Bezerk du har PM.. Missat ditt inlägg tills nu
En annan fråga till SXV-moben! Har fått ett lustigt fenomen. Med lite hjälp och tips från andra har jag lite idéer på var jag ska börja felsöka men innan jag slösar tid på det kan jag lika väl fråga om någon varit med om samma problem innan, kanske sparar mig lite besvär.
Nämligen att hojen slutar tända i tid och otid. Märkte när jag var ute en runda igår. Först tyckte jag den slutade tända när det skumpade mycket (dålig väg), hojen började då motorbromsa och blev helt oresponsiv på gasen i ca 1 sekund sen kom den tillbaka igen. Gjorde så några gånger vilket fick mig att misstänka att tippsensorn fått frispel och tror att hojen ligger ner när det skumpar.
Vid ett tillfälle slutade den tända helt och motorlampan lös då tills att jag vridit av nyckeln och sedan startat igen.
Men sen märkte jag att fenomenet också uppstod när jag låg på lågt varvtal och hastigt vred om gasrullen, samma sak där försvann tändningen i ca 1 sekund sen kom den tillbaka igen, ibland med en skön avgassmäll.
Har fått tips att tändpulsgivaren kan vara sliten, även att det skulle kunna bero på TPS, eller glapp i dödarknapp (märktes inget när jag fingrade på den dock). Tippsensor lär det ju knappast vara eftersom fenomenet uppstod enbart vid hastigt gasvrid.
Var ute en runda idag och kunde då inte framkalla problemet, men det var bara inom orten i låga hastigheter.
Nån som upplevt fenomenet? Får jag inga tips börjar jag med tändpulsgivare.