Apple TV värt att satsa på?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är det någon här som använder apple TV och kan lämna synpunkter på sina erfarenheter av produkten.

Är på väg att köpa en ny tv och tänkte att det kanske vore dags att testa produkten i fråga. Kostar inte så mycket, men verkar låsa en rätt mycket till Apples tjänster så att säga via Itunes och man har inte fullt utbud heller av tjänsterna utanför USA eller England om jag förstått saken rätt.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Har du idag iPhone eller iPad är det ett bra sätt att strema från enheten till TV. Vill du ha en mediaspelare är den inte bra tycker jag.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har du idag iPhone eller iPad är det ett bra sätt att strema från enheten till TV. Vill du ha en mediaspelare är den inte bra tycker jag.

Är det bättre att köpa en Mac Mini? Den gamla Apple Tv hade ju en hårddisk. Känns som man är väldigt låst till Apples utbud och jag har ingen större koll på det eller kostnaderna. Hade inte direkt tänkt hyra filmer. Om man t ex vill kolla Moto GP live. Kommer man åt någon sådan kanal? Titta på YouTube känns rätt fattigt ärligt talat.

Jag har McBook Air, IPhone idag och kör allt på trådlöst nätverk hemma. Tv'n jag köper går det att streama till direkt från telefonen. Behöver därmed inte en Apple Tv för att titta på film eller bilder i telefonen. Kommer nog inte åt YouTube, men det kvittar.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Om du köper en 2:a och flashar den så är det en skitbra pryl. Men en 3:a som inte går att flasha idag är inte riktigt värt pengarna...

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Är det bättre att köpa en Mac Mini? Den gamla Apple Tv hade ju en hårddisk. Känns som man är väldigt låst till Apples utbud och jag har ingen större koll på det eller kostnaderna. Hade inte direkt tänkt hyra filmer. Om man t ex vill kolla Moto GP live. Kommer man åt någon sådan kanal? Titta på YouTube känns rätt fattigt ärligt talat.

Jag har McBook Air, IPhone idag och kör allt på trådlöst nätverk hemma. Tv'n jag köper går det att streama till direkt från telefonen. Behöver därmed inte en Apple Tv för att titta på film eller bilder i telefonen. Kommer nog inte åt YouTube, men det kvittar.

Mac Mini är ju en komplett dator så den kan ju allt som en vanlig Mac kan :tummenupp

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Kul tråd!

Det finns garanterat bättre apparater out there, för lägre pris dessutom.

Men vill du vara "speciell" så köp apple.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Köpte en gen 3 till min bror i hopp om att jag skulle kunna jailbreaka den och lägga in xbmc, men tji fick jag.

I ursprungsskick är den lika värdelös som alla andra apples produkter, den funkar men man kan inte göra något vettigt med den för den är mer låst än Heliga Birgittas *****. Om man kan jailbreaka den så blir den väl ok. Men som sagt, det kan man inte. Än.

Köp valfri minidator med stöd för hårdvaruaccelerering av 1080p, lägg in xbmc (finns för iOs, Linux, Android eller Windows, och bli nöjd istället.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
För väl tillägga att produkten som sådan är väldigt gedigen och till och med fjärrkontrollen (som är minimalistisk) andas kvalité. Systemet är snabbt och den ansluter utan några problem till det den ska. Men när man sitter där och det enda som är vettigt att använda den till (knappt) är YouTube eller att hyra film via iTunes (som funkar helt ok, 50 spänn och bra kvalité) så börjar man fundera på om 900-1000 sek verkligen är motiverat för något som man kan göra med dom flesta av dagens moderna mobiler. Och svaret är nej. Så länge du inte själv kan välja vilket format du vill (Apple TV verkar låst till mp4) så är produkten som sådan helt onödig.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Låter som jag får sätta mig in lite mer i produkten om det verkligen är något för mig. Verkar tämligen begränsad och låst så att man ska köpa utbudet Apple saluför via iTunes.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Något som jag gillar är att man med ett enkelt tryck på mobilen kan streama filmen till tv:n. Eftersom kameran på mobilen spelar in i 1080 så blir det väldigt bra när man visar filmer/bilder för svärmor och sånt.
Edit: Med "mobilen" menar jag förstås iPhone. Förutsätter att det inte fungerar med en Android men vet inte.

Att hyra film fungerar också smidigt och jag gillar att man har en månad på sig att börja titta på filmen och när man väl börjar titta har man tillgång till filmen i 48 timmar. SF-anytime t.ex. som endast erbjuder 24 timmar gör att det blev bökigt att börja titta på fredag kväll och se färdigt på lördag (ja, jag har små barn :) ).

Som tidigare nämnts är också känslan i allt från material, fjärr, menyer osv väldigt gedigen.

Men. Har man ingen annan Apple produkt och gillar att mecka med saker så njae, då finns det säkert prylar som är bättre anpassade.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Köpte en gen 3 till min bror i hopp om att jag skulle kunna jailbreaka den och lägga in xbmc, men tji fick jag.

I ursprungsskick är den lika värdelös som alla andra apples produkter, den funkar men man kan inte göra något vettigt med den för den är mer låst än Heliga Birgittas *****. Om man kan jailbreaka den så blir den väl ok. Men som sagt, det kan man inte. Än.

Köp valfri minidator med stöd för hårdvaruaccelerering av 1080p, lägg in xbmc (finns för iOs, Linux, Android eller Windows, och bli nöjd istället.

Hur snabb uppkoppling krävs för att en hyrfilm ska gå utan att släpa efter? Såg en match på via Viasat sport hos en kompis och matchen var knappt möjlig att se så som det släpade efter. Det är lite sådana förbehåll jag har när det gäller stream tjänsterna på nätet.

Sedan undrar jag vad är det man kommer runt om man jailbreakar en Apple TV? Det bör väl komma ett Jailbreak till den senaste versionen också.

Tror jag kommer att testa den nya tv´n när jag får hem den utan att köpa och installera en Apple Tv. Sedan får jag ta ställning till om jag vill gå vidare och testa en Apple Tv eller köpa en Mac Mini eller bara köra på det jag har idag. En Apple Tv är ju inte särskilt dyr sett i det stora hela, men jag gillar som sagt inte att man är så låst till ett visst utbud.

Kan som sagt streama bilder och video direkt till tv´n från min iPhone och det går även att streama från datorn. En Apple Tv hade bara varit ett komplement där man kan hyra filmer och titta på YouTube klipp. En Jailbreakad Apple Tv hade nog ökat möjligheterna att göra mer saker trots att den saknar hårddisk. En Mac Mini hade nog varit överflödig i ett sådant scenario.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
jag har kört apple tv sen den kom och har apple tv 2 idag och kört med 1mb/s lina som minst och det har aldrig laggat för mig.

Klockrent kvalitet helt enkelt.

Jag kör amerikansk itunes konto och hyr/köper film på den amerikanska marknaden via presentkort, funkar sketabra.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Hur snabb uppkoppling krävs för att en hyrfilm ska gå utan att släpa efter? Såg en match på via Viasat sport hos en kompis och matchen var knappt möjlig att se så som det släpade efter. Det är lite sådana förbehåll jag har när det gäller stream tjänsterna på nätet.

Sedan undrar jag vad är det man kommer runt om man jailbreakar en Apple TV? Det bör väl komma ett Jailbreak till den senaste versionen också.

Tror jag kommer att testa den nya tv´n när jag får hem den utan att köpa och installera en Apple Tv. Sedan får jag ta ställning till om jag vill gå vidare och testa en Apple Tv eller köpa en Mac Mini eller bara köra på det jag har idag. En Apple Tv är ju inte särskilt dyr sett i det stora hela, men jag gillar som sagt inte att man är så låst till ett visst utbud.

Kan som sagt streama bilder och video direkt till tv´n från min iPhone och det går även att streama från datorn. En Apple Tv hade bara varit ett komplement där man kan hyra filmer och titta på YouTube klipp. En Jailbreakad Apple Tv hade nog ökat möjligheterna att göra mer saker trots att den saknar hårddisk. En Mac Mini hade nog varit överflödig i ett sådant scenario.

Hur snabbt anslutning som krävs vet jag inte då jag inte har någon själv, och jag har bara testat den jag gav brorsan. Han har 100/10 lina och där flyter det på utan problem.

När du jailbreakar så kommer du förbi alla Apples restriktioner. Du kan spela fler format och installera vilka appar du vill. Och ja du kan streama problemfritt ifrån din iPhone eller din apple-dator. Brorsan göra precis det. Fördelen med att köra apple rätt igenom är att dom oftast fungerar bra ihop utan massa inställningar och meck.

MEN, och detta tycker jag är ett stort men, är att utan jailbreake så är du låst till mp4 på filmer till exempel. Om du, vilket jag antar, gillar att låna filmer i från piratbukten och liknande sidor, så kommer du att behöva konvertera varje film du tar ner innan du kan streama dom till din apple-tv då nästan ingen film är i mp4-format. Den processen tar minst en eller ett par timmar och du måste göra det på varje film.

Men om du ska göra som du säger, bara hyra film via itunes och kolla Youtube, då passar den dig perfekt utan jailbreake. För det gör den jättebra. Och man får en väldigt gedigen och kapabel hårdvara till ett väldigt bra pris.

Och man arbetar på jailbreake till generation 3 vilket är den som säljs nu. Men tydligen så har Apple lyckats låsa den så hårt att dom inte ens är i närheten att lösa det ännu. Om du googlar på det så kan du läsa om vilka bekymmer dom har.

Summa summarum. Ska du bara hyra film och kolla Youtube, köp den. Fungerar klockrent out of the box till ett bra pris.

Vill du kunna streama nedladdade filmer eller lägga in xbmc för att få ett snyggare och mer kompetent interface, köp något annat.

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Eller så köper du en smarttv från nån annan tillverkare typ Samsung :)

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Utan jb är den inte så tuff. MEN med jb och plex blir den kanoners. Dock tvåan...

Kommer säkert jb med tiden.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Har också tvåan jb och kör plex (eller direkt mediastreaming).

Funkar helt jävla underbart! Köpte trean för ett par månader sen i usa, ligger dock fortfarande inplastad i väntan på jb.

Skitbra och har hur mycket möjligheter som helst.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Har du råd så köp en Mac Mini, jag snålade och köpte en Boxee som komplement till ATV:n.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Har du råd så köp en Mac Mini, jag snålade och köpte en Boxee som komplement till ATV:n.

Boxeen är ju dock värdelös på att indexera privata filmer och filmer som inte stämmer med databaserna dom använder.

Enda sättet att få in dom är att skriva egna xml-indexbeskrivningar till varje film.......

Not sent from an iProduct...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hur snabbt anslutning som krävs vet jag inte då jag inte har någon själv, och jag har bara testat den jag gav brorsan. Han har 100/10 lina och där flyter det på utan problem.

När du jailbreakar så kommer du förbi alla Apples restriktioner. Du kan spela fler format och installera vilka appar du vill. Och ja du kan streama problemfritt ifrån din iPhone eller din apple-dator. Brorsan göra precis det. Fördelen med att köra apple rätt igenom är att dom oftast fungerar bra ihop utan massa inställningar och meck.

MEN, och detta tycker jag är ett stort men, är att utan jailbreake så är du låst till mp4 på filmer till exempel. Om du, vilket jag antar, gillar att låna filmer i från piratbukten och liknande sidor, så kommer du att behöva konvertera varje film du tar ner innan du kan streama dom till din apple-tv då nästan ingen film är i mp4-format. Den processen tar minst en eller ett par timmar och du måste göra det på varje film.

Men om du ska göra som du säger, bara hyra film via itunes och kolla Youtube, då passar den dig perfekt utan jailbreake. För det gör den jättebra. Och man får en väldigt gedigen och kapabel hårdvara till ett väldigt bra pris.

Och man arbetar på jailbreake till generation 3 vilket är den som säljs nu. Men tydligen så har Apple lyckats låsa den så hårt att dom inte ens är i närheten att lösa det ännu. Om du googlar på det så kan du läsa om vilka bekymmer dom har.

Summa summarum. Ska du bara hyra film och kolla Youtube, köp den. Fungerar klockrent out of the box till ett bra pris.

Vill du kunna streama nedladdade filmer eller lägga in xbmc för att få ett snyggare och mer kompetent interface, köp något annat.

Saken är nog just att jag önskar kunna spela upp fler format och att tanken var inte bara var att kunna titta på Youtube, egna bilder och köpa Apples utbud av tjänster. Vettigaste alternativet om man ska ha en Apple Tv verkar vara att köpa en generation 2, eller så får man bita i det sura äpplet och köpa en helt ny Apple Tv och hoppas på att ett jailbreak släpps som fungerar. Som du säger har det vissa fördelar att använda sig av flertal Apple produkter. De fungerar och är enkla att installera och använda. Det fanns en anledning varför jag övergav maskiner med Windows för mer än 10 år sedan och har aldrig tittat tillbaka sedan dess.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA