Använder du bakbromsen?

Använder du bakbromsen?


  • Antal röstningar
    0

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag använder den inte, har tillräckligt mycket annat att tänka på när jag går in i kurvan.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tja....

Jag använder det själv då jag kör 2-t racer i avsaknad av motorbroms samt på övriga cyklar för att tygla rycket när man går från avslag till gas i regn.
 

Preben.

Medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Vollsjö
Hoj
er-6n me abs
sen jag skaffat er-6:an med abs har jag börjat använda den,,då behöver man inte koncentrera sig på den utan det e bara till o trycka till :D
 

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Kinna
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Motorbromsen på min moppe räcker gott.
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
bra hjälp för att få ut baken....och på vägen är står den ju för 40% av bromsverkan, konstigt att dissa den tycker jag. :va
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Bakbromsen fungerar ju lite som fenan på ett flygplan, det stabiliserar upp vid färd rakt fram. Jag förstår inte banförare som inte vill utnyttja de 5-10% till som finns att hämta där bak.

....och på vägen är står den ju för 40% av bromsverkan... :va
Nu pratar du bilar?! :va
 
Last edited:

sandstream

Guest
bra hjälp för att få ut baken....och på vägen är står den ju för 40% av bromsverkan, konstigt att dissa den tycker jag. :va
De 40% är inte mycket att ha när bakhjulet är i luften. Vid bankörning ger bakbromsen mer problem än nytta för 99% av förarna.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag förstår inte banförare som inte vill utnyttja de 5-10% till som finns att hämta där bak.


Nu pratar du bilar?! :va

På en stor fyrtaktare så är där motorbroms nog för att sköta den uppgiften, i kombination med en slirkoppling så tror jag man gör bäst i att skippa fotbroms in i kurvan.
 

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
.
Hoj
690 Enduro R -12
man kan andvända bakbromsen föra att flytta vikten frammåt o där efter få bättre grepp fram vid inbromsningar...eller nått sånnt va det, bromssträckan o stabiliteten blir iaf bättre om man andvänder bak också. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Man ska bromsa 70% med frambromsen och 30% med bakbromsen enligt körskolerna.

Och då måste det ju vara korrekt....

Körskola och uppkörning har inget med MC körning att göra och framförallt inte banåkning. De flesta av beteendena man nöter in där är direkt kontraproduktiva.
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Jag brukar använda bakbromsen när jag kör med passagerare på gata, tycker det blir lite mjukare inbromsning och det verkar som passageraren tycker det blir behagligare. Kör jag själv brukar jag inte använda den så ofta, men på bana använder jag den inte. Har nog med annat att fundera på då som spårval, rätt växel osv. (är ovan att köra bana...)
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Motorbromsen räcker gott och väl vid hårda inbromsningar.

Använder dock bakbromsen vid bromsning vid rödljus och korsningar, när man vill sträcka på sig.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Nej bara i nödfall, tycker det kan hjälpa ibland när hojen blir instabil under inbromsning.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag åker enbart på gata, och där är den en stor fördel när det är varierande väglag, man får lätt en uppskattning om greppet i vägbanan om man först testar lite med bakbromsen t.ex..

Också när man ska bromsa svagt i vissa situationer som kanske bara uppstår i trafiken kan det vara smidigare att använda bakbromsen än att fippla med fingrarna.

Även om jag gör en mycket hård inbromsning rakt fram så lägger jag lite svagt tryck bak för att få en indikation på när bakhjulet börjar bli lätt. Vilket inte händer speciellt ofta i trafiken och därför har jag mindre koll på var gränsen går än t.ex. en racerförare som gör 7 hårda inbromsningar per minut och därför får en bra uppfattning väldigt snabbt av det.
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Man kan ju trycka till med bakbromsen först, så att man får ner det i backen och sedan trycka till med frambromsen så blir det ju bättre bromsverkan. Förflytta tyngden till bakhjulet innan man kör med handbromsen så att säga
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top