Aprilia SXV

thomas_88

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
Visby
Hoj
R1 -07
Vilket Måndagsexemplar du verkat fått tag i PPG :huvet


Har inte haft några större problem, kan dock konstatera att man måste tvätta den här hojen försiktigt;

Hade precis tvättat min o ställde in den i garaget. Dagen efter så startade jag o körde iväg, efter att ha varvat upp till 5-6000varv så beter sig hojen som att den får bensintorrt, motorn dör och de smäller en massa..
Saktar ner och motorn börjar fungera fint igen, samma sak händer flera gånger. :va

Kunde efter letande på diverse forum komma fram till att problemet bara var fukt, så jag lossade på alla kontakter jag hittade, sprayade med elektronikspray och sen fungerade den finfint igen! :yoparty

Nästan. :huvet


Någon som kanske har ett baklyse till en 08:a liggandes?

Behöver egentligen bara själva LED-insatsen då mitt bakljus bara glöder lite svagt, har haft isär allt och låtit det torka samt sprayat även där och kollat med multimeter på kablarna samt på själva kretskortet, och ström finns det iaf...
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Vilket Måndagsexemplar du verkat fått tag i PPG :huvet


Har inte haft några större problem, kan dock konstatera att man måste tvätta den här hojen försiktigt;

Hade precis tvättat min o ställde in den i garaget. Dagen efter så startade jag o körde iväg, efter att ha varvat upp till 5-6000varv så beter sig hojen som att den får bensintorrt, motorn dör och de smäller en massa..
Saktar ner och motorn börjar fungera fint igen, samma sak händer flera gånger. :va

Kunde efter letande på diverse forum komma fram till att problemet bara var fukt, så jag lossade på alla kontakter jag hittade, sprayade med elektronikspray och sen fungerade den finfint igen! :yoparty

Nästan. :huvet


Någon som kanske har ett baklyse till en 08:a liggandes?

Behöver egentligen bara själva LED-insatsen då mitt bakljus bara glöder lite svagt, har haft isär allt och låtit det torka samt sprayat även där och kollat med multimeter på kablarna samt på själva kretskortet, och ström finns det iaf...


Japp. Nu blir det KTM 690 SMC istället. Trött på den här skiten nu.

Kontakterna till tändspolarna är värdelösa orig på SXV. Knip av snabbkontakten och löd fast dem istället. Hjälpte mig när min bråkade som din gör.
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag tycker att det är olika varje gång var oljan kommer ut men det är sällan jag får ut några större mängder från motorns oljeplugg, så i mina öron låter det inte så konstigt.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag tycker att det är olika varje gång var oljan kommer ut men det är sällan jag får ut några större mängder från motorns oljeplugg, så i mina öron låter det inte så konstigt.


Det låter bra.
Det här var efter en långtur och jag har iofs aldrig bytt olja efter en längre tur. Jag har oftat bara varmkört den på tomgång och lite torrgasande innan byte.

Vet du om det finns några ventiler som kan göra att tanken inte släpper ner olja i motorn?
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Det låter bra.
Det här var efter en långtur och jag har iofs aldrig bytt olja efter en längre tur. Jag har oftat bara varmkört den på tomgång och lite torrgasande innan byte.

Vet du om det finns några ventiler som kan göra att tanken inte släpper ner olja i motorn?

Har för mig att jag nån gång släppt på FCV´n innan jag tappat ur tanken och att oljan från tanken drenerats den vägen, men jag är inte 100 på det...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Att du inte känner till den är underligt. Den sitter innanför bottenpluggen (den man släpper ned 17 eller 19 hylsa. Den kan lätt slitas och bör ibland kontrolleras så man inte fått den repig. Läst om många som har problem med att den slits hårt. "The FCV (items #8-11) is a pressure regulator. It simply shunt excess oil flow from the outlet side of the pressure pump back to the inlet side of the pressure pump."

Lider med dig men ibland kanske man inte kan nog själv utan borde lämna bort det till någon som gjort det några gånger.

Själv rustar jag min till försäljning. Fast jag lider mer av att bli av med den.
 
Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Det står bara att den styr överflödet av oljan tillbaka till oljeinsuget.
Det bör inte påverka allt för mycket.
Jag har mailkontakt med NTB racing nu och ska se vad Mark tror om det hela.
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
fcv

FCV som alla säger har en betydande roll, kostar typ 3 pund.
Såhär ser den ut i polerat läge :)
 

Bifogat

  • fcv.jpg
    fcv.jpg
    41 KB · Visningar: 71

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
FCV som alla säger har en betydande roll, kostar typ 3 pund.
Såhär ser den ut i polerat läge :)

Får byta den också och hoppas att det löser problemet.

Att du inte känner till den är underligt. Den sitter innanför bottenpluggen (den man släpper ned 17 eller 19 hylsa. Den kan lätt slitas och bör ibland kontrolleras så man inte fått den repig. Läst om många som har problem med att den slits hårt. "The FCV (items #8-11) is a pressure regulator. It simply shunt excess oil flow from the outlet side of the pressure pump back to the inlet side of the pressure pump."

Lider med dig men ibland kanske man inte kan nog själv utan borde lämna bort det till någon som gjort det några gånger.

Själv rustar jag min till försäljning. Fast jag lider mer av att bli av med den.

Vad blir det för hoj istället?
 
Last edited:

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Nu borde jag hålla tyst men kan inte längre... känns som jag vill försvara Aprilia här. Sxv har en del kända problem inget snack om saken men du har bara haft krångel med din hoj och alla möjliga problem och jag undrar om det verkligen är hojens fel !

Som jag fattat det så skruvar du alltid själv och har aldrig lämnat in på verkstad.
Nu säger du att du inte visste vad FCV´n var för nåt... Jag får känslan av att du inte riktigt har koll på vad du sysslar med.... Jag har inte läst om nån annan som som haft så mycket fel på sin hoj som du har haft. Fick du verkligen världens sämsta SXV ?

Nu känner jag inte dig och vet inte vad du kan så rätta mig gärna om jag har fel.
För jag vill inte vara taskig mot dig men du kommer förmodligen uppfatta det så.. men ibland måste man inse att man kanske inte har tillräckligt med kunskap för att göra vissa saker och då blir det inte bra.

Jag ser detta allt för ofta i min branch då jag jobbar på Volvo och träffar dessa "kan själv kunder" allt för ofta som förstör mer än dom lagar.

Som han som skulle montera motorvärmare på sin nya bil och skulle ta bort frostpluggen vilket slutade med att han hade borrat hål genom frostpluggen men även blocket och kolven... Vilket slutade med att han fick köpa ny motor till sin nya bil.

Nu skriver jag detta bara för att alla andra som läser denna tråd lätt kan få uppfattningen att SXV`n är en problem/skit hoj vilket jag inte tycker att det är.

På mina aktiva men ömt vårdande 600mil har jag bara byt oljetrycksgivare och batteri.
Kanon hoj än så länge..... ;-)
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Nu borde jag hålla tyst men kan inte längre... känns som jag vill försvara Aprilia här. Sxv har en del kända problem inget snack om saken men du har bara haft krångel med din hoj och alla möjliga problem och jag undrar om det verkligen är hojens fel !

Som jag fattat det så skruvar du alltid själv och har aldrig lämnat in på verkstad.
Nu säger du att du inte visste vad FCV´n var för nåt... Jag får känslan av att du inte riktigt har koll på vad du sysslar med.... Jag har inte läst om nån annan som som haft så mycket fel på sin hoj som du har haft. Fick du verkligen världens sämsta SXV ?

Nu känner jag inte dig och vet inte vad du kan så rätta mig gärna om jag har fel.
För jag vill inte vara taskig mot dig men du kommer förmodligen uppfatta det så.. men ibland måste man inse att man kanske inte har tillräckligt med kunskap för att göra vissa saker och då blir det inte bra.

Jag ser detta allt för ofta i min branch då jag jobbar på Volvo och träffar dessa "kan själv kunder" allt för ofta som förstör mer än dom lagar.

Som han som skulle montera motorvärmare på sin nya bil och skulle ta bort frostpluggen vilket slutade med att han hade borrat hål genom frostpluggen men även blocket och kolven... Vilket slutade med att han fick köpa ny motor till sin nya bil.

Nu skriver jag detta bara för att alla andra som läser denna tråd lätt kan få uppfattningen att SXV`n är en problem/skit hoj vilket jag inte tycker att det är.

På mina aktiva men ömt vårdande 600mil har jag bara byt oljetrycksgivare och batteri.
Kanon hoj än så länge..... ;-)

Tanken är inte att racka på Aprilia, men det är klart att man blir frustrerad när det bara rasar och rasar.

Jag har inte missat att FCV´n finns. Bara den fina förkortningen.
Jag har förmodligen haft en väldig otur med min hoj, men det är också bara topplockspackningarna och smeten mellan halvorna som jag har haft problem med.
Eftersom att jag har planat topparna och även använt loctites 2030? att täta emellan topplockspackningarnas skikt, som visserligen gjorde att det hela höll i ca 30 timmar, så kan det bara vara så att det är blockhalvorna som inte riktigt matchar varandra.

Forumet är väl till för att dela med sig av information och eventuella missöden?

Motorn i SXVn är inte avancerad för fem öre så om man kan riva motorn och sedan skruva ihop den med rätt delar så känns det inte som att det är särskilt mycket mer jag kan göra.

Skulle jag ha satt ihop motorn fel så skulle det visa sig bra mycket tidigare än säg 10-30 timmar, eller vad tror du?

MVH Martin.
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Hej!

En fråga om timmräknaren.

Jag bytte olja utan att hojjen indikerade att det var dags. Efter bytet så nollade jag räknaren och ställde den på 13h.

Därefter så har jag kört 20mil landsväg/grusväg/stad och nu har oljekannan i displayen tänds. Jag har svårt att tro att dessa 20 mil skulle bli 13h. Går det inte återställa räknaren om den inte har gått tiden ut?
Jag läste även attt oljekannan ska blinka när det är dags för byte men min lyser med fast sken.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hej!

En fråga om timmräknaren.

Jag bytte olja utan att hojjen indikerade att det var dags. Efter bytet så nollade jag räknaren och ställde den på 13h.

Därefter så har jag kört 20mil landsväg/grusväg/stad och nu har oljekannan i displayen tänds. Jag har svårt att tro att dessa 20 mil skulle bli 13h. Går det inte återställa räknaren om den inte har gått tiden ut?
Jag läste även attt oljekannan ska blinka när det är dags för byte men min lyser med fast sken.

Den oljekanna som lyser för dig kanske har ett fast rött sken också eller? Antal timmar i displayen stämmer inte med verkliga timmar. Tror tomasol har skrivit hur det där står till i verkligheten. Åker man gata brukar 1h motsvara 60-70km.
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Den oljekanna som lyser för dig kanske har ett fast rött sken också eller? Antal timmar i displayen stämmer inte med verkliga timmar. Tror tomasol har skrivit hur det där står till i verkligheten. Åker man gata brukar 1h motsvara 60-70km.

Oljekannan som lyser är den i displayen och inte den på sidan som varna för lågt oljetryck.

Hur många km gata brukar ni andra köra mellan oljebytena?
 

BamseGbg

Ny medlem
Gick med
30 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Crf 450R Motard
Arg som fan!!

:brinnerup:brinnerup:brinnerup:mad::mad::huvet:
Skulle ut på min första körning för året.
Men jag kom inte så långt.
Efter att ha mekat en stund, med att byta till silmoto ny olja,filter blinkers mm
Så var de dags att åka men jag kände att de luktade brännt så jag trodde de var en blinkerskabel men de va soppa slangen som de rök om, jag petade på den med handen och då sprack den sprutade soppa som fan, sen sa de WWOOFF!!
 

Bifogat

  • DSC00447.jpg
    DSC00447.jpg
    257.9 KB · Visningar: 126
  • DSC00448.jpg
    DSC00448.jpg
    233.7 KB · Visningar: 152
  • DSC00449.jpg
    DSC00449.jpg
    234.4 KB · Visningar: 150
  • DSC00450.jpg
    DSC00450.jpg
    254.6 KB · Visningar: 136
  • DSC00451.jpg
    DSC00451.jpg
    237.9 KB · Visningar: 150
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top