Aprilia SXV

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
HELP!

Jag och SXV blev ståendes 2,5 mil hemifrån idag då startmotorn plötsligt vägrade dra runt motorn. Efter att i smått panik vevat några gånger högg den till slut och drog igång motorn med lite gaspådrag. När jag kom hem testa jag igen att stänga av motorn och starta direkt, och då går bara startmotorn igen utan att dra runt motorn.

Vad kan ha hänt, och vad gör jag åt det?

Har dessutom märkt att ibland när hon är kall och nystartad, om jag varvar upp motorn lite grann och sen snabbt släpper så stannar motorn helt. Tomgången ligger på ca 2100 varv. Har jag fel mappning kanske?

Hej!

Detta kan jag svara på då jag precis blivit utsatt för samma problem.
Din startmotor har hamnat i en "dead-zone". Detta sker när motorn är utsliten. När detta sker kan du rulla hojen baklänges för att tvinga startmotorn att röra sig. Jag brukar stänga av tändningen springa bakåt lite o slänga i ettan. Då hör man att startmotorn snurrar till.
Det är med andra ord dags att byta startmotor för det blir bara värre och värre.

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?107155-Starter-Thoughts

Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Tack för ditt svar! Ja det där med att rulla hojen baklänges har jag läst på vissa ställen men aldrig fattat poängen med det, är inte riktigt med på exakt vad det är som händer när den hamnar i "dead-zone"? Hur som helst var det inget jag testade.

Slängde upp motorn på arbetsbänken och plocka bort statorkåpan, upptäckte att backspärren till startmotorn inte vill släppa vevaxeln då den följde med när jag snurrade på motorn. Fick ta en skruvmejsel och sätta mellan drevet till startmotorn och tänderna bak svänghjulen och sedan bräcka loss den. Så ny backspärr med tillhörande drev är beställt. Startmotorn går dock utan problem så bytar inte den förrän jag testat byta backspärren / "sprag clutch".

Då jag upplevde ett missljud av motorn när den var nystartad antar jag att det antagligen var drevet som inte släppte ordentligt och alltså drog motorn runt startmotorn (?). Verkar som sagt dock inte vara fel på startmotorn. Men det märker vi väl på torsdag när grejerna kommer.

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Hoj
Sxv 550 -07
Deadspoot är när startmotorn är bränd på ett ställe och då klickar (går ej runt) bara startmotorn. Går lika bra att lägga i 5 å rulla framåt lite. pissibrallan har köpt rätt grejer.

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
CRF450HM
Drog en repa med SXVn ikväll och h-vete vilken hoj det är!
Kan inte finnas någon hoj som slår denna på små kurviga vägar, den styr in så grymt i varje kurva och bara skjuter ur dem!
Den var värd lite kärlek efteråt med tvätt och smörjning etc, och nu på depåstöd i garaget:D

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Apriliafel .jpg

Så här såg lilla felet ut. Även drevet och kransen som backspärr en sitter i var illa tilltygat, bra jag beställde allt. Provkörde en kort runda i midnattsregnet. Vilken känsla, helt oslagbart.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Vilket batteri upplever ni har varit mest pålitligt till SXV? Upplever att min SXV är väldigt segstartad när den är kall. Har bokat tid för att kolla mappningen och TPS hos marcussens men vet att batteriet är gammalt och vill veta att jag har ett pålitligt batteri så jag inte åker på att byta en bränd startmotor också.

Har haft batteriet påkopplat på en Ctek-laddare till och från i en vecka som har underhållit och testat det och den visar bara att batteriet är fullt friskt men vill ändå veta. Nytt = bättre samvete.

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Batteriet som sitter i är från addemoto. 6mån gammalt. Ett mkt bättre batteri kostar ca 2000kr. På sommaren med körningar ofta räcker det till som sitter i.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Tack för infot =) Lät det stå på laddning ett bra tag och det har skött sig utmärkt sedan dess. Trodde batteriet var äldre eftersom det dummade sig i början. :)

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Intressant där. Vart sitter denna krans Pissibrallan?
Jag har ju liknande problem med att det bara klickar och luktar nått så in i satans bränt. Läste mig till att det borde varit pga deadspoten. Men detta är intressant. Antar att det bara är att tömma på olja o ta isär mekanismen från bakom motorkåpan då? Har du fler bilder?

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Intressant där. Vart sitter denna krans Pissibrallan?
Jag har ju liknande problem med att det bara klickar och luktar nått så in i satans bränt. Läste mig till att det borde varit pga deadspoten. Men detta är intressant. Antar att det bara är att tömma på olja o ta isär mekanismen från bakom motorkåpan då? Har du fler bilder?

Då är det inte din sprag clutch ("krans") det är fel på utan startmotorn. Sprag clutchen sitter bakom (på) svänghjulet så det måste bort för att man ska komma åt. Av din beskrivning att döma är det dock startmotorn som är bränd på någon/några poler.

Byt startmotorn först, och se till att spjällen är synkade samt tps injusterad så ska den starta utan problem. Kan även vara dekompmekanismen på kammarna som är sliten och då går motorn inte runt som den ska dvs motorn gör tvärstopp när man kör startmotorn. Såg begynnande slitage på min motor som "bara" gått 60h när jag gjorde ventiljustering nyligen.

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Tackar och bockar. Någon som vet om det räcker att lägga ner hojen på sidan för att byta startmotorn eller behöver jag ha ur all olja o ha ner motorkåpan för att hålla drev etc, på plats? Hade ett tråkigt gängpajj som jag gärna slipper att ta i denna säsongen...

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
du behöver inte ens lägga ner den, går bra att byta ståendes på stödet/depåstöd, det är ingen olja så långt upp i motorn.

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
Närå, ingen fara, bara byta.

Men kolla noga upp så det inte är dålig kontakt (eller kortslutning) någon annan stans också med tanke på att du skrev att det luktade bränt. Det gjorde det inte om min. Startmotorn är ju helkapslad så borde eg inte lukta ngt för ens man öppnar upp den.

sluggo112

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
SXV 550, KTM 625, CR 250R
Då var det dags med första strulet med hojen :(

den börjar missa lite precis när man ger gas efter man kört en stund och den tappar även bottenvrid samt att tomgången går upp

det mäsks mest när man åker bakhjul och man behöver smågasa lite så bluddrar den till först 1-2 gånger sen kommer effekten, och det konstiga är att når den stått över natten och man börjar köra så går den som den ska men efter man kört kanske 20min så börjar den bråka. Någon som har någon som helst idé?

Mvh Jimmy

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...