Apple TV värt att satsa på?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tack för tipsen. Jag känner en som använder sig av programmen i fråga bl a för att kunna streama barnunderhållning till sin iPad eller iPhone när de är utanför hemmet på middagar, restauranger och dylikt, men även på tjänsteresor. Får kolla upp det lite närmare. Handbrake har jag också hört tals om, men jag tänkte att jag helst skulle vilja slippa konvertera filmer. Det är väl en rätt tidsödande process? Accepterar sedan iTunes alla filmer förresten?

AirVideo funkar faktiskt riktigt jäkla bra, och är det så att filmen är i 1080p så konverterar datorn ned det till rätt upplösning innan streamning t.ex.

När du konverterar film med t.ex. Handbrake så gör den om hela filmen till .mp4 med de inställningar du väljer, både Handbrake och iFlix har förinställningar för alla olika appleprodukter.
Själv konverterar jag sånt som kan tänkas vilja ses igen (som alla barnfilmer som går om o om o om igen)... resten kör jag via AirVideo.

Sen använder jag min AppleTV mycket för musik till vardagsrummet också antingen med AirPlay från datorn eller från nån av alla våra i-prylar (2x iPad2, 3x iPhone4).

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag är rätt ny på det här. Det är först nu när jag köpt en ny tv jag börjar se vad jag har för olika möjligheter. Det blir till att läsa på och testa lite olika varianter.

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Hur går det med JB för tredje generationens ATV?

Läste ett rykte för nån vecka sedan att det var på g, nån som hört om så är fallet?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hur går det med JB för tredje generationens ATV?

Läste ett rykte för nån vecka sedan att det var på g, nån som hört om så är fallet?

Ingen aning, jag läste runt lite, och det verkar inte som om det finns något JB på G. Men det kan ju kvitta om man ändå kan ta sig runt det på andra vägar.

calle.th

Medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
CB 1300
jag körde ett tag med en apple tv v2. funkade väl ok med itunes osv, fick aldrig till jaibreakningen ordentligt, höll på att strula för mycket..
sålde den å skaffade istället en HTPC för att se film på och en sonos connect + bridge för musikens skull.
tilläggas bör att detta sprang iväg i pengar... och kanske inte svarade på frågan du ställde från början, men nu reder frugan ut att både spela musik (sonos appen till iphone e förjävlabra) och tillåmed att sätta på en film.
+ att med sonosen kan du ha riktiga multiroomfunktioner om man skaffar en eller flera connecter till

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
jag körde ett tag med en apple tv v2. funkade väl ok med itunes osv, fick aldrig till jaibreakningen ordentligt, höll på att strula för mycket..
sålde den å skaffade istället en HTPC för att se film på och en sonos connect + bridge för musikens skull.
tilläggas bör att detta sprang iväg i pengar... och kanske inte svarade på frågan du ställde från början, men nu reder frugan ut att både spela musik (sonos appen till iphone e förjävlabra) och tillåmed att sätta på en film.
+ att med sonosen kan du ha riktiga multiroomfunktioner om man skaffar en eller flera connecter till

Mmm... Sonos... *dräggel* men som du säger så springer det iväg i pengar ganska raskt.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Som vanligt när det gäller Apple så får du en bra design. Du låser dej helt sjukt till Itunes mm. Som förövrigt måste vara det sämsta program som finns. Men åter igen bra design, känns som kvalité.

Men det är allt du får, du får prestanda som alla andra prestera för ett gäng år sedan, du blir låst till allt och steve gillade inte piratkopiering. Klarar inte av 1080p så vad ska man med prylen till?

Min gamla WD HD TV live som är 4-5år är vassare på allt utom design.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Som vanligt när det gäller Apple så får du en bra design. Du låser dej helt sjukt till Itunes mm. Som förövrigt måste vara det sämsta program som finns. Men åter igen bra design, känns som kvalité.

Men det är allt du får, du får prestanda som alla andra prestera för ett gäng år sedan, du blir låst till allt och steve gillade inte piratkopiering. Klarar inte av 1080p så vad ska man med prylen till?

Min gamla WD HD TV live som är 4-5år är vassare på allt utom design.

Ganska intressant resonemang det där... "Steve gillade inte piratkopiering"... nää, det finns det ingen i branschen som gör och Steve råkade vara ganska insyltad i filmbranschen också med ägarintressen i bland annat Disney (störste enskilda aktieägaren).

Säger inte att iTunes är bra men så risigt som folk påstår är det inte, men om man vill bestämma över sitt media på filnivå så blir det lite bökigt men inte omöjligt.
Däremot något som Apple gjort med iTunes är att skapa en VÄLDIGT lättanvänd plattform för att konsumera media... sen att vi i Sverige är långt efter det som de har i USA har med ett sjukt rättighetssystem att göra.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ganska intressant resonemang det där... "Steve gillade inte piratkopiering"... nää, det finns det ingen i branschen som gör och Steve råkade vara ganska insyltad i filmbranschen också med ägarintressen i bland annat Disney (störste enskilda aktieägaren).

Fast WD, Boxee mfl lär ju gilla piratkopiering. Annars skulle dom knappast finnas. Men jag fårstår din tanke, tyvärr så är det en tanke film/musik branschen måste fundera på hur dom ska tackla och utnyttja. Ställa sig på tvären leder ingenstans, stämma någon privatperson på fantasiljoner hjälper inte heller.

I sverige betalar vi dessutom kassetskatt på våra diskar och skivor(lagringsmedia) så indirekt betalar gemeneman för att lagligt få kopiera. Hur svenska staten kan få ha kvar något sådant för "branschen" är för mej en gåta.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Fast WD, Boxee mfl lär ju gilla piratkopiering. Annars skulle dom knappast finnas. Men jag fårstår din tanke, tyvärr så är det en tanke film/musik branschen måste fundera på hur dom ska tackla och utnyttja. Ställa sig på tvären leder ingenstans, stämma någon privatperson på fantasiljoner hjälper inte heller.

I sverige betalar vi dessutom kassetskatt på våra diskar och skivor(lagringsmedia) så indirekt betalar gemeneman för att lagligt få kopiera. Hur svenska staten kan få ha kvar något sådant för "branschen" är för mej en gåta.

Jag håller helt med angående kassettavgiften. Speciellt då intresseorganisationer fått igenom den på hårddiskar också. :död

Men att branschen (Hollywood) måste fundera kring detta tycker jag inte riktigt stämmer, i USA så är piratkopierandet väldigt begränsat enligt vad jag förstått, dels pga de skyhöga summor som folk blir bötfällda med men också pga den mängd lagliga alternativ som finns.
Här i Sverige med en bredbandspenetration som ligger i topp om man tittar till andra länder samt ett intresse för film och serier från USA som inte verkar ha några begränsningar så får man nog svårare, för vem vill ha lagliga alternativ till att kolla på en serie som ligger ett halvår efter det som finns att hitta i piratbukten t.ex.

Personligen så har jag helt slutat ladda ned musik utan köper allt via iTunes då det är till ett skäligt pris och så himla enkelt, ett knapptryck och det finns i luren, paddan och datorn.
Däremot film och serier... njae, vi är inte där än men det finns några intressanta alternativ pågång även här i "lilla" sverige (som inte är så litet om vi tittar på digitala Sverige).

WD, Boxee och liknande lever på lånad tid skulle jag tro, när dessa tjänster finns etablerade även här och folk köper smarta TV-apparater så finns det ingen marknad för piratkopiering som det gör idag. Även fast jag själv laddar ned så längtar jag till den dag det sker lika smidigt som med musiken idag... utan ledtiderna där en film blivit lastgammal innan den finns att få tag på här i Sverige.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Då har jag installerat Apple TV och testat den lite lätt genom att kolla lite filmtrailers, YouTube etc. Dock inte hyrt någon film eller installerat och testat någon av programmen än som gör att man kan streama från datorn till Apple TV.

Testade att streama en film från datorn med PS3 Media Server. Har faktiskt inte använt den funktionen förr på min PS3. Kan dock säga att det inte var så värst framgångsrikt. En högupplöst film i Blu Ray kvalitet hackade något fruktansvärt. Testade även att titta på ett race från senaste MotoGP tävlingen. Det gick dock hyfsat bra, men jag misstänker att det vore smidigare att köra kabel från närverket till PS3 istället.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Då har jag installerat Apple TV och testat den lite lätt genom att kolla lite filmtrailers, YouTube etc. Dock inte hyrt någon film eller installerat och testat någon av programmen än som gör att man kan streama från datorn till Apple TV.

Testade att streama en film från datorn med PS3 Media Server. Har faktiskt inte använt den funktionen förr på min PS3. Kan dock säga att det inte var så värst framgångsrikt. En högupplöst film i Blu Ray kvalitet hackade något fruktansvärt. Testade även att titta på ett race från senaste MotoGP tävlingen. Det gick dock hyfsat bra, men jag misstänker att det vore smidigare att köra kabel från närverket till PS3 istället.

PS3 suger på trådlöst. Har för mig att den bara stödjer 802.11g... alltså max 54mbit.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vänta bara tills du får upp att den inte kan spela upp mediat då det är skyddat av cineavia eller vad det heter. :död

Kanske aldrig kommer så långt. Skulle vara om jag bestämmer mig för att dra en kabel från nätverket till till PS3. Men jag tänkte även ta och testa Stream to Me eller den andra tjänsten du föreslog AirVideo. Jag antar att gränssnittet är trevligare att använda än PS3.

Skulle dra på en Blu Ray film här om dagen på min PS3. Något jag heller aldrig haft skäl till tidigare och då blev jag tvungen att uppdatera min PS3 som tog sin lilla tid. Vad hade man gjort om man inte hade tillgång till internet, men ville se på film? Kanske ett rätt ovanligt scenario idag, men tanken slog mig.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Kanske aldrig kommer så långt. Skulle vara om jag bestämmer mig för att dra en kabel från nätverket till till PS3. Men jag tänkte även ta och testa Stream to Me eller den andra tjänsten du föreslog AirVideo. Jag antar att gränssnittet är trevligare att använda än PS3.

Skulle dra på en Blu Ray film här om dagen på min PS3. Något jag heller aldrig haft skäl till tidigare och då blev jag tvungen att uppdatera min PS3 som tog sin lilla tid. Vad hade man gjort om man inte hade tillgång till internet, men ville se på film? Kanske ett rätt ovanligt scenario idag, men tanken slog mig.

Nja, utan internet hade den nog inte varit medveten om att det fanns en annan firmware tillgänglig. ;)

Swanemar

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2007
Om du köper en 2:a och flashar den så är det en skitbra pryl. Men en 3:a som inte går att flasha idag är inte riktigt värt pengarna...

Så som jag förstått så går det ej streama från en nas om du ej har flashat den. Det stämmer va? isåfall känns det som en ganska onödig pryl om du har en smart tv idag=)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA