Aprilia SXV

Taylor

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 05
Nä förvisso inte:D men den toppar 180 med den drevningen

jag har, så det kanske är det som gör skilnaden
 

henq

hc-devil
Gick med
19 May 2003
Ort
Torslanda
Hoj
KTM 690 SMC R & Honda TRX 250 EX
Detta med växlar känns ointressant. Bättre med vilka hastigheter den går upp lätt å smidigt. Har inte utrett ämnet i grunden än, tycker den är lite känslig på bakhjulet.

Jag får mao öva mer :hoppa
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Detta med växlar känns ointressant. Bättre med vilka hastigheter den går upp lätt å smidigt. Har inte utrett ämnet i grunden än, tycker den är lite känslig på bakhjulet.

Jag får mao öva mer :hoppa

I ca 70km/h på 3:an är inga problem. Då har du ca 120km/h när du sätter ner den igen (om du inte växlat då förstås).
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Tycker du också att den är svår att köra på bakhjulet på grund av den snabba gas responsen. Lite nyfiken på hur den är på långa wheelies...
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Jag tycker den är hur lätt som helst att köra på slangen med. Kör med original drevning och kör lätt 2,3,4 km på slangen.
Då man har så mycket kraft gör det inget om den tippar ner lite för man fiskar upp den lika lätt igen. Kan dock vara lite läskigt när man väl släpper ner den i 170 km/h, kan börja vobbla en del, men man vänjer sig.

Jag börjar gå upp på 1:an och växlar direkt till 2:an när jag har nått balanspunkten, försöker hålla 2:an så länge jag kan för att hålla ner farten, sen upp i 3:an. Där kan man hålla den hur länge som helst. Gillar man sen lite fart, släng upp den i 4:an och fortsätt. Då har man så mycket fartvind som man kan luta den mot och då även slappna av lite i armarna.

Jag brukar stå upp med ett knä på sadlen så man ser lite med.
Känns som man har lite mer balans också.

Det är min erfarenhet.
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Ventilerna är inte varje gång utan efter 3-4 oljebyten. Det tråkiga är att man måste plocka ur motorn vid ventiljustering:huvet

Haha, det kan ju inte vara sant? Går det inte att trycka ner ett bladmått ändå? Hur lång tidd tar det att plocka ut motorn om man får fråga? Koppla bort alla sladdar och slangar och fanskap? :näsblod
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Tack Andre nu känns ett hoj byte motiverat igen. Älskar min gixxer tack vare att den vill upp på bakhjulet hela tiden, men jag vill busa köra mer därför har jag motard drömmar...
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Haha, det kan ju inte vara sant? Går det inte att trycka ner ett bladmått ändå? Hur lång tidd tar det att plocka ut motorn om man får fråga? Koppla bort alla sladdar och slangar och fanskap? :näsblod

Plockar man bort lite grejer så går det att kolla, vill man väldigt mycket så går det att justera också, möjligtvis om insugsidan på den bakre kan vara väldigt svår, kanske omöjlig. :)
Men egentligen är det inte så illa eftersom man inte behöver kolla ventilspelet förrän man byter kolvar och då lär man ju ändå plocka ur motorn. På min låg alla ventiler inom intervallen när jag bytte kolvar vid 50 timmar. Motorn får man nog bort på en timma om man är ambitiös, och längre tid att få i den igen. :)
 
Last edited:

Taylor

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 05
Ja kan man plocka upp den i 4 an när den är på väg ner så
verkar där ju vara ett jävla sug i hojen, för det kan inte jag med min Qvarna!
Kanske dax att byta:D
Hur är den i växlarna, går dom lätt i , jämför med min R1a där växlarna
bara klickar i, men Qvarnan får man jobba med växlarna, taskig precision
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Tack Andre nu känns ett hoj byte motiverat igen. Älskar min gixxer tack vare att den vill upp på bakhjulet hela tiden, men jag vill busa köra mer därför har jag motard drömmar...

Motard har busfaktor 10 av 10, så det är klart du ska byta. Du lär inte ångra dig, jag lovar.

Ja kan man plocka upp den i 4 an när den är på väg ner så
verkar där ju vara ett jävla sug i hojen, för det kan inte jag med min Qvarna!
Kanske dax att byta:D
Hur är den i växlarna, går dom lätt i , jämför med min R1a där växlarna
bara klickar i, men Qvarnan får man jobba med växlarna, taskig precision

Jag tycker växlarna klickar i fint så länge man frikopplar. (inte alla som gör när man wheelar)

Mycket handlar om teknik.
 
Last edited:

M13

South Coast Supermotards
Gick med
6 Aug 2003
Ort
karlshamn
Hoj
660 sprätteditione...
orkar inte bläddra igenom hela tråden men...
hur mycket skiljer mellan en 06a och en 07a?
har hört att de ska har fått andra kolvar och bättre service intervaller. stämmer det??
funderar bara om man kan motivera att köpa en 07 ist för en 06a om man behöver serva mindre :va
tacksam för svar :)
 

M13

South Coast Supermotards
Gick med
6 Aug 2003
Ort
karlshamn
Hoj
660 sprätteditione...
ni som har monterat effektsystem!
hur blir ljudet och ni kanske har ngn bild på det. gav det ngn märkbar ökning?
har funderar på ett gpr.
men har inte sett ngn bild på silmotos system.
acra vill jag nog inte ha då det bara blir e stor burk på sidan tycket att det förstör lite av den cleana lucken.
gärna pris på vad det kostande oxå :tummenupp
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
orkar inte bläddra igenom hela tråden men...
hur mycket skiljer mellan en 06a och en 07a?
har hört att de ska har fått andra kolvar och bättre service intervaller. stämmer det??
funderar bara om man kan motivera att köpa en 07 ist för en 06a om man behöver serva mindre :va
tacksam för svar :)

serva mindre vetefaen:va
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Undrar en grej om dessa hojarna, har en polare som är inne på en. Men är dom verkligen så mycket bättre att det väger upp den risken att köra en racingmaskin som har dubbelt upp av det mesta som kan pajja? Jag säger inte att det är dålig kvalité och att dom kommer att rasa, men den dagen som man ska byta ventiler kolvar etc så kommer det ju att kosta det dubbla mot de encylindriga hojarna.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top