Jag använder nästan aldrig bakbromsen. Jag tycker att jag får tillräckligt med bromsverkan på bakhjulet med hjälp av den lilla motorbroms som finns kvar efter att slirkopplingen gjort sitt.
Det räcker åtminstonde till att låsa upp bakhjulet om man vill, och mer bromsverkan än så behöver jag inte. Motorbromsen är dessutom lättare att dosera än fotbromsen tycker jag.
Det funkar bra för mig, men det finns garanterat både snabbare och långsammare förare som använder fotbromsen flitigt.
Jag tror att man ska akta sig för begrett som "SKA" och "SKA INTE" när man pratar om all form av teori bakom förmågan att köra fort på banan. Det allra viktigaste är att hitta ett körsätt och en körstil som man trivs bra med och som känns bekvämt, inte ett körsätt som är bäst i teorin.
Det pratas jätteofta om all teori och alla tekniker som man "SKA" använda om man vill köra snabbt på banan. Det är CSS, Ketih Code, och massor av andra "Racing schools" samt hyllmeter av teoriböcker som alla radar upp hundratals saker du "SKA" göra på banan för att bli "snabb". Man ska titta dit, sitta så, hålla så, tryck på den foten, tryck på den handen, växla så, sikta dit, bromsa där, växla där, gasa där, blicken ditår, två fingar på bromsen, braking point, turn in point, apex, exit point, acceleration point osv...
Hur ska man ha tid att rejsa på banan om man ska hinna tänka på allt det där...
Allt som oftast resulterar det bara i att man sitter och tänker medvetet på exakt vad man gör på hojen, och vad man borde göra, istället för att slappna av och känna efter hur det känns.
Därför säger jag i den här frågan. Gör som du vill, bara det känns bra... Så kommer det gå fort...