Aprilia SXV

thomas_88

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
R1 -07
Hallå SXV-åkare!
Har själv blivit med en SXV 550 -08, och kan inte säga annat än att det är en riktigt rolig maskin :tummenupp

Hur är vägarna runtom i landet? Här på Gotland har jag lyckats få ihop 10mil hittills i år iaf :)

Har uppskattat detta forum stort, då jag hittat flertalet nya länkar och tips, har läst igenom alltihop från sida 1, tog ett tag

Last edited:

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
aprilia sxv 550 -09
sådär ja, nu har jag tagit tummen ur röven och fixat hojen till starol!

hoppas att dom kommer att sköta det här en aning mer proffsigt än vad aprilia center klarade av :)

om dom gör det så blir det buskörning till våren :banana

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
RXV är ju oftast betydligt billigare än SXV.

Vad skiljer mellan RXV och SXV förutom hjulen? Annan sving har jag hört och jag antar att fjädringen har annan shimsning och fjädrar
Är det samma effektutag ur motorn på bägge?

Egentligen undrar jag väl kort sagt, vad förlorar jag gentemot en SXV på att köpa en RXV och sätta motardhjul på den?

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
sådär ja, nu har jag tagit tummen ur röven och fixat hojen till starol!

hoppas att dom kommer att sköta det här en aning mer proffsigt än vad aprilia center klarade av :)

om dom gör det så blir det buskörning till våren :banana

Det får man hoppas, min erfarenhet annars är att Starol är de största klantarslena som finns i det här landet, men det är ju ditt val, om du vill chansa, jag skulle aldrig lämna något till dem igen.. :)

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
aprilia sxv 550 -09
Det får man hoppas, min erfarenhet annars är att Starol är de största klantarslena som finns i det här landet, men det är ju ditt val, om du vill chansa, jag skulle aldrig lämna något till dem igen.. :)

jasså, det var ju trist.

någon annan som har erfarenheter från starol?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
jasså, det var ju trist.

någon annan som har erfarenheter från starol?

Jag har bara bra erfarenheter av Starol. Det enda är väl leveranstiden men den kan man inte skylla på Starol för.
Deras mek Håkan är alltid trevlig och väldigt hjälpsam om man stöter på något problem.
Jag har däremot inte lämnat in min cykel där mer än för mappning. Mappningen fick jag timmar efter att jag ringt och frågat.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
RXV är ju oftast betydligt billigare än SXV.

Vad skiljer mellan RXV och SXV förutom hjulen? Annan sving har jag hört och jag antar att fjädringen har annan shimsning och fjädrar
Är det samma effektutag ur motorn på bägge?

Egentligen undrar jag väl kort sagt, vad förlorar jag gentemot en SXV på att köpa en RXV och sätta motardhjul på den?

SXV-fälgarna passar inte RXV´n

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Jag har bara bra erfarenheter av Starol. Det enda är väl leveranstiden men den kan man inte skylla på Starol för.
Deras mek Håkan är alltid trevlig och väldigt hjälpsam om man stöter på något problem.
Jag har däremot inte lämnat in min cykel där mer än för mappning. Mappningen fick jag timmar efter att jag ringt och frågat.

Det tyckte jag med tills de klantat sig och inte ville ta något ansvar alls för sitt sjabblande. Så jag antar att om man ger dem en tillräckligt lätt uppgift för att inte misslyckas så kanske.. :)

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Det hindrar inte mig från att montera motardhjul på en RXV.
Är det enda motivet ni har till att välja en SXV?

Det är olika artikelnummer på rätt mycket så det skiljer kanske mer än vad man tror vid en första anblick. Det är iaf en annan kam så förmodligen lite lägre effekt och snällare karaktär? Mjukare fjädring och sämre frambroms. Är prisskillnaden så stor att du fortfarande tjänar på det efter att ha byggt om den till motard?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är olika artikelnummer på rätt mycket så det skiljer kanske mer än vad man tror vid en första anblick. Det är iaf en annan kam så förmodligen lite lägre effekt och snällare karaktär? Mjukare fjädring och sämre frambroms. Är prisskillnaden så stor att du fortfarande tjänar på det efter att ha byggt om den till motard?

Tack. "Tjänar på" är väl en fråga om vad man vill ha också? En RXV med motardhjul funkar väl förståss sämre på gatan om man inte modifierar allt annat också men i gengäld kan man ju lätt sätta tillbaka crosshjulen på den ifall man vill ta en sväng i skogen eller dylikt.
Och tvärtom så är nog en SXV med crosshjul mindre kul i skogen.

ville bara poängtera att det inte var så enkelt att ändra enduron till motard.

Ja men det är väl ändå din personliga åsikt om "enkelt".

Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Det tyckte jag med tills de klantat sig och inte ville ta något ansvar alls för sitt sjabblande. Så jag antar att om man ger dem en tillräckligt lätt uppgift för att inte misslyckas så kanske.. :)

Motorn på SXVn är ju så simpelt uppbyggd så det finns ingen anledning att lämna iväg grejerna. : )

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Helt klart, samt att om man gör det själv vet man att det blir riktigt gjort. :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tack. "Tjänar på" är väl en fråga om vad man vill ha också? En RXV med motardhjul funkar väl förståss sämre på gatan om man inte modifierar allt annat också men i gengäld kan man ju lätt sätta tillbaka crosshjulen på den ifall man vill ta en sväng i skogen eller dylikt.
Och tvärtom så är nog en SXV med crosshjul mindre kul i skogen.

Ja men det är väl ändå din personliga åsikt om "enkelt".

Som jag fattat skiljer sig
Dämpning fram/bak
Kammar
Swing
Fälgar
Bromsar
Tror det var något mer i motorn också

Jag har skaffat crossfälgar till min. Men har hård dämpning. Men på isen funkade det bra men i skogen som ja åkt en del är den ganska tung tycker jag men på grusvägar är det ju roligt.

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Dämpning fram/bak
Kammar
Swing
Fälgar
Bromsar

Jag har skaffat crossfälgar till min. Men har hård dämpning. Men på isen funkade det bra men i skogen som ja åkt en del är den ganska tung tycker jag men på grusvägar är det ju roligt.

Utgående motoraxel är också längre på SXV då SXV´n har betydligt bredare bakfälg.
och annan utväxling i växellådan.

Att försöka bygga om en RXV till en SXV blir extremt dyrt och är bara dumt.
Däremot att få på ett par supermotofälgar går väl alltid att lösa.
Dock inte SXV´ns bakhjul då det är rätt fett :yoparty

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dämpning fram/bak
Kammar
Swing
Fälgar
Bromsar

Tack, Jag tror man får ganska dåligt med grepp på mjukt underlag med den hårdare SXV-fjädringen.

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
570FS -11
Hur mycket olja ska sxv:n dra vid hård körning?? Min har tagit från max till min på oljetanken under 20 mil hård körning stadskörning.

Om det är mycket, vad ska man göra då? Kolvringar? Jag har inget synligt läckage och det är bara motorolja så verkar gå åt. Andra vätskor har inte minskat.

Kör på Agip 10-60 och byter var 13:e timme. Hojjen har gått 30 mil.

SXV 4.5-07 :va

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Hur mycket olja ska sxv:n dra vid hård körning?? Min har tagit från max till min på oljetanken under 20 mil hård körning stadskörning.

Om det är mycket, vad ska man göra då? Kolvringar? Jag har inget synligt läckage och det är bara motorolja så verkar gå åt. Andra vätskor har inte minskat.

Kör på Agip 10-60 och byter var 13:e timme. Hojjen har gått 30 mil.

SXV 4.5-07 :va

Om du kör mycket bakhjul så kanske den mesta oljan ligger i dräneringsslangen... :)

\Masonit

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...