Saken är nog just att jag önskar kunna spela upp fler format och att tanken var inte bara var att kunna titta på Youtube, egna bilder och köpa Apples utbud av tjänster. Vettigaste alternativet om man ska ha en Apple Tv verkar vara att köpa en generation 2, eller så får man bita i det sura äpplet och köpa en helt ny Apple Tv och hoppas på att ett jailbreak släpps som fungerar. Som du säger har det vissa fördelar att använda sig av flertal Apple produkter. De fungerar och är enkla att installera och använda. Det fanns en anledning varför jag övergav maskiner med Windows för mer än 10 år sedan och har aldrig tittat tillbaka sedan dess.
Men du kan alltid leta upp en begangad Gen 2 Apple-TV, kanske till och med en som redan är jailbreakad och klar? Visserligen så klarar den "bara" 720p", men då har den allt du vill ha. Och skillnaden mellan 720 och 1080 är ganska försumbar.
Och visst. Jag förstår bekvämligheten med Apples lätta ihopkopplingar. Men för mig så är det skit samma med tanke på hur mycket dom inkräktar på min personliga möjlighet att göra vad jag vill med en produkt som jag köpt. Men nu ska inte denna tråden inte snöa in på Apple vs Windows vs Android vs Linuxs osv. Det finns det gott om andra trådar som gör
Men jag vill ändå flagga för XBMC. Du vet säkert redan vad det är. Och det är faktiskt det bästa sättet att hantera media på idag. Och jag flaggar för att du köper en hårdvara (skitsamma vad den kör i grund och botten) som klarar:
1: 1080p (eller i alla fall 720p) i hårdvaruavkodning
2: att installeras med XBMC
Varför? För att XBMC är det enda bra sättet att spela upp vad man vill. Och det mest universala. Som jag skrev tidigare, det finns till iOS, Android, Windows eller Linux. Så man behöver inte vara någon fanboy av något operativ eller tillverkare för att uppskatta XBMC.
Själv kör jag på en minidator med Win7 som står under min tv. Den har inget tangentbord. Jag ansluter med Remote desktop när jag ska tanka ner saker till den eller göra andra saker. Jag har en fjärrkontroll som till vilken DVD-kontroll som helst där jag sköter XBMC ifrån. När jag kör Spotify på den så styr jag det via mobilen. Och jag förespråkar inte windows, det råkade bara passa bäst just denna gången. Men jag förespråkar att du köper något mer öppet än en Apple-TV gen 3, för den är sjukt låst. Typ