Aprilia med flera skrotar körglädjen

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Hahahaa, vilken jävla tråd!! Köp hackat pirat-trimchip o stäng av precis alla system o bli kung för en dag...DEN allra sista tyyjjp :näsblod
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Var ute o körde en Lamborghini LP 560 i somras, grym bil helt klart men hur upphetsande är det att bara gasa, styra & sedan växla med pekfingern bara så håller med att för mkt teknik kanske kan göra körningen lite "tråkig" oavsett om det är hoj eller bil man kör.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
En kul hoj är en kul hoj.

Har inte mycket med att göra vad tillverkaren stoppa i för funktioner. Om TC eller ABS skulle ta bort körglädjen är den felkonstruerad då en ABS eller TC bara ska hjälpa när det annars skulle gå åt helvete.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Men så åker du touringhoj med utan överaskningar, du kan ju barta uppgradera til automatlåda som på VFR1200, det skulekl funka bra med din hoj, tänk så bra det blir då.

Låt det här skiten stanan på banorna om det nu är så jävla nödvändigt, jag sliter då bort skiten om det är möjligt, och är det inet det så vill jag inte köpa skiten ens.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Men så åker du touringhoj med utan överaskningar, du kan ju barta uppgradera til automatlåda som på VFR1200, det skulekl funka bra med din hoj, tänk så bra det blir då.

Låt det här skiten stanan på banorna om det nu är så jävla nödvändigt, jag sliter då bort skiten om det är möjligt, och är det inet det så vill jag inte köpa skiten ens.

Vad kör du själv? Vore kul att veta.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Last edited:

ahlis

Medlem
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Honda CBR600RR
Kan inte gora annat an att hålla med dig!

Minns vældigt væl BMWs reklam før några år sedan nær de lanserade antisladd på någon bil reklamen var nåt i stil med "nu kan man ta vilken kurva som helst i vilken hastighet som helst ".. jag fick inte probkøra nån BMW.. :(

tyværr så går allting mot att man faktiskt inte kan någonting længre och jag kan førstå de. Tittar vi återigen på bilsidan så kan man upptæcka att idag så kænner man knappt nær en bil sladdar pga att allting ska va mjukt tyst och bekvæmt istællet ska en lampa blinka som berættar før dig att "ny ær du på væg ner i diket" och så vinnar man några poæng i EuroNcap. Vibrationer i ratten ses som allvarligt skadligt(Saab) och helst ska jag som chauffør inte ens behøva tænka på att bromsa alls(Volvo) eller hitta hem heller før den delen (GPS)

Vi testade hur en Volvo V70II 2.4T kændes att køra med och utan antisladd.. Insåg faktiskt att Volvon ær ganska trevlig att ha o gøra med om antisladd ær avstængd.. nær den ær på kænns de som att sitta på en luftkudde, man tappar all kontakt med vægen.. synd bara att deras væxellådor ær sån smørja

Jag provkørde en BMW hoj i somras med ABS och det enda jag kan sæga att jag ær glad att jag inte valde till ABS till min Honda. Møjligheten att "leka" førvinner i ett nafs och jag måste trycka på en massa knappar o skit før att stænga av skydden så jag kan køra på bakhjulet eller før den delen gøra en stoppie. Visst ær inget av detta lagligt på allmæn væg men den diskussionen ær idiotisk æven før oss att gå in på, om våra cyklar ska vara lagliga så ska dom inte ha mer æn max 10-12 hk då detta ræcker før en streamlinead hoj att toppa strax øver 100 knyck

skydd i all æra ær bra, men vore de inte bættre om kørutbildningen var så bra att folk faktiskt lærde sig att hantera sina fordon ?
I synnerhet MC folk som inte har sitt fordon før att ta sig från A-B utan oftast har skaffat sig MC-kort før att vi har ett intresse att KØRA hoj och inte åka
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Hjälpmedlena i sig har jag egentligen inget emot, ABS hade garanterat gjort att jag inte hade bromsat omkull mig.
TC mm brukar ju gå att stänga av så där ser jag inget större problem ..samt elektroniskt justerbar fjädring är ju ballt.
MEN när man kommer till verkstaden med en lampa som blinkar ...egentligen utan att man själv märkt något fel på hojen och får till svar att elektroniken är slut och att styrbox mm kommer kosta 20 000 att laga då blir jag trött!

Personligen skulle jag inte våga köpa en "ny" gammal bil som inte omfattas av nybilsgaranti / maskinskadeförs.

Om låt oss säga 20 - 30 år tror jag inte att många hojar av idag rullar..
Tråkigt att man bara bygger in funktion och inte hållbarhet i grejerna idag, men jag antar att det är priset man får betala för ny teknik! (jämför gärna med elektronik branchen) där en dator / Tv sällan håller mer än några år och där reservdelar endast finns tillgängliga i 1 - 2 år MAX efter att modellen inte tillverkas längre..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Många hjälpmedel är säkert skitbra och sådär, det jag inte gillar med alla dessa nymodigheter är att man inte längre kan meka själv... Tidigare var allt mekaniskt och du kunde reparera vafan som helst med hjälp av enkla verktyg, lite reservdelar och basic know-how. Numera är det felkoder, databoxar och fan vet allt... Och som om det inte vore nog med att det ska krävas datorer för att diagnostisera och fixa felen, man behöver specialverktyg för att ens komma innanför kläderna på hojen/bilen. Så vad för litet skit som än ska göras måste man lämna bort eländet, och betala dyra pengar för att någon annan, som råkar ha tillgång till rätt utrustning, ska göra det där lilla skitjobbet. Jag vill kunna fixa småsakerna själv, kan ha bra mycket roligare för pengarna än att ge dem till någon mek som tar tusentals kronor i timmen... I det avseendet var det bättre förr.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Många hjälpmedel är säkert skitbra och sådär, det jag inte gillar med alla dessa nymodigheter är att man inte längre kan meka själv... Tidigare var allt mekaniskt och du kunde reparera vafan som helst med hjälp av enkla verktyg, lite reservdelar och basic know-how. Numera är det felkoder, databoxar och fan vet allt... Och som om det inte vore nog med att det ska krävas datorer för att diagnostisera och fixa felen, man behöver specialverktyg för att ens komma innanför kläderna på hojen/bilen. Så vad för litet skit som än ska göras måste man lämna bort eländet, och betala dyra pengar för att någon annan, som råkar ha tillgång till rätt utrustning, ska göra det där lilla skitjobbet. Jag vill kunna fixa småsakerna själv, kan ha bra mycket roligare för pengarna än att ge dem till någon mek som tar tusentals kronor i timmen... I det avseendet var det bättre förr.
Felkoder kan underlätta, och OBD2 är ju standard på iaf bilar, men när man måste ha deras specialdator och topphemliga program för att koda in dom nya delarna i bilen/hojen, då är det några mil för långt över gränsen! :mad:
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Felkoder kan underlätta, och OBD2 är ju standard på iaf bilar, men när man måste ha deras specialdator och topphemliga program för att koda in dom nya delarna i bilen/hojen, då är det några mil för långt över gränsen! :mad:

Visst kan de, men som du säger så brukar ju dylika apparaturer medföra att företagen sitter på de hemliga koderna för att fixa skiten... Minns exempelvis när vi fick fel på vår VW-buss och den inte ville starta ordentligt alla gånger. Det kostade 4000 att fixa och var över på två minuter, det enda verkstadsgubben gjorde var att hämta någon jävla vagn med en laptop och lite sladdar på, kopplade ihop datorn och bilen, knappade lite, stängde datorn och sa "klart". Satans ockarare, ska det vara såhär så föredrar jag magnettändning och förgasare/mekaniska sprut!:mad: Det gör jag förvisso ändå, det är otroligt jävla mycket hotrod med magnet och mekaniskt sprut:yoparty Synd bara att det inte är alltför många fordon som utrustas med sånt längre...:D
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Visst kan de, men som du säger så brukar ju dylika apparaturer medföra att företagen sitter på de hemliga koderna för att fixa skiten... Minns exempelvis när vi fick fel på vår VW-buss och den inte ville starta ordentligt alla gånger. Det kostade 4000 att fixa och var över på två minuter, det enda verkstadsgubben gjorde var att hämta någon jävla vagn med en laptop och lite sladdar på, kopplade ihop datorn och bilen, knappade lite, stängde datorn och sa "klart". Satans ockarare, ska det vara såhär så föredrar jag magnettändning och förgasare/mekaniska sprut!:mad: Det gör jag förvisso ändå, det är otroligt jävla mycket hotrod med magnet och mekaniskt sprut:yoparty Synd bara att det inte är alltför många fordon som utrustas med sånt längre...:D

Insprut? :va är inte de lite väl modernt på en hoj? :crash
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Insprut? :va är inte de lite väl modernt på en hoj? :crash

Du har så rätt så, en stor och manlig förgasare ska det vara:tummenupp Men ska det vara sprut ska det vara mekaniskt, det är ganska hotrod det också:tummenupp
 

ahlis

Medlem
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Honda CBR600RR
Insprut? :va är inte de lite väl modernt på en hoj? :crash

tja första gången man försökte använda de var väl 1948 i Tucker autombiles, Då var de inte konstruktionsproblem som gjorde att de gick åt helvete. Snarare "the big three"s rädsla för en liten uppstickare..

dom hade massa skumma saker som säkerhetsbälten laminerade vindrutor och kurvljus .. världen har verkligen tagit stora kliv framåt sen dess :)
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Vart är vi på väg? ...
attachment.php
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Hoj tillverkarna skulle kanske kunna göra något Bike Hero (se Guitar Hero) om några år.
Istället för att gasa, bromsa, svänga själv så väljer man att starta i någon meny. sen när det kommer en kurva så kommer det upp någon blip på en skärm och så trycker man på någon färgglad knapp och så svänger hojen. Lyckas man tajma det rätt några gånger i följd kan man ju få någon nitro boost eller något. Sen kanske någon live tjänst där man kan kolla high scores och sånt...



ska det vara såhär så föredrar jag magnettändning och förgasare

Magnettändning, är det helt utan data boxar, ECU eller dylikt?
Det är nästan så man undrar om inte någon skulle börja göra back to basics hojar som en motreaktion på all elektronik som tar över mer och mer från föraren.
Fast de kanske inte skulle klara miljökraven?


Hjälpmedel gör en inte bättre, även om det förbättrar tider.
Det är två olika saker :D

För min del får det hellre vara långsamt och roligt än snabbt och tråkigt.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Det enda hjälpmedlet som finns på min hoj är änglavakt, om man har lite tur :)
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Får man fråga varför du har köpt en bmw s1000rr som "råkar" ha lite hjälpmedel.....:va Om du nu ändå tycker att det är bättre utan.....:tummenupp
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top