Använder du bakbroms?

Använder du bakbroms?


  • Antal röstningar
    0

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Utan att verka alltför dryg tror jag att ungefär 0.002% av SHs medlemmar har något att tjäna på att använda bakbromsen på en bana om målsättningen är att åka så fort som möjligt. Innan man ens börjar fundera på att fippla med ett extra reglage finns det femtioelva andra grejer att förbättra.

Däremot tycker jag att diskussionen om vilken effekt bakbromsen faktiskt har på chassit är

Nu är jag ingen banåkare men vill passa på att fråga er i raceforumet ändå.
På äldre banhojar, (där ju bakbromsen användes mer frekvent, framförallt i regn, än vad den tycks göras idag) så var en vanlig modifiering/förbättring att flytta momenstaget från trumman eller oket så att den fästes i bak-/underkant på vaggan/ramen isf som brukligt i svingen. Detta för att bla minska tendens för bakhjulsstuds. Hur är det på moderna sportisar, tas bakre bromsokets moment fortfarande upp av svingen? Eller sitter kanske oken på ovansidan?
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Nu är jag ingen banåkare men vill passa på att fråga er i raceforumet ändå.
På äldre banhojar, (där ju bakbromsen användes mer frekvent, framförallt i regn, än vad den tycks göras idag) så var en vanlig modifiering/förbättring att flytta momenstaget från trumman eller oket så att den fästes i bak-/underkant på vaggan/ramen isf som brukligt i svingen. Detta för att bla minska tendens för bakhjulsstuds. Hur är det på moderna sportisar, tas bakre bromsokets moment fortfarande upp av svingen? Eller sitter kanske oken på ovansidan?

På min R6:a från -03 sitter oken fast i svingen. Det finns inget annat stabilt att sätta dem i däromkring. Nu är jag inte så bekant med gamla trumbromsar så jag vet hur det funkade där så jag kanske missar nått i frågan. :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hur är det på moderna sportisar, tas bakre bromsokets moment fortfarande upp av svingen? Eller sitter kanske oken på ovansidan?
Bromsoket bak brukar sitta monterad i svingen så att de greppar tag i bromsskivan antingen över eller underifrån.

Bakhjulsstuds försvann väl i princip helt för 4-5 år sedan när slirkoppling blev standard på de flesta hojar. Finns visserligen folk som fortfarande mellangasar vid nedväxling men det beror nog mest på att de lärt sig att köra så, inte för att de har någon egentlig effekt (för då skulle de lika gärna kunna köra utan slirkopplingen).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På min R6:a från -03 sitter oken fast i svingen. Det finns inget annat stabilt att sätta dem i däromkring. Nu är jag inte så bekant med gamla trumbromsar så jag vet hur det funkade där så jag kanske missar nått i frågan. :)

Ok! Du har nog inte missuppfattat frågan, det gällde just hur momentet från oket tas upp. Förr satte man dem ofta på en lagring som pivoterade runt bakaxel, sedan hade man ett momentstag, samma på trummor som för skivor. Momentstag och ok satt ofte undertill på banhojar, för lägsta tyngdpunkt. För att lugna ned influensen på bakfjädringen från bakbromsen så drogs detta bromstags ofta fram så att det kunde fästas i ramen. Själv är jag ju ingen banåkare annat än när det anordnas för gathojar, så jag är bara nyfiken.

Jag har ju ingen banhoj och har därför satt bromsstaget i svingen, för att det blir mer lättmekat då. Syns på bilden nedan.
Men från bilden kan du nog förstå vad jag menar, förr så gjorde man ofta staget lite längre och satte fast det i underkan på ett av vaggrören istället.
Jag skulle tro att utveckling och modifieraing av bakbromsar idag har avstannat, eftersom frambromsar och däck idag har sån prestanda att ni som åker bana uppenbarligen kan bromsa tills bakhjulet är i luften även i höga farter om det är torrt på banan.

attachment.php


Bromsoket bak brukar sitta monterad i svingen så att de greppar tag i bromsskivan antingen över eller underifrån.

Bakhjulsstuds försvann väl i princip helt för 4-5 år sedan när slirkoppling blev standard på de flesta hojar. Finns visserligen folk som fortfarande mellangasar vid nedväxling men det beror nog mest på att de lärt sig att köra så, inte för att de har någon egentlig effekt (för då skulle de lika gärna kunna köra utan slirkopplingen).

Ok, tack!
Ja det kanske var ytterligare ett av användningområdene av bakbroms med momentstag i ramen, att dämpa bakhjulsstuds inducerad från motorbroms. Det jag hört om momentstag fästa i ramen gällde studs från bromsning. Men även stötdämperiet har ju sannolikt blivit bättre med åren, så att föraren ev kan entledigas från en del passningsarbete.

Elwe skulle säkert kunna bringa lite teknikhistorisk ljus i mina grötiga minnesfragment från bakbromsens haydays
 
Last edited:

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Stegvis låter bra.

"- När du bromsar bak så får man ett VRIDCENTRUM som ligger i BAKHJULETS centrum."
Ja, detta pga. bakhjulets minskade rotation.
Du får även ett "vridcentrum" i motorcykelns tyngdpunkt pga. kraften bakåt på däcket (från marken) och det vinkelräta avståndet mellan kraften och CG (center of gravity, tyngdpunkten).

"- Det ger en kraft som vill rotera resten av hojen framåt."
Båda dessa ger ett moment som vill vrida hojen framåt. Stämmer.

"- Framhjulet hindrar den kraften att fortsätta i rotationens riktning."
Nja, marken hindrar framhjulet från att..., öh..., åka ner i marken som ett resultat av en rotation. :)

- Detta gör defacto...att kraften trycker ner bakhjulet.
Nej. Bakhjulet trycks uppåt, det är så krafterna vill rotera motorcykeln. Det som hindrar motorcykeln från att rotera är gravitationen (som drar ner den i CG), den ökade kraften på framhjulet från marken (som ger ett moment i motsatt riktning som de tidigare momenten) och den minskade kraften på bakhjulet från marken.

Det känns som man borde rita lite här. Ska göra det när jag kommer hem tror jag. :)

När du ritar, glöm inte att rita in hojens pivot points då. Om du nu inte kör stelrövat (eller stålrövat) :)
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Ok! Du har nog inte missuppfattat frågan, det gällde just hur momentet från oket tas upp. Förr satte man dem ofta på en lagring som pivoterade runt bakaxel, sedan hade man ett momentstag, samma på trummor som för skivor. Momentstag och ok satt ofte undertill på banhojar, för lägsta tyngdpunkt. För att lugna ned influensen på bakfjädringen från bakbromsen så drogs detta bromstags ofta fram så att det kunde fästas i ramen. Själv är jag ju ingen banåkare annat än när det anordnas för gathojar, så jag är bara nyfiken.

Jag har ju ingen banhoj och har därför satt bromsstaget i svingen, för att det blir mer lättmekat då. Syns på bilden nedan.
Men från bilden kan du nog förstå vad jag menar, förr så gjorde man ofta staget lite längre och satte fast det i underkan på ett av vaggrören istället.
Jag skulle tro att utveckling och modifieraing av bakbromsar idag har avstannat, eftersom frambromsar och däck idag har sån prestanda att ni som åker bana uppenbarligen kan bromsa tills bakhjulet är i luften även i höga farter om det är torrt på banan.

attachment.php

Mm..., sådär ser det ut på min FJ, ungefär. Nått päron på verkstan hade glömt bulten för det staget där staget sitter i bromsoket en gång när jag lämnade in hojen för däckbyte. :mad: Körde från södertälje ner till linköping och en hel bankväll innan jag upptäckte att bulten saknades. Då var jag jävligt glad att jag vant mig av med att använda bakbromsen. :tummenupp

När du ritar, glöm inte att rita in hojens pivot points då. Om du nu inte kör stelrövat (eller stålrövat) :)

What? Stelrövat? :arsele
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mm..., sådär ser det ut på min FJ, ungefär. Nått päron på verkstan hade glömt bulten för det staget där staget sitter i bromsoket en gång när jag lämnade in hojen för däckbyte. :mad: Körde från södertälje ner till linköping och en hel bankväll innan jag upptäckte att bulten saknades. Då var jag jävligt glad att jag vant mig av med att använda bakbromsen. :tummenupp

Ajaj! farligt farligt :gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När du ritar, glöm inte att rita in hojens pivot points då. Om du nu inte kör stelrövat (eller stålrövat) :)

Ja det är ju stor skillnad på en ofjädrad bakram, på en ram med sving så vill ju momentet från bakbromsen eftersträva att trycka ihop bakfjädringen. Men samtidigt gör ju retardationen av hela cykeln att tyngdpunkten förskjuts framåt varvid även framfjädringen komprimeras.

Dock gör ju inte den totalt sett mer komprimerade fjädringen (vid bakbromsande) att det totala marktrycket ökas, vilket många tycks tro, bakfjädringen trycks ju ihop tack vare att bakbromsens reaktionsmoment verkar på svingen. Dock är det ju möjligt att ändra fjädringsgeometrin med bakbromsen, ännu mer om bakbromsen används när motorn drar. Det är ju gammal kunskap. Bara att prova att bakbromsa med motorn igång och växel i när hojen står på en lyft/depåstöd. Bakfjädringen sätter sig.
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ska nog inte uttala mig egentligen i ämnet, men teoribabbel äralltid kul. Om nu bakfjädringen komprimeras, så borde väl tyngdpunktssänkningen bidra till mindre vridande moment runt framhjulets kontaktyta, dvs det borde bli lite mer vikt kvar på bakhjulet ett tag, och pss biter bakbromsen lite mer än om man först bromsar med fronten?

PS Håller f.ö.med Valmers, döden som står o lurar i kurvan kräver mer fokus än att blanda in ytterligare moment

PPS Suttit och studerat din Sportster Jörgen, den är makalös. Bara den upponedvända luftnings/spill burken, vilket detaljarbete!
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Ja det är ju stor skillnad på en ofjädrad bakram, på en ram med sving så vill ju momentet från bakbromsen eftersträva att trycka ihop bakfjädringen. Men samtidigt gör ju retardationen av hela cykeln att tyngdpunkten förskjuts framåt varvid även framfjädringen komprimeras.

Ah, just, den effekten är det som sätter hojen när man bromsar bak!

Ska nog inte uttala mig egentligen i ämnet, men teoribabbel äralltid kul. Om nu bakfjädringen komprimeras, så borde väl tyngdpunktssänkningen bidra till mindre vridande moment runt framhjulets kontaktyta, dvs det borde bli lite mer vikt kvar på bakhjulet ett tag, och pss biter bakbromsen lite mer än om man först bromsar med fronten?

Ja. Citerar mig själv från förra sidan. :)

"En fördel med att hela hojen sätter sig (om den nu gör det) är att du får en lägre tyngdpunkt och därmed kan bromsa mer innan du börjar göra en stoppie. Observera dock att du kommer ha sämre grepp fram vid samma bromsverkan eftersom du inte längre har samma moment runt tyngdpunkten på grund av den kortare hävstången (avståndet mellan tyngdpunkt och mark, där bromskraften finns), och därmer mindre vikt på framhjulet."

Sämre grepp fram = bättre grepp bak.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
När det gäller körteknik vid bankörning så undrar jag om det finns någonting som är mer omdiskuterat än användandet av bakbroms?

Hur många här som tävlar är övertygade om att de skulle köra snabbare om de satt still i sadeln utan att skicka ut knät vid kurvtagning?
Det har inte alltid varit så, någon provade, blev ganska så utskrattad tills de upptäckte -"Damn, han ser inte bara fånig ut han kör ju fort också"(?!)

Vad jag menar är att om man vill fortsätta utvecklas och köra snabbare så måste man värdera och omvärdera saker, hela tiden..
Slutar man prova (även sånt som kan se löjligt ut) så kommer man inte göra några stora framsteg. Rossi lär väl fått ta emot en skopa hån när han började sticka ut benet på väg in i kurvan?
Det skiter ju han i, så länge det ger honom ett övertag.

Missförstå mej rätt, jag har full respekt för de som verkligen satt sej in i vad bakbromsning kan göra för dem och kommit fram till att de kör fortare utan.
Men att bara säga att det inte gör någon skillnad utan att sätta sej in i varför.. Ja det är ju ingen som jag skulle ta råd ifrån iaf :tummenupp

Edit: Slänger in tre sidor till från samma bok.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Missförstå mej rätt, jag har full respekt för de som verkligen satt sej in i vad bakbromsning kan göra för dem och kommit fram till att de kör fortare utan.
Men att bara säga att det inte gör någon skillnad utan att sätta sej in i varför.. Ja det är ju ingen som jag skulle ta råd ifrån iaf :tummenupp
Det här forumet består till 99,99% av folk som inte tillhör de 4-5 st i Sverige som kan tänkas bli några tiondelar snabbare med hjälp av bakbromsen. Jag hävdar bestämt att vi, de 99,99%, gör bättre i att lägga krutet på något annat.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det här forumet består till 99,99% av folk som inte tillhör de 4-5 st i Sverige som kan tänkas bli några tiondelar snabbare med hjälp av bakbromsen. Jag hävdar bestämt att vi, de 99,99%, gör bättre i att lägga krutet på något annat.
Så som att...? :)

Jag är övertygad om att de flesta här kör åttor runt mej på bana.
Fast grejen är den att jag tänker inte på att jag använder fotbromsen lika lite som jag tänker på att använda handbromsen, växla, motstyra... You name it.
Jag gör det enbart för att jag känner mer fördelar än nackdelar, jag kan inte förklara varför, det bara är så och om jag kan klara det utan att låsa upp bakhjulet så är det f*n ingen överjordisk grej, det kan jag lova, hehe.

Men åter igen, jag tycker det är okej att förkasta något bara jag själv vet varför, det gäller inte bara bakbromsen :tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vi hade 3st i vårat team i år som inte kunde köra utan bakbroms. Räckte med bara ett litet fel så att bakbromsen tog lite mindre så hade dom "problem".

Själv använder jag aldrig bakbroms. Försökte lära mig och körde med tumbroms dom senaste 2 åren. Men jag lärde mig inte använda den bromsen ändå fastän det var både enklare och bättre känsla med att bromsa med tummen..
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Ja inte blir man nå visare. Har själv tänkt att testa köra lite bakbroms nästa år. Men det som är förvirrande är vidden av användningen. Doohan hade tumbroms för att foten var trasig??? Alltså beroende av bakbroms. Enligt en god vän som mekat åt Haslam så använder han INTE bakbroms. Nu är han knappast i klass med Doohan, men gott å väl en toppförare. Vore intressant å få reda på vilka förare i världseliten som använder fotbromsen..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så som att...? :)
Så länge man inte kör tex 1.04-1.05 på Gelleråsen tror jag att man gör bäst i att koncentrera sig på mer grundläggande saker, som att bromsa lite hårdare och lite senare, ha lite högre fart genom kurvorna, använda blicken rätt för att kunna gasa tidigare ut ur kurvorna osv osv.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top