Aprilia BoTT byggtråd

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag har bestämt mig för att bygga om min standard Aprilia RSV Factory 2005 till BoTT/banhoj och känner för att lysa upp tillvaron i vintermökret med lite byggbilder och problemlösande. Detta är den hoj som jag tidigare gjort ett kompressor kitt till, men den motorn lever vidare i Tyskland och en 2007 motor har inhandlats som ersättning. Från början hade jag planer på en Ducati men efter lite övervägande och inget intresse för min Aprilia på blocket så beslöt jag att behålla den.

Planerade modifikationer är:

Motec M4 ecu med traction control och mycket mer.
Akrapovic EVO6 helsystem
STM slirkoppling
Translogic QS4 quickshifter
IronBite luftbox mod
R&G puckar runt om
Starlane Athon GPS-logger/laptimer(Samarbete med laptimer.se)
PP-Tuning fotpinnar
Harris clipon
BikesPlast kraschkåpor

Motec ecun kräver en ny elhärva så ni som inte gillar kirurgi ska inte läsa vidare......:D

/J
 

Bifogat

  • DSC00060.jpg
    DSC00060.jpg
    151.3 KB · Visningar: 244
  • DSC00067.jpg
    DSC00067.jpg
    137.6 KB · Visningar: 210
  • DSC00066.jpg
    DSC00066.jpg
    138.5 KB · Visningar: 206
  • DSC00065.jpg
    DSC00065.jpg
    134.2 KB · Visningar: 211
  • DSC00064.jpg
    DSC00064.jpg
    150.1 KB · Visningar: 209
  • DSC00063.jpg
    DSC00063.jpg
    172.4 KB · Visningar: 229
  • DSC00062.jpg
    DSC00062.jpg
    174.3 KB · Visningar: 225
  • DSC00061.jpg
    DSC00061.jpg
    140.2 KB · Visningar: 246
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Mera bilder...

/J
 

Bifogat

  • DSC00073.jpg
    DSC00073.jpg
    135.5 KB · Visningar: 199
  • DSC00072.jpg
    DSC00072.jpg
    150.7 KB · Visningar: 214
  • DSC00071.jpg
    DSC00071.jpg
    139.4 KB · Visningar: 180
  • DSC00070.jpg
    DSC00070.jpg
    133.1 KB · Visningar: 164
  • DSC00069.jpg
    DSC00069.jpg
    132.3 KB · Visningar: 160
  • DSC00068.jpg
    DSC00068.jpg
    130 KB · Visningar: 169
  • DSC00074.jpg
    DSC00074.jpg
    130.1 KB · Visningar: 212

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Alltid imponerande att se när du är igång o bygger :)
Dock ifrågasätter jag nog nyttan med traction control på den sura motorn ;)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
vi vill alla se jocke i bott 2010!!!!! :)

"Vi och vi"............den som lever får se...

Alltid imponerande att se när du är igång o bygger :)
Dock ifrågasätter jag nog nyttan med traction control på den sura motorn ;)

Man är ju lite skadad.........kan ju inte låta något vara standard......:D

Ang TC på en surmotor så behövs det, min vän Robban hade oturen att uppleva detta.

Highsider med "surmotor"....

Jag ser TC som ett mentalt hjälpmedel för att kunna "glömma bort" risken för just highsiders, man kan ju slå sig helvete oxå har jag hört..... Nu är inte TC en garanti för att inte få en highsider utan en hjälp för att spara en och en annan krasch. Längre fram i byggtråden kommer ni se en liten lampa bredvid mätaren som kommer fungera som en "slipwarning" från ecu'n.

/J
 

Mellgren

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Ducati 899
Starlane

Jag kör också med Starlane sen 2 år, men har problem med att spara bankoordinater i datorn, och sen lägga tillbaks dem.

Ska bli intressant om du lyckas bättre. Tycker annars den är grymt lättavläst och det är intressant att studera de olika varven i laptopen efteråt.
Utan Starlanen skulle jag vara ännu långsammare :)

Lasse
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kul helt klart :)

Ang STMs slirkoppling... går det få bort problemet med ryckighet vid starter.
 
Last edited:

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Nu när du gör om kabelhärvan kan man få bort tändninglåset på något sätt? start spären sitter väll där.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag kör också med Starlane sen 2 år, men har problem med att spara bankoordinater i datorn, och sen lägga tillbaks dem.

Ska bli intressant om du lyckas bättre. Tycker annars den är grymt lättavläst och det är intressant att studera de olika varven i laptopen efteråt.
Utan Starlanen skulle jag vara ännu långsammare :)

Lasse

Jag hoppas att det ska funka......:gnissla
På min hoj så kommer Athon'en vara huvud display eftersom jag helt tagit bort standard elsystemet och bygger helt nytt utan allt trams som lyse och immobilizer.

Vilken modell av Starlane kör du med?

Kul helt klart :)

Ang STMs slirkoppling... går det få bort problemet med ryckighet vid starter.

Ska bli kul, speciellt att kunna se bromspunkter, fjädringsrörelser och spårval.
Jag kommer oxå logga slipwarning funktionen ur ecu'n för att se om jag tullat på gränsen......

Jag har haft STM på 2 hojar och någon ryckighet i start har jag aldrig känt, däremot så känns nerväxlingar i handtaget ibland under körning. Detta är helt normalt enligt STM då jag undrat och fått svar från tech support.

Nu när du gör om kabelhärvan kan man få bort tändninglåset på något sätt? start spären sitter väll där.

Om du ska ha kvar standard ecu och instrument så är det enklast att inte försöka ta bort något, bara tejpa upp det under kåpan. I Siemens ecu'n finns en massa funktioner som INTE gillar att man klipper/tar bort saker ur härvan, det blir bara en massa felkoder.......

/J
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag här haft problemet att under hårda starter med försök till mycket slir så hackar det väldigt hårt och jag måste slå av...
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag här haft problemet att under hårda starter med försök till mycket slir så hackar det väldigt hårt och jag måste slå av...

Min erfarenhet av starter är ringa och den teknik jag fått lära mig är av Skalman och vid de få tillfällen jag använt mig av den så har jag varit ganska snabb iväg för att vara nybörjare på race starter. Hur som helst så sliras det minimalt på kopplingen och man matar mera kontinuerligt med gas på ettan för att slå i 2'an ganska tidigt i varvtalet för att inte slå över.

Frågan är om STM kopplingen är "skurken" i ditt drama?

/J
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Min erfarenhet av starter är ringa och den teknik jag fått lära mig är av Skalman och vid de få tillfällen jag använt mig av den så har jag varit ganska snabb iväg för att vara nybörjare på race starter. Hur som helst så sliras det minimalt på kopplingen och man matar mera kontinuerligt med gas på ettan för att slå i 2'an ganska tidigt i varvtalet för att inte slå över.

Frågan är om STM kopplingen är "skurken" i ditt drama?

/J
Japp, det är STM-kopplingen. Det är jag 100% säker på. Jag är bra på hårda starter då jag sysslat en del med dragracing (på dragracingstrip) i mina gatåkningsdagar.

Jag har såklart feltestat detta genom att byta tillbaka till originalkopplingen under 2007 års säsong, och då helt "plötsligt" försvann alla problem med ryckighet i starten oavsett hur hårt jag launchade hojen. Så jepp, det är STM-kopplingen som är orsak till det hela.

För att vara detaljerad, det som orsakar det... är det dom små metallbollarna bakom STM-kopplingen som ligger i en skåra på om jag minns rätt på ca 1 cm? Om du lyckas hålla kopplingen i "spänn" där kulorna ligger mot "stoppet" så kan du åka iväg hyffsat snabbt. Men vid en vanlig hård "launch" med kopplingen börjar kulorna där orsaka att kopplingen rycker helt okontrollerat. Det är helt omöjligt att fortsätta försöka "slira" iväg. Du måste slå av, och börja gasa lätt. Detta hände mig väldigt många gånger. Trist när man kvalat etta och förlorar massa platser pga det.

Tyvärr är slirkopplingen original kass i jämförelse med STM-kopplingen vad gäller när man väl är igång och kör. Så man får "stå ut".

Jag hade ju önskat det vore att jag monterat något fel, men det går liksom inte installera STM-kopplingen speciellt fel...
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Det lilla jag körde min aprilia föra sesongen så tyckte jag att den funkade okay. På R1 var det nästan omöjligt att komma i väg om man försökte slira på kopplingen tror det var stim som satt på den. De fem starter jag gjorde med aprilian så väntade jag alltid på att den skulle rycka men inget hände så man var försiktig så det kommer väll bli bätre starter nästa år.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det lilla jag körde min aprilia föra sesongen så tyckte jag att den funkade okay. På R1 var det nästan omöjligt att komma i väg om man försökte slira på kopplingen tror det var stim som satt på den. De fem starter jag gjorde med aprilian så väntade jag alltid på att den skulle rycka men inget hände så man var försiktig så det kommer väll bli bätre starter nästa år.
Jo men om du vill gasa iväg och behålla din plats eller kanske ta ett par, så kan du inte vara försiktig. Då vill du upp i varven och slira iväg. Det går inte...
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Förstod jag dig rätt? orginal koplingen funkar bättre i starten då den går att slira på?

Jo men om du vill gasa iväg och behålla din plats eller kanske ta ett par, så kan du inte vara försiktig. Då vill du upp i varven och slira iväg. Det går inte...
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Swedie:

Jag har en koppling på väg hem, senaste versionen, vi får se om jag får samma problem. Iofs så är jag inte riiiiktigt lika bra som dig på att köra hoj :tummenupp men du kanske kan prova min om tillfälle ges och se om du får samma resultat?

Lawson:

Såg att du tittade på ett Kämna bigbore kit 102mm? Om det stämmer så måste jag säga att flera har haft problem med cylindersvikt pga tunna väggar(standard borr är ju 97mm, dvs 5mm överborr) och att toppackningar inte klarar tävlingskörning. Det finns oxå de som funkat bra men mitt minne säger att de är gatåkare mest.
Amauri's kit från AF1 funkar kanon däremot, tror att det var Aaron Clark som tog fram det tillsammans med Amauri från början.

/J
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Jag har pratat mycket med Alex på Kämna men jag ska ta upp det igen efter helgerna och höra vad han säger. Har läst mycket posetivt om AF1 kitt men känner att jag vill ha mer efekt än vad den lämnar. Har du någon koll på Amann och deras kitt? har inte pratat med dom men de använer vällsig av 102mm ochså?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag har pratat mycket med Alex på Kämna men jag ska ta upp det igen efter helgerna och höra vad han säger. Har läst mycket posetivt om AF1 kitt men känner att jag vill ha mer efekt än vad den lämnar. Har du någon koll på Amann och deras kitt? har inte pratat med dom men de använer vällsig av 102mm ochså?

Fråga Kämna vad Kämna säger om deras kit kan väl bara gå åt ett håll......

Amann's kit vet jag inget om, förutom att det är 102mm, men jag gissar på att det är väldigt likt Kämnas kanske t.o.m samma. Fråga vad deras stroker vev kostar, den ska ju ge 1200cc....

Ett annat tips är högkomps kolvar, bara "drop-in", Rotax motorn kan köras med ganska mycket högre komp än standard har jag hört från säker källa inom racing.

Själv så struntar jag i motorn förutom avgas,luftbox och Motec. Kostar för mycket och vinsten blir ändå inte i klass med en Ducati 1098/1198, om man inte toktrimmar men då blir det äckel dyrt. Finns andra hjälpmedel som kan ta igen tid och mark på bana förutom effekt...:tummenupp...dessa kan man oxå ta med till nästa hoj dvs inte så stor förlust om man byter hoj/klass.

/J
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Vt-8, prövar mycket gärna din hoj om det visar sig ätt det inte rycker när du kör.

Förresten; min extramotor som ska få 1060cc kittet har redan portats och svarvade kammar. Den gav 134 hk ej inkörd... så jag hoppas lite större cylindervolym gör än mer underverk...?

Vt-8, prövar mycket gärna din hoj om det visar sig ätt det inte rycker när du kör.

Förresten; min extramotor som ska få 1060cc kittet har redan portats och svarvade kammar. Den gav 134 hk ej inkörd... så jag hoppas lite större cylindervolym gör än mer underverk...?
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top