Aprilia med flera skrotar körglädjen

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Intressant diskussion, har själv undrat om det egentligen blir bättre eller roligare.
Skrotnisse vill inte ens ha det som gör körningen mjuk o behaglig :va, eller ens det som räddar motorn en varm dag.... :D

Vad gör körningen mjuk och behaglig, som jag inte kan sköta själv?
Vad skulle rädda motorn en varm dag?
Har aldrig överhettat en luftkyld motor så att den tagit skada.
Har skjutit vätskekylda pga otillräcklig kylning.
 

Robz

Guest
Alla får ha åsikter förutom jag har jag märkt den senaste tiden :D
Du kanske har förbrukat alla dina åsikter för 2010...?
Misströsta ej, snart är det 2011 och du får nya att spendera :D

Vad gör körningen mjuk och behaglig, som jag inte kan sköta själv?
Vad skulle rädda motorn en varm dag?
Har aldrig överhettat en luftkyld motor så att den tagit skada.
Har skjutit vätskekylda pga otillräcklig kylning.
* Förgasarmoterer är överreklamerade. Bra sprut vinner över sug!
* Ett oljekyl, och/eller vattenkyl
* Gasa mera en varm dag eller bara kör i en trafikkö i Hamburg en solig sommardag...:D
* Spänn slangklämmorna
 
Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Fy faen!! Vilken mardröm alltså! :gnissla

Hjälpmedel som ABS, TC och sånt på hoj är jag inte emot. Men när det kommer till moderna bilar som parkerar själv, bromsar själv och sånt tycker jag det har gått lite för långt.

Om professor Raul Rojas kom fram till mig med en redig jävla puka skulle då inte jag vara den som tackade nej till att dra några rejäla hallsbloss! :D

Den mannen måste rökt ett ohyggligt schysst röka! :tummenupp
Känner redan hur "habegäret" klättrar upp längste benen på mig för att sedan rycka tag i pungen på mig... "Hallå Jorma vakna du drömmer"


Att det skulle bli förbjudet att köra bil och att alla "bilar" skulle köra helt av sig själv har jag väldigt svårt att tro.. :va
Hoppas jag är död när den dagen kommer i så fall...
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
:fakta

Så sant så sant !:tummenupp

(min är iofs en -04 men det är same shit)

Skål Broder:banana

Men vad är problemet? Stäng av sakerna om dom nu förstör så mycket. Går det inte så ryck säkringen!

Näe tycker det mest luktar avundsjuka här. Folk vill så gärna ha men när årets r-moppe kostar 150k plus så verkar ni inte ha råd och i linje med den svenska avundsjukan så börjar man klaga och klanka ner!


Skaffa ett nytt jobb som betalar bättre så kan ni också köpa en, eller fortsätt snegla på dom nya mackapärerna och håll tjefften:arsele

Testade detta med en sprojlans ny KTM 990 SM men den var ju döötråkig på nästan alla plan jämfört med toksuzukin.
 
Last edited:

mange_e

Medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2011 BMW K1300R
Och buss, tåg, spårvagn, rulltrappa osv är av ondo det med? :tungan Ibland är det rätt skönt++ att slippa köra fordon. Man kan använda tiden till annat. Eller tillbringa en stund i mindre kördugligt sinnestillstånd njutandes av någon god dryck. Att slippa stå och frysa i väntan på taxi och istället ha skjuts hem i en robotbil gör väl inte livet svårare att leva precis..:tummenupp

Japp - tåg, buss etc är pure evil det med :D
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Intressant diskussion, har själv undrat om det egentligen blir bättre eller roligare.
Skrotnisse vill inte ens ha det som gör körningen mjuk o behaglig :va, eller ens det som räddar motorn en varm dag.... :D

Själv tycker jag nog ABS är bra, men TC och Wheelie control, launch control.... Helt plötsligt är det inte svårt att bemästra 200 hk, bara att ladda fullt. Tills överlevnadsreaktionerna tar över o man klotar storartat i ännu högre hastighet.
När man VET att en oförsiktig gaskontroll ger grus i munnen, då blir det mer spännande och skicklighet slipas. Självbevarelsedriften gör att hastigheten inte ökar optimalt, och faran kanske rent av minskar att köra av.

Jag kommer på nästa hoj gärna ha all elektronik, men vete tusan om jag egentligen bara skulle önskat ABS. Även denna gör ju att man bromsar senare, o kanske rent av in i sväng.

Nääh, blir nog en K7/K8 igen, elektronik är till för tanter på allmän väg eller proffs på bana.

/Impreza utan massa elektronik (dock ABS).... Frun får den tråkiga Q5:an som inte sladdar :D

Här tror jag du är inne på en viktig säkerhetsfråga om jag skall vara ärlig. Har inte provkört en hoj med ABS och allt vad det heter så tänker inte uttala mig i frågan. MEN vad händer om några år när dessa hojar blir köpbara för oss ungdomar. Farligt nog som det är nu, men nu är det helt plötsligt lätt att köra ännu fortare. Gissar på högre premier och fler olyckor med dödlig utgång.

Kanske blir lägre premier då om jag tänker efter. En död räknas väl oftast som billigare än svårt skadad?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Gillar mekanisk ingenjörskonst.

Gillar inte elektroniska hjälpmedel och "onödig" design. Digital hastighetsmätare är ett bra exempel, både elektroniskt hjälpmedel och onödig design, när den gamla analoga är tydligare och mer driftsäker.
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Kan förstå hur du menar men i resultatlistan så finns det ingen fotnot om hur din hoj är utrustad, bara vilken plats du fick......;)

/J

Förstår vad du menar också, och det är skillnad om man tävlar eller kör för sitt eget höga nöjes skull. Jag tävlar mot mig själv, och mina demoner... Jag skulle nog kapa 5 sekunder på Gåsen med en ny hoj utan ansträngning, men det är roligare att fortsätta köra med mitt Scheisseschabrak och kapa 3 sekunder (och förhoppningsvis kanske blåsa förbi nån K10:a på vägen) trots att jag blir rundad av många andra. Men jag förstår dig också, jag dreglade ju lite sist över tekniken på din hoj på Knutan...

We shall overcome, we shall overcome, eller hur det nu var :krama
 
Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
@Supermoppe: Kan intyga att analoga visare är mer lättlästa än digitala - det finns det forskning på sedan länge. Man kan läsa av en analog mätare utanför fokus (perifert) men en digital mätare måste läsas i fokus, på samma sätt som man läser en text i en bok.

Att det sitter fula digitala tavlor på hojar är nog en kostnadsfråga och enklare design. När färgdisplayer slår igenom prismässigt får vi hoppas att analogtavlan kommer tillbaka.

Här tror jag du är inne på en viktig säkerhetsfråga om jag skall vara ärlig. Har inte provkört en hoj med ABS och allt vad det heter så tänker inte uttala mig i frågan. MEN vad händer om några år när dessa hojar blir köpbara för oss ungdomar. Farligt nog som det är nu, men nu är det helt plötsligt lätt att köra ännu fortare. Gissar på högre premier och fler olyckor med dödlig utgång.

Det finns ett missförstånd som nog måste bort tills dess. Det att det går att köra ett ABS-fordon snabbare. Du har ju faktiskt inga större marginaler som gör att du kan köra snabbare! Samma däck och samma fäste. Visst kan ABS stoppa en hoj några meter kortare än en genomsnittsåkare och på varierande underlag. Men den kortare sträckan är inte mycket km/h mer på mätaren om du ska stanna på samma sträcka som utan ABS. Stoppsträckan ökar ju mycket snabbt med högre fart..

Vinsten med ABS är bara en rejält minskad risk att bromsa omkull om du tvärnitar (upprätt). Och möjlighet att (på mc: i viss mån) kunna styra samtidigt. Men på en tvåhjuling med mycket nedlägg är det tveksamt att en ABS alltid kan hjälpa så man klarar fästet vid inbromsning och undanmanöver. Går man över gränsen för vad däcken klarar i den styrimpuls man ger så tappar man hojen. Ingen ABS i världen kan hindra det. Så det finns vid kurvig körning egentligen inga extra marginaler att räkna in öht. Bara en trygghet så man vågar nypa rejält direkt.

Det bästa säkerhetsmässiga höjningen är i mina ögon en intelligent kombibromsfunktion på fotbromsen så man slipper greppa efter bromshandtag utan man kan använda armarna obehindrat till att styra.

Den sammantagna trygghetskänslan kan ju iofs omsättas i att man vågar pressa marginalerna mellan vad materialet klarar och du vågar men marginalen mellan vad materialet (däckfäste) klarar och det oförutsedda som kan dyka upp är och förblir oförändrat.

Förhoppningsvis kommer vi MC-åkare, som är mycket mer benägna att öva och träna än bilisterna, att lära oss teknikens nytta och begränsningar. Jag är optimist. Av de många olyckor idag där omkullbromsningar ingår kan ABS säkert hindra att flera av dem uppstår eller iaf får lika illa konsekvenser som innan.
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
@Supermoppe: Kan intyga att analoga visare är mer lättlästa än digitala - det finns det forskning på sedan länge. Man kan läsa av en analog mätare utanför fokus (perifert) men en digital mätare måste läsas i fokus, på samma sätt som man läser en text i en bok.

Att det sitter fula digitala tavlor på hojar är nog en kostnadsfråga och enklare design. När färgdisplayer slår igenom prismässigt får vi hoppas att analogtavlan kommer tillbaka.



Det finns ett missförstånd som nog måste bort tills dess. Det att det går att köra ett ABS-fordon snabbare. Du har ju faktiskt inga större marginaler som gör att du kan köra snabbare! Samma däck och samma fäste. Visst kan ABS stoppa en hoj några meter kortare än en genomsnittsåkare och på varierande underlag. Men den kortare sträckan är inte mycket km/h mer på mätaren om du ska stanna på samma sträcka som utan ABS. Stoppsträckan ökar ju mycket snabbt med högre fart..

Vinsten med ABS är bara en rejält minskad risk att bromsa omkull om du tvärnitar (upprätt). Och möjlighet att (på mc: i viss mån) kunna styra samtidigt. Men på en tvåhjuling med mycket nedlägg är det tveksamt att en ABS alltid kan hjälpa så man klarar fästet vid inbromsning och undanmanöver. Går man över gränsen för vad däcken klarar i den styrimpuls man ger så tappar man hojen. Ingen ABS i världen kan hindra det. Så det finns vid kurvig körning egentligen inga extra marginaler att räkna in öht. Bara en trygghet så man vågar nypa rejält direkt.

Det bästa säkerhetsmässiga höjningen är i mina ögon en intelligent kombibromsfunktion på fotbromsen så man slipper greppa efter bromshandtag utan man kan använda armarna obehindrat till att styra.

Den sammantagna trygghetskänslan kan ju iofs omsättas i att man vågar pressa marginalerna mellan vad materialet klarar och du vågar men marginalen mellan vad materialet (däckfäste) klarar och det oförutsedda som kan dyka upp är och förblir oförändrat.

Förhoppningsvis kommer vi MC-åkare, som är mycket mer benägna att öva och träna än bilisterna, att lära oss teknikens nytta och begränsningar. Jag är optimist. Av de många olyckor idag där omkullbromsningar ingår kan ABS säkert hindra att flera av dem uppstår eller iaf får lika illa konsekvenser som innan.
Jo att bara nämna ABS var väl kanske lite dumt från min sida för ABS ser inte jag heller någon större fara med. Mer än vissa kanske överskattar dess funktion och vänjer sig med det, och det i sin tur får fatala konsekvenser när de sätter sig på en hoj utan? Jag vande mig fort vid ABS på bilen, och när den slutade fungera så blev de första 20 inbromsningarna eller något att jag låste hjulen för jag hade redan vant mig.

Men när du dessutom har, launch control, TC och wheelie control (vet inte vad BMW kallar detta) så tror jag , negativ som jag är att det ger en falsk trygghetskänsla hos den hormonstinne ungdomen. Som nu kan pressa gränserna lite mer för det är lite lättare. Jag hoppas givetvis att jag har fel, men kan vara värt att tänka på i säkerhetskampanjer mm. Man blir aldrig odödlig.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Jag har funderat på samma sätt kring det där och var ambivalent på precis samma sätt.

Jag tror dock att teknologin leder till att färre unga (och äldre) kommer att hamna i olyckor med framtidens "intelligentare" hojar. Förarbeteendet att gasa max tills det brister finns oavsett ålder/utrustning på hojen. Med mer lättkörda hojar ökar chansen att incidenter reds upp innan katastrof inträffar.

Å ena sidan kan man se detta som ännu några i raden av förbättringar som kommer vara självklara i framtiden. Som det tidigare varit med bromsar, radialdäck, styvare ramar, modern fjädring osv. Väldigt få anser ju idag att riktig mc-njutning bara kan upplevas om man kör med med bromssegel istf bromsar på en svajig ram med fjädring bara i framgaffel och en sadel som i bästa fall ser ut som en antik cykelsadel. Antika hojar står på museum och luftas eventuellt på stillsamma veteranträffar. Värdefulla kulturbärare, men inget för vare sig banan eller landsvägen - om man vill käka mil under stor njutning.

Å andra sidan kan hjälpmedlen potentiellt göra oss till sämre förare, precis som du säger. Sämre på att bromsa och sämre på gaskontroll, utan hjälpmedel. Men det behöver inte bli så om man inte vill. På bana kan man träna med tekniken avstängd eller nedtonad för att känna på gränserna. Avståndet till gränsen får man även insikt i när man kör hojen som vanligt på landsvägen och systemen griper in. En viktig lärdom som bygger förtroende för hojen som jag hoppas att även framtidens hojar kommer ha tydliga signaler på.

Sedan ska vi inte glömma den enorma (PR-)vinst som finns att hämta hos dem som kör hoj men inte tränar. De som annars ger MC-åkning dålig PR då de bromsar omkull eller tappar kontrollen med kass gaskontroll. Hjälpmedel gör inte heller deras körning sämre. Givetvis ska tekniken vara tillförlitlig och inte fallera trots ålder på hojen. Iaf inte fallera obemärkt..

Visst kan man hävda att hoj ska köras utan hjälpmedel som underlättar körningen. Men då blir i förlängningen av den tanken "den ultimata" hojen toksvårkörd och obekväm. Att klara att köra en hyggligt svårkörd hoj kan givetvis vara givande i sig och kanske en fjäder i hatten med egobonus. Men det är även lite som en björn som spelar trumpet - svårtefterhärmeligt, men föga meningsfullt. Även om man uppskattar en svårkörd hoj kör man nog inte den hojen alltid och överallt - om man kan välja. Nyttan och nöjet är lägre och riskerna högre.

Min slutsats har blivit att denna utvecklingen är av godo om den är pålitlig och inte kan fallera eller gör det på ett sätt att man kan anpassa sig (sänka farten och åka och reparera). Rätt anbringat stympar inte hjälpmedel våra färdigheter, det kompletterar och förfinar.
I övrigt vill jag se en så lättkörd men potent hoj som möjligt. All utrustning ska smidigt kunna anpassas för det ändamål jag har med körningen.

För visst är det lättare att njuta av mc-åkning på en mer lättkörd hoj. En mer lättkörd hoj oroar mindre och ger mer utrymme i nervbanorna för att ta in känslan och bara njuta. Tänk om man även kunde slippa oroa sig för medtrafikanter.. En pålitlig "medtrafikantvarnare" kanske?!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Utveckligen imo har blivit tåkig, förr kördes det med sladd och det var ett våldsamt uopförande på banan, inte bara den perfekta linjen.

Vissa kunde redan då köra den perfekta snåla linjen utan problem, men andra kunde köra fort genom att sladda på banan.

Jag är ledsen men jag saknar det.

Jag har inte tilltalats av F1 tex med alal deras hjälpmedel i nån form av uppochnedväny flygplan och jag tycker som sagt tat det borde få finas powerslides och liknade inom tex motoGP, för jag har helt enkelt slutat kolla på det nu.

De är skitduktiga ja men fan det händer ju knappt nåt.

Det handlar om säkerhet ja, men så många dog inte tidigare inom tex GP500 heller, så för mig är det över låt de där åka runt md sina räddningsystem hur de vill, jag är inte intresserad längre, de tuffa tiderna är för evigt förbi.

Och nu ska skiten in på gatan också för att folk ska kuna köra hojaran som då troligen är felbygda eller nåt då de behöver elektroniska hjälpmedel, jämför bilar som A-klass som välte inan de smackade den ful med elektriskt skit.

Är det det här vi vill ha?

Hur i helvete kör ni på gatan egentligen isf?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Håller med Silwer om att hjälpmedel på banorna i elitklasserna inte har något att göra där! De som är bäst i världen på att köra hoj/bil ska bevisa att de kan tygla ett ilsket monster utan massa elektroniskt tjafs som rättar till deras misstag. Det är ju halva sporten! (Om inte hela).
I motorsport ska mest hästkrafter, lägst vikt och duktigaste föraren vinna. Inte duktigaste programmeringsavdelning!

På gata har jag dock inget emot ABS, TC och massa annat. Oftast är det nog bra. Jag ser ingen nedsatt körglädje i att hinna bromsa/styra undan i tid eller att slippa få bakhjulsläpp i favoritkurvan. Tvärtom faktiskt.

Tyvärr är det nog dessa egenskapers existens i t ex MotoGP som fått oss att kunna köpa det i våra gathojar.
I en perfekt värld ska ju gatåkare få detta men banförare/elitförare ska visa att de kan kontrollera maskinen ändå.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top