Aprilia SXV 550 *Vinterpyssel*

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
He e bar å läggén i en låda å posta! :tummenupp
Men herrn vill ju säkert har så mycket papperslappar:brinnerup

Tog faktiskt en bild på insuget:)
IMG_4009.JPG


Avgasventilerna var precis kritvita och kanalen också.

Detta är jag skeptisk till (det ser ut att ha vridit sig) här var annars ofta vanligt att det sprack kring nitarna har jag läst. (edit: fick svar av en duktig mekaniker att det är gummina som är slut och dom var väldigt billiga att inhandla:))
IMG_4004.JPG
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Du lær ju lægga upp bilder från renoverningen av motorn :yoparty
Vart i Torsby ær du och kør?

Det kan jag göra. Försöker anteckna lite och ta jätte mycket kort så jag ska komma ihåg hur sakerna ska sitta.

Har bockat till en plåt nu så arbetsbänken skall bli lite trevligare.
IMG_4016.JPG


Bort med vattenpump
IMG_4018.JPG


Volla
IMG_4021.JPG


Inte fel att ha
IMG_4030.JPG


Nya momentnyckeln inhandlad på wurt som kan dra ned till 4Nm:)
IMG_4033.JPG


Centrum muttern bort till svänghjul. Sen tar de stopp där för jag har inte fått specialverktygena ännu. Skall få låna dom:)
IMG_4038.JPG


Uppläggningshyllan
IMG_4040.JPG
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Fränt!
Ska följa tråden med spänning :banana
Blir det något nytt, så som nya kammar, portning, högre komp?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fränt!
Ska följa tråden med spänning :banana
Blir det något nytt, så som nya kammar, portning, högre komp?

Nej inget av det är planerat men hade gärna gjort lite av varje. Men nu ska jag försöka bli klar så fort de går då jag skall göra en tripp som nog lätt får mig att glömma den där motorn.

Jo vi var mellan Yamahacenter och granviksparken upp i bergen och körde.
--------------------------------------------------------------------------

Största tabben jag gjorde idag var att bränna hål på nya skorna med migen:huvet

Bort med kamdrevskruv (ena har högergänga andra vänster).
IMG_4046.JPG


Sen pressa av drevet. Kammen behöver aldrig tas bort ifrån toppen

IMG_4048.JPG


Här satt kamdrevet till bakre cyl. På den axeln sitter en kil. Trä av kamdrev, ta bort kil och sen skjuta ut axeln med kamdrevet till främre cyl på generatorsidan.
IMG_4055.JPG


Jävligt bökig topplocksbult och yttligare en dumt placerad fanns på andra sidan. Blir ju inte enkelt att momentdra de inte.

IMG_4050.JPG


Bakre cyl som är mycket vit (ändå värre på ventilskaften)
IMG_4056.JPG


Mitt motorstativ som jag svetsade ihop idag när jag tröttnade på att ha den på bänken:)
IMG_4060.JPG


En skada i en kanal
IMG_4071.JPG


Allt bös ifrån motorn jag tagit bort
IMG_4064.JPG
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Bort med svänghjul med specialverktyg (satt som fan) första försöket pajade gängan på specialverktyget med då svarvade jag ned det så fräch gänga kom fram sen drog jag allt jag orkade med mina verktyg vilket inte räckte. Åkte till Eruspeed och fick låna långa blocknycklar då fick vi loss det.

IMG_4078.JPG


Borttagning av primärdrev (vänstergäng) släpper fint med slagmaskinen.
IMG_4079.JPG


Specialverktyg för att dra upp fodrena. Då kunde jag dra dom rakt upp dom första 10mm sen fick jag ruckla dom upp.
IMG_4081.JPG


Foder borta (behövde inte ta bort kolven nu utan kan göra det sen då man delat blocket)
IMG_4083.JPG


Jävla italienare med M7, det är bara dom som ska krångla
IMG_4091.JPG


Lagt det med kopplingsidan ned så ja inte får växellådan i näven
IMG_4093.JPG


Delat
IMG_4096.JPG


Vev som jag ska försöka få av stakarna av:)
IMG_4100.JPG


Nu ska jag:
1. Laga hålet (tror det blir bra med kemiskmetal)
2. Pressa ur ramlager och se färg så jag kan beställa nya (olika tolleranser)
3. Få isär vev så nya lager kan på

Sen skall det beställas grejer och monteras
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Ser ju kanon ut!

Tips. Du kan ha kvar kolvarna på veven och fodrerna låter du sitta kvar på kolvarna. Slipper du sätta dit lås clipset genom hålet i blocket.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ser ju kanon ut!

Tips. Du kan ha kvar kolvarna på veven och fodrerna låter du sitta kvar på kolvarna. Slipper du sätta dit lås clipset genom hålet i blocket.

Bra med en expert som flikar in:tummenupp

Kom på det idag då jag stog och kliade mig i skallen hur fan jag skall lyckas få dit klipsen. Men jag kom faktiskt fram till att det bara fungerar på den främre cylinder att göra så och det kommer du säkert ihåg nu när ja säger det?

Har valt ramlager/vevlager idag också. Trodde det skulle vara färger men det var ju laserskurva bokstäver på vardera blockhalva och vardera stake och för dom olika sidorna av veven och för axeln som stakarna sitter på om jag inte snurrat till det just nu i skallen.


Massa specialverktyg som kanske kan komma till nytta (orkar inte vrida rätt) men egentligen är det väll bara två grejer man behöver.
IMG_4104.JPG


Värmer blocket innan jag tar ur ramlagrena på svänghjuls-sidan.
IMG_4106.JPG


Tog pressen då jag inte tordes banka hårdare (stod att man skulle det men det måste ju vara bättre att pressa?)
IMG_4107.JPG


Ramlagrena som enligt lokala firman skull vara tokslut och dom ser faktiskt inget vidare ut. Men inte en skråma på veven.
IMG_4110.JPG
 
Last edited:

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Ang M7. Zündapp har det på cyl-pinnbultarna :tungan
Ska bli spännande å se när du ska montera ihop den igen, å gärna video på första uppstarten :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
aha nu kan jag göra en lite uppdatering:yoparty

Ska försöka göra ett ryck snart. Har pluggat i Kina därför ett avbrott.

Min nya kopplingskort såg exakt ut som den gammla så antagligen ska den se ut som den gör då (något vriden alltså:huvet) men de går ju sälja eller spara om de går i sönder någon gång.:rolleyes:

Nya delar
IMG_4996.JPG


Kolv
IMG_4997.JPG
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
ihopskruvning till veckan lr?

Jo jag börjar då nu. Har monterat på kolvringarna nu och går å funderar hur jag ska få ur glidlagret ur staken på bästa sätt. Både hojgaraget och Eurospeed har hade stängt idag så kommer inte åt några specialverktyg:näsblod
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu är vevlagrena bytta, det var jätte enkelt. Bara jag som inte visste hur man skulle peta ur dom.

Sen bytte jag andra ramlagret i veckan nu. Det satt som satan men släpte efter uppvärmt block och nedkylt glidlager.

Nu ska jag hitta en hyla som passar på skruvarna som stakarna sitter med så jag kan momentdra dom, annars passar 8ans blocknyckel med många kanter med det har jag ingen hylsa såklart:huvet

Skrapa packning å skitgöra. Är inge kul nu men ska försöka öka tempot lite nu.

090826A000.jpg
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Ser bra ut! Kul att fixa fina motorer. Jäkligt udda lösning med fodrena måste jag säga (av Aprilia, inte av dej!)

Själv har jag liknande sysslor, fast med 2 1/2 Honda RS125-motorer och en RVF400-motor på bänken...terapi!

Twinnen kommer mysa och gå gött snart!

/Lasse
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ser bra ut! Kul att fixa fina motorer. Jäkligt udda lösning med fodrena måste jag säga (av Aprilia, inte av dej!)

Själv har jag liknande sysslor, fast med 2 1/2 Honda RS125-motorer och en RVF400-motor på bänken...terapi!

Twinnen kommer mysa och gå gött snart!

/Lasse

Kul, jo det är kul att grejja lite men eftersom det är första gången så kollar man gärna en å tre gånger i instruktionsboken. Dock fick ja en snilleblixt idag och lyckades komma på hur man skulle kunna sätta ihop blocken med fodrena redan påsatta kolvarna så man slipper göra det genom hålet i blocket.

Såhär
090827A000.jpg


Såhär långt kom jag idag innan skallen inte hängde med efter 14h arbetsdagen
090827A002.jpg
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Är kulissrullen till växelförarna gjord av alu på din motor? Ser ut så, ovanligt även det isf.

Många udda lösningar i den motorn måste jag säga. Men den ser fin ut!
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top