Aprilia RS250 tillåten i 250R?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nä, där försvann det att skylla på....

Jag vet inte vad en TZ250-94 hade men jag gissar på att de låg på 85-86 i angiven vevaxeleffekt (93 för en 04), så det väcker ju misstankar om att din hoj trots allt inte är 100% "standard".

Skulle tippa på att en Aprilia RS250 med fina pipor som verkligen stämmer med resten av hojen kan ge 65 hk på bakan, och kanske en eller två till...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Torkels ombromnsing av nämnda Honda RS250R in i Bergskurvan var helt grym!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Hur är det nu? Har inte förhållandena klara för mig. Körs 250 SP vi samma tillfällen som 250 R? Är 250 R en SVEMO-serie och 250 SP en SO-serie och vad är det för skillnad?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Hur är det nu? Har inte förhållandena klara för mig. Körs 250 SP vi samma tillfällen som 250 R? Är 250 R en SVEMO-serie och 250 SP en SO-serie och vad är det för skillnad?

250R körs i SM 250 SP är supportklass och körs vid SM och en del SO men inte alla. På B-racen kör 250SP och 250R hojar i liten debutant - troligtvis. Om jag fattat rätt.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Chris Ash skrev:
Man kan säkert få ut nästan 10hk till med ordentliga pipor...QUOTE]
10 extra hästar med enbart ett eftermarknadsavgassystem? Tillåt mig tvivla. Kolla in detta . Det är en dynokurva från en kille i USA. Att redan i original ha 62 hästar är att anse som mycket bra. Han har sedan fläskat på med ett 316cc "Big Bore Kit" och Jolly Moto pipor som i bromsbänken resulterat i 66 hästar, han påpekade förvisso att han inte var helt nöjd med det resultatet, men några 75 hästar är tveksamt om han skulle få ut ens med det monterat. Att grillchipstrimma en Aprilia RS250 och få ut 75 hästar anser jag som sagt vara mycket tveksamt.

Sen hela den där grejen att trimma en stadardhoj som (i mitt tycke) redan är en optimal produkt är synd. De är så fina som de är, de borde lämnas orörda. Varför försöka göra platina av guld? Vill man ha mer gör man bäst i att skaffa en fullblodsracer. Har man valt en Aprilia RS250 ska man vara stolt över att man har den finaste 250cc gathojen som finns. Det enda felet på den hojen är avgasportarna. Mattias har nog sypunkter på andra svagheter också, bl a vavhuset men även han skulle nog säga att den är den fränaste hojen som finns att köra på gatan.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Teddy skrev:
Chris Ash skrev:
Man kan säkert få ut nästan 10hk till med ordentliga pipor...QUOTE]
10 extra hästar med enbart ett eftermarknadsavgassystem? Tillåt mig tvivla. Kolla in detta . Det är en dynokurva från en kille i USA. Att redan i original ha 62 hästar är att anse som mycket bra. Han har sedan fläskat på med ett 316cc "Big Bore Kit" och Jolly Moto pipor som i bromsbänken resulterat i 66 hästar, han påpekade förvisso att han inte var helt nöjd med det resultatet, men några 75 hästar är tveksamt om han skulle få ut ens med det monterat. Att grillchipstrimma en Aprilia RS250 och få ut 75 hästar anser jag som sagt vara mycket tveksamt.

Sen hela den där grejen att trimma en stadardhoj som (i mitt tycke) redan är en optimal produkt är synd. De är så fina som de är, de borde lämnas orörda. Varför försöka göra platina av guld? Vill man ha mer gör man bäst i att skaffa en fullblodsracer. Har man valt en Aprilia RS250 ska man vara stolt över att man har den finaste 250cc gathojen som finns. Det enda felet på den hojen är avgasportarna. Mattias har nog sypunkter på andra svagheter också, bl a vavhuset men även han skulle nog säga att den är den fränaste hojen som finns att köra på gatan.


Jo 250SP är ju meningen med livet!

/Jörgen
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tycker inte att han som B-förare ska köra en 250 SP i räserklassen. Det blir för stora skillnader och han kommer inte att lära sig lika mycket/fort som han gör i rätt klass. "Räserhojar på banan, gathojar på gatan" som Nordgren säger. Eller nåt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Mattias skrev:
Jag tycker inte att han som B-förare ska köra en 250 SP i räserklassen. Det blir för stora skillnader och han kommer inte att lära sig lika mycket/fort som han gör i rätt klass. "Räserhojar på banan, gathojar på gatan" som Nordgren säger. Eller nåt.

Dessutom blir vi så många "riktiga" racers i 250r i år ändå.
Menar jag hör inte till de snabbaste, men trots det så varvade både jag och Pär U en 250sp på knutstorp, watz varvade nog honom 4ggr. Nu var han inte ivägen iom att vi inte var så många på banan, men i år blir det nog som sagt lite skillnad.
Dessutom i år, är det minst 10 förare som är kapabla till 55'or på sviestad, ytterligare 15 förare som nog kommer ligga mellan 56 och 1.00, och som sagt, en riktigt snabb sp-förare åker på 58-59, men de flesta ligger strax över minuten..
Så en sp250 åkare har betydligt mer att hämta i sin egen klass.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
oFFkeFF skrev:
Dessutom blir vi så många "riktiga" racers i 250r i år ändå.
Menar jag hör inte till de snabbaste, men trots det så varvade både jag och Pär U en 250sp på knutstorp, watz varvade nog honom 4ggr. Nu var han inte ivägen iom att vi inte var så många på banan, men i år blir det nog som sagt lite skillnad.
Dessutom i år, är det minst 10 förare som är kapabla till 55'or på sviestad, ytterligare 15 förare som nog kommer ligga mellan 56 och 1.00, och som sagt, en riktigt snabb sp-förare åker på 58-59, men de flesta ligger strax över minuten..
Så en sp250 åkare har betydligt mer att hämta i sin egen klass.


Jag tror inte det är så många som är intresserade, då vi inte har förutsättningar för att kunna vinna. De gånger det hänt är väl när det varit få racers anmälda och man har chans att få poäng bara man tar sig i mål.


/J
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Teddy skrev:
Chris Ash skrev:
Man kan säkert få ut nästan 10hk till med ordentliga pipor...QUOTE]
10 extra hästar med enbart ett eftermarknadsavgassystem? Tillåt mig tvivla. Kolla in detta . Det är en dynokurva från en kille i USA. Att redan i original ha 62 hästar är att anse som mycket bra. Han har sedan fläskat på med ett 316cc "Big Bore Kit" och Jolly Moto pipor som i bromsbänken resulterat i 66 hästar, han påpekade förvisso att han inte var helt nöjd med det resultatet, men några 75 hästar är tveksamt om han skulle få ut ens med det monterat. Att grillchipstrimma en Aprilia RS250 och få ut 75 hästar anser jag som sagt vara mycket tveksamt.

Sen hela den där grejen att trimma en stadardhoj som (i mitt tycke) redan är en optimal produkt är synd. De är så fina som de är, de borde lämnas orörda. Varför försöka göra platina av guld? Vill man ha mer gör man bäst i att skaffa en fullblodsracer. Har man valt en Aprilia RS250 ska man vara stolt över att man har den finaste 250cc gathojen som finns. Det enda felet på den hojen är avgasportarna. Mattias har nog sypunkter på andra svagheter också, bl a vavhuset men även han skulle nog säga att den är den fränaste hojen som finns att köra på gatan.

Boxers RS250 ex Per G, gav 60hk i bromsbänk, enligt uppgift standard....
Av de 66 hk kommer merparten ur Jollymotosystemet, Bigbore ger inte så värst mycket på topp. Så min gissning på uppåt 65 hk på hjulet tror jag inte är helt åt h-e.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Nej, men en kompis vill hellre köpa en SP än en RS/TZ och undrar om klasserna körs vid samma tillfällen. Om inte ifall man kan ställa upp i 250R med en SP.

Ska ni köra SM kan ni ju båda köra i rätt klass.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Teddy skrev:
Har man valt en Aprilia RS250 ska man vara stolt över att man har den finaste 250cc gathojen som finns.
Apapapapa.....tillåt mig att korrigera....den NÄST finaste 250cc gathojen som finns...RGV250SP slår prillan på fingrarna med snäppet bättre chassi, torkoppling och kassetväxellåda...och då slipper vi även det kända avgasport problemet....
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top