Aprilia Factory SuperCharged

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Lugn lugn lugn..........tanten tjatar ihjäl mig om hennes häst-transport just nu.......bromsar,golv och el måste fixas....

Jag har monterat ihop motorn och ska göra det sista i påsk för jag har fått leverans besked på kompressorn till ons-tors nästa vecka. Anledningen till avsaknad av bilder är att jag glömt kameran hemma vid meckningen....:huvet ....ska ta bilder ikväll så ni blir lugna och ser att bygget går framåt.:såjaponken

/J

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Bilder......

Nu så har det hänt grejor som kommit med på bild......:tummenupp

STM kopplingen är på plats och motorn är helt monterad för att sättas in i ramen.

/J

Bifogat

• Koppling 1.JPG
    Koppling 1.JPG
    117.3 KB · Visningar: 254
  • Koppling 2.JPG
    Koppling 2.JPG
    122.4 KB · Visningar: 309
  • Koppling 3.JPG
    Koppling 3.JPG
    117.8 KB · Visningar: 245

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Flera bilder på motorn och fästet för kompressorn. Plenumet är monterat för att visa hur det kommer att se ut när det sitter på plats i ramen, det kommer att tas bort vid monteringen i ramen. En bild på shimset som sänker kompet är oxå med för er som inte begriper det...:tungan

/J

Bifogat

• Motor 1.JPG
    Motor 1.JPG
    126.6 KB · Visningar: 445
  • Motor 2.JPG
    Motor 2.JPG
    127.9 KB · Visningar: 1,163
  • Motor 3.JPG
    Motor 3.JPG
    98.7 KB · Visningar: 1,066
  • Shims 1.JPG
    Shims 1.JPG
    102.5 KB · Visningar: 285
  • Motor 4.JPG
    Motor 4.JPG
    95.3 KB · Visningar: 298

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Proffsigt !! håller veven för 170 rwhp ??

Vet inte till 100% men vid "vanlig" trimning och effekt uttag runt 160hk på veven så är det inte veven som ger upp först utan oftast är det toppackningen eller en vevstake som ger upp pga det högre varvtalet som en sådan motor måste ha för kunna ge dom effekterna. Just Rotax motorerna är kända för att vara "skottsäkra" om man inte varvar dom mer än standard. Visst, allting har sin gräns och kanske blir detta lite för mycket av det goda med jag tror inte det är troligt. Hojen är ju fortfarande en sporthoj med låg vikt och motorn behöver inte seg-dra för att få fart på grejorna. Den STM kopplingen jag installerat är oxå en försäkring mot övervarvning om man växlar fel och likande, det är nämligen just övervarvet vid felxäxling(inte missad) som tar död på Rotaxen.

/J

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Vet inte till 100% men vid "vanlig" trimning och effekt uttag runt 160hk på veven så är det inte veven som ger upp först utan oftast är det toppackningen eller en vevstake som ger upp pga det högre varvtalet som en sådan motor måste ha för kunna ge dom effekterna. Just Rotax motorerna är kända för att vara "skottsäkra" om man inte varvar dom mer än standard. Visst, allting har sin gräns och kanske blir detta lite för mycket av det goda med jag tror inte det är troligt. Hojen är ju fortfarande en sporthoj med låg vikt och motorn behöver inte seg-dra för att få fart på grejorna. Den STM kopplingen jag installerat är oxå en försäkring mot övervarvning om man växlar fel och likande, det är nämligen just övervarvet vid felxäxling(inte missad) som tar död på Rotaxen.

/J
typ folk som går från race-växel till org.-växel? hur verkar det/vad tror du om att göra ngt liknande på en gammel-mille?! kanske för stor ras-risk med tanke på konstruktion/mil osv?

häftigt mbygge annars, verkligen supernice! :tummenupp

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
typ folk som går från race-växel till org.-växel? hur verkar det/vad tror du om att göra ngt liknande på en gammel-mille?! kanske för stor ras-risk med tanke på konstruktion/mil osv?

häftigt mbygge annars, verkligen supernice! :tummenupp

Tack!

Gammel-millen liksom de nyare har alla den "pneumatiska" slirkopplingen som enligt många inte är en "riktig" slirkoppling som tex en STM. Det är inte lätt att få standard sliren att lira bra på bana och när man tänker lite mer på det så får jag samma känsla för standard sliren som jag får för "EXUP'en" på en rad4'a. De som satt dit exupen (teknikerna) vill gärna få oss att tro att det är för effektens skull den sitter där fast igentligen är det för bullret och miljökraven. Jag tror att millens slirkoppling, med tanke på hur "dåligt" den fungerar på bana och vid hårdkörning, är till för att rädda motorn mot övervarvningar. Många v-twinnar har rasat pga övervarv och det är en av anledningarna till att det sitter en slirkoppling på millen........tror jag iaf.:)

Om du ska byta till "race-växling" eller inte, är en smaksak. Du kommer inte köra märkbart fortare varken på bana eller på vägen utan känns det bättre med race så kör det, annars spara de kronorna till något annat. Jag kör race-växlat bara för Rossi gör det.......:D:tummenupp

/J

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Motorn är tillbaka i ramen......utan direkta problem. Förutom att "mekhjälpen" inte riktigt var med på noterna............men va faan de åker ju Rettor.:pannkyss ....man kan man mer begära..:D

Hittade ett alternativ till kompressorn om det skiter sig.......2WD !!!!!

/J

Bifogat

• Motor i ram 1.JPG
    Motor i ram 1.JPG
    131.9 KB · Visningar: 1,181
  • Motor i ram 2.JPG
    Motor i ram 2.JPG
    124 KB · Visningar: 388
  • Mekhjälp 1.JPG
    Mekhjälp 1.JPG
    122.7 KB · Visningar: 697
  • Mekhjälp 2.JPG
    Mekhjälp 2.JPG
    118.3 KB · Visningar: 632
  • 2WD.JPG
    2WD.JPG
    127.2 KB · Visningar: 550
Last edited:

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Motorn är tillbaka i ramen......utan direkta problem. Förutom att "mekhjälpen" inte riktigt var med på noterna............men va faan de åker ju Rettor.:pannkyss ....man kan man mer begära..:D

Hittade ett alternativ till kompressorn om det skiter sig.......2WD !!!!!

/J

Har du fått hjälp av Roy & Roger :D

Som en f.d. Apriliaägare följer jag ditt projekt med stort intresse!
Lycka till med resten nu!

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
Det låter bra, ger lite möjlighet till slir så håller drivaxalar och sånt bättre!

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Jag har en fråga som ev är liite OT..

Enligt mr Brink så är all konventionell trimmning bortkastad om man ändå tänker turbo-konvertera sin motor.. Hur funkar det med kompressor?
Höjer en kompressor den befintliga effekten i en motor procentuellt, oavsett utgångspunkten? (trimmat eller ej)

Hoppas ni förstår hur jag menar.. :)

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Jag har en fråga som ev är liite OT..

Enligt mr Brink så är all konventionell trimmning bortkastad om man ändå tänker turbo-konvertera sin motor.. Hur funkar det med kompressor?
Höjer en kompressor den befintliga effekten i en motor procentuellt, oavsett utgångspunkten? (trimmat eller ej)

Hoppas ni förstår hur jag menar.. :)

Då tycker jag att Brink är ute och cyklar lite.

Det är alltid rätt att porta toppen - Desto renare kanaler, desto mer effekt och desto mindre värme. Min Blackbirdtopp hade massa gjutkanter och var allmänt dålig passform. Att "städa" lite gjorde 6-7 hästar utan turbo och ca 14 hästar vid 1 bar.

Men om man anser att "det är ju bara att höja laddet för att kompensera för att slippa porta" kan man ju göra det. Men desto mindre man laddar - desto längre håller grejjerna.... det har jag lärt mig den hårda vägen:yoparty

Ps. Varför känns "desto" som ett osvenskt ord?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Fi fan :yoparty :tummenupp

Låt se.... mobile.de ...... :D

Fatta en Tuono R med kompressor och fatbar osv. oj oj oj.

Exakt min tanke :yoparty

Har ju funderat ett tag på hur jag ska finansiera att byta min TLR mot en Touno 06+
(Funderar fortfarande... :lol )

Grymt bygge på en grym hoj :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar