Aprilia BoTT byggtråd

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Ja alla tycker väll att derar produkt är bäst. Jo jag har tittat på deras vev får väll hör vad de säger om den.

Fråga Kämna vad Kämna säger om deras kit kan väl bara gå åt ett håll......

Amann's kit vet jag inget om, förutom att det är 102mm, men jag gissar på att det är väldigt likt Kämnas kanske t.o.m samma. Fråga vad deras stroker vev kostar, den ska ju ge 1200cc....

Ett annat tips är högkomps kolvar, bara "drop-in", Rotax motorn kan köras med ganska mycket högre komp än standard har jag hört från säker källa inom racing.

Själv så struntar jag i motorn förutom avgas,luftbox och Motec. Kostar för mycket och vinsten blir ändå inte i klass med en Ducati 1098/1198, om man inte toktrimmar men då blir det äckel dyrt. Finns andra hjälpmedel som kan ta igen tid och mark på bana förutom effekt...:tummenupp...dessa kan man oxå ta med till nästa hoj dvs inte så stor förlust om man byter hoj/klass.

/J
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Vt-8, prövar mycket gärna din hoj om det visar sig ätt det inte rycker när du kör.

Förresten; min extramotor som ska få 1060cc kittet har redan portats och svarvade kammar. Den gav 134 hk ej inkörd... så jag hoppas lite större cylindervolym gör än mer underverk...?

Vt-8, prövar mycket gärna din hoj om det visar sig ätt det inte rycker när du kör.

Förresten; min extramotor som ska få 1060cc kittet har redan portats och svarvade kammar. Den gav 134 hk ej inkörd... så jag hoppas lite större cylindervolym gör än mer underverk...?

"VR-8" om jag får be...:D
Din motor med 1060cc och resten, kan bli skoj.

Ja alla tycker väll att derar produkt är bäst. Jo jag har tittat på deras vev får väll hör vad de säger om den.

Gör det och hör av dig.

/J
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Swedie:

Jag har en koppling på väg hem, senaste versionen, vi får se om jag får samma problem. Iofs så är jag inte riiiiktigt lika bra som dig på att köra hoj :tummenupp men du kanske kan prova min om tillfälle ges och se om du får samma resultat?

Lawson:

Såg att du tittade på ett Kämna bigbore kit 102mm? Om det stämmer så måste jag säga att flera har haft problem med cylindersvikt pga tunna väggar(standard borr är ju 97mm, dvs 5mm överborr) och att toppackningar inte klarar tävlingskörning. Det finns oxå de som funkat bra men mitt minne säger att de är gatåkare mest.
Amauri's kit från AF1 funkar kanon däremot, tror att det var Aaron Clark som tog fram det tillsammans med Amauri från början.

/J

Har fått något virus på min e-mail/msn....men jobbar på det problemet...det finns några alternativ...

1060cc känns säkrast och biligast.
1102cc så verkar cylinder vägarna bli en anning tunna... vet ivarjefall en som kör med det i sverige utan problem(men han kör sidovagns backrace eller vad det heter)...Jocke i köping kan du fylla i lite här åt mig.... :) , hans hemsida m.m...det värkar hålla lite sämre åt de som kör racing med hoj...
1200cc det går....eller har gått vet inte om han fixar till motorer fortfarande om man frågar...(2200 Euro va jag för mig det kostade typ)....om ni promst vill ha mer info eller är sugen på det får det tas vid pm endast... något mer vill jag inte skriva här pågrund av att han som fixar det kan få problem.

1200cc med annan vev m.m nja,,, är skeptisk till det.


Men med 1060cc ska det gå få ut ca 174bhp där en zx10r 04-05 ger ca 169bhp...

Men hur man får fram alla de hästarna vet jag inte..vissa saker vet jag men inte allt tyvär....och han som gjorde det är nog lite svår att få tag på men allt får ju om man vill....men kostar gör det säkert att få fram alla de hästarna....och jag vet att den motorn ej bara va gjord för ett race den gick lite som touring maskin i england också :)
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag använder samma lameller och stålskivor som original. Det står i STMs beskrivningar att det är OK.



Ta en panodil. Eller skriv: verkar

taäeck!

Skyler på att jag är Jämtläning och skriver jämt/svenska :p

Visligen så har jag tyvär problem med stavningen....man kan ju inte va bra på allt tyvär.. :brinnerup
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Skyler på att jag är Jämtläning och skriver jämt/svenska :p

Visligen så har jag tyvär problem med stavningen....man kan ju inte va bra på allt tyvär.. :brinnerup

Inte föra att vara sån, men om du surfar med Firefox så får du inbyggd stavning :) Kan välja fler språk, typ engelska mm. :)
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Inte föra att vara sån, men om du surfar med Firefox så får du inbyggd stavning :) Kan välja fler språk, typ engelska mm. :)

Tack för tipset men förstör vi inte tråden nu....? , sen stämmer stavningen i firefox inte så himla bra alltid(kör firefox + svenska m.m). Skyller väll på en till sak då.....våran varubil va lite sen på jobbet ca 6 timmar + en massa turister som bara vill ha saker..

Sen tycker jag inte du som ska köra Ducati ska snoka i en Aprilia tråd ;)
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Sant broder, sant. Men jag har intresse av att ha mina konkurrenter under uppsikt, samt att dom ska få alla medel till rättstavning :)

Sen har jag själv kört Ap-rilia i två säsonger. Satt å fundera vad för slir-koppling jag hade på min mille, för jag var alltid bland dom startsnabbaste, hade aldrig problem med "hugg".
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Tack för tipset men förstör vi inte tråden nu....? , sen stämmer stavningen i firefox inte så himla bra alltid(kör firefox + svenska m.m). Skyller väll på en till sak då.....våran varubil va lite sen på jobbet ca 6 timmar + en massa turister som bara vill ha saker..

Sen tycker jag inte du som ska köra Ducati ska snoka i en Aprilia tråd ;)

Bra tänkt............INTE SABBA TRÅDEN..........:D

Sant broder, sant. Men jag har intresse av att ha mina konkurrenter under uppsikt, samt att dom ska få alla medel till rättstavning :)

Sen har jag själv kört Ap-rilia i två säsonger. Satt å fundera vad för slir-koppling jag hade på min mille, för jag var alltid bland dom startsnabbaste, hade aldrig problem med "hugg".

Du har nog ingen koll på ditt material...........:tuttar
Kanske behov av crewchief?

/J
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Sant broder, sant. Men jag har intresse av att ha mina konkurrenter under uppsikt, samt att dom ska få alla medel till rättstavning :)

Sen har jag själv kört Ap-rilia i två säsonger. Satt å fundera vad för slir-koppling jag hade på min mille, för jag var alltid bland dom startsnabbaste, hade aldrig problem med "hugg".

Hade du inte orginal slir-koppling då?

Va för mig det bara fanns en annan att välja på...

STM Evoluzione Slipper Clutch

eller hmmm värkar finnas en till minst..

TSS slipper clutch



Hittade föresten....länken till hemsidan med han som kör med 1103cc + 60mm spjällhus i sverige.

http://www.medaker.se/blogs/index.php/nilssonnord/





OT:

Stav problem som jag oftast får är t.ex. "Skyller" ska det va "Skyller eller Skyler" både blir ju rätt i firefox men betyder ju olika grrrr "funderar ett tag vad som ser bäst ut sen blir det en massa svordomar"

Sen så blir ju "Värkar" också rätt men ska igentligen va "Verkar" båda är rätt men betyder olika....gah :p , Mrlind vad tar du i timmen?...börjar ju bli gammal snart så jag är nog trög lärd.... men jag skulle ha haft en bättre svenska lärare i skolan :(.
 
Last edited:

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Hade du inte orginal slir-koppling då?

Va för mig det bara fanns en annan att välja på...

STM Evoluzione Slipper Clutch

eller hmmm värkar finnas en till minst..

TSS slipper clutch



Hittade föresten....länken till hemsidan med han som kör med 1103cc + 60mm spjällhus i sverige.

http://www.medaker.se/blogs/index.php/nilssonnord/





OT:

Stav problem som jag oftast får är t.ex. "Skyller" ska det va "Skyller eller Skyler" både blir ju rätt i firefox men betyder ju olika grrrr "funderar ett tag vad som ser bäst ut sen blir det en massa svordomar"

Sen så blir ju "Värkar" också rätt men ska igentligen va "Verkar" båda är rätt men betyder olika....gah :p , Mrlind vad tar du i timmen?...börjar ju bli gammal snart så jag är nog trög lärd.... men jag skulle ha haft en bättre svenska lärare i skolan :(.

Jag hade knappt godkänt i plugget, men gillar å skriva. :)
Läsa mycket böcker kan hjälpa.. ska man gnälla har du lite särskrivningar också :D

Äh, detta är ett mc-forum! Tror jag hade en STM (kanske Suter??), men det var originallameller och skivor med separat... Tyckte i alla fall att kopplingen funka skitfint!

Bra tänkt............INTE SABBA TRÅDEN..........:D



Du har nog ingen koll på ditt material...........:tuttar
Kanske behov av crewchief?

/J

När kan du börja? :)
 
Last edited:

Tutankhamon

Medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
I soder
Hoj
Ducati
Jag hade knappt godkänt i plugget, men gillar å skriva. :)
Läsa mycket böcker kan hjälpa.. ska man gnälla har du lite särskrivningar också :D

Äh, detta är ett mc-forum! Tror jag hade en STM (kanske Suter??), men det var originallameller och skivor med separat... Tyckte i alla fall att kopplingen funka skitfint!



När kan du börja? :)

Det var en Suter koppling på "vår" Aprilia :tummenupp

//Chris
 

Mellgren

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Ducati 899
Jag hoppas att det ska funka......:gnissla
På min hoj så kommer Athon'en vara huvud display eftersom jag helt tagit bort standard elsystemet och bygger helt nytt utan allt trams som lyse och immobilizer.

Vilken modell av Starlane kör du med?




/J


Jag kör med Athon GPS-RW. Försökte också som huvudinstrument, men Duccen har en väldigt svag signal till varvräknaren, tyvärr.
Har ivinter skickat min Athon till fabriken för justering (Tack för hjälpen lapimer.se!), men har inte testat ännu. Hoppas kunna ta bort separat varvräknare/shiftlight 2010.

Rekommenderar laptimer.se, superb service!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Någon som vill köpa en STM-koppling? :D

Jag kör med Athon GPS-RW. Försökte också som huvudinstrument, men Duccen har en väldigt svag signal till varvräknaren, tyvärr.
Har ivinter skickat min Athon till fabriken för justering (Tack för hjälpen lapimer.se!), men har inte testat ännu. Hoppas kunna ta bort separat varvräknare/shiftlight 2010.

Rekommenderar laptimer.se, superb service!
Jag tänkte försöka ge mig på att se om man kan få indikatorn för mellantiderna att vara en extern lampa istället för en liten fjuttlampa på själva enheten. För jag vill kunna veta på varvet, om jag kört snabbare mellan två punkter.
 
Last edited:

Mellgren

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Ducati 899
Jag tänkte försöka ge mig på att se om man kan få indikatorn för mellantiderna att vara en extern lampa istället för en liten fjuttlampa på själva enheten. För jag vill kunna veta på varvet, om jag kört snabbare mellan två punkter.

Håller med om att mellantidslampan kan vara tydligare, men den finns! Starlane har mycket funktionalitet till hyfsat pris
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag kör med Athon GPS-RW. Försökte också som huvudinstrument, men Duccen har en väldigt svag signal till varvräknaren, tyvärr.
Har ivinter skickat min Athon till fabriken för justering (Tack för hjälpen lapimer.se!), men har inte testat ännu. Hoppas kunna ta bort separat varvräknare/shiftlight 2010.

Rekommenderar laptimer.se, superb service!

Jag har ju skrotat hela standard elen så då blir det ett annat läge med signaler och sånt. Min uppfattning av laptimer.se är samma hittills. :)

Någon som vill köpa en STM-koppling? :D


Jag tänkte försöka ge mig på att se om man kan få indikatorn för mellantiderna att vara en extern lampa istället för en liten fjuttlampa på själva enheten. För jag vill kunna veta på varvet, om jag kört snabbare mellan två punkter.

Du kanske kan modda till standard kopplingen istället? Jämför man fjädertrycket på en STM och standard så är standard tog mycket mera. Eftersom den använder vakuumet i insuget så skulle man kunna minska fjädertrycket och fortfarande ha tillräckligt för att inte slira på gas men ge vakuumet mindre "motstånd" och på så vis få en bättre slirkoplling med standard grejor.

Ska man börja med så mycket information i cockpit så är nog Athon inte rätt väg att gå, då är nog Aim MXL, Motec ADL/SDL eller en Magneti Marelli bättre väg......men då blir det dyrt...:D

Håller med om att mellantidslampan kan vara tydligare, men den finns! Starlane har mycket funktionalitet till hyfsat pris

Absolut prisvärt och mycket funktion för pengarna, inte såå flashig display om man ska ha den som huvudinstrument men annars riktigt bra.

/J
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Du kanske kan modda till standard kopplingen istället? Jämför man fjädertrycket på en STM och standard så är standard tog mycket mera. Eftersom den använder vakuumet i insuget så skulle man kunna minska fjädertrycket och fortfarande ha tillräckligt för att inte slira på gas men ge vakuumet mindre "motstånd" och på så vis få en bättre slirkoplling med standard grejor.

Vet inte om jag vågar det där hörredu. Ska nog provköra först med standard igen o se vad för "fel" det är på den. Minns inte vad nackdelen var. Kan vara om sagt att det var för mycket motorbroms in i kurvorna vilket inte är bra alls om det ska gå fort...

Det går inte på något sätt modifiera STMs kopplingskorganordning?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Vet inte om jag vågar det där hörredu. Ska nog provköra först med standard igen o se vad för "fel" det är på den. Minns inte vad nackdelen var. Kan vara om sagt att det var för mycket motorbroms in i kurvorna vilket inte är bra alls om det ska gå fort...

Det går inte på något sätt modifiera STMs kopplingskorganordning?

Ändra standard fjädertryck är nog inte så svårt, mät varje standard fjäder och konstatera vilket tryck de ger tillsammans. En STM fjäder för lamell paketet brukar ligga på 140kg och sekundärfjädern på 20-40kg. Man kan alltså minska trycket till ca 140-150kg på standard fjädrarna utan att få problem med slir vid gaspådrag.

Jag misstänker att ditt problem med standard var att den inte slirar alls vid avslag och nerväxling. Detta är bundet till standard fjädertryck som är väldigt högt. Man brukar allmänt säga att "slirkopplingen" på RSV'n är mera ett övervarvsskydd vid nerväxling än en riktig slirkoppling.

Allt går att modda..........du frågar ju mig....:tummenupp Sedan kan man ju diskutera varför och om det är värt arbetet...

/J
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Kan inte standard kopplingen slir funktion bero på hur långt hojen har gott och vilken olja mankör på beronde på hur lätt lammelerna släper varandra?

Ändra standard fjädertryck är nog inte så svårt, mät varje standard fjäder och konstatera vilket tryck de ger tillsammans. En STM fjäder för lamell paketet brukar ligga på 140kg och sekundärfjädern på 20-40kg. Man kan alltså minska trycket till ca 140-150kg på standard fjädrarna utan att få problem med slir vid gaspådrag.

Jag misstänker att ditt problem med standard var att den inte slirar alls vid avslag och nerväxling. Detta är bundet till standard fjädertryck som är väldigt högt. Man brukar allmänt säga att "slirkopplingen" på RSV'n är mera ett övervarvsskydd vid nerväxling än en riktig slirkoppling.

Allt går att modda..........du frågar ju mig....:tummenupp Sedan kan man ju diskutera varför och om det är värt arbetet...

/J
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top