Aprilia med flera skrotar körglädjen

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Förra året var elektronikstyrning bra skit, i år är det ett problem.
Skaffa en linje ffs.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
För mig är körglädje att bli snabbare runt en bana, detta innebär att man måste pressa sig bortom sina egna och hojens gränser hela tiden. Dessa hjälpmedel som börjar visa sig på fabrikshojar höjer körglädjen för mig, inget annat.

Sist jag kollade så fick man inte avdrag på placeringen i racet pga ev elektroniska "hjälpmedel" som är tillåtna att använda i klassen du tävlar i.

På gata är redan alla supersport/bikes hojar för länge sedan bättre än som behövs, vill man däremot HA dessa gizmos så finns det inga "regler" bara insikt..

/J
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Får man fråga varför du har köpt en bmw s1000rr som "råkar" ha lite hjälpmedel.....:va Om du nu ändå tycker att det är bättre utan.....:tummenupp

Visste ju inte vad det skulle innebära att köra med "hjälpmedel", tog ett tag innan jag märkte att valet föll på Hondan oftare när jag skulle ut och åka.
Sen visste man inte mycket om hojen i början av hösten när jag köpte den, det var ju bara massa rykten.

Förra året var elektronikstyrning bra skit, i år är det ett problem.
Skaffa en linje ffs.

Modigt med självporträtt i avataren:tummenupp
 
Last edited:

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Tocar har rätt.

Min näst roligaste hoj var min bladefighter från 1996, synd att jag inte fatta det själv. Förgasarmotor rules!

Men min gixxer från 2003 har också den där råa känslan som en förgasarmotor har, även då den har insprutning.

Älskar denna hoj, det är min drömhoj o jag har den:)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Oj, jag är fortfarende emot det här skiten, ABS ok men resten kan de få ha för sig sjåälva helt enkelt.

Det hela beror på at jag kör gata, det fins liksom väldigt få möjlighterr att köra så man måsye ha antisladd och antispinn osv, och om det händer så är dyt ju bara kul då man alltid har marginaler som inte hör hemma på en bana.

Tragik säger jag och typiskt BMW att börja med då de alltid varit de tillverkare i hojar som slagit på livrem och bälte ifall deras köare inte kunnat köra hoj.

Jag vil ha en upoplevelse oh som flera uppgivit så kan det vara av äldre hpojar som tilläts vara lite vilda.

OK det går säkert sakare om nu nån BMW jöns mäter men vad fan har det med nöjet att göra?

Fuck you BMW ni borde hållit er till era jävla bumsar och längsmonterade radmotorer för nu ser man ju vad fan ni gav oss när ni blev tungna tat följa japskonstruktionen, om än hög effekt och troligen hejdlöst dyrt ägande i delar mm så är det som vanligt, pellejöns bestämmer.

Lägg ner era tvärstälda hojar direkt, det finns inget för er där, mna ser nästan ändå aldrig en av de hojarna i trafiken.

DEt hanslar om underhållning inte om nån jävla hjälpsamhet ala Microsoft.

Jag fattar fan inte tta en tillverkare som imo tilverkat så många fantastiska bilar är så nollställda på hojsidan.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Idag var man glad för ABS på bilen iaf. Hade några nära-fenderbender-upplevelser. Känner hur bromsen pulsar och man glider och sen, phew, lyckades stanna innan jag träffa någon annans bil.
Någon anti-spin, traction control etc är det inte. Men kanske nästan är bra? Visst man spann loss en del, men då släpper det medan man fortfarande har chansen att göra något åt det. Om man har hjälpsystem som gör att det blir så odramatiskt att köra ända tills det är för sent så är ju risken större att man kör för fort.
Fast det var som sagt med bil.

Men det är väl inte så många som ger sig ut i snöstorm med hoj?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Som tur är, så är det inte obligatoriskt.
Vår stora bil har tomatlåda, farthållare, ABS, ESP och grejor.
Naturligtvis använder jag det.
Det är ju bekvämt.
Men Asconan (ja till och med Agilan) är oerhört mycket roligare.

En motorcykels främsta syfte, för mig, är att vara rolig på enklast möjliga sätt.
Just enkelheten är viktig för mig.
Jag vill varken ha insprutning eller vätskekylning.
Och det påverkar ju inte ens körkänslan.
Förutom psykiskt.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
För mig är körglädje att bli snabbare runt en bana, detta innebär att man måste pressa sig bortom sina egna och hojens gränser hela tiden. Dessa hjälpmedel som börjar visa sig på fabrikshojar höjer körglädjen för mig, inget annat.
...
Fast får jag välja, så är det roligare att bli snabbare pga att jag blivit bättre, inte att hojen blivit bättre.
 

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Ort
Nynäs (Sthlm)
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
...................................Men min gixxer från 2003 har också den där råa känslan som en förgasarmotor har, även då den har insprutning.

Älskar denna hoj, det är min drömhoj o jag har den:)


:fakta

Så sant så sant !:tummenupp

(min är iofs en -04 men det är same shit)
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Känslan att behärska något fullt ut är för mig som allra "renast" när man inte får artificiell hjälp. Mitt hjärta slår för "analoga" fordon.

Är man snabb på en gammal Z1000 är man troligtvis relativt snabb på en ZX10R också.

Det är däremot inte lika självklart att man styr åttiotalaren med bravur bara för att man är snabb på en modern bajk.

Någonstans kring detta resonemang skiljs agnarna från vetet. I min bok.
Talang för mig är inte att vara supersnabb på en specifik hoj.
Snarare att vara supersnabb oavsett vad man sitter på.

Allting handlar ju också om förhållningssätt till sitt mc-åkande.
Är hundradelar viktiga blir självklart tekniken det också.
Undertecknad värderar "smile per mile" högre.

Tur att beslutet om vilken hoj man ska ha tas av en själv!


//Johan
 
Last edited:

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Men vad är problemet? Stäng av sakerna om dom nu förstör så mycket. Går det inte så ryck säkringen!

Näe tycker det mest luktar avundsjuka här. Folk vill så gärna ha men när årets r-moppe kostar 150k plus så verkar ni inte ha råd och i linje med den svenska avundsjukan så börjar man klaga och klanka ner!


Skaffa ett nytt jobb som betalar bättre så kan ni också köpa en, eller fortsätt snegla på dom nya mackapärerna och håll tjefften:arsele
 
Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Körglädje för mig är en snabb och smidig hoj som man kan köra som ett jävla svin med! :tummenupp

Min gixxer 750 k9a var jag riktigt nöjd med!
 

mange_e

Medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2011 BMW K1300R
attachment.php

Fy faen!! Vilken mardröm alltså! :gnissla

Hjälpmedel som ABS, TC och sånt på hoj är jag inte emot. Men när det kommer till moderna bilar som parkerar själv, bromsar själv och sånt tycker jag det har gått lite för långt.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Fy faen!! Vilken mardröm alltså! :gnissla

Hjälpmedel som ABS, TC och sånt på hoj är jag inte emot. Men när det kommer till moderna bilar som parkerar själv, bromsar själv och sånt tycker jag det har gått lite för långt.

Och buss, tåg, spårvagn, rulltrappa osv är av ondo det med? :tungan Ibland är det rätt skönt++ att slippa köra fordon. Man kan använda tiden till annat. Eller tillbringa en stund i mindre kördugligt sinnestillstånd njutandes av någon god dryck. Att slippa stå och frysa i väntan på taxi och istället ha skjuts hem i en robotbil gör väl inte livet svårare att leva precis..:tummenupp

Tänk vad gött att kunna göra annat av pendlandet än att stirra på samma väg dag efter dag, år efter år. Det är få körsträckor som jag kan tänka mig att frivilligt köra om och om igen. Ish i en fyrhjuling. MC-pendlade 19 mil i somras i södra Närke på mestadels kurviga vägar. Det var helt ok oavsett väder. Men jag skulle aldrig stå ut med detsamma om jag hade varit tvungen att köra bil istället. Robotbil kommer vara ett givet inslag om/när en fyrhjuling behövs i framtiden i familjen.

Tekniska hjälpmedel på hojen har jag inget emot alls bara de går att anpassa och styra av föraren på ett smidigt sätt. Tvärtom är det en omöjlighet att inte framtidens väghojar har detta. Men precis som det nu finns rum för retrohojar behöver man inte välja antingen eller i framtiden heller.

Om det ska finnas på banhojar eller inte är mer en fråga om regler för tävlingsklasser. I förlängningen får man nog bredda med fler klasser; old-skool utan och über-technikklasser med datorkontrollerad körning (drive-by-wire i alla former). Kanske rentav en klass med förarlösa hojar där stallens teknikkunnande testas oberoende av förarkvalitén? Vilket är intressant - en av de bättre förarna med en tillräckligt vass hoj och kunnigt stall att konfigurera hojen nog bra för att vinna, eller den bästa hojen med ett tillräckligt kunnigt stall att kunna konfigurera hojen rätt. Lite som tanken med enhetsdäck vidgad även till förarledet.
 
Last edited:

Robz

Guest
Som tur är, så är det inte obligatoriskt.
Vår stora bil har tomatlåda, farthållare, ABS, ESP och grejor.
Naturligtvis använder jag det.
Det är ju bekvämt.
Men Asconan (ja till och med Agilan) är oerhört mycket roligare.

En motorcykels främsta syfte, för mig, är att vara rolig på enklast möjliga sätt.
Just enkelheten är viktig för mig.
Jag vill varken ha insprutning eller vätskekylning.
Och det påverkar ju inte ens körkänslan.
Förutom psykiskt.
Intressant diskussion, har själv undrat om det egentligen blir bättre eller roligare.
Skrotnisse vill inte ens ha det som gör körningen mjuk o behaglig :va, eller ens det som räddar motorn en varm dag.... :D

Själv tycker jag nog ABS är bra, men TC och Wheelie control, launch control.... Helt plötsligt är det inte svårt att bemästra 200 hk, bara att ladda fullt. Tills överlevnadsreaktionerna tar över o man klotar storartat i ännu högre hastighet.
När man VET att en oförsiktig gaskontroll ger grus i munnen, då blir det mer spännande och skicklighet slipas. Självbevarelsedriften gör att hastigheten inte ökar optimalt, och faran kanske rent av minskar att köra av.

Jag kommer på nästa hoj gärna ha all elektronik, men vete tusan om jag egentligen bara skulle önskat ABS. Även denna gör ju att man bromsar senare, o kanske rent av in i sväng.

Nääh, blir nog en K7/K8 igen, elektronik är till för tanter på allmän väg eller proffs på bana.

/Impreza utan massa elektronik (dock ABS).... Frun får den tråkiga Q5:an som inte sladdar :D
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Fast får jag välja, så är det roligare att bli snabbare pga att jag blivit bättre, inte att hojen blivit bättre.

Kan förstå hur du menar men i resultatlistan så finns det ingen fotnot om hur din hoj är utrustad, bara vilken plats du fick......;)

/J
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top