle ju trådarna i ert banforum till 99 procent handla om man kan använda biltemaolja i de elstartartade gatrookiehojarna, om det bullrar för mycket med ett Akra helsystem på en 05.ans R1a på Gelleråsen, och om det isåfall är sant att man kan klara sig om man sätter in ett ståltrådskors i sliponet. Samt hur många av Grevens däckvärmare ett elverk från Jula klarar. Det kan ju inte vara ngt upplyftande läsning.

I turbo och dragraceforumet kan ju diskussionerna fritt och fascinerat bölja kring intressanta tekniska lösningar och djärva nitrobyggen som 99 procent aldrig kommer att genomdriva. Men kanske finns ett större motorcykel-/teknikintresse där.

Last edited:

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
* * * * *
....Annars skulle ju trådarna i ert banforum till 99 procent handla om man kan använda biltemaolja i de elstartartade gatrookiehojarna, om det bullrar för mycket med ett Akra helsystem på en 05.ans R1a på Gelleråsen, och om det isåfall är sant att man kan klara sig om man sätter in ett ståltrådskors i sliponet. Samt hur många av grevens däckvärmare ett elverk från jula klarar. Det kan ju inte vara ngt upplyftande läsning.
* * * * * * * * *

Men... det är ju det dom handlar om... :va

:D

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Så är det säkert, men det skönjer ju ändå en deprimerande självcentrerad och regregerad inställning för att vara ett raceforum. Jag tycker det är roligare när det är högt i tak och diskussionen kan gälla tex fascination kring de detaljer som präglar de bästa. I detaljerna skönjer man mästaren.
Jag tror du missförstår mig lite Jörgen. Jag är den siste att vilja sänka taket för en diskussion men ibland kan jag tycka att det blir lite larvigt när tekniker som används av proffsen inom roadracing ska appliceras på folk som har en bra bit kvar till Sverige-toppen. Men som du så riktigt påpekar är det ju faktiskt inte min sak att avgöra. Vill någon lägga tid på att försöka behärska fotbromsen så ska de så klart göra det.

Den tekniska diskussionen tycker jag dock är väldigt intressant, speciellt när ett gäng civilingenjörer ska försöka förkla samma sak på flera olika sätt :D

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Den tekniska diskussionen tycker jag dock är väldigt intressant, speciellt när ett gäng civilingenjörer ska försöka förkla samma sak på flera olika sätt :D

Ha ha.. Ja det är väldigt fascinerande, vare sig det gäller buller, bästa "raceline", eller nyttan av att använda bakbroms....

Det är väldigt många "civilingengörer" som slår knut på begrepp, geometri, teorier, och matematiska formler till höger och vänster för att bara lyckas förvirra diskussionen lite till... :D

Så är det säkert, men det skönjer ju ändå en deprimerande självcentrerad och regregerad inställning för att vara ett raceforum.
Jag tycker det är roligare när det är högt i tak och diskussionen kan gälla tex fascination kring de detaljer som präglar de bästa.
I detaljerna skönjer man mästaren.

Annars skulle ju trådarna i ert banforum till 99 procent handla om man kan använda biltemaolja i de elstartartade gatrookiehojarna, om det bullrar för mycket med ett Akra helsystem på en 05.ans R1a på Gelleråsen, och om det isåfall är sant att man kan klara sig om man sätter in ett ståltrådskors i sliponet. Samt hur många av Grevens däckvärmare ett elverk från Jula klarar. Det kan ju inte vara ngt upplyftande läsning.

I turbo och dragraceforumet kan ju diskussionerna fritt och fascinerat bölja kring intressanta tekniska lösningar och djärva nitrobyggen som 99 procent aldrig kommer att genomdriva. Men kanske finns ett större motorcykel-/teknikintresse där.

Visst är det intressant med tekniska diskussioner, och input från allt möjligt folk även i racingforumet. Och det är kul när flera lägger sig i och diskuterar. :tummenupp

Men i vissa fall kan det bli lite pannkaka av det också.
Som om man lägger upp en poll i racingforumet om hur många som använder bakbromsen, och 90% av dom som svarar på pollen inte kör på bana. Jag antar att trådskaparen var intresserad av att veta hur stor del av dom som tävlar (eller kör bana för den delen) som använder bakbromsen att döma av placeringen av tråden i just raceforumet, samt kommentaren "OBS: Syftar givetvis på bankörning (tävlande)".

Men jag håller med Perra, det är intressant att läsa diskussionen och försöka hänga med i alla teoretiska utlägg om varför det ena är bättre än det andra... :tummenupp

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ha ha.. Ja det är väldigt fascinerande, vare sig det gäller buller, bästa "raceline", eller nyttan av att använda bakbroms....

Det är väldigt många "civilingengörer" som slår knut på begrepp, geometri, teorier, och matematiska formler till höger och vänster för att bara lyckas förvirra diskussionen lite till... :D

Teorier och matematiska formler är också väldigt bra verktyg om man vill driva utvecklingen framåt. :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror du missförstår mig lite Jörgen. Jag är den siste att vilja sänka taket för en diskussion men ibland kan jag tycka att det blir lite larvigt när tekniker som används av proffsen inom roadracing ska appliceras på folk som har en bra bit kvar till Sverige-toppen. Men som du så riktigt påpekar är det ju faktiskt inte min sak att avgöra. Vill någon lägga tid på att försöka behärska fotbromsen så ska de så klart göra det.

Då förstår jag, jag fick intrycket av ngn variant på jantelagen. Det är ju synd att tex hämma ett inför dig lyhört talangfrö, hälften så gammal som oss, som faktiskt gör klokt i att fortsätta umgås med den bakbroms han/hon redan trivs med. Bara för att ngn gubbe i vår ålder inte tål att se det. :D

..Den tekniska diskussionen tycker jag dock är väldigt intressant, speciellt när ett gäng civilingenjörer ska försöka förkla samma sak på flera olika sätt :D

Ja det var nog mest därför jag hoppade in här, mitt intresse är mer de tekniska/naturvetenskaplig bevekelsegrunderna till bakbromsande på banhojar. Själv är jag kass på att köra hoj och kör ju mest gata.

Visst är det intressant med tekniska diskussioner, och input från allt möjligt folk även i racingforumet. Och det är kul när flera lägger sig i och diskuterar. :tummenupp

Men i vissa fall kan det bli lite pannkaka av det också.
Som om man lägger upp en poll i racingforumet om hur många som använder bakbromsen, och 90% av dom som svarar på pollen inte kör på bana. Jag antar att trådskaparen var intresserad av att veta hur stor del av dom som tävlar (eller kör bana för den delen) som använder bakbromsen att döma av placeringen av tråden i just raceforumet, samt kommentaren "OBS: Syftar givetvis på bankörning (tävlande)".

Men jag håller med Perra, det är intressant att läsa diskussionen och försöka hänga med i alla teoretiska utlägg om varför det ena är bättre än det andra... :tummenupp

Eftgersom jag inte är banåkare så har jag inte röstat i pollen :mad:

Ja jag förstår, kanhända var det fel tråd att diskutera bakbromsens chassiedynamiska influenser och eventuella nytta. Själv är jag mest nyfiken. Om trådens ambition blott är att söka kartlägga andelen bakbromsande licensierade banåkare så är jag både off-topic och off-forum. Jag ska dra mig tillbaks till min krypta :krama

Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Eftgersom jag inte är banåkare så har jag inte röstat i pollen :mad:

Nej, jag menade absolut inte att peka finger eller anklaga någon. Och om du uppfattade det så, så ber jag om ursäkt.

Jag ville bara förklara att vad som kanske uppfattas som "deprimerande självcentrerad och regregerad inställning" till folk som skriver/röstar i polls på raceforumet och inte tävlar eller kör bana, helt enkelt bara kanske är en vilja/strävan att försöka hålla det någorlunda on-topic.

Ja jag förstår, kanhända var det fel tråd att diskutera bakbromsens chassiedynamiska influenser och eventuella nytta. Själv är jag mest nyfiken. Om trådens ambition blott är att söka kartlägga andelen bakbromsande licensierade banåkare så är jag både off-topic och off-forum. Jag ska dra mig tillbaks till min krypta :krama

Som både jag och Perra skrev så är den tekniska diskussionen ganska intressant, och högst on-topic tycker jag... :tummenupp

(Så du kan krypa fram ur kryptan igen... ;) )

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
För egen del så använder jag bara bakbromsen när jag hamnat utanför asfalten och då endast den!
Kommer ihåg att Pallander skulle köra 250cc för något team som hade en himla fin hoj. Han kom in hyfsat förbannad efter ett varv, de hade bytt ut bromsskivan bak mot en tunn aluminiumskiva som hade noll bromsförmåga. "Det är ju ändå ingen som använder den!" var deras svar... Fast Pallander gjorde det uppenbarligen. Vet också att Watz brukar använda den ut ur kurvorna för att ha koll på hjulspinnet men det var på 250'n.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vet också att Watz brukar använda den ut ur kurvorna för att ha koll på hjulspinnet men det var på 250'n.
Det där har jag svårt att förstå mig på. Jag inbillar mig att det är betydligt mycket enklare med all form av finmotorik med händerna än med fötterna, i synnerhet på en motorcykel, i en kurva, när man låser fast kroppen med benen. Att då gasa fullt och justera effekten med fotbromsen känns otroligt bakvänt. Dessutom känns det lite som att nånting mår dåligt av att man bromsar bort motorn effekt sådär.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
För egen del så använder jag bara bakbromsen när jag hamnat utanför asfalten och då endast den! Kommer ihåg att Pallander skulle köra 250cc för något team som hade en himla fin hoj. Han kom in hyfsat förbannad efter ett varv, de hade bytt ut bromsskivan bak mot en tunn aluminiumskiva som hade noll bromsförmåga....
Aluskiva... Hahaha, snacka om mest för "syns skull".
Fast borde det inte vara mer befogat med lite fotbroms på små 2-taktare som ju inte har så mycket motorbroms?
Förutsatt att man ens vill använda fotbroms då :)

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Det där har jag svårt att förstå mig på. Jag inbillar mig att det är betydligt mycket enklare med all form av finmotorik med händerna än med fötterna, i synnerhet på en motorcykel, i en kurva, när man låser fast kroppen med benen. Att då gasa fullt och justera effekten med fotbromsen känns otroligt bakvänt. Dessutom känns det lite som att nånting mår dåligt av att man bromsar bort motorn effekt sådär.
Jag kommer inte heller att förstå mig på hur Fredde fungerar! :)

Aluskiva... Hahaha, snacka om mest för "syns skull".
Fast borde det inte vara mer befogat med lite fotbroms på små 2-taktare som ju inte har så mycket motorbroms?
Förutsatt att man ens vill använda fotbroms då :)
Inte så mycket? Ingen alls skulle jag vilja säga. Fast alla bromsar ju (i alla fall teoretiskt) så mycket att bakhjulet knappt tar i backen så det spelar nog mindre roll. Fast jag håller med dig i sak.

Last edited:

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Det där har ju iofs mycket med motorkaraktär att göra..
T,ex R1an med "ride by wire trottel" är inte så där fruktansvärt fintunad vid påslag från noll så i långsamma kurvor måste man nästan möta med lite fotbroms, fast det gäller ju sällan på storbana.
En hårt trimmad 2-takt kan ju vara rätt "spetsig" när effekten kommer så varför inte..? Alltså, man kan använda fotbromsen för att korrigera andra brister.. Ja typ liksom... Bara ytterligare ett användningsområde för den "lilla pedalen" :)

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Inte så mycket? Ingen alls skulle jag vilja säga. Fast alla bromsar ju (i alla fall teoretiskt) så mycket att bakhjulet knappt tar i backen så det spelar nog mindre roll. Fast jag håller med dig i sak.
Hahaha, nej det är sant, fast ska man hårddra det så är ju motorbromsen inte någon broms, mer en konsekvens av att man måste växla ner :tummenupp

Min egen erfarenhet som "bakbromsare" är att jag bara använder den initialt för att det lugnar ner chassit när jag går på med frambromsen.
Det kan förstås lika gärna vara att jag gör det för att "sminka över" en felaktig fjäder/dämpar/chassi-inställning.

Av det jag läst och hört mej fram till så är det ingen som normalt använder bakbromsen för att uppnå bromseffekt, det är för att framkalla en chassireaktion av något slag.
Om man fortfarande har kvar bromseffekt på bakbromsen när frambromsen går in så har man misslyckats och då kommer givetvis bakhjulet att släppa.

En sidofråga, hur många använder sej av "Trail braking" på bana?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vill bara ta tillfället i akt och säga att jag har tagit mitt ansvar och INTE röstat! :mattias
:D

Jag har inte heller svarat trots att jag skrivit i tråden.

Sen kan man ju förstå om några missar att dom hamnat i racingforumet och de som gör en poll i t.ex racingforumet där det riktas till en lite målgrupp bör kanske tänka på hur frågorna ställs så att det framkommer att det gäller banåkning.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept