Apple TV värt att satsa på?

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Jag köpte 3:an, men lämnade tillbaks den för jag inte kan med det där jävla Itunes... och ville inte vänta på JB.
Kan bara säga att design & smidighet inom det den är gjord för kan man inte klaga på! WIFI´n är kanon!

Bytte till en WDTV istället som kan hämta upp allt jag vill spela upp från min NAS, dock så är inte WIFI´n lika bra.....

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Saken är nog just att jag önskar kunna spela upp fler format och att tanken var inte bara var att kunna titta på Youtube, egna bilder och köpa Apples utbud av tjänster. Vettigaste alternativet om man ska ha en Apple Tv verkar vara att köpa en generation 2, eller så får man bita i det sura äpplet och köpa en helt ny Apple Tv och hoppas på att ett jailbreak släpps som fungerar. Som du säger har det vissa fördelar att använda sig av flertal Apple produkter. De fungerar och är enkla att installera och använda. Det fanns en anledning varför jag övergav maskiner med Windows för mer än 10 år sedan och har aldrig tittat tillbaka sedan dess.

Men du kan alltid leta upp en begangad Gen 2 Apple-TV, kanske till och med en som redan är jailbreakad och klar? Visserligen så klarar den "bara" 720p", men då har den allt du vill ha. Och skillnaden mellan 720 och 1080 är ganska försumbar.

Och visst. Jag förstår bekvämligheten med Apples lätta ihopkopplingar. Men för mig så är det skit samma med tanke på hur mycket dom inkräktar på min personliga möjlighet att göra vad jag vill med en produkt som jag köpt. Men nu ska inte denna tråden inte snöa in på Apple vs Windows vs Android vs Linuxs osv. Det finns det gott om andra trådar som gör :D

Men jag vill ändå flagga för XBMC. Du vet säkert redan vad det är. Och det är faktiskt det bästa sättet att hantera media på idag. Och jag flaggar för att du köper en hårdvara (skitsamma vad den kör i grund och botten) som klarar:

1: 1080p (eller i alla fall 720p) i hårdvaruavkodning
2: att installeras med XBMC

Varför? För att XBMC är det enda bra sättet att spela upp vad man vill. Och det mest universala. Som jag skrev tidigare, det finns till iOS, Android, Windows eller Linux. Så man behöver inte vara någon fanboy av något operativ eller tillverkare för att uppskatta XBMC.

Själv kör jag på en minidator med Win7 som står under min tv. Den har inget tangentbord. Jag ansluter med Remote desktop när jag ska tanka ner saker till den eller göra andra saker. Jag har en fjärrkontroll som till vilken DVD-kontroll som helst där jag sköter XBMC ifrån. När jag kör Spotify på den så styr jag det via mobilen. Och jag förespråkar inte windows, det råkade bara passa bäst just denna gången. Men jag förespråkar att du köper något mer öppet än en Apple-TV gen 3, för den är sjukt låst. Typ :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag övervägde Apple TV men så kom de däringa små AndroidTV-prylarna och efter ett par stänkare i går kväll så impulsköpte jag en AndroidTV och ett litet trådlöst tangentbord med inbyggd airmouse.
Så istället för att "bara" kunna spela upp filmer i alla tänkbara format så kommer jag även kunna använda den som vilken androidbaserad "dator" som helst genom att lägga på lämpliga appar från Google Play.. Spotify, Youtube, Playappar från allehanda TV-kanaler och surfa.

Pris för boxen och tangentbordet blev 707kr inklusive frakt.

(Bild lånad från Klyrre ifrån denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?257272-Microdator-r%E5d)

http://www.dealextreme.com/p/mini-i...-ddr3-1gb-1080p-wi-fi-hdmi-1-3-av-blue-148935

%24T2eC16FHJHYE9nzpcC2,BQIq!-V(EQ~~60_35.JPG

http://www.dealextreme.com/p/measy-...keyboard-with-smart-android-os-3-x-aaa-144871

BoinK

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
81, Honda CB900F - 11, BMW F800R
Hmm. För mig med NFL seasonpass kanske android-grunkan är ett alternativ.
Jag är helnöjd med mina ATV2 som är jailbreakade, men de saknar appar för just den amerikanska fotbollen.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kör ATV 2 med xbmc på. Fungerar väldigt bra. Androidgrunkan som korvis nämner ovan kanske är ett bra alternativ?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ska kolla in Korvis förslag. Men det fina med Apple TV är att man kan gömma boxen i tv'n. Den är förberedd för just det. Tittade igår om det fanns några begagnade Apple TV på blocket men såg inga. Bara första generationen med hårddisk och den senaste.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En fråga är det någon här som använt sig av Stream To Me och Share To Me. Det ena programmet installerar man i sin iPhone och det andra i datorn. Som jag förstått det ska man kunna streama video till sin Apple TV utan att den behöver jailbreakas.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En fråga är det någon här som använt sig av Stream To Me och Share To Me. Det ena programmet installerar man i sin iPhone och det andra i datorn. Som jag förstått det ska man kunna streama video till sin Apple TV utan att den behöver jailbreakas.

Det går redan nu om man har MacBookPro och Mountain Liob installerat, inte alla generationer dator tyvärr. Funkar ok men kan lagga lite emellanåt.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96

Det går redan nu om man har MacBookPro och Mountain Lion installerat, inte alla generationer dator tyvärr. Funkar ok men kan lagga lite emellanåt.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Köpte en Samsung LED 40" till sovrummet och fick en Apple TV 3 av brorsan i födelsedagspresent.

I väntan på jailbreak så kör jag över film via AirPlay från iPaden eller iPhonen. Kollar även på diverse program från de olika tvkanalernas play-tjänster. Min iPad 2 har även stöd för skärmdubblering så en del ggr lirar man spel på tvn.

Har IPTV hemma så att köpa en ny box för några tusenlappar och sen ytterligare kostnader varje månad för abonnemangsavg. och kortavg. till den boxen känns surt. Iaf när man använder tvn förhållandevis lite.

Men håller med att det måste till ett jailbreak för ATV3n snart för att få lite mer "nytta" ur den.

Till tvn i vardagsrummet har jag en gammal Mac Mini. Enligt mig den klart bästa medialösningen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Blev så att jag köpte en Apple Tv idag men har inte installerat den än. Måste även köpa en HDMI sladd. Den de sålde i Applebutiken var för lång. Jag behöver bara en extremt kort sladd. Sedan tänkte jag nog testa den där appen Stream to Me på telefonen och Serve to Me på datorn.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Boxeen är ju dock värdelös på att indexera privata filmer och filmer som inte stämmer med databaserna dom använder.

Enda sättet att få in dom är att skriva egna xml-indexbeskrivningar till varje film.......

Not sent from an iProduct...

Fast det där är sant för alla liknande produkter.

Både Apple TV, Mediaportal (för PC) och XBMC har precis samma problem.
Döper du filmen till något som inte finns i databasen så hittas inte filminformationen.
Döper du filmen rätt så ska samtliga på marknaden tillgängliga alternativ kunna hämta hem info och omslag till filmen.

Jag kör själv mest MediaPortal och jag har också råkat ut för det. Har jag inte orkat döpa om filmfilen så har jag sökt manuellt istället.
Men vill man ha filmerna indexerade och få omslag automatiskt så behöver du ha namnen på filerna så att dom är tillräckligt nära det korrekta filmnamnet.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Inte använt det men däremot AirVideo med AirVideoServer på datorn, använder det dagligen och funkar hur bra som helst. En annan smutt feature är att det lirar även över internet så jag kan sitta på hotell och kolla film på iPaden som jag har på datorn där hemma.

Så enkelt förklarat, startar film i AirVideo i iPhone/iPad och sen kör upp det på TV´n med Airplay via AppleTV.
Så enkelt så även min 4-åring klarar av att starta sina barnfilmer på det viset.

Sen vad gäller media så måste man inte hyra/köpa film via iTunes, du kan även konvertera filmerna du har till iTunes och därmed köra det den vägen... jag använder iFlix men Handbrake funkar också bra.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Inte använt det men däremot AirVideo med AirVideoServer på datorn, använder det dagligen och funkar hur bra som helst. En annan smutt feature är att det lirar även över internet så jag kan sitta på hotell och kolla film på iPaden som jag har på datorn där hemma.

Så enkelt förklarat, startar film i AirVideo i iPhone/iPad och sen kör upp det på TV´n med Airplay via AppleTV.
Så enkelt så även min 4-åring klarar av att starta sina barnfilmer på det viset.

Sen vad gäller media så måste man inte hyra/köpa film via iTunes, du kan även konvertera filmerna du har till iTunes och därmed köra det den vägen... jag använder iFlix men Handbrake funkar också bra.

Tack för tipsen. Jag känner en som använder sig av programmen i fråga bl a för att kunna streama barnunderhållning till sin iPad eller iPhone när de är utanför hemmet på middagar, restauranger och dylikt, men även på tjänsteresor. Får kolla upp det lite närmare. Handbrake har jag också hört tals om, men jag tänkte att jag helst skulle vilja slippa konvertera filmer. Det är väl en rätt tidsödande process? Accepterar sedan iTunes alla filmer förresten?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA