Använder du bakbroms?

Använder du bakbroms?

• Antal röstningar
    0

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kanske har tagits upp redan men jag har hört, i samband med testerna av hondas då nya abs system, att en del inte gillade att hondan använde bakbromsen just eftersom att nosen inte dyker lika mycket och att man då inte kan kasta in hojen i kurvan lika kvickt.
Är jag helt ute och cyklar nu?^^

har inte kört bana ännu, men använder nästan alltid fotbroms och har i avsikt att lära mig det från början på bana också! :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var ju " genierna " , eller " Expertkommentatorerna på viasat / eurosport" , som hittade på det där.

Jag ska iaf luftbromsa som fan nästa år :D:yoparty

OT
Rossi-benet kan väl iof ha aerodynamiska kopplingar. Genom att vika ut benet, knäet redan innan svängen ökas ju luftmotståndet på den sida som hojen ska svängas åt, härmed torde ju hojen kunna lutas ned till priset av mindre motstyrning, ett snävare spår.

On topic
Ang bakbromsande så ska nog inte jag skriva i raceforumet, men de gånger jag kör min HD på bana eller tighta svängar så använder jag faktiskt bakbromsen för att balansera motorn vid låga varvtal, när jag väcker den ur motorbromsen och den börjar tända igen vid apex, då är det skönt att lugna ned drivlinan genom att hålla igen lite med bakbromsen så att motorn inte ruskar bakdäcket så mycket. Annars halkar bakhjulet gärna kolvslagsvis vilket är lite läskigt. Men det är ju ett specialfall som jag inte ska spamma ned raceforumet med.

Last edited:

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Koreansk kombi
Är det bara jag som har fullt upp med att få hejd på skiten och då inte har någon hjärnkapacitet kvar för att finlira med högerfossingen samtidigt? :rädd

Indeed, jag saknar också multitasking i inbromsningarna

Som Oskar skrev har man ju 0% känsla i foten...
labbade lite i sommras men det känndes jävligt läskigt...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kanske har tagits upp redan men jag har hört, i samband med testerna av hondas då nya abs system, att en del inte gillade att hondan använde bakbromsen just eftersom att nosen inte dyker lika mycket och att man då inte kan kasta in hojen i kurvan lika kvickt.
Är jag helt ute och cyklar nu?^^

har inte kört bana ännu, men använder nästan alltid fotbroms och har i avsikt att lära mig det från början på bana också! :)
Mer komprimerad gaffel ger ju kortare försprång, dvs mer lättsvängd hoj, så rent teoretiskt stämmer det ju. Sen är ju frågan hur det påverkar grepp och väghållning att ha en nästan helt komprimerad gaffel som ska börja räta ut sig mitt i kurvan? :va

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Mer komprimerad gaffel ger ju kortare försprång, dvs mer lättsvängd hoj, så rent teoretiskt stämmer det ju. Sen är ju frågan hur det påverkar grepp och väghållning att ha en nästan helt komprimerad gaffel som ska börja räta ut sig mitt i kurvan? :va

Ja, det är ju faktiskt en bra fråga.. Tänkte bara jag skulle ta upp det eftersom jag hört om det.. Någon kanske kan kasta lite mer ljus över situationen?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Använder aldrig bakbromsen. Och eftersom (som tidigare påpekats) bakhjulet knappast rör marken vid en vettig inbromsning så KAN inte speciellt mycket bromskraft överföras via bakhjulet. I torrt iaf. Däremot borde man såklart kunna bromsa ut röven i ingång om man nu vill det...

I REGN DÄREMOT borde det vara en annan sak!!! Eftersom man är mindre hård på frambromsen (framför allt i början av inbromsningen) så BORDE det finnas meter att hämta! Men att lära sig det verkar läbbigt, läge att råka klappa till för mycket fram medans man jiddrar med bakbromsen...

Smagatusk

Guest

Tappar den för mycket av kompressionen i kurvan kör du för sakta. G-kraften ska hålla den i schack genom hela kurvan.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Om bromsverkan på bakhjulet är HELT meningslös, då är även motorbroms meningslös (på bakhjulsdrivna motorcyklar).
Hur många här använder motorbroms?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
OT
Rossi-benet kan väl iof ha aerodynamiska kopplingar. Genom att vika ut benet, knäet redan innan svängen ökas ju luftmotståndet på den sida som hojen ska svängas åt, härmed torde ju hojen kunna lutas ned till priset av mindre motstyrning, ett snävare spår.
Enligt egen utsago skickar Rossi ut benet för att kunna pressa hårdare på styret.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Det där med att sladda med bakbromsen, jag har aldrig sladdat själv men t.ex i supermoto när dom kommer in i kurvan med sladd använder dom enbart motorbroms genom att skicka i växeln man vill ha ut ur kurvan innan kurvan.
rätta mig gärna om jag har fel då jag inte har "motardsladdat" själv:hojbusa

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det är en fråga lika kontroversiell som den är berättigad.
Jag har alltid kört med både fram och bakbroms både på gata och bana och därför lärt mej använda bakbromsen (tycker iaf jag).

De flesta kommer garanterat svara att man ABSOLUT INTE ska använda bakbromsen på en sporthoj... Oftast av anledningen att det är större risk att man soppar till det med en felanvänd bakbroms än att inte använda den alls. Eftersom bakbromsen har väldigt lite inverkan så kan jag köpa argumentet.

Dock finns ju ändå bakbromsen där och som jag ser det så om man lär sej behärska den så har man ju en mer "komplett palett" att leka med :)

Men man gör som man vill.

Det finns en bra lösning på att inte låsa upp bakhjulet för ofta i fel situationer, man mekar till bakbromsen så att man även om man trycker hårt inte låser bromsen. AKA ABS broms eller på svenska låsningsfri broms.

Den bromskraft man nu kan använda räcker fortfarande för att 'sätta' chassit och kunna bromsa hårdare med frambromsen, samt det stabiliserar hojen.

För att meka till bromsen kan man använda 'dåliga' touringbelägg som knappt tar, köpa en rostfri bromskiva med dålig friktion, byta bromsok, pump etc. Ändra utväxling från tryckdelen på pedalen till bromspumpen.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det finns en bra lösning på att inte låsa upp bakhjulet för ofta i fel situationer, man mekar till bakbromsen så att man även om man trycker hårt inte låser bromsen. AKA ABS broms eller på svenska låsningsfri broms.

Den bromskraft man nu kan använda räcker fortfarande för att 'sätta' chassit och kunna bromsa hårdare med frambromsen, samt det stabiliserar hojen.

För att meka till bromsen kan man använda 'dåliga' touringbelägg som knappt tar, köpa en rostfri bromskiva med dålig friktion, byta bromsok, pump etc. Ändra utväxling från tryckdelen på pedalen till bromspumpen.
Så har jag, riktigt bra. Bara att trampa på utan att bry sig för att det ska låsa :)

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Det där med att sladda med bakbromsen, jag har aldrig sladdat själv men t.ex i supermoto när dom kommer in i kurvan med sladd använder dom enbart motorbroms genom att skicka i växeln man vill ha ut ur kurvan innan kurvan.
rätta mig gärna om jag har fel då jag inte har "motardsladdat" själv:hojbusa

De flesta inkl jag själv använder bakbroms när det sladdas in i kurvan med motard. Motorbromsen blir inte tillräckligt disktinkt. Klart lättare att kontrollera sladden med bakbromsen.

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR

Liite lite luft i systemet funkar också. Sen om det är så bra vet jag inte..

Kör aldrig med bakbroms och skulle jag i en paniksituation behöva använda den vill jag kunna stampa fullt utan att glida på arslet av den anledningen.

/A

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Just nu så använder jag inte bakbromsen men det beror mest på att jag inte har tillräcklig känsla i foten och jag misstänker att det skadar mer att försöka så jag planerar att försöka få dit en tumbroms. Min tanke är inte att kunna bromsa bättre in i kurvan, det är flera andra parametrar som påverkar, men jag skulle vilja ha den vid kurvtagning och för att stabilisera hojen lite bara för att känna om JAG kan köra fortare.

Nu vill jag inte göra sken av att jag är direkt snabb men jag vill gärna prova och se om jag kan ha nytta av detta. Min nuvarande hoj har dessutom en bra slirkoppling som effektivt fungerar som en bakbroms vid inbromsning inför kurvor utan att ställa ut baken och "sladda" in i dem.

/J

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Hur förklarar du då att hojen "sätter sig" både fram och bak då man använder bara bakbromsen?
Eller beteer sig din hoj olika mot alla andra då bakbromsen används?

Och jag sade INTE att man BARA skulle använda bakbromsen, du ska använda bakbromsen initiellt för att klämma ihop fjädringen både fram & bak en aning, innan du klämmer i frambromsen.
Detta är allmän kunskap om hur ett fordon typ MC beteer sig under inbromsning enligt det som angivits ovan. Trodde jag iaf...

Och om samma sak händer samma sak om man bromsar med bak, som med fram, då kan man väll skrota frambromsen alltså?

Det är ju rotationsmomentet som trycker ner både bak å framdelen, vilket INTE inträffar då du BARA använder frambromsen.
Och när både bak å framdelen trycks ner så får du automatiskt bättre tryck mot underlaget på både bak & framhjul.

Sätter den sig verkligen eller känns det bara så? Jag är väldigt tveksam till att den verkligen sätter sig. För att den skulle göra det, dvs. att både fram- och bakfjädringen skulle tryckas ihop, skulle det krävas en yttre kraft som trycker ner motorcykeln. Det kan man se genom att se att kraften på däcken mot marken skulle bli större för båda däcken och för att motorcykeln då inte skulle accelerera uppåt när kraften uppåt (från marken) är större än kraften nedåt (som bara är gravitationen) så krävs någon annan yttre kraft än just gravitationen. Men någon sådan finns inte. Sättningen kan isf. i bästa fall vara en temporär effekt som kontras med ett lyft där du har sämre grepp på båda hjulen strax efter. Men jag tror som sagt inte att den sätter sig öht.

Det rotationsmoment jag pratar om är inte det hos hjulen utan runt motorcykelns tyngdpunkt. Alltså kan det inte trycka ner båda hjulen. Ett trycks ner och det andra lyfts upp, vilket är precis det som händer om du bromsar väldigt mycket eller gasar väldigt mycket.

Det är just för att samma sak händer oavsett med vilket hjul du bromsar med som man ofta bara använder frambromsen. Ju mer man bromsar desto mer tryck (vikt) läggs på framhjulet vilket ger det bättre grepp och mer möjlighet att bromsa med framhjulet. Bakhjulet får däremot mindre tryck (vikt) och kommer få sämre grepp. Detta oavsett om du bromsar med fram- eller bakhjulet och oavsett om motorcykeln dyker fram eller inte.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept