Aprilia SXV

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Väldigt tacksam för ditt svar, ska inte försöka starta mer alltså.

En snabb googling på "sxv sprag clutch" gav trådar med folk som upplevt precis samma symptom. Dock är jag osäker på exakt vad sprag clutch är och var jag hittar nytt, men ska leta lite.

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Det är startkopplingen, sitter inuti svänghjulet. Tar 30 min att byta.

SGS2 med Tapatalk 2

odehag

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
Sxv 550
Hade samma problem med min för ett år sen...körde så lite för länge och åkte på att byta startmotorn samt dreven...blev lite dyrt ..så som sagt gå igenom allt och hitta felet så slipper du en prislapp på några tusen som jag åkte på:(

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Hade samma problem med min för ett år sen...körde så lite för länge och åkte på att byta startmotorn samt dreven...blev lite dyrt ..så som sagt gå igenom allt och hitta felet så slipper du en prislapp på några tusen som jag åkte på:(

Tack, ska göra det. Antar att det lär synas var felet är. Varför blev det så dyrt? =(

Last edited:

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Nej den där är till V60 Rotaxen.
Den e billigare till 550.
Här är en how to.
http://www.apriliaforum.com/forums/...utch-Replacement-Part-1&p=3321767#post3321767

SGS2 med Tapatalk 2

Aa kom på det och editerade mitt inlägg. Allt man behöver för 950 spänn + frakt från AF1 racing. Helt okej. Men bör kanske riva ner och kontrollera det först innan jag beställer? Fast å andra sidan kan det väl inte vara mycket annat fel?

Han beskriver ju så här: **If your bike is difficult to cold start and makes any clanging noises while starting you really need to do this. Och det är ju exakt vad den har gjort hittills.

BRA länk. Stort tack. För folk som mig med tummen mitt i handen är det guld värt! Tack igen. :Bugar

Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Sånt som händer :) Verkar ju vara rätt lätt fixat iallafall. Ska passa på att göra ventiljustering på samma gång.

Last edited:

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Jag fick ett tips när jag köpte min sxv, vet inte om ni använder det men innan du startar hojen så vrid på tändningen, vänta tills den byggt upp trycket, vrid av den, vrid på tändningen igen och efter det så starta den.

Skulle tydligen vara mer skonsamt mot startmotorn, som ofta brukar vara ett problem på dom här hojarna.

sant eller bullshit, ingen aning men min har inte sabbat än iaf.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Aldrig hört eller läst något om det men det tar ju inte många sekunder extra att göra så, så det är väl värt att göra :)

Inser nu hur jävla dumt det var att köra hem hojen efter backspärren gått sönder eftersom det kan lämnat metallspån i oljan. Men alternativet vore att lämna den där då jag inte har tillgång till varken bild med dragkrok eller släp och det gör jag såklart inte.

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Jag fick ett tips när jag köpte min sxv, vet inte om ni använder det men innan du startar hojen så vrid på tändningen, vänta tills den byggt upp trycket, vrid av den, vrid på tändningen igen och efter det så starta den.

Skulle tydligen vara mer skonsamt mot startmotorn, som ofta brukar vara ett problem på dom här hojarna.

sant eller bullshit, ingen aning men min har inte sabbat än iaf.

Bullshit, (eller iaf missförstånd). Att däremot låta bränslepumpen gå färdigt innan man trycker på starten känns väl ganska naturligt...

Sånt som händer :) Verkar ju vara rätt lätt fixat iallafall. Ska passa på att göra ventiljustering på samma gång.

Glöm inte att du behöver en svänghjulsavdragare för att fixa jobbet med spragen, och var rädd om vevaxeln som den pressar emot, den är väldigt känsligt.

Åker du på att justera spelet för insugsventilerna behöver du (förutom att plocka ur motor om bakre cyl måste justeras) dessutom ett verktyg för att låsa veven i rätt läge, samt vänstergående momentnyckel (till det ena av kamdreven).

Byt då även ventiltryckarna om de inte redan är uppdaterade. Ska själv göra det så fort jag är klar med vardagsrummet...:huvet

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Bullshit, (eller iaf missförstånd). Att däremot låta bränslepumpen gå färdigt innan man trycker på starten känns väl ganska naturligt...

Mkt möjligt, som sagt har jag ingen aning, men det var en SXV Verkstad (Marcussens) som sa att man skulle göra så, just för att det ska bli lättare för startmotorn, då startmotorerna gärna går sönder på dessa modeller.

sen får TS avgöra om han tycker det e bättre eller inte, tänkte bara dela vidare ett tips.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Alla tips och idéer tas självfallet tacksamt emot. Man kan tycka att Marcussens bör kunna sina grejer men har även själv svårt att se var det skulle göra någon nytta.

Glöm inte......

Svänghjulsavdragare är inräknat i de 950:- jag plockade ihop på AF1 Racing.

Läser detta du skrev: (förutom att plocka ur motor om bakre cyl måste justeras). Men om den behöver justeras vet jag väl inte förrän jag plockat ner och kollat?

Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Är fortfarande intresserad av att sälja mitt Akrapovic Helsystem, eventuellt byte mot silmoto. PMa vid intresse

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Läser detta du skrev: (förutom att plocka ur motor om bakre cyl måste justeras). Men om den behöver justeras vet jag väl inte förrän jag plockat ner och kollat?

Du kan kolla alla ventiler, men inte justera 2 på bakre cylindern, utan att ta ner motorn, och det är rätt mycket skit på en Aprilia så om man kan slippa det är det skönt. :)

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Svänghjulsavdragare är inräknat i de 950:- jag plockade ihop på AF1 Racing.

Vet inte hur aprilias originalavdragare är utformad (jag har en universal buzetti) men det är lätt att skada änden på veven om svänghjulet sitter hårt, och det brukar det göra. Om inte aprilians är speciellt anpassad (vilket den borde vara) så skulle jag rekommendera en aluminiumdistans mellan skruven i avdragaren och veven så den inte skadas. Den cylindriska ytan är tätyta och blir den skadad så att det inte är tätt så tappar du smörjning till vevstakslagren...
Kontrollera även motsvarande tätning i statorkåpan. Har hänt att den varit felvänd. Kontrolldra (lossa och dra med rätt moment) skruvarna till statorn, har hänt att dessa inte varit korrekt åtdragna.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Du kan kolla alla ventiler, men inte justera 2 på bakre cylindern, utan att ta ner motorn, och det är rätt mycket skit på en Aprilia så om man kan slippa det är det skönt. :)

Tänkte inte på att man kan mäta utan att riva ut motorn. Men nu är det iallafall gjort å ventilerna är justerade, vilket verkligen behövdes, ena insugsventilen var mindre än 0,02mm spel.

Men tack för tipset, ska absolut mäta innan jag river ut motorn nästa gång :)

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Vet inte hur aprilias originalavdragare är utformad....

Stort tack för dina tips. Vet inte hur deras dragare ser ut ännu men använde en avdragare för att få bort kamdrevet och då fick jag ungefär som du sa använda en bricka emellan för att ge stöd åt kammen så jag inte pressade avdragaren rakt på änden på kammen.

Den cylindriska ytan är tätyta och blir den skadad så att det inte är tätt så tappar du smörjning till vevstakslagren...
Kontrollera även motsvarande tätning i statorkåpan. Har hänt att den varit felvänd.

Detta var jag dock inte med på riktigt men poletten kanske faller ner när jag tittar ordentligt på det nästa gång. :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning