Aprilia med flera skrotar körglädjen

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Vart är vi på väg?
Sitter och läser senaste testet på nya Aprilian(Factoryn) och reagerar över hur negativ testaren är. Varför? Detta är ju världens åttonde underverk. Men sen förstår man att han är helt urless på alla dessa tekniska hjälpmedel och övriga teknikfinesser.
Vi har i dag bilar som parkerar själv, håller sig automatiskt mellan de vita linjerna, all koll av luft olja osv sker inifrån bilen, headupdisplay osv... så kan man räkna upp i all oändlighet.
Detta har nu kommit till MC, Aprilia,BMW,Kawasaki,Ducati mfl är fullspäckade med "modes" teknik/elektronik.
Nu begriper jag mer själv varför jag nästan bara vill köra min Honda -08 utan alla dessa finesser och tycker att BMW saknar "känsla", tekniken dödar den gamla hederliga känslan av att köra hoj och inte tvärt om.
Bakåtsträvande? Kanske, men en äldre hoj som du kan meka med och begripa utan en massa dataloggningar, ger mycket mer känsla åt körningen än att sitta och fibbla bland massa knappar och modes. Du drar väl ifrån en Aprilia RSV4factorySE(?) från ett stoppljus med en 10år gammal hoj, medan killen på Aprilian letar efter "launch kontroll" //vilken knapp var det? Skulle jag hålla inne grön och sen trycka in koppling och ge gas, eller var det tvärt om...//:)

Jag tycker det börjar gå till överdrift med all elektronik, men jag börjar/är väl för gammal.

Tacka vet jag en tur i TOYMAN's garage:tummenupp
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Fast å andra sidan; när man ser hur en del på sporthojar kör så är nog inte dessa hjälpmedel så dumma. Hur många förlamade och döda skulle tex abs och traction control ha räddat? Låsningsfritt har räddat mig från en ruskig påkörning på essingeleden och efter det kalsongbytet kan jag inte klaga.

Givetvis har äldre "no bullshit" hojar en otrolig charm men det har min k1300s (med abs, esa och tc) med. Tjusningen ligger inte främst i prylen utan i åkandet.
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Håller med dig även fast ny teknik kan vara ganska spännande. Ska bli kul att se om den nya tekniken gör så varvtiderna sänks även i Sverige..
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Welcome to the future !:huvet

Varför skulle hojar vara undantagna när människan inte behöver ta ansvar ha kontroll över något annat ?
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Gamla hojjar utan ny teknik har sin charm men teknikutvecklingen är i stort av godo.

Själv hade jag kunnat tänka mig en automatväxlad hoj med abs traktion kontroll och ALLT datorstyrt såvida det är riktigt bra. Tänk att bara behöva gasa bromsa och köra utan att fundera på släpp, lösgrus, låsa bromas m.m.

Inte sagt att jag dessutom kan tänka mig en gammal eländig frustande 2taktare som rister skakar och har sig. Där det känns som den skall kasta av dig i varje kurva...

En ny och en gammal är lösningen!
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
När hojarna till slut inte kan välta och får ett skal runt sig så är teknikutveckligen fulländad och hojarna kommer att dö ut som ångmaskiner :gnissla
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fast å andra sidan; när man ser hur en del på sporthojar kör så är nog inte dessa hjälpmedel så dumma. Hur många förlamade och döda skulle tex abs och traction control ha räddat? Låsningsfritt har räddat mig från en ruskig påkörning på essingeleden och efter det kalsongbytet kan jag inte klaga.

Givetvis har äldre "no bullshit" hojar en otrolig charm men det har min k1300s (med abs, esa och tc) med. Tjusningen ligger inte främst i prylen utan i åkandet.
Ja, frågan är om det är så många? Kanske det hade räddat många "vanliga" hojåkare, men bland hojåkarna i kategorin yngre män på sporthoj tror jag det är försumbart. Kommer hojen i 200 och klappar in i en bil så är det nog sak samma med både ABS och TC :rolleyes:
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja, frågan är om det är så många? Kanske det hade räddat många "vanliga" hojåkare, men bland hojåkarna i kategorin yngre män på sporthoj tror jag det är försumbart. Kommer hojen i 200 och klappar in i en bil så är det nog sak samma med både ABS och TC :rolleyes:

Går förmodligen snabbare med hjälpmedlen än utan...

Henrik
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Ja, frågan är om det är så många? Kanske det hade räddat många "vanliga" hojåkare, men bland hojåkarna i kategorin yngre män på sporthoj tror jag det är försumbart. Kommer hojen i 200 och klappar in i en bil så är det nog sak samma med både ABS och TC :rolleyes:

Den vanligaste typen av olyckor är singelolyckor. (bland MC)
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Om man jämför en 70-talshoj, där man körde ihjäl sig pga att den började wobbla i 120 och en ny hoj, där man kan köra över 300 utan problem blir det knepigt.
Dock är inte alla lika kingar som TS, så med dessa missiler kan det vara befogat med hjälpmedel. En nisse med nytaget kort på en 200 hästars hoj resulterar allt för ofta i... ja, ni vet. En nisse med en gammal hoj kan nog resultera i samma katastrof, oavsett körvana.
En proffsförare kan även åka åt helvete, oavsett hoj. Det är tyvärr inte bara vi på vägarna.
Även i MGP kör man nu med hjälpmedel som TC, LC, mm.
Visst, jag håller med om att det är lite trist, blir mer teknik än k*k, om man får säga så.
Men samtidigt måste nog tillverkarna hålla jämna steg med de andra, annars blir man snabbt en fossil.
Så att tekniken tar över kan vi nog bara acceptera, den lär inte gå bakåt heller, i första taget.

Vad ville jag säga med detta?
Ingen aning. Jag har skittråkigt. Och jag skriver en massa skit som ingen vill läsa.
Undrar om man kan köra chips i micron?
...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den vanligaste typen av olyckor är singelolyckor. (bland MC)
Javisst, men hur många av dom är enbart pga bromsteknik eller att föraren gasade så att det spann och han/hon gick omkull? Jag tror majoriteten är pga för hög hastighet som gör att föraren hamnar i en situation som han/hon inte klarar och tex låser blicken eller kommer in för fort i en kurva och inte hinner bromsa nog för att klara kurvan. Att då ha hojar med ABS så man alltid kan bromsa fullt tror jag inte folk kommer använda för att få mer säkerhetsmarginaler, utan snarare tar i lite mer, och på så vis bara vurpar i högre hastighet.
 

Simonsson

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2010
Ort
Norrköping
Hoj
yamaha
Inte nog med de så har aprilia i den lägre klassen 125cc byt till 4-takt och när det gäller 125cc så är 4-takt=tråkigt.
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Javisst, men hur många av dom är enbart pga bromsteknik eller att föraren gasade så att det spann och han/hon gick omkull? Jag tror majoriteten är pga för hög hastighet som gör att föraren hamnar i en situation som han/hon inte klarar och tex låser blicken eller kommer in för fort i en kurva och inte hinner bromsa nog för att klara kurvan. Att då ha hojar med ABS så man alltid kan bromsa fullt tror jag inte folk kommer använda för att få mer säkerhetsmarginaler, utan snarare tar i lite mer, och på så vis bara vurpar i högre hastighet.

Så du menar att du kör en sväng i 200km/h (för att ge plats för ökning) och inte klarar den och låser bromsarna och kör omkull. Du skaffar ABS, och tänker att fastän jag inte klarar den där svängen så drar jag på ytterligare för jag har låsningsfria bromsar? Det är som att nu har jag airbags i min sprillans nya volvo så nu funkar det säkert bättre att köra mot trafiken.

Nu kanske ovanstående kan tolkas som lite väl sarkastiskt, men jag förstår inte varför de skulle köra snabbare i kurvorna där bromsarna gör minst nytta. För man bromsar väll innan kurvan och gasar sig ur om jag inte minns fel?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så du menar att du kör en sväng i 200km/h (för att ge plats för ökning) och inte klarar den och låser bromsarna och kör omkull. Du skaffar ABS, och tänker att fastän jag inte klarar den där svängen så drar jag på ytterligare för jag har låsningsfria bromsar? Det är som att nu har jag airbags i min sprillans nya volvo så nu funkar det säkert bättre att köra mot trafiken.

Nu kanske ovanstående kan tolkas som lite väl sarkastiskt, men jag förstår inte varför de skulle köra snabbare i kurvorna där bromsarna gör minst nytta. För man bromsar väll innan kurvan och gasar sig ur om jag inte minns fel?
Ja, man ska bromsa före kurvan, och gasa sig ur den, helt korrekt, men det är nog långt ifrån alla som kör perfekt by the book. Kolla några skinnställstrådar så finns det folk som anser att det är säkrare att köra utan ställ, för då kör man försiktigare :näsblod

Och ja, det finns många som kör långt över sin och hojens förmåga, annars skulle vi ju inte ha några olyckor, om alla alltid anpassade hastigheten efter rådande förhållanden. Nu är ju ABS på hojar ganska nytt (jaja, BMW hade det 1872, men vanligt är det inte ens nu), men på bilsidan har ju knappast ABS tagit bort seriekrockar, dubbdäck har inte fått folk att sluta köra av vägen vintertid, lika lite som antisladd har gjort det, tex. Folk vet att man måste ha dom grejerna, för då är det säkert, och håller fortfarande kort avstånd till bilen framför, kör lika fort som på sommarn osv, och då går det förr eller senare åt skogen.

Sen tror jag inte att problemet är dom som har vurpat i 200, många av dom kan iaf inte göra om det :död Det är dom som hänger på dom som redan kan köra i gruppkörningar, pressar tider på bulten eller bara kör allmänt fort för att det är kul som är problemet, och då är antagligen marginalen iaf för liten för att ABS ska ha någon betydelse. Man måste dessutom kunna bromsa ändå för att klara sig, det är inte bara att klämma in handtaget så tar ABS'en hand om allt, styr undan det farliga osv. Ett stort nybörjar/ovanefel är att titta på det farliga, bilen som står ivägen, grussträngen, diket eller rådjuret, och då kör man rakt in i det, man ska titta på utrymmena runt om istället :tummenupp
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Så du menar att du kör en sväng i 200km/h (för att ge plats för ökning) och inte klarar den och låser bromsarna och kör omkull. Du skaffar ABS, och tänker att fastän jag inte klarar den där svängen så drar jag på ytterligare för jag har låsningsfria bromsar? Det är som att nu har jag airbags i min sprillans nya volvo så nu funkar det säkert bättre att köra mot trafiken.

Nu kanske ovanstående kan tolkas som lite väl sarkastiskt, men jag förstår inte varför de skulle köra snabbare i kurvorna där bromsarna gör minst nytta. För man bromsar väll innan kurvan och gasar sig ur om jag inte minns fel?

Tror att han menar att föraren väntar längre innan kurvan med att bromsa eftersom han vet att han inte bromsar omkull och att det då finns risk för att han bromsar för sent.

Edit: Sen
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Tror att han menar att föraren väntar längre innan kurvan med att bromsa eftersom han vet att han inte bromsar omkull och att det då finns risk för att han bromsar för sent.

Edit: Sen

Tycker man blir lite mer "vårdslös" med TC och ABS, man bromsar senare, även om det är lite smuts så fixar hojen det. Bakbromsen används betydligt mer då du får behagligare bromsverkan i låga farter och slipper släppa greppet en aning. Med tc är det bara att vrida fullt ut i böjen, resten fixar tc.

Inte lika roligt som tidigare och mindre koncentration och utmaning.

Förstår Rossi som hatar alla elektroniska hjälpmedel, alla kör ju nästan lika fort då det inte är förarens skicklighet i lika hög grad som fäller avgörandet om vem som är snabb eller inte. Många "blåbär" hänger med bra i racingens klasser idag, skillnaden i tider i startfälten har minskat kraftigt och jag tror fortfarande att icke nämnda märken är överlägsna andra, men elektroniken jämnar ut byggtekniken.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Medhåll, jag började undra vad i helvete BMW höll på med med deras antispinn eller vad det heter där man alltså inte ens kunde köra hojen på bakhjulet ens om man slog av det hela helt, utan det stöttade fortfarande.

Jag är ingen elitåkare, utan jag känner mer att en vild hoj är kul på gatan, den kan skrämmas lite osv, jag vill för fan inte ha nån jävla antisladd och antispinn, ABS kan jag gå med på då det ändå är svårt att göra en optimal inbromsning vid fara.

Så jag går med de som tycker sånan här tillbehör är tjafs, specielt om de inet går att stänga av helt.

Jag var en av de som blev sur när sånt infördet inom MotoGP, jag förstår att det är säkrare, men det var inte längre lika kul att se på, fan en del körde ju på sladd i kurvorna tidigare.

Sen begriper jag att inget hjälpsystem kan rädda mig om jag går för fort in i en kurva, då kommer jag flyga av banan, jag hoppas iaf att de aldrig hittar nåt sånt hjälpmedel.

Nä för fan, man ska känan att man lever när man inte kör banan för att lägga tiondelar på nån banjävel.

Men som sagt BMW som jag nämnde har alltid varit en livrem och hängsen tillverkare hur tuffa deras moderna japansk kopierade hojar ändå blivit.

Kort sagt, jag kan tänka mig ABS resten vill jag inte ha överhuvudtaget.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top