Aprilia SXV

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Verkar ju precis som Nicco säger, han och sluggo112 har samma symptom.
Är det inte givarna så är det ju ett skumt fel, har ni fått någon ordning på det?
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Jag har installerat en ny TPS. Men den där jävla Tuneboy smörjan stoppar mig från att få mappat om o synka TPS värdena med hojen. Har mailat som en galning med dem men de är otroligt dåliga på service. Ska se om jag kan få hjälp av någon neråt i landet.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Mm, har hört att tuneboysuporten inte är någe vidare från flera håll.
Surt, men skaffa en Kwest-kabel istället, och kör Alice racemap. Går nog inte ha roligare + fullständigt stabil uppkoppling.
 

sluggo112

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
norr om norrort
Hoj
SXV 550, KTM 625, CR 250R
jag har bara testat att byta stift, men har inte hunnit provköra än, min är mappad på starol, så jag får väl åka dit med den igen om det inte ordnar upp sig
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Har ni kollat bränsletrycket? Tydligen förekommer det att nån anslutning på pumpen är halvkass och då tappar man trycket. Kanske går då motorn när den är kall pga väldigt fet startmapp, men sen när den kommer upp i temp och går över på normalmapp så tunnar den ut förmycket då bränsletrycket inte räcker till. Kan va värt att kolla iaf. Borde kunna ge de symptom som ni beskriver.
3,6 bar ska pumpen ge enl uppgift, men enklast är väl att ta isär och kolla upp så allt sitter som det ska om man inte har en manometer att kolla med direkt.
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Fan, nu har min startmotorutväxling också pajjat. Antar att det är "hugglagret" på veven som gett sig. Startmotorn snurrar bara men motorn rör sig inte.

Just när jag äntligen fått ihop hojen min. :smasha

Stort projekt att byta denna del?
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Fan, nu har min startmotorutväxling också pajjat. Antar att det är "hugglagret" på veven som gett sig. Startmotorn snurrar bara men motorn rör sig inte.

Just när jag äntligen fått ihop hojen min. :smasha

Stort projekt att byta denna del?

Låter som du säger att backspärren till startmotorn är paj, precis som i bilden jag ladda upp längre upp på denna sidan.

Kolla denna tråden, mycket bra förklarat.
http://www.apriliaforum.com/forums/...prag-Clutch-Starter-Clutch-Replacement-Part-1
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Hur var det nu, kan jag köra med motorolja i växellådan? Har 10w60 olja över men växellådsoljan e slut. dessutom är motoroljan billigare.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Vad är det för särskilt med GL5?. Men för mig spelar det väl egentligen ingen roll vad det står att man ska ha i bruksanvisningen. Om det nu finns de som kör med motorolja i växellådan med gott resultat, utan att den slirar eller tar skada, vad finns det då för anledning att köpa specialolja som är dyrare bara för att man "ska"?

För extra tydlighet är det alltså inte för att klanka ner på någons åsikt utan det är en seriös fråga från min sida. Jag vet inte vad gl5 innebär och förstår såklart därför heller inte varför det skulle vara bättre?

Oljan jag har är föresten BO Racing 4 Lube 10w60 från 24mx och är Jaso MA-klassad.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det har väl stått olika i manualen för varje ny tryckning, från 75W90 växellådsolja till 10W60 motorolja så bådeoch fungerar, och växellådan skiljer sig inte från nån annan hoj där man kör med gemensam olja i motor och låda.

Men oljorna är inte så olika som många tror, man anger viskositet i olika skala på växellådsolja och motorolja för att man snabbt ska se skillnad på dem, 10W40 är i själva verket lika "tjock" som en 75W90. Jaso MA betyder iaf att den funkar med våtkoppling, hade det varit en bilmotorolja som saknar märkningen hade det inte varit lika säkert, med risk för slir.

Kan inte minnas att jag sett GL5 rekommendation förut, är oljan gjord för motorcyklar med våtkoppling funkar det men är den för bil som inte har våtkoppling kan man väl inte garantera, de har väl ibland tom tillsatser för att minska friktionen.
 
Last edited:

sluggo112

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
norr om norrort
Hoj
SXV 550, KTM 625, CR 250R
kan köra med den kan du nog skulle jag tro men jag skulle personligen inte gjort det, det blir inte många kronor dyrare att köpa riktig olja, när man har en motor där dom gjort det optimala dvs delat upp motoroljan och växellådan så man kan köra en bra växellådsolja och en bra motorolja och inte behöva köra någon kompromiss mellan båda så tycker jag man ska göra det, men det är som sagt min åsikt bara

gl 5 oljan på autoexperten kostar 199:-/litern
och 10w60 på autoexperten kostar 198:-/litern

därav känns det ganska onödigt att köra samma olja

och att det stått i manualen att det ska vara samma olja i både växellådan samt motorn var väl feltryckt?
oljan aprilia själva säljer till hojen är iaf en gl5 och en 10w60 helsyntet
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
prisskillnad blir det ju då det går att köpa bra Q8 olja i 20-litersdunk för ca 75kr litern, en olja jag har sett bli rekommenderad flera gånger i denna tråden. Tänkte att om oljan jag har hemma nu funkar till växellådan bör ju Q8-oljan också göra det.

Förstår helt vad du säger sluggo med inte kompromissa när man har möjlighet att inte göra det. Samtidigt verkar det ju finnas flera som kör motorolja i växellådan utan några problem, och då kan man ju fråga sig varför denna kompromiss skulle spela någon roll?
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Har en annan fråga också..

I denna videon hör man precis vid 0:30 och 0:42, precis efter han rycker i gashandtaget hörs ett slags skallrande. Vet någon vad denna typ av skallrande beror på, och är det vanligt på SXV?

http://youtu.be/ISdUcJHXza4?t=28s
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Lite för låg tomgång, då skramlar dekompressionsmekanismen på kamaxlarna. Helt normalt men ställ tomgången på 2200 så ska det tystna.
 

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Antar att dom här frågorna kommit tidigare i tråden men har ingen lust att rota igenom 113 sidor..

vad för olja ska man ha ? räcker det med att köpa detta "kitet" eller är något annat bättre ?
http://www.24mx.se/mc/p/castrol-power1-olja-och-oljefilter--aprilia-sxv-5.5-2008/28476/

eller detta ? http://www.24mx.se/mc/p|1458/bo-rac....5-2008/28477/luftfilter-och-oljefilter/k263/

vilken viskositet ska man ha ?

Hur mkt olja ska man ha i vid ett byte ? något speciellt man bör tänka på ? hur släcker man servicelampan(kannan) sen ?

första gången så har ingen aning om vad jag ger mig in på! :crash
 
Last edited:

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
I motorn ska du ha 10w60, eller möjligen 10w50, men absolut inte 10w40, då går lagren ner.

Jag kör på OKQ8 SBK 10w50 i både motor och låda (ca 70kr litern på 20l dunk dvs svårslaget). Hade dock gärna kört på någon specifik växellådsolja om jag hittat någon till vettigt pris, men allt jag hittat är på 1l burk och därmed dyrt...

Med för säsongen monterat Silmoto helsystem och Pipercrossfilter tycker jag mig dock notera ett lätt kopplingsslir på full rulle och mkt varv på 5an. Om det är oljerelaterat får framtiden utvisa, dvs blir det tydligare provar jag med en annan olja först. Kopplingen borde inte vara sliten, (ca 350 mil).

1250cc i motor och 550 cc i lådan, och sen kolla nivåerna. Följ instruktionerna här skaffa en momentnyckel om du inte redan har. Bla gängorna vid FCVn är känsliga!

Ang oljelampan och andra displayprogrammeringar hittar du allt härhttp://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?144952-Cockpit-Display-Programming-SXV-RXV-450-550
 
Last edited:

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Mr Helmut provade med motor olja i lådan när han åkte sxv och det slutade med kopplings byte (om jag inte minns helt galet) vet ej vilken olja han körde på!
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Lite för låg tomgång, då skramlar dekompressionsmekanismen på kamaxlarna. Helt normalt men ställ tomgången på 2200 så ska det tystna.

Guld, kunde jag väl räknat ut själv om jag hade lite intelligens. Tack, du har raderat en nojja i huvudet på mig :)



Följdfråga till citerat:

hur släcker man servicelampan(kannan) sen ?

?!? Jag har inte haft nån oljekanna som lyser? Varför har jag inte det? Körde ca 5-6 timmar, bytte olja i samband med backspärrbyte, har nu kört 16 timmar, men fortfarande ingen lampa som lyser, borde den inte gjort det nu, eller är den inställd på annat timantal än 15? Antar att jag ändå ska byta olja nu även om lampan ej lyser?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top