Använder du bakbroms?

Använder du bakbroms?


  • Antal röstningar
    0

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Liite lite luft i systemet funkar också. Sen om det är så bra vet jag inte..

Kör aldrig med bakbroms och skulle jag i en paniksituation behöva använda den vill jag kunna stampa fullt utan att glida på arslet av den anledningen.

/A

Stämmer, men jag tycker det blir för svampig känsla i foten med lite luft :gnissla :näsblod

Vill hellre växla ner pedal etc så man kan trycka till ordentligt utan att riskera svarta spår i asfalten och bruna i kallingarna :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Enligt egen utsago skickar Rossi ut benet för att kunna pressa hårdare på styret.

Aha, ja han är ju rätt liten vad jag förstår, kanske behövs ett mothåll när han ej längre kan knipa fast sig på hojen . Men det verifierar ju samtidigt vad jag sa i mitt förra inlägg. Att den assymmetriska frontarean ett utvikt rossiben eller knäskraparknä ger, skapar ett aerodynamiskt vridande moment.

Alla som har råkat ut för att en sida på kåpunderdelen har släppt nere vid båten och kommit ut i fartvinden i säg 200 vet ju vad som händer med en sporthoj då. Man får burka och lägga ned för att hålla hojen kvar på rakan. Rätt skrämmande upplevelse kan jag säga.

Nåväl, det här är ju OT.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det finns en bra lösning på att inte låsa upp bakhjulet för ofta i fel situationer, man mekar till bakbromsen så att man även om man trycker hårt inte låser bromsen. AKA ABS broms eller på svenska låsningsfri broms.....
Japp, att det du säger stämmer bevisas av att beroende på förarens körstil så varieras bl,a diametern på bakre bromsskivan i MotoGP.

I detta fallet, Hayden, som är van vid dirttrack, vill ha markant bakbroms medan Pedrosa inte vill ha särskilt mycket verkan bak.

Som jag ser det så är bakskivan något överdimensionerad på moderna sporthojar men jag finner R1an tillräckligt lättdoserad, fast självklart skulle jag kunna fräsa av 25% av beläggytan för ännu bättre känsla :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det finns många tester där riktigt duktiga bromsare får kortare bromssträcka med bägge bromsarna och Hondas C-ABS som sitter på CBR1000RR använder den tekniken. Bakbromsen kommer in precis innan frambromsen och hojen bara stannar, det är en ganska skum känsla när man är van vid att hojen ormar sig lite.

Problemet är precis som Valmers skriver, vi har inte nog med multitaskingförmåga för att använda både fram och bakbroms så då struntar många i bakbromsen, inklusive jag själv. Jag försöker öva med bakbromsen men det är så svårt att känna när den låser, speciellt om man tokbromsar från hög fart på långrakan på en bana...
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Aha, ja han är ju rätt liten vad jag förstår, kanske behövs ett mothåll när han ej längre kan knipa fast sig på hojen . Men det verifierar ju samtidigt vad jag sa i mitt förra inlägg. Att den assymmetriska frontarean ett utvikt rossiben eller knäskraparknä ger, skapar ett aerodynamiskt vridande moment.

Alla som har råkat ut för att en sida på kåpunderdelen har släppt nere vid båten och kommit ut i fartvinden i säg 200 vet ju vad som händer med en sporthoj då. Man får burka och lägga ned för att hålla hojen kvar på rakan. Rätt skrämmande upplevelse kan jag säga.

Nåväl, det här är ju OT.


Åkte på en Walesisk (hur sjutton vrider man ordet och stavar korrekt?) i stormvindar. Engelska rakor är inte som svenska, de svänger ofta :D
I slutet på rakan fanns det en fartknäck, det var dessutom byig stormvind så lite lurigt att hålla spåret. Försöker fundera ut ungefär var 125an framför mig ska åka, så jag kan köra om honom men han for åt alla väderstreck :huvet
I högerkinken som togs på sexans växel och full gas och ungefär fullt varvtal lutar hans hoj en aning åt vänster från lodlinjen men han svängde perfekt åt höger.
Intressant med vind :gnissla

Ännu mer ot...

Det finns många tester där riktigt duktiga bromsare får kortare bromssträcka med bägge bromsarna och Hondas C-ABS som sitter på CBR1000RR använder den tekniken. Bakbromsen kommer in precis innan frambromsen och hojen bara stannar, det är en ganska skum känsla när man är van vid att hojen ormar sig lite.

Problemet är precis som Valmers skriver, vi har inte nog med multitaskingförmåga för att använda både fram och bakbroms så då struntar många i bakbromsen, inklusive jag själv. Jag försöker öva med bakbromsen men det är så svårt att känna när den låser, speciellt om man tokbromsar från hög fart på långrakan på en bana...


Modifiera din bakbroms så den inte låser så enkelt så blir det nog lättare.

Jag har inte själv lyckats märka att jag låst upp bakhjulet trots att det senare i bromsningen är i luften, då används bakbromsen för att minska motorns varvtal och få ner farten på bakhjulet så bakhjulets fart stämmer med hojens fart vid 'nedsläpp' på ett ungefär.
Även om du har en lätt fälg väger gummit utanför en hel del och den levande massan måste bromsas...
 
Last edited:

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Såg en patetisk tönt på Gotland-Ring för några år sedan (på en gul/svart hoj) som skulle vara fränast av alla.
Han svängde med hojen över halva banbredden på rakan för att slänga upp hojen på sladd som de stora grabbarna.
Det som var näst töntigast var att han släppte upp hojen rakt igen innan han svängde in i kurvan. Vad var syftet kan man undra...
Var inte tanken att hojen skulle "riktas in" i bättre linje för kurvan?

Det roliga var ju att jag körde 3 sek fortare än han med min touringkörning.
-Alex. Du vet ju hur sakta jag gubbkör. Hehe

Men har inte grabbarna lagt av med sladdandet nu?

Dal-Mausen
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
För min del använder jag aldrig bakbromsen. Skulle jag börja med det skulle jag bara åka av banan. Motorbroms med slirkoppling gör alldeles tillräckligt för att jag ska köra vingligt in i kurvorna. :)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Sätter den sig verkligen eller känns det bara så? Jag är väldigt tveksam till att den verkligen sätter sig. För att den skulle göra det, dvs. att både fram- och bakfjädringen skulle tryckas ihop, skulle det krävas en yttre kraft som trycker ner motorcykeln. Det kan man se genom att se att kraften på däcken mot marken skulle bli större för båda däcken och för att motorcykeln då inte skulle accelerera uppåt när kraften uppåt (från marken) är större än kraften nedåt (som bara är gravitationen) så krävs någon annan yttre kraft än just gravitationen. Men någon sådan finns inte. Sättningen kan isf. i bästa fall vara en temporär effekt som kontras med ett lyft där du har sämre grepp på båda hjulen strax efter. Men jag tror som sagt inte att den sätter sig öht.

Det rotationsmoment jag pratar om är inte det hos hjulen utan runt motorcykelns tyngdpunkt. Alltså kan det inte trycka ner båda hjulen. Ett trycks ner och det andra lyfts upp, vilket är precis det som händer om du bromsar väldigt mycket eller gasar väldigt mycket.
Det är just för att samma sak händer oavsett med vilket hjul du bromsar med som man ofta bara använder frambromsen. Ju mer man bromsar desto mer tryck (vikt) läggs på framhjulet vilket ger det bättre grepp och mer möjlighet att bromsa med framhjulet. Bakhjulet får däremot mindre tryck (vikt) och kommer få sämre grepp. Detta oavsett om du bromsar med fram- eller bakhjulet och oavsett om motorcykeln dyker fram eller inte.

Nja....med det resonemanget så skulle INTE bakhjulet "lyfta" när du bromsar hårt med frambromsen...eller?

Men det är ju just en "temporär" effekt som man eftersträvar när man använder bakbromsen, att få rotationskraften som skapas när du hindrar bakhjulet att rotera fritt, att istället "trycka" ner hela hojen.
Och när den kraften är applicerad så bromsar du med frambromsen och utnyttjar att hojen har satt sig vilket faktiskt sker och ger bättre effekt bromsmässigt.

Testa att bara bromsa med bakbromsen så upptäcker ni hur hojen beter sig.....naturligtvis ska man inte låsa bakhjulet, utan bara uppleva hojens reaktion.


En del inlägg "pratar" om att använda bakbromsen för att "sladda" in i kurvorna medans andra "pratar" om att "bromsa" först med bakbromsen, sen med frambromsen före kurvorna.

Det är två helt olika situationer som inte kan jämföras alls.

/KentW
 
Last edited:

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Sätter den sig verkligen eller känns det bara så? Jag är väldigt tveksam till att den verkligen sätter sig. För att den skulle göra det, dvs. att både fram- och bakfjädringen skulle tryckas ihop, skulle det krävas en yttre kraft som trycker ner motorcykeln. Det kan man se genom att se att kraften på däcken mot marken skulle bli större för båda däcken och för att motorcykeln då inte skulle accelerera uppåt när kraften uppåt (från marken) är större än kraften nedåt (som bara är gravitationen) så krävs någon annan yttre kraft än just gravitationen. Men någon sådan finns inte. Sättningen kan isf. i bästa fall vara en temporär effekt som kontras med ett lyft där du har sämre grepp på båda hjulen strax efter. Men jag tror som sagt inte att den sätter sig öht.

Det rotationsmoment jag pratar om är inte det hos hjulen utan runt motorcykelns tyngdpunkt. Alltså kan det inte trycka ner båda hjulen. Ett trycks ner och det andra lyfts upp, vilket är precis det som händer om du bromsar väldigt mycket eller gasar väldigt mycket.

Det är just för att samma sak händer oavsett med vilket hjul du bromsar med som man ofta bara använder frambromsen. Ju mer man bromsar desto mer tryck (vikt) läggs på framhjulet vilket ger det bättre grepp och mer möjlighet att bromsa med framhjulet. Bakhjulet får däremot mindre tryck (vikt) och kommer få sämre grepp. Detta oavsett om du bromsar med fram- eller bakhjulet och oavsett om motorcykeln dyker fram eller inte.

Jag gissar att den yttre kraften som skapar mer tryck på framfjädringen när bakbromsen används och gör så att hojen sätter sig lite är väl Hojåkaren själv, som håller i styret och som tack vare fartreduceringen förflyttar lite tyngd framåt mot styret och vidare mot framgaffeln som komprimeras lite för att sen när frambromsen nån hundradel, tiondel senare nyps åt komma att komprimeras ännu mer!!

Har själv ibland bromsat med bakbromsen någon tiondel innan man nyper åt med frambromsen och jag håller med om att hojen sätter sig, och det känns som att både fram och bakfjädring trycks ihop lite, innan frambromsen hugger in!

//Jim
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag gissar att den yttre kraften som skapar mer tryck på framfjädringen när bakbromsen används och gör så att hojen sätter sig lite är väl Hojåkaren själv, som håller i styret och som tack vare fartreduceringen förflyttar lite tyngd framåt mot styret och vidare mot framgaffeln som komprimeras lite för att sen när frambromsen nån hundradel, tiondel senare nyps åt komma att komprimeras ännu mer!!

Har själv ibland bromsat med bakbromsen någon tiondel innan man nyper åt med frambromsen och jag håller med om att hojen sätter sig, och det känns som att både fram och bakfjädring trycks ihop lite, innan frambromsen hugger in!

//Jim

I och med att bakbromsen "låser" hela bakpartiet plus att hojen "dras ut" och blir lite längre så kommer hojen och förarens vikt att trycka ihop fjädringen både bak och fram. Bakbromsen blir som en hand som håller längst bak på skaftet av ett järnspett, håll armen rakt ut från kroppen och se om ni orkar hålla spettet i våg:)

En vanlig teknik som utnyttjar denna effekt är när man skall köra en offroadhoj nerför en brant backe i ett sandtag. Man bromsar bak samtidigt som man gasar, hojen blir klippstabil och går som på ett snöre. Farten regleras med frambromsen. Släpper man bakbromsen i det läget så blir hojen som en makaron och risken för att trilla blir MYCKET överhängande:)
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Jag gissar att den yttre kraften som skapar mer tryck på framfjädringen när bakbromsen används och gör så att hojen sätter sig lite är väl Hojåkaren själv, som håller i styret och som tack vare fartreduceringen förflyttar lite tyngd framåt mot styret och vidare mot framgaffeln som komprimeras ....

//Jim

Hmmm... stämmer det där verkligen? Ska inte styret ha så lite "tyngd" som möjligt (förutom motstyrning) för att hojen ska kunna jobba optimalt?
:noob (syftar på mig själv, alltså..:näsblod)
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Hmmm... stämmer det där verkligen? Ska inte styret ha så lite "tyngd" som möjligt (förutom motstyrning) för att hojen ska kunna jobba optimalt?
:noob (syftar på mig själv, alltså..:näsblod)

Yes, men det blir en likadan reaktion även om du inte håller i styret alls, och som Niklasinorr beskriver det. Hojen och förarens vikt gör så att fram- och bakfjädring belastas när bakbromsen bromsar lite.
Är inte någon fysikexpert inom reaktiv centrifugalkraft, fiktiv centrifugalkraft, acceleration eller inbromsning (retardation). :D

//Jim
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
När jag började köra bana för ca 15 år sedan, använde jag bakbromsen. Tyckte att hojen vart lite mer stabil vid inbromsning.

Sen var det ng som som sa att det var hel meningslöst, och noob som man va lyssnar man på dom som var snabba.

För ett par år sedan försökte jag börja använda bakbromsen igen. Fanns inte en chans att jag fick till det. Blev för mycket att hålla reda på. Kan kanske bero på att man kör lite snabbare idag, och bromsar senare... samt att man är en gammal gubbe som har svårt att lära sig :)
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Nja....med det resonemanget så skulle INTE bakhjulet "lyfta" när du bromsar hårt med frambromsen...eller?

Vi måste missförstå varandra. Det jag menar är att när du bromsar får du ett moment runt motorcykelns tyngdpunkt, det som senare gör att du gör en stoppie om du bromsar för mycket och momentet överstiger det motmoment gravitationen ger när vikten läggs mer och mer på ena hjulet. Wheelie och stoppie beror på för stor kraftvektor vid sidan av tyngdpunkten. Hade du t.ex. haft en jetmotor med dragkraften i tyngdpunkten hade du kunnat accelerera hur fort som helst utan att wheela.


Men det är ju just en "temporär" effekt som man eftersträvar när man använder bakbromsen, att få rotationskraften som skapas när du hindrar bakhjulet att rotera fritt, att istället "trycka" ner hela hojen.
Och när den kraften är applicerad så bromsar du med frambromsen och utnyttjar att hojen har satt sig vilket faktiskt sker och ger bättre effekt bromsmässigt.

Testa att bara bromsa med bakbromsen så upptäcker ni hur hojen beter sig.....naturligtvis ska man inte låsa bakhjulet, utan bara uppleva hojens reaktion.

/KentW

Om vi säger såhär. Totala kraften mellan däck och mark blir inte större om den inte blir mindre först eller att du flyttar tyngdpunkten uppåt genom att ställa dig snabbt och trycka ner hojen. Då får du en temporärt högre total kraft mellan däck och mark. Jag är lite fundersam vad du menar med att den sätter sig. Bromsar du, oavsett vilken broms du bromsar med, får du ett moment runt motorcykelns tyngdpunkt som gör att mer vikt läggs på framhjulet än bakhjulet. Hojen kommer niga fram något. Eventuellt går den också ner bak (beroende på konstruktion. Jag sa förut att det inte gick men tar tillbaka det. :rolleyes:) men(!) det innebär inte att bakdäcket har högre tryck mot marken än innan. Om du börjar bromsa bak kommer du ha högre tryck mot marken fram när du väl börjar bromsa fram, men mindre bak. Om du ska bromsa effektivt känns det som det kvittar om du börjar fram eller bak sålänge du är mjuk om du börjar fram. Man vill inte klämma i hårt innan framdäcket har fått vikt på sig och har bra grepp.

En fördel med att hela hojen sätter sig (om den nu gör det) är att du får en lägre tyngdpunkt och därmed kan bromsa mer innan du börjar göra en stoppie. Observera dock att du kommer ha sämre grepp fram vid samma bromsverkan eftersom du inte längre har samma moment runt tyngdpunkten på grund av den kortare hävstången (avståndet mellan tyngdpunkt och mark, där bromskraften finns), och därmer mindre vikt på framhjulet.

Jag gissar att den yttre kraften som skapar mer tryck på framfjädringen när bakbromsen används och gör så att hojen sätter sig lite är väl Hojåkaren själv, som håller i styret och som tack vare fartreduceringen förflyttar lite tyngd framåt mot styret och vidare mot framgaffeln som komprimeras lite för att sen när frambromsen nån hundradel, tiondel senare nyps åt komma att komprimeras ännu mer!!

Har själv ibland bromsat med bakbromsen någon tiondel innan man nyper åt med frambromsen och jag håller med om att hojen sätter sig, och det känns som att både fram och bakfjädring trycks ihop lite, innan frambromsen hugger in!

//Jim

Som sagt, tar tillbaka det om att hela hojen inte kan sätta sig (komprimera båda fjädringarna) men(!) det innebär inte att båda däcken har bättre grepp. Se mitt inlägg ovan.

En vanlig teknik som utnyttjar denna effekt är när man skall köra en offroadhoj nerför en brant backe i ett sandtag. Man bromsar bak samtidigt som man gasar, hojen blir klippstabil och går som på ett snöre. Farten regleras med frambromsen. Släpper man bakbromsen i det läget så blir hojen som en makaron och risken för att trilla blir MYCKET överhängande:)

Prova att göra det där utan att gasa. Det känns som den borde bli lika stabil.
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vi måste missförstå varandra. Det jag menar är att när du bromsar får du ett moment runt motorcykelns tyngdpunkt, det som senare gör att du gör en stoppie om du bromsar för mycket och momentet överstiger det motmoment gravitationen ger när vikten läggs mer och mer på ena hjulet. Wheelie och stoppie beror på för stor kraftvektor vid sidan av tyngdpunkten. Hade du t.ex. haft en jetmotor med dragkraften i tyngdpunkten hade du kunnat accelerera hur fort som helst utan att wheela.




Om vi säger såhär. Totala kraften mellan däck och mark blir inte större om den inte blir mindre först eller att du flyttar tyngdpunkten uppåt genom att ställa dig snabbt och trycka ner hojen. Då får du en temporärt högre total kraft mellan däck och mark. Jag är lite fundersam vad du menar med att den sätter sig. Bromsar du, oavsett vilken broms du bromsar med, får du ett moment runt motorcykelns tyngdpunkt som gör att mer vikt läggs på framhjulet än bakhjulet. Hojen kommer niga fram något. Eventuellt går den också ner bak (beroende på konstruktion. Jag sa förut att det inte gick men tar tillbaka det. :rolleyes:) men(!) det innebär inte att bakdäcket har högre tryck mot marken än innan. Om du börjar bromsa bak kommer du ha högre tryck mot marken fram när du väl börjar bromsa fram, men mindre bak. Om du ska bromsa effektivt känns det som det kvittar om du börjar fram eller bak sålänge du är mjuk om du börjar fram. Man vill inte klämma i hårt innan framdäcket har fått vikt på sig och har bra grepp.

En fördel med att hela hojen sätter sig (om den nu gör det) är att du får en lägre tyngdpunkt och därmed kan bromsa mer innan du börjar göra en stoppie. Observera dock att du kommer ha sämre grepp fram vid samma bromsverkan eftersom du inte längre har samma moment runt tyngdpunkten på grund av den kortare hävstången (avståndet mellan tyngdpunkt och mark, där bromskraften finns).

Jag tror du måste prova det själv för att förstå hur det fungerar...
Om jag försöker så här....

- När du bromsar bak så får man ett VRIDCENTRUM som ligger i BAKHJULETS centrum..
- Det ger en kraft som vill rotera resten av hojen framåt....
- Framhjulet hindrar den kraften att fortsätta i rotationens riktning...
- Detta gör defacto...att kraften trycker ner bakhjulet .....
- När du sen bromsar fram har bakhjulet en större friktion mot marken initialt..
- Och du får en högre total bromskraft, fram tills dess bromskraften fram är större än "tyngden" på bakhjulet....

JAG tror att vi bara villar bort oss i olika begrepp om hur vi menar...

/KentW
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag använder nästan aldrig bakbromsen. Jag tycker att jag får tillräckligt med bromsverkan på bakhjulet med hjälp av den lilla motorbroms som finns kvar efter att slirkopplingen gjort sitt.

Det räcker åtminstonde till att låsa upp bakhjulet om man vill, och mer bromsverkan än så behöver jag inte. Motorbromsen är dessutom lättare att dosera än fotbromsen tycker jag.

Det funkar bra för mig, men det finns garanterat både snabbare och långsammare förare som använder fotbromsen flitigt.

Jag tror att man ska akta sig för begrett som "SKA" och "SKA INTE" när man pratar om all form av teori bakom förmågan att köra fort på banan. Det allra viktigaste är att hitta ett körsätt och en körstil som man trivs bra med och som känns bekvämt, inte ett körsätt som är bäst i teorin.

Det pratas jätteofta om all teori och alla tekniker som man "SKA" använda om man vill köra snabbt på banan. Det är CSS, Ketih Code, och massor av andra "Racing schools" samt hyllmeter av teoriböcker som alla radar upp hundratals saker du "SKA" göra på banan för att bli "snabb". Man ska titta dit, sitta så, hålla så, tryck på den foten, tryck på den handen, växla så, sikta dit, bromsa där, växla där, gasa där, blicken ditår, två fingar på bromsen, braking point, turn in point, apex, exit point, acceleration point osv...

Hur ska man ha tid att rejsa på banan om man ska hinna tänka på allt det där... :confused:

Allt som oftast resulterar det bara i att man sitter och tänker medvetet på exakt vad man gör på hojen, och vad man borde göra, istället för att slappna av och känna efter hur det känns.

Därför säger jag i den här frågan. Gör som du vill, bara det känns bra... Så kommer det gå fort... :D
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Jag tror du måste prova det själv för att förstå hur det fungerar...
Om jag försöker så här....

- När du bromsar bak så får man ett VRIDCENTRUM som ligger i BAKHJULETS centrum..
- Det ger en kraft som vill rotera resten av hojen framåt....
- Framhjulet hindrar den kraften att fortsätta i rotationens riktning...
- Detta gör defacto...att kraften trycker ner bakhjulet .....
- När du sen bromsar fram har bakhjulet en större friktion mot marken initialt..
- Och du får en högre total bromskraft, fram tills dess bromskraften fram är större än "tyngden" på bakhjulet....

JAG tror att vi bara villar bort oss i olika begrepp om hur vi menar...

/KentW

Stegvis låter bra.

"- När du bromsar bak så får man ett VRIDCENTRUM som ligger i BAKHJULETS centrum."
Ja, detta pga. bakhjulets minskade rotation.
Du får även ett "vridcentrum" i motorcykelns tyngdpunkt pga. kraften bakåt på däcket (från marken) och det vinkelräta avståndet mellan kraften och CG (center of gravity, tyngdpunkten).

"- Det ger en kraft som vill rotera resten av hojen framåt."
Båda dessa ger ett moment som vill vrida hojen framåt. Stämmer.

"- Framhjulet hindrar den kraften att fortsätta i rotationens riktning."
Nja, marken hindrar framhjulet från att..., öh..., åka ner i marken som ett resultat av en rotation. :)

- Detta gör defacto...att kraften trycker ner bakhjulet.
Nej. Bakhjulet trycks uppåt, det är så krafterna vill rotera motorcykeln. Det som hindrar motorcykeln från att rotera är gravitationen (som drar ner den i CG), den ökade kraften på framhjulet från marken (som ger ett moment i motsatt riktning som de tidigare momenten) och den minskade kraften på bakhjulet från marken.

Det känns som man borde rita lite här. Ska göra det när jag kommer hem tror jag. :)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Stegvis låter bra.

"- När du bromsar bak så får man ett VRIDCENTRUM som ligger i BAKHJULETS centrum."
Ja, detta pga. bakhjulets minskade rotation.
Du får även ett "vridcentrum" i motorcykelns tyngdpunkt pga. kraften bakåt på däcket (från marken) och det vinkelräta avståndet mellan kraften och CG (center of gravity, tyngdpunkten).

"- Det ger en kraft som vill rotera resten av hojen framåt."
Båda dessa ger ett moment som vill vrida hojen framåt. Stämmer.

"- Framhjulet hindrar den kraften att fortsätta i rotationens riktning."
Nja, marken hindrar framhjulet från att..., öh..., åka ner i marken som ett resultat av en rotation. :)

- Detta gör defacto...att kraften trycker ner bakhjulet.
Nej. Bakhjulet trycks uppåt, det är så krafterna vill rotera motorcykeln. Det som hindrar motorcykeln från att rotera är gravitationen (som drar ner den i CG), den ökade kraften på framhjulet från marken (som ger ett moment i motsatt riktning som de tidigare momenten) och den minskade kraften på bakhjulet från marken.

Det känns som man borde rita lite här. Ska göra det när jag kommer hem tror jag. :)

Du behöver inte rita nått för mig......jag vet hur det fungerar praktiskt,
började åka hoj när det inte fanns frambromsar att tala om. Så jag lärde mig att bromsa med bakbromsen...och med lite hjälp av en frambroms som bestod av en enkelverkande wiremanovrerad trumbroms med c:a Ø210mm och backbredd 1".
Första hojen med skivbroms var CB750 enkelverkande bromsok med två bromsklossar Ø50mm mot en rosfri skiva, de flesta av dagens hojåkare skulle garanterat rosta ner kallingarna om dom skulle testa en sån.

Men fortfarande använder jag bakbromsen även på bana......för att starta bromsningen med....eftersom det hjälper till med flera delar i inbromsningen.

Men.....var och en blir salig på sin tro.

/KentW
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Utan att verka alltför dryg tror jag att ungefär 0.002% av SHs medlemmar har något att tjäna på att använda bakbromsen på en bana om målsättningen är att åka så fort som möjligt. Innan man ens börjar fundera på att fippla med ett extra reglage finns det femtioelva andra grejer att förbättra.

Däremot tycker jag att diskussionen om vilken effekt bakbromsen faktiskt har på chassit är intressant :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top