Aprilia BoTT byggtråd

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Kan inte standard kopplingen slir funktion bero på hur långt hojen har gott och vilken olja mankör på beronde på hur lätt lammelerna släper varandra?

Absolut, men jag förutsätter att en seriös satsning på racing innebär ny olja och en genomgång av materialet innan man testar på bana och ev får problem. Ibland kan även lamell paketet behöva bytas med lameller och stålplattor för att veta att det inte finns gömda problem som ställer till det längre fram.

/J

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
ta bort en skiva om den slirar dåligt, det minskar fjäder trycket:tummenupp

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Vet inte om jag vågar det där hörredu. Ska nog provköra först med standard igen o se vad för "fel" det är på den. Minns inte vad nackdelen var. Kan vara om sagt att det var för mycket motorbroms in i kurvorna vilket inte är bra alls om det ska gå fort...

Det går inte på något sätt modifiera STMs kopplingskorganordning?

Du borde ju ändå ta bort extra vikten som sitter på svänghjulet...och då får du ju mindre motorbroms, och då kanske det blir bättre man vet aldrig :)

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Hur var det med det? Kan man ta bort svänghjulet rakt av? Eller behöver jag köpa något?

Jag har en svänghjuls avdragare som du kan låna. Det är en till som ska låna den också så säg till i tid. Du fick ju lite bilder i zip/rar filen du fick av mig.

Lawsons hoj ska också bli snabbare än ducatisarna :)

Är lite osäker på det där Zilog...men avdragaren är den här.

http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=1634

Verkar som den passar 98-09...

Last edited:

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1
För att ställa kamaxlarna vad behövs då? enligt min motor mek så är de fasta på kammarna får man köpa kughjul som är ställbara eller vad gör man? har inte själv set hur det ser ut

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har en svänghjuls avdragare som du kan låna. Det är en till som ska låna den också så säg till i tid. Du fick ju lite bilder i zip/rar filen du fick av mig.

Lawsons hoj ska också bli snabbare än ducatisarna :)

Är lite osäker på det där Zilog...men avdragaren är den här.

http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=1634

Värkar som den passar 98-09...
Tror jag har en redan. Tack

Nu får du sluta skriva värkar! Det är med eeeeeeeee. :)

Det är bara att skruva av vikten som sitter bakom svänghjulet och sätta muttrar på bultarna istället
Står på af1 att det behövs värme... ? Vart då?

//Edit, kommer nog inte bort svänghjulet förresten. Bra för motorns gång och vet ärligt inte om jag vill ha mer "abrupt" gas. Kommer ha snabbgas ändå, hur mycket "snabb" gas vill man ha liksom. Man får ju inte mer hästar.

Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux

Står på af1 ätt det behövs värme... ? Vart då?

Ska fixa stavfelen..... Men kolla MINA BILDER så ser du blindstyre så ser du vart du ska värma... det är ej rumpan du ska värma!

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
För att ställa kamaxlarna vad behövs då? enligt min motor mek så är de fasta på kammarna får man köpa kughjul som är ställbara eller vad gör man? har inte själv set hur det ser ut

Kamdreven är inte justerbara.
Jag tror att dreven från Mille SP passar på dom nyare motorerna, dom är justerbara men svindyra ca £500 styck.
Det billiga alternativet är att fräsa upp hålen i orginaldreven så att dom blir ovala, men jag vet inte om det är att rekomendera.
Jag vet inte om det finns andra eftermarknadsdrev.

Man värmer svänghjulet runt axeln för att det ska expandera lite samt att locktighten ska släppa.
Jag vågade inte värma med gas som vissa gör.
15 min med varmluftspistol funkar utmärkt :tummenupp

Last edited:

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1
Jag tror att dreven från Mille SP passar på dom nyare motorerna, dom är justerbara men svindyra ca £500 styck.
Det billiga alternativet är att fräsa upp hålen i orginaldreven så att dom blir ovala, men jag vet inte om det är att rekomendera.
Jag vet inte om det finns andra eftermarknadsdrev.

Hm nja då kanke man ska köpa ny kamaxlar istället:D

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag slipade upp mina fästhål med slipstift till motorsågskedja, funkade utmärkt och gick åt totalt 2 stift från Bauhaus för 4 drev.

EDIT: har kört ~60 mil bana sedan jag gjorde detta, och har ännu inte mätt ifall dreven har glidit. Den går fortfarande bra, så jag tror det fungerar med att slipa hålen och sätta bricka under skruvskallarna, och sedan dra med specat moment.

Gör lite moddar på bilderna här: http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/cam_degreeing/

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
...

Vill med viss reservation påstå att SP dreven har just ovala hål, så att fräsa upp orginaldrevens hål blir således ingen skillnad, förutom en saftig ekonomisk besparing.

:tummenupp

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
-00 RSVR, -07 RSV BoTT #17, RSVR 06 Regncykeln :)
Vill med viss reservation påstå att SP dreven har just ovala hål, så att fräsa upp orginaldrevens hål blir således ingen skillnad, förutom en saftig ekonomisk besparing.

:tummenupp

Du har precis skaffat dig merjobb!!!! :krama
Skall genast ut o göra rent för fräsning....:D

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Har någon en extra uppsättning kamdrev?
Jag letar till min motor men har inte hittat nått. Tänkte fräsa till en fixtur och kan tänka mig att fräsa flera drev om behovet finns, fast jag måste som sagt ramla över en uppsättning till mig oxå.

/J

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Mer inkoppling och bagglande.....

Den som gissar rätt på vad som är gjort mot förra bildserien vinner en testkörning av den färdiga hojen......:D:D

/J

Bifogat

• 11.JPG
    11.JPG
    202.8 KB · Visningar: 185
  • 12.JPG
    12.JPG
    137.5 KB · Visningar: 145
  • 13.JPG
    13.JPG
    160.2 KB · Visningar: 160
  • 14.JPG
    14.JPG
    130.2 KB · Visningar: 164

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Herrejösses. Visst gillar jag oxå att löda och skruva... men det finns ju gränser :D

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka