APA-2 gripen IGEN

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Problemet med att låsa in en sån här lirare är väl att han bara
sitter inne i tre månader innan han släpps pga att de ansvariga
ser att "han har ett gott hjärta och kan ändra sig"...

Något jag funderat på är fotbojja till dessa as som åker in och ut.
Fotbojja med GPS/GSM tracking låt säga ett år efter avtjänat straff.

Sen kan man kanske bygga in andra funktioner som elstötar.. Kommer att tänka på Wedlock.

http://www.imdb.com/title/tt0103239/

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Han ska låsas in inget snack om det, sänkas i sundet är väl lite drastiskt. :näsblod

är det väl drastiskt ?
låt säga att han är 20 när samhället får nog, han bör väl minst leva tills han är 45 iaf.
365 dagar * 25 år = 9 125 dagar. lite fjantigt att räkna med skott år osv.
en intern kostar samhället ca 2000 kr /dag.
vi håller han inspärrad resten av hans liv (25 år) för det facila priset av
18 miljoner 250 000
och det är om han lever ett jävligt kort liv och blir 45 år gammal säg att han blir snittåldern (2005) 78 år. så är kostnaden 42 miljoner 340 000.
eller om man så vill kostnaden / år är 730 000.

Jag undrar hur många personer som skulle få snabbare hjälp inom sjukvården om de pengarna gick dit istället.
hur mkt lidande skulle vi kunna skippa om vi inte behövde betala för snubben och gjorde som någon tidigare föreslog, sänkte honom i sundet.

sedan kan man alltid diskutera vilket som är värst, att bli inspärrad resten av sitt liv utan möjlighet att komma ut, eller bli fråntagen sitt liv.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tänk på att mc och bilstöld är jämförbart med så kallad musik och filmstöld. Iofs tror jag inte att någon har fått hundratusentals kronor i böter för att ha stulit en hoj, däremot för att ha kopierat skitfilmer. Det betyder att informationsstöld klassas som ett grövre brott än en mc-stöld. Hur många av er skulle vilja sitta i finkan i flera månader eller gå runt med boja ett par år för att ert windows är piratkopierat, eller för att ni har laddat ner lite torrents ?
Inför lagen är man lika mycket tjuv oavsett om man har "stulit" en Windows, en rippad musik-cd, eller STULIT en motorcykel.
bara en liten reflektion..

Last edited:

njelger

Guest
Tänk på att mc och bilstöld är jämförbart med så kallad musik och filmstöld. Iofs tror jag inte att någon har fått hundratusentals kronor i böter för att ha stulit en hoj, däremot för att ha kopierat skitfilmer. Det betyder att informationsstöld klassas som ett grövre brott än en mc-stöld. Hur många av er skulle vilja sitta i finkan i flera månader eller gå runt med boja ett par år för att ert windows är piratkopierat, eller för att ni har laddat ner lite torrents ?
Inför lagen är man lika mycket tjuv oavsett om man har "stulit" en Windows, en rippad musik-cd, eller STULIT en motorcykel.
bara en liten reflektion..

Nu blev det väl lite fel.
Vem har blivit dömd för filstöld?
Vem har fått 100000 i böter för nedladdning?
Har killen åkt dit för spridande av kopierade Motorcyklar?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Nu blev det väl lite fel.
Vem har blivit dömd för filstöld?
Vem har fått 100000 i böter för nedladdning?
Har killen åkt dit för spridande av kopierade Motorcyklar?

Jag förstår inte vad du menar med ovanstående (jag må vara lite slow om jag inte förstår din logiska koppling)
Vad jag menar är bara att man ska tänka till innan man tycker att alla busar ska ha livstid, för rätt som det är så är man busen själv. Till exempel är det ganska tunga fängelsestraff för fortkörning i Kanada och Norge. Förstå mig inte fel, jag tycker också att APA-n ska ha fängelsestraff, och kanske någon form av ökande straff för upprepad brottslighet av samma typ, men dock ska det vara rimligt. Vi lever inte i Iran, där man stenar kvinnor, hugger av händer på tjuvar, etc.

Sen är det upp till var och en om man vill vara vigilante (vilket jag också förespråkar)

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
är det väl drastiskt ?
låt säga att han är 20 när samhället får nog, han bör väl minst leva tills han är 45 iaf.
365 dagar * 25 år = 9 125 dagar. lite fjantigt att räkna med skott år osv.
en intern kostar samhället ca 2000 kr /dag.
vi håller han inspärrad resten av hans liv (25 år) för det facila priset av
18 miljoner 250 000
och det är om han lever ett jävligt kort liv och blir 45 år gammal säg att han blir snittåldern (2005) 78 år. så är kostnaden 42 miljoner 340 000.
eller om man så vill kostnaden / år är 730 000.

Jag undrar hur många personer som skulle få snabbare hjälp inom sjukvården om de pengarna gick dit istället.
hur mkt lidande skulle vi kunna skippa om vi inte behövde betala för snubben och gjorde som någon tidigare föreslog, sänkte honom i sundet.

sedan kan man alltid diskutera vilket som är värst, att bli inspärrad resten av sitt liv utan möjlighet att komma ut, eller bli fråntagen sitt liv.

Tycker vi inte ska gå in på en diskussion ang dödsstraff, blir väldigt lätt infekterat dessutom helt fel forum..

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Jag förstår inte vad du menar med ovanstående (jag må vara lite slow om jag inte förstår din logiska koppling)
Vad jag menar är bara att man ska tänka till innan man tycker att alla busar ska ha livstid, för rätt som det är så är man busen själv. Till exempel är det ganska tunga fängelsestraff för fortkörning i Kanada och Norge. Förstå mig inte fel, jag tycker också att APA-n ska ha fängelsestraff, och kanske någon form av ökande straff för upprepad brottslighet av samma typ, men dock ska det vara rimligt. Vi lever inte i Iran, där man stenar kvinnor, hugger av händer på tjuvar, etc.

Sen är det upp till var och en om man vill vara vigilante (vilket jag också förespråkar)

Du é ju ett jefla troll. De é vi som får stå ut med att se fanskapet köra runt på våra och våra kompisars hojar månad efter månad.
Som lämnar tips till Polisen gång efter gång, utan att något händer.
Men vi ska kanske göra som resten av landet, rycka på axlarna, och låta packet hållas?

Dr.Bike

Guest
Så tar vi och tolkar detta en gång till.
Det står "Genom inspärrning eller övervakning är faktiskt hindrad att förflytta sig utanför ett rum eller ett annat relativt starkt begränsat område"

Att hålla fast utan våld på öppen plats klassas inte som frihetsberövande. Det är i alla fall vad jag fått lära mig och även varför det är oerhört restriktivt med vilka som får använda handbojor då detta är att låsa fast någon och inte hålla fast någon.

Stämmer oxå med min polisiära utbildning inom försvaret, där detta gicks igenom noga.
Våldstrappan osv osv
Mycket att tänka på, men gör man det rätt (vilket vi diskuterat på annan plats) går man fri.
Nyckelorden är: Ligga ett steg efter APA i våldstrappan, och att inte ha tillhyggen med uppsåtlig verkan att skada någon (exempel: du springer ut till din hoj nån försöker sno med en morakniv eller bsebollträ mitt i natten - det blir svårt att förklara varför du bar dessa... det blir uppsåt att skada) En ficklampa är däremot helt ok, det är ju naturligt att ha.
Sen att den lampan jag har hemma innanför dörren är en 3-Dcell Maglite, som ju är mycket värre (bättre! :) anm.) än vilken batong som helst hör inte hit.
Jag ville ju bara lysa på APA´n...

Skulle det skita sig ändå (många AP:eek:r kan ju ruljangsen...) så får man hävda Excess

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Hoj
no one
Stämmer oxå med min polisiära utbildning inom försvaret, där detta gicks igenom noga.
Våldstrappan osv osv
Mycket att tänka på, men gör man det rätt (vilket vi diskuterat på annan plats) går man fri.
Nyckelorden är: Ligga ett steg efter APA i våldstrappan, och att inte ha tillhyggen med uppsåtlig verkan att skada någon (exempel: du springer ut till din hoj nån försöker sno med en morakniv eller bsebollträ mitt i natten - det blir svårt att förklara varför du bar dessa... det blir uppsåt att skada) En ficklampa är däremot helt ok, det är ju naturligt att ha.
Sen att den lampan jag har hemma innanför dörren är en 3-Dcell Maglite, som ju är mycket värre (bättre! :) anm.) än vilken batong som helst hör inte hit.
Jag ville ju bara lysa på APA´n...

Skulle det skita sig ändå (många AP:eek:r kan ju ruljangsen...) så får man hävda Excess

Execess används en gång vart 5 år i sverige eller nåt, samt att det gäller inte privat person.
Våldstrappan används inte idag.........

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Du é ju ett jefla troll. De é vi som får stå ut med att se fanskapet köra runt på våra och våra kompisars hojar månad efter månad.
Som lämnar tips till Polisen gång efter gång, utan att något händer.
Men vi ska kanske göra som resten av landet, rycka på axlarna, och låta packet hållas?

Du verkar va trögfattad. låt mig tala klarspråk: jag hatar de lika mycket som dig, kanske mer. Jag är också troligen mer benägen än många här att ta lagen i egna händer, däremot förespråkar jag inte hängning eller skjutning

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Helt rätt, det finns ju andra metoder.... Men ta lagen i egna händer måste man ju nästan göra om nått sak hända i dagens samhälle....

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Tycker vi inte ska gå in på en diskussion ang dödsstraff, blir väldigt lätt infekterat dessutom helt fel forum..

Håller helt med om infekterat och fel forum, men samtidigt måste jag bara fråga, vad trodde du menades med att sänka honom i sundet ?

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Håller helt med om infekterat och fel forum, men samtidigt måste jag bara fråga, vad trodde du menades med att sänka honom i sundet ?

Fattar väl att du menar att någon borde mörda honom för att han snor hojjar vilket väl också kan klassas som dödstraff. :huvet

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Fattar väl att du menar att någon borde mörda honom för att han snor hojjar vilket väl också kan klassas som dödstraff. :huvet

Inte för att han snor hojar !
För att han orsakar folk en massa lidande !
Han tar sig en rättighet han inte har rätt till.
vi kan inte alla göra vad vi vill bara för att vi vill det.

När lidandet för andra blir för stort så anser jag att något borde göras, själv tycker jag att de borde få arbeta ihop till sin egen kost. dvs att det finns en väldigt låg minimistandard i fängelserna och sedan får den intagna själv arbeta upp sin standard, vill han ha tjockare filt får han arbeta av kostnaden för en tjockare filt. Vill han ha el får han betala för elen lampan och allt det där, vill han ha shampo så får han betala det själv, vill han ha bättre mat/mer mat än vatten o bröd och vitamin/mineral tillskott så att han inte blir sjuk, får han betala det själv osv. minimi nivån skall vara så att han kan överleva, men det skall inte vara lätt eller trevligt.

vill han ha något får han betala för det precis som alla som inte sitter inne.
och en del av det han arbetar in skall gå till de som han gjort något mot.
låt säga att han är skyldig 50 tkr till någon för att ha rånat dem, då går 50% av hans "över minimum pengar" till att betala av de skulderna.

kort sagt vill han inte jobba osv så får han ett helvete på kåken, men om han jobbar osv så skall han kunna få det ganska drägligt när an väl gjort rätt för sig.

Dödsstraff i sig tror jag inte löser problemet, snarare gör så att alla är beredda att göra vad som helst för att inte bli tagna.

men den dagen någon får nog och verkligen sänker APA-2 i sundet så blir jag varken fylld av sorg eller förvåning.
jävlas man tillräckligt länge med någon så kommer konsekvenserna ifatt.

Last edited:

gnällhoj.com

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
I landet där döden kommer som en befrielse
Hoj
fyra st nästan nya
Execess används en gång vart 5 år i sverige eller nåt, samt att det gäller inte privat person.

Hur ofta excess används i sverige vet jag inte
Men det är just för amatörer """Då man svårligen kunde behärska sig ""
just för att en amatör vet inte hur hårt han skall slå
Man blir så arg eller rädd så att man tar i för hårt

Det var en kille som vart attakerad av ett antal busar i tunnelbanan
och han slog till en av dom en gång och killen dog
då vart det nödvärnsexcess och han gick så gott som helt straff fri

Och så länge våldet står i proportion till angreppet
så är det alltid OK

Sen det som svenne gör fel är att man berättar fel i anmälan eller förhör
det är det som tex polisen gör när dom blir anmälda
man berättar det på rätt sätt ---- och då går man oftare fri

Invalido

Guest
du verkar va trögfattad. Låt mig tala klarspråk: Jag hatar de lika mycket som dig, kanske mer. Jag är också troligen mer benägen än många här att ta lagen i egna händer, däremot förespråkar jag inte hängning eller skjutning

strypning???

Dr.Bike

Guest

Ok, men forklara da vilka principer som galler, om nu inte valdstrappan finns.
(vilket var en god tanke, men om man hela tide skulle lata sig overmmannas av APA innan man overmannade sjalv sa foll ju iden)\\

Men som sagt - beratta ist vad som GALLER.

Tack.

P.S savitt jag vet (och nu aven kollat upp lite) sa finns inget som kopplar excess till tjansteutovning eller myndighetsutovande person.
Excess galler ALLA, och det ar ratten till nodvarn.
Kort och gott.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping