Aprilia SXV 550 *Vinterpyssel*

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
sextresexor
Ska du laga kanlen med nån slags kemisk metall så är JB weld helt klart bäst!

//Tapper

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ska du laga kanlen med nån slags kemisk metall så är JB weld helt klart bäst!

//Tapper

Ne jag var in med blocket till en firma och rådfrågade men vi konstaterade att o-ringer ligger inte ann där så det är onödigt att ge sig på något som inte gjort skada.

STM Kopplingen i delar
090830A001.jpg

Shims som skall bytas
090831A008.jpg

Verktyget som gör det möjligt att momentdra toppen
090831A005.jpg

En forskare och doktor i materiallära kollar på min ventilkopp
090831A002.jpg

Min ventilkopp som är kaputt
IMG_5046.JPG

Förstoring av koppen som jag skickade vidare till Aprilia (1 av 4 koppar) så det är ju garanterat materialfel och samma sak hände på min förra -07
kopp11.jpg

Har fixat fram en kopp redan och skall byta shims en gång till innan kammarna skall dras fast och motorn skall provtryckas.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det är med största sannolikhet inte materialfel, du har helt enkelt fått vatten i oljan, det är vad som brukar hända iaf, samma med ramlagren, fast eftersom ni har lab kan du väl kolla hårdheten och härdningen.. :) Är du tveksam på kvalitén på Apriliadelar så passar "kopparna" från Honda 450, och shimsen som också finns i tätare storlekar.

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det är med största sannolikhet inte materialfel, du har helt enkelt fått vatten i oljan, det är vad som brukar hända iaf, samma med ramlagren, fast eftersom ni har lab kan du väl kolla hårdheten och härdningen.. :) Är du tveksam på kvalitén på Apriliadelar så passar "kopparna" från Honda 450, och shimsen som också finns i tätare storlekar.

Jo det skulle ju kunna vara vatten men borde inte det visat sig på dom andra 3st som är helt utan skador då. Likaså om oljefilmen inte hade varit tillräklig pga dålig olja skulle det också synnas på dom övriga tycker då jag. Hur som så trodde forskaren att det var materialfel med tanke på hur det såg ut och erbjöd sig att göra en rapport om det som skulle vara klar till årsskiftet. Jo honda grejerna kanske de kan bli vid nästa 100h service.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Man ska ju inte stressa..... de går segt men den borde kunna teststartas i morgon har jag tänkt. Få se om jag borde ha litat på mig själv eller ej:gnissla

IMG_5081.JPG

I arbete i bra mek-kläder:rolleyes: (efter förra helgen med Nordgren racing så känns denna kväll mild)
IMG_5086.JPG

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Rolig och intressant tråd.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sådär jag fick ju ihop cykeln den mega kvällen ja gjorde i garaget men då jag startade den dagen därpå så fungerade den bara i 30sek sen tvärdog den, typ som om den nöp eller liknande fast det var en kammen som låg i fel takt.

Hur som helst så fick jag klura lite innan jag fann vad jag gjort fel. Det var faktiskt först efter jag kollat på ett youtubeklipp jag gjort som instruktion till den som tänkt tima kammarna jag såg vad jag gjort fel. Men det behöver vi inte gå in mer i detalj på....:tungan

Ska jag fortsätta lista tabbar jag gjort så plockade jag ned kopplingen idag för att använda verktyget som man håller i korgen med då jag skulle momentdra svänghjulet men det visade sig att det inte gick att hålla i så hårt så det blev en tjock kopparbricka mellan primärdrev och kopplingkorg för dom 100Nm som skulle dras vilket fungerade prima.

Idag blev det en 10h dag med urplockning av motor ur chassie och omjustering av den ena kammen så nu går den prima. Tog en mycket kort tur idag för att testa den.

Nu ska den köras in på mineralolja:)

Hade en extra mekaniker i garaget idag som gjorde min arbetsdag i garaget lite kortare:tummenupp

En M8 jag svarvade till änden för att centrera och låsa vevpartiet under injustering av kamdrevet. (4mm i änden)
090929A001.jpg

090929A002.jpg

IMG_5098.JPG

Färdig:)
IMG_5099.JPG

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sådär jag fick ju ihop cykeln den mega kvällen ja gjorde i garaget men då jag startade den dagen därpå så fungerade den bara i 30sek sen tvärdog den, typ som om den nöp eller liknande fast det var en kammen som låg i fel takt.

Hur som helst så fick jag klura lite innan jag fann vad jag gjort fel. Det var faktiskt först efter jag kollat på ett youtubeklipp jag gjort som instruktion till den som tänkt tima kammarna jag såg vad jag gjort fel. Men det behöver vi inte gå in mer i detalj på....:tungan

Ska jag fortsätta lista tabbar jag gjort så plockade jag ned kopplingen idag för att använda verktyget som man håller i korgen med då jag skulle momentdra svänghjulet men det visade sig att det inte gick att hålla i så hårt så det blev en tjock kopparbricka mellan primärdrev och kopplingkorg för dom 100Nm som skulle dras vilket fungerade prima.

Idag blev det en 10h dag med urplockning av motor ur chassie och omjustering av den ena kammen så nu går den prima. Tog en mycket kort tur idag för att testa den.

Nu ska den köras in på mineralolja:)

Hade en extra mekaniker i garaget idag som gjorde min arbetsdag i garaget lite kortare:tummenupp

En M8 jag svarvade till änden för att centrera och låsa vevpartiet under injustering av kamdrevet. (4mm i änden)

Lärorik och intressant tråd. Roligt att du tog dig tid att dokumentera motorjobben mm. :tummenupp
Hoppas den nyöversedda motorn går bra nu!

/J

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
gött med hämtmat:yoparty

Jo florens Kebab Alexander är inga fel:)

Blev ingen körning på flygfältet för magnus var för sliten idag den jäveln.:tungan

-------------------------------------------------------------------------------------------

Blev en korttur idag (inkörning) med mineralolja på 25 min då jag försökte köra in den enligt konstens regler alltså inte mer än 2/3 gas och aldrig max varv och inga segdragningar.

Sen ur med oljan och i med helsyntet.

Last edited:

Sporre

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Hoj
YZF 450 -04
Kanontråd!

Drömmer om att kanske ha råd till en SXV 550 till våren och den här tråden gör ju inte ha-begäret mindre. Ska fortsätta läsa din tråd med spänning, tack för intressant och lärorik läsning såhär långt!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Drömmer om att kanske ha råd till en SXV 550 till våren och den här tråden gör ju inte ha-begäret mindre. Ska fortsätta läsa din tråd med spänning, tack för intressant och lärorik läsning såhär långt!

Tack:) det är en rolig cykel att köra också vill ja lova.

Igår svetsade jag en förstärkning till mitt motorstativ som ska förstärka stången av den tunnare diametern eftersom den vek sig då man drog saker hårt.

Termostat och isdäck står på "att göra" listan.

Hittat en termostat ifrån en husaberg som jag tänkt använda. Eftersom en cylinder leder ut kylarvattnet i en egen kylare så ska jag låta termostaten göra en "by-pass" till inloppet av vattenpumpen då den inte när nog hög arbetstemp.

Bifogat

• 091016A000.jpg
    091016A000.jpg
    191.6 KB · Visningar: 188
  • 65cstat.jpg
    65cstat.jpg
    7.2 KB · Visningar: 196
  • table_20-65.jpg
    table_20-65.jpg
    85.7 KB · Visningar: 340

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Termostaten har kommit, 550kr ifrån Karlströms motor.

Har idag fräst och ska förhoppningsvis svetsa i morgon om kompisen som kan alu kommer till skolan:näsblod

Snedfräste 14mm rör som passar dimensionen på återcirkulasionen ifrån termostaten och försökte snedfräsa tjocka (21mm) röret som sket sig därför verktygshållare saknades:mad:. Sen gjordes en adapter i alu eftersom termostaten hade lite grov anslutning i ena änden.

091112A000.jpg

Termostat och ena röret
091111A002.jpg

Annars har jag denna vecka fått något dumt på skallen.

Big bang tändföljd på motorn. Så jag har kontaktat Tuneboy supporten som också höll på att klura på det. Men jag fick lite tips hur att gå till väga. Men jag är lite orolig för vibrationer och mer slitage i motorn. Försöker stå emot för att få mer körtid.

(OBS INTE TESTAT ÄN)
1. Ställ främre kolven i TDC med nockarna upp
2. Släpp bakre kammen så nockarna står uppåt och lås den med 6mm pinnen
3. Vrid veven 77 grader så bakre cyl nåt TDC, kontrollera mot markering i vevparti med 4mm pinnen
4. Lås bakre kammen
5. Öppna Tuneboy, tryck ctrl + X då öppnas fler menyer
6. Välj under options "waste spark mode"
7. Öppna fliken "Injection puls 2" byt ifrån 360 till 720 grader (Alternativt 0 grader)
8. Mappa om och bygg om avgasystemet till perfektion:D
grader%20p%C3%A5%20bigbang.jpg

Krafter.jpg

Förra veckan hände detta:)
Inget vetenskapligt men en kul grej att testa bara. Som referens har en Yamaha YZF-R6 2003 helt original 103hk på bakhjulet i denna bromsbänk.

[YOUTUBE-ID]XwBhIPP0KHs[/YOUTUBE-ID]
http://www.youtube.com/watch?v=XwBhIPP0KHs

IMG_5102.JPG

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hur går det med vinterkonverteringen?
Inte långt kvar nu:tummenupp

Detta kom idag, en lite pressent till mig själv jag köpte då jag fyllde år. Det är SXV nav med RXV fälgbana och dubbla däcklås så dom blir ballanserade om jag vill åka fort:), beställda av en firma som skräddarsyr fälglösningar. Talon nav och svarta fälgbanor som jag beställde med isdäck. Kom gjorde mitas "ice soft" som inte har dubb eftersom dom i centraleuropa inte får tävla med dubb. Jävla dret:mad:
091209A003.jpg

Vinterdäck??
091209A007.jpg

Byte av packboxar
091206A005.jpg

1000kr för olja och packboxar med rabatt:huvet
091207A004.jpg

Y-adapter med tempgivare (grundlack)
091205A004.jpg

Husabergtermostaten monterad med termometern integrerad y-adaptern
091206A002.jpg

Monterat i ett filter till RXV cykeln också. Filtret ifrån AF1 var så dumt konstruerat med en ribba ovan trattarna och knfilret kändes inte nog bra i dammig miljö så nu är de tredje och sista filret
851369.jpg

851369_d.jpg

Lyckan vänder nog snart...

Last edited:

stefffe87

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Suzuki TL1000R Yamaha yzf426
Det är på gång iaf:tummenupp
fixa däck är ju enkelt gjort, var ju fälgarna som var problemet...

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
jävligt snabb hynda
Detta kom idag, en lite pressent till mig själv jag köpte då jag fyllde år. Det är SXV nav med RXV fälgbana och dubbla däcklås så dom blir ballanserade om jag vill åka fort:), beställda av en firma som skräddarsyr fälglösningar. Talon nav och svarta fälgbanor som jag beställde med isdäck

Vilken firma var detta? Finns de på nätet?

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår