Aprilia SXV

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Följdfråga till citerat:

?!? Jag har inte haft nån oljekanna som lyser? Varför har jag inte det? Körde ca 5-6 timmar, bytte olja i samband med backspärrbyte, har nu kört 16 timmar, men fortfarande ingen lampa som lyser, borde den inte gjort det nu, eller är den inställd på annat timantal än 15? Antar att jag ändå ska byta olja nu även om lampan ej lyser?

Man kan ställa in olika intervaller om hur ofta den ska börja lysa.. standard är väl var 5e timme om jag inte missminner mig.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Tackar för era svar, och den länken var ju guld värd!
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Återkommer till oljefrågan som jag fick svar på ovan. Jag tror inte på att allt som kommer från biltema är skräp, och i synnerlighet inte deras oljor. Men på en högpresterande hoj är jag lite tveksam. Om MrHelmut fått göra kopplingsbyte för att ha kört motorolja i växellådan vågar jag väl inte chansa på det.

Jag kör absolut inte biltemas 10w60 olja i motorn då den inte verkar vara JASO MA-specad.

Men har någon erfarenheter av denna till växellådan? Den är klassad som GL5 och är dyrare än SBK Racing, men så mkt billigare än castrols motsvarighet. Borde ju vara grönt?

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol.../Transmissionsolja-helsyntetisk-75W-90-36997/
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Kan bekräfta att min koppling slirar (har kört på sbk racingolja). Ska ta isär och mäta paketet i morgon om jag hinner för att se om det är slitet och om den är bränd.

JASO-MA är ju att oljan är anpassad för användning med våtkoppling. Alltså behöver man inte ha någon JASO-MA olja i XV motorn då den är separerad. En "vanlig" 10w60 olja tex den castrol som specas till BMWs motorer fungerar fint. Jävligt dyr dock. 10w50oljor är ju lättare att hitta.

Biltemas 10w60 är ju dessutom hutlöst dyr.

Det finns transmissionsoljor som är anpassade för bakaxelväxlar med diffbroms av lamelltyp och dessa brukar heta -LS (limited slip) på slutet. En sådan olja tycker jag (obs vet ej säkert) även borde vara lämpad för vårt ändamål.

Det står inget om det (och inget annat heller) för biltemaoljan du hänvisar till, så jag är tveksam.

Jag skulle vilja testa OKQ8as T65LS som är en 75w90 olja med LS-tillsats (ifos avsedd för hypoidväxel). Kan dessutom köpas på 20L-dunk dvs bra literpris.
http://www.okq8.se/privat/ovrigt/pr...ukter/transmissionsoljor?currentPage_103811=2

Var och frågade på en Q8-mack och den ingick inte i standardsortimentet och skulle det ta hem något var de tvungna att beställa en hel låda...:7peta
Får ringa Q8 och be om ett varuprov...
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Det är så pass alltså. Byter olja nu, hade visst 5 dl kvar av castrol växellådsolja, och kan ska hälla i 5,25 står det. Borde ju gå att hälla i det jag har och toppa med motoroljan bara för att inte få för lite? Castrololjan jag använt ser jag är Non-Limited slip rear axles. Har funkat bra..

För övrigt tråkigt att det inte funkar med motorolja i växellådan för dig. Tänkte jag skulle prova nästa oljebyte. Konstigt varför det funkar för vissa men inte för andra.

Btw, hann du ta isär och mäta?

En annan fråga. När man häller ut motoroljan med pluggen under motorn, kommer det ju ut en fjäder och ska även komma ut en kopp.. Fjädern kommer ut, men ingen kopp. Gjorde inte förra bytet heller. Har provat gräva runt lite försiktigt med en skruvmejsel om det skulle vara så att den lossnar och kommer ut, men kommer inte ut någon. Är det möjligt att koppen saknas men att det fungerar ändå, eller sitter den bara jäkligt hårt fast, mån tro?
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Funkade bra tills jag bytte till helsystem och pipercross samt 17T drev...kopplingen är väl som resten av motorn från början dimensionerat för 450 så den lär behöva ha bästa möjliga förutsättningar för att funka med en skrämd 550...

Japp, mätte till 34,8 mm. Undre slitagegräns är 34 så nog verkar det vara oljans fel iaf. Verkar ha tagit det i tid för jag kunde inte se några tecken på varmgång iaf.

Ang FCVn (flow control valve) som ska komma med fjädern så är den gängad invändigt (kommer inte ihåg exakt gängdimension men det är någon vanligt förekommande gänga på hojen typ M5/M6). Försök gänga i en skruv och dra ut den. Det är viktigt att den kan röra sig för att göra sitt jobb så kolla om den går trögt för det ska den inte göra. Kan behöva putsa av "koppen" om det är några grader på mantelytan (det är toppytan som tätar).
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Ja förstås, kan ju vara så att de som kört med motorolja utan problem råkar ha 450.

Tack för infon, ska prova att dra ut koppen med en skruv, om jag hittar nån som passar.

Btw fick jag lite huvudbry nyss, tömde ut växellådsoljan, kom väl ut så mycket som det ska. Började hälla på växellådsolja och fick bara i ca 1,5dl innan det rinner ut ur "titthålet".. Hur kan detta komma sig? :S
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Fick ut koppen, den ser fin ut. Nått glatt iallafall =) Btw, vad är dess funktion egentligen?

Kliar mig fortfarande i huvudet över växellådsoljan. Jag antar att med "upright" menas att hojen ska stå helt vertikalt, alltså inte luta mot stödet?

EDIT: Insåg att jag hade tömt växellådsoljan med fel bult. Skulle ju ta den precis bakom växelspaken men råkade visst använda den framför istället. Så nu har jag alltså råkat blanda gammal och ny växellådsolja och har inge mer olja hemma. Tömde iallafall ut så mycket att jag kunde hälla i resten av det jag hade, så det bör ju vara typ 75% ny olja.

Vågar jag köra så eller går växellådsoljan så illa åt att jag måste byta allt nu?
 
Last edited:

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Johannes L;

Ang FCVn, läs här

Korrekt ang "upright". Kan ta ett tag för oljan att rinna till, kolla när den är varm.

Intressant att LS-oljan funkat bra för dig. Jag fick bara tag på Castrols Z-axes limited Slip 90 idag (kanske den du har?) men ska iaf prova med den.

Har även tagit isär kopplingen, tvättat, putsat stålskivor och lameller med scothsbriteduk, tvättat och oljat in lamellerna med nya oljan, och skruvat ihop samt fyllt på. Inväntar bara lite finare väder för att provköra.

Har även försökt få okq8-macken att ta hem en liter T65 75w-90 LS att prova med, får besked nästa vecka. Är dock rätt säker på att om min koppling nu funkar med castrols LS-olja så funkar den även med OKQ8's.
Står i specen att den även kan användas i industriväxlar med lamellkopplingar. Är ju dessutom mkt bättre mot dreven än en JASO-kompromissolja.

Du kanske vill vara med och dela på en 20lit då? (ca samma pris som SBK racing dvs billigt).
Återkommer när provkörning är avslutad.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Växellådsoljan är nog inga problem men glöm inte fylla i mer motorolja då du tömde ut den nu. :)
Fick ut koppen, den ser fin ut. Nått glatt iallafall =) Btw, vad är dess funktion egentligen?

Kliar mig fortfarande i huvudet över växellådsoljan. Jag antar att med "upright" menas att hojen ska stå helt vertikalt, alltså inte luta mot stödet?

EDIT: Insåg att jag hade tömt växellådsoljan med fel bult. Skulle ju ta den precis bakom växelspaken men råkade visst använda den framför istället. Så nu har jag alltså råkat blanda gammal och ny växellådsolja och har inge mer olja hemma. Tömde iallafall ut så mycket att jag kunde hälla i resten av det jag hade, så det bör ju vara typ 75% ny olja.

Vågar jag köra så eller går växellådsoljan så illa åt att jag måste byta allt nu?
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Jag har alltid kört på Castrols växellådsolja (snart 700mil) tror dock det är en vanlig 75/90. Gratis på jobbet (bilfirma) :)
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Körde en hyfsad tripp på 17 mil i lördags utan tillstymmelse till slir. Nu ruggade jag ju iofs ytorna på lameller och stålskivorna, så det kanske gjorde sitt till, men så för mig blir det iaf 75w90LS-olja framöver. Då ger man ju kopplingen bästa möjliga förutsättningar att föra sitt jobb iaf.

Så nu gäller det bara att hitta någon sån olja som säljs på annat än literburk så man slipper betala 150kr litern. 20l dunk känns ju mastigt, men någon kanske vill vara med och dela?
 

TonyTiger_83

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Finspång
Hoj
2007 och 2010 Yamaha R1,2010 Aprilia SXV550
Har hittat en sxv 550 årsm. 2010 som jag är väldigt sugen på. Är det något specielt jag bör tänka på när jag kollar på den Kollar man aprilias hemsida så står det att den är på 34 hk men i ett test stod det att det va ca 60 hk. Vilket stämmer? Kör en R1a annars men är sugen på en motard som man kan leka med. Så man vill ju att det ska vara lite drag i den förstås :banana
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Har hittat en sxv 550 årsm. 2010 som jag är väldigt sugen på. Är det något specielt jag bör tänka på när jag kollar på den Kollar man aprilias hemsida så står det att den är på 34 hk men i ett test stod det att det va ca 60 hk. Vilket stämmer? Kör en R1a annars men är sugen på en motard som man kan leka med. Så man vill ju att det ska vara lite drag i den förstås :banana

Den levereras strypt i Sverige, men har aldrig sett en SXV med strypningarna kvar.
Avstrypt är det den roligaste hoj jag kört.. :yoparty
Hade en R1 och köpte en SXV.
Efter det stod R1an bara i garaget så den sålde jag efter ett halvår.. :rolleyes:
Hur långt / många timmar har den gått?
Man ska ha i åtanke att det här är en tävlingshoj, och bör således servas som en sån..
 

TonyTiger_83

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Finspång
Hoj
2007 och 2010 Yamaha R1,2010 Aprilia SXV550
Den levereras strypt i Sverige, men har aldrig sett en SXV med strypningarna kvar.
Avstrypt är det den roligaste hoj jag kört.. :yoparty
Hade en R1 och köpte en SXV.
Efter det stod R1an bara i garaget så den sålde jag efter ett halvår.. :rolleyes:
Hur långt / många timmar har den gått?
Man ska ha i åtanke att det här är en tävlingshoj, och bör således servas som en sån..

Antalet timmar vet jag inte men ca 120 mil. Servad enligt ägaren var 10:e timme. Den finns på blocket ska titta på den på Lördag.
Det lutar antingen mot den eller en sprillans ny 2012:a
Ska bli spännande tycker sxv:n är den snyggaste motarden :)
Hur är det att åka längre streckor med sxv:n? typ 10 mils streckor?
Jobbigt för arslet?:arsele Kan jag tänka mig ;)
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
10 mil är inga problem, har själv vart på 20-milatripper med min. Då är jag iofs ganska lätt (70kg) och min röv har viss cykelsadelvana... bara att träna :D På små kurviga vägar hinner man inte känna ngt iaf.

17t framdrev är skönt för transportsträckorna, och en 12-liters tank är bra då man bara tar sig 10 mil med originaltanken.

Kan du tänka dig att lägga en hel del tid på att läsa in dig på hur hojjen ska skötas och serva den efter det så kan jag bara säga köp!
 

TonyTiger_83

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Finspång
Hoj
2007 och 2010 Yamaha R1,2010 Aprilia SXV550
Nu kan jag bekräfta att jag skaffat en Aprilia sxv 550 sxv 2010:a. Måste bara säga att det är en grymt skön cykel att köra. Lätt hanterlig och ett helt okey drag i den. Lite svajig i högre hastigheter har väl med vinden och vikten att göra kan jag tänka mig. Dock tycker jag att den påminner väldigt mycket om en moppe i utseendet :lol
Nu är det bara ut och försöka våga sig på bakhjulet hur man nu gör :)

Det ska jag lägga på minnet. Och försöka hitta ett 17t framdrev :)
Skulle vilja byta dekaler och framskärm med. Vart kan man köpa typ 08:ans dekaler?
Vilken skärm blir snyggast vill ha en svart framskärm ska man skaffa orginal sxv 550 eller ska man skaffa från någon annan modell? Eller köra på en vanlig motard skärm?
Vad tycker ni är snyggast?
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Svajig kan den bli om du sitter fel på den (typ för långt bak) men fjädringen är nog inte inställd för dig heller (vikt) så kolla på det.
 

TonyTiger_83

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Finspång
Hoj
2007 och 2010 Yamaha R1,2010 Aprilia SXV550
Svajig kan den bli om du sitter fel på den (typ för långt bak) men fjädringen är nog inte inställd för dig heller (vikt) så kolla på det.

Nä det är sant den är lite mjuk men kan nog tänka mig att förra ägaren och jag väger nog väldigt lika. Men nu har ett nytt problem dykt upp att tjejen vill gärna åka med har tänk beställa passagerar fotpinnar till den men ska jag beställa nya hårdare fjädrar då med för antar att det inte kommer bli bramed orginalfjädern bak o jag på 75 o tjejen på 58 kg blir ganska mycket. Har kollat på af1racing ända sidan som jag hittat som har mycket saker till de här hojarna.
Ska man välja 6.0 kg eller 6.4kg vad passar bäst om man vill köra runt på tjejen tills hon tröttnar? :)

Är det någon som har passagerar pinnar eller extra hård fjäder som ligger o skräpar så är jag intresserad
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top