robbie labero
Ny medlem
Jag sitter bara och väntar på att något geni ska ta upp det
Det var ju " genierna " , eller " Expertkommentatorerna på viasat / eurosport" , som hittade på det där.
Jag ska iaf luftbromsa som fan nästa år
Jag sitter bara och väntar på att något geni ska ta upp det
Det var ju " genierna " , eller " Expertkommentatorerna på viasat / eurosport" , som hittade på det där.
Jag ska iaf luftbromsa som fan nästa år
Är det bara jag som har fullt upp med att få hejd på skiten och då inte har någon hjärnkapacitet kvar för att finlira med högerfossingen samtidigt? :rädd
Mer komprimerad gaffel ger ju kortare försprång, dvs mer lättsvängd hoj, så rent teoretiskt stämmer det ju. Sen är ju frågan hur det påverkar grepp och väghållning att ha en nästan helt komprimerad gaffel som ska börja räta ut sig mitt i kurvan?Kanske har tagits upp redan men jag har hört, i samband med testerna av hondas då nya abs system, att en del inte gillade att hondan använde bakbromsen just eftersom att nosen inte dyker lika mycket och att man då inte kan kasta in hojen i kurvan lika kvickt.
Är jag helt ute och cyklar nu?^^
har inte kört bana ännu, men använder nästan alltid fotbroms och har i avsikt att lära mig det från början på bana också!
Mer komprimerad gaffel ger ju kortare försprång, dvs mer lättsvängd hoj, så rent teoretiskt stämmer det ju. Sen är ju frågan hur det påverkar grepp och väghållning att ha en nästan helt komprimerad gaffel som ska börja räta ut sig mitt i kurvan?
Sist jag använde bakbromsen var väl på uppkörningen... =)
Mer komprimerad gaffel ger ju kortare försprång, dvs mer lättsvängd hoj, så rent teoretiskt stämmer det ju. Sen är ju frågan hur det påverkar grepp och väghållning att ha en nästan helt komprimerad gaffel som ska börja räta ut sig mitt i kurvan?
Enligt egen utsago skickar Rossi ut benet för att kunna pressa hårdare på styret.OT
Rossi-benet kan väl iof ha aerodynamiska kopplingar. Genom att vika ut benet, knäet redan innan svängen ökas ju luftmotståndet på den sida som hojen ska svängas åt, härmed torde ju hojen kunna lutas ned till priset av mindre motstyrning, ett snävare spår.
Kunde inte låta bli att skratta lite när jag läste ditt nick
Det är en fråga lika kontroversiell som den är berättigad.
Jag har alltid kört med både fram och bakbroms både på gata och bana och därför lärt mej använda bakbromsen (tycker iaf jag).
De flesta kommer garanterat svara att man ABSOLUT INTE ska använda bakbromsen på en sporthoj... Oftast av anledningen att det är större risk att man soppar till det med en felanvänd bakbroms än att inte använda den alls. Eftersom bakbromsen har väldigt lite inverkan så kan jag köpa argumentet.
Dock finns ju ändå bakbromsen där och som jag ser det så om man lär sej behärska den så har man ju en mer "komplett palett" att leka med
Men man gör som man vill.
Så har jag, riktigt bra. Bara att trampa på utan att bry sig för att det ska låsaDet finns en bra lösning på att inte låsa upp bakhjulet för ofta i fel situationer, man mekar till bakbromsen så att man även om man trycker hårt inte låser bromsen. AKA ABS broms eller på svenska låsningsfri broms.
Den bromskraft man nu kan använda räcker fortfarande för att 'sätta' chassit och kunna bromsa hårdare med frambromsen, samt det stabiliserar hojen.
För att meka till bromsen kan man använda 'dåliga' touringbelägg som knappt tar, köpa en rostfri bromskiva med dålig friktion, byta bromsok, pump etc. Ändra utväxling från tryckdelen på pedalen till bromspumpen.
Det där med att sladda med bakbromsen, jag har aldrig sladdat själv men t.ex i supermoto när dom kommer in i kurvan med sladd använder dom enbart motorbroms genom att skicka i växeln man vill ha ut ur kurvan innan kurvan.
rätta mig gärna om jag har fel då jag inte har "motardsladdat" själv
Det finns en bra lösning på att inte låsa upp bakhjulet för ofta i fel situationer, man mekar till bakbromsen så att man även om man trycker hårt inte låser bromsen. AKA ABS broms eller på svenska låsningsfri broms.
Den bromskraft man nu kan använda räcker fortfarande för att 'sätta' chassit och kunna bromsa hårdare med frambromsen, samt det stabiliserar hojen.
För att meka till bromsen kan man använda 'dåliga' touringbelägg som knappt tar, köpa en rostfri bromskiva med dålig friktion, byta bromsok, pump etc. Ändra utväxling från tryckdelen på pedalen till bromspumpen.
Hur förklarar du då att hojen "sätter sig" både fram och bak då man använder bara bakbromsen?
Eller beteer sig din hoj olika mot alla andra då bakbromsen används?
Och jag sade INTE att man BARA skulle använda bakbromsen, du ska använda bakbromsen initiellt för att klämma ihop fjädringen både fram & bak en aning, innan du klämmer i frambromsen.
Detta är allmän kunskap om hur ett fordon typ MC beteer sig under inbromsning enligt det som angivits ovan. Trodde jag iaf...
Och om samma sak händer samma sak om man bromsar med bak, som med fram, då kan man väll skrota frambromsen alltså?
Det är ju rotationsmomentet som trycker ner både bak å framdelen, vilket INTE inträffar då du BARA använder frambromsen.
Och när både bak å framdelen trycks ner så får du automatiskt bättre tryck mot underlaget på både bak & framhjul.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |