torch
Medlem
- Gick med
- 7 Aug 2008
- Ort
- Oskarshamn
- Hoj
- Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Körde en hyfsad tripp på 17 mil i lördags utan tillstymmelse till slir. Nu ruggade jag ju iofs ytorna på lameller och stålskivorna, så det kanske gjorde sitt till, men så för mig blir det iaf 75w90LS-olja framöver. Då ger man ju kopplingen bästa möjliga förutsättningar att föra sitt jobb iaf.
Så nu gäller det bara att hitta någon sån olja som säljs på annat än literburk så man slipper betala 150kr litern. 20l dunk känns ju mastigt, men någon kanske vill vara med och dela?
För tydlighetens skull och pga total avsaknad av självdistans svarar jag på mitt eget inlägg ang växellådsoljan;
OkQ8 säljer bara sin 75w90LS olja på 1-litare och för den tar dom 180+kr litern, om man lyckas få en av deras mackar att beställa hem överhuvudtaget.
Samma verkar gälla de flesta andra märken, finns bara 1-liters och pris därefter...
Hittade dock en helsynt 75w90LS olja i Agrols sortiment som säljs på Lantmännen/Granngården i 4 eller 20litersdunk. Med en 4a hamnade det på 116kr litern.
De hade dock även en mineralbaserad GL5-klassad 80w90LS hemma på hyllan i 4L som hamnade på knappa 70 kr litern så det fick bli en sådan. Den åker i vid nästa byte.
Enl rykten på nätet är det OkQ8 som gör Agrols oljor, sen kan märkesfanatikerna skrika bonnolja om dom vill. Den är ju ändå GL5-klassad
Agrol har även en helsynt 10w50 racingmotorolja (endast på 4L) som skulle fungera utmärkt i motorn på våra maskiner, men den är ändå ganska mkt dyrare än Okq8 SBK racing (ca 100kr/l, jfm 70 för sbk). Kan dock vara ett alternativ om man inte köper SBK på 20-liters.