Aprilia Factory SuperCharged

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Imponerande projekt - och vilken finish Du har på prylarna:tummenupp

Jag ser fram emot att följa denna tråd - hur ser Din tidplan ut?

Ha de!

Tack!

Hämtar plenumet imorrn, svetsat och klart. Sen gäller lite putsning för det ska eloxeras......färg bestämmer jag senare..alla delar i aluminium ska det...

Kompressorn köpte jag idag och det är 2 veckors leverans på den. Under de 2 veckorna kommer jag göra allt klart runt omkring som tex drivningen från motorn, montera in motorn i ramen, tillverka fästen och div remskivor till dito. När motorn, med kompressor, sitter i ramen så återstår lite slangdragning (kylvatten,tryck) och lite el-kopplingar.

Om allt klaffar så har jag hojen klar inom 4-6 veckor.

/J
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jobbat idag med att göra drivningen klar. Jag har gängat och kortat balansaxeln så jag kan skruva dit drivaxeln till remskivan. Svarvade en axel oxå.

Hela motorn fick komma upp i fräsen men det var mögigt att rikta upp den. Indikera på axeln varje gång man bytt verktyg och kompensera för värmen.
 

Bifogat

  • Motor i fräs.JPG
    Motor i fräs.JPG
    132.7 KB · Visningar: 272
  • Färdig för fräsning.JPG
    Färdig för fräsning.JPG
    128.1 KB · Visningar: 233
  • Axel 1.JPG
    Axel 1.JPG
    108.5 KB · Visningar: 245
  • Axel 2.JPG
    Axel 2.JPG
    111.8 KB · Visningar: 320
  • Axel klar.JPG
    Axel klar.JPG
    128.8 KB · Visningar: 318
  • Drivaxel på plats.JPG
    Drivaxel på plats.JPG
    129.2 KB · Visningar: 330

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Hämtade mitt plenum idag från svets. Gick över det med glasblästern.
 

Bifogat

  • Plenum 1.JPG
    Plenum 1.JPG
    90 KB · Visningar: 234
  • Plenum 2.JPG
    Plenum 2.JPG
    79.3 KB · Visningar: 282
Last edited:

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Ser fräsch och cleant ut :tummenupp . Får du verkligen plats att gömma allting under kåporna? Vet inte riktigt hur stor plats en kompressor tar :gnissla . Ska med spänning följa detta bygge :D
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ser fräsch och cleant ut :tummenupp . Får du verkligen plats att gömma allting under kåporna? Vet inte riktigt hur stor plats en kompressor tar :gnissla . Ska med spänning följa detta bygge :D

Storleken på just denna kompressor är ca 105X141mm med ett utblås som tar ca 60mm. Vikten är 2.9kg. Fördelen med Aprilian är att den har torrsump och saknar just därför ett oljetråg. Finns en hel del plats kvar under motorn eftersom den oxå sitter högt i chassit.

/J
 

joe hill

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Blähh
Hoj
Big Red Pig
Jätteläckert bygge, får du det att lira är risken stor att jag kopierar dig:tummenupp.
Kommer du att montera komressorn under motorn? blir det en separat oljepump för kompressorsmörjningen? Hur kommer du att sänka kompressionen, kolvar eller cylinderfotsdistanser?

Har du föresten sett den Australiensiska Ducce trimmfirman Vee Two`s bygge, http://www.supersqualo.com/
 

sandstream

Guest
Man blir ju inte lite avundsjuk när man ser vad en del kan :mad:
Lycka till med projektet och hoppas du får rejält med körglädje för allt slit :tummenupp
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jätteläckert bygge, får du det att lira är risken stor att jag kopierar dig:tummenupp.
Kommer du att montera komressorn under motorn? blir det en separat oljepump för kompressorsmörjningen? Hur kommer du att sänka kompressionen, kolvar eller cylinderfotsdistanser?

Har du föresten sett den Australiensiska Ducce trimmfirman Vee Two`s bygge, http://www.supersqualo.com/

Tack!
Kompressorn har en egen oljepump och ett eget oljesystem så man behöver inte tänka på att det ska lira med motorns oljesystem. Oljesystemet innehåller en kylare,filter och en behållare. Det är en special friktionsolja till kompressorn och mängden som används är ca 1lit.

Kompet sänker jag med att göra nya shims/packningar mellan cylinder och vevhus. Bilder på dom kommer senare idag.

Den där sidan var ju kass.........små bilder och knepig att navigera i.......men en V-twin med kompressor är alltid fränt...:D

Man blir ju inte lite avundsjuk när man ser vad en del kan :mad:
Lycka till med projektet och hoppas du får rejält med körglädje för allt slit :tummenupp

Vad gör man inte för att reta alla med I4'or från japsland.....:tummenupp

Mycket imponerande!
Gängade du för hand eller med någon slags maskin?

Jag gjorde gängan när motorn satt uppe i fräsen, det gäller ju att få den så rak som möjligt. Nu styr ju axeln på en liten bit längst ut iofs men man kan aldrig vara för säker........vill ju inte fulmeka...:)

/J
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Är inte 10:1 ganska högt utan intercooler och på 98?

Ruggigt fränt att se att du väljer kompressor istället för turbo...

Det måste ju bli ett sjukt vrid med tvinnens bottendrag+ kompressorns:D
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Är inte 10:1 ganska högt utan intercooler och på 98?

Ruggigt fränt att se att du väljer kompressor istället för turbo...

Det måste ju bli ett sjukt vrid med tvinnens bottendrag+ kompressorns:D

10:1 ligger på gränsen, men jag kan inte ladda mer än ca 0.65 med den kompressor som jag valt. Skippar jag ic'n i första läget och laddar 0.45 så kommer jag få en liten vink om hur mycket effekt det ger. Vill jag ha mer så kan jag byta remskivan på motorn och ladda 0.65 med ic. Jag har plats till 2st ic, bara att välja hur och var....

Detta är ju lite "obruten" mark med v-twin och kompressor så därför tänker jag köra lite lågt tryck i början för att få ett hum om hur det funkar. Man kan ju alltid öka trycket på en hel motor men inte sänka på en trasig...

/J
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Storleken på just denna kompressor är ca 105X141mm med ett utblås som tar ca 60mm. Vikten är 2.9kg. Fördelen med Aprilian är att den har torrsump och saknar just därför ett oljetråg. Finns en hel del plats kvar under motorn eftersom den oxå sitter högt i chassit.

/J

Seriöst och genomtänkt bygge ser det ut att vara.

Var kommer kompressorn att hamna, nedanför/framför främre cylindern eller under motorn???
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top