Aprilia SXV

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Citerar dig för jag sett att du har lite grejer på din.

Söker efter:
Kraschpuckar fram och bak
Bakljus
Något att montera skylten på
Backspegel
Bombiners (mått på skruven?)

Kraschpuckar som man monterar i navet är det en genomgående axel?

Skulle gärna vilja ha skylten lagligt monterad men vill inte ha kvar orginal hållaren, hur fixade ni det?

På r6an hade jag backspegel på styränden men då måste jag fixa styrändsvikter, vad tror ni om det? Kanske är lika bra att vara utan?

Har inte fått motorcykeln levererad ännu men detta är saker jag vet att jag vill byta. Finns det några mer självklara saker man måste fixa?

RG-puckar kolla med mitonga.se

gjorde eget fäste för skylten bak

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Hoj
Sxv 550 -07
Så här vart det för mig tog bort hela baklyset. Köpte nytt Bakljus och det kommer från Boove.se men köpt hos lokal handlare 330:- Gjorde egna fästen i alu-plåt. Sen är det skateboard ljul från Stadium och gängstång med muttrar och distanser 65 :- Backspegel från biltema 19:- funkar så där... man ser att det är nån bakom iallafall :tummenupp

Bifogat

• b.JPG
    b.JPG
    62.5 KB · Visningar: 106
  • bb.JPG
    bb.JPG
    67.4 KB · Visningar: 126
  • sb.JPG
    sb.JPG
    78.2 KB · Visningar: 104
  • sf.JPG
    sf.JPG
    88.6 KB · Visningar: 101
  • speg.JPG
    speg.JPG
    76.4 KB · Visningar: 147
Last edited:

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Så här vart det för mig tog bort hela baklyset. Köpte nytt Bakljus och det kommer från Boove.se men köpt hos lokal handlare 330:- Gjorde egna fästen i alu-plåt. Sen är det skateboard ljul från Stadium och gängstång med muttrar och distanser 65 :- Backspegel från biltema 19:- funkar så där... man ser att det är nån bakom iallafall :tummenupp

Backspelgel lösningen va väldigt diskret. Man saknar många gånger en spegel då man gärna vill ha lite koll bakom sig. Jobbigt att vända på sig hela tiden.

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Hoj
Sxv 550 -07
Jo den skulle varit lite större och det lär nog bli en annan lösning på spegeln. Håller även på och kollar lite på blinkers och kanske en skyltbelysning.

Imorrn ska man köra motard för första gången på mittsverigebanan :tummenupp ska bli kul och se hur det går.

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Det där hade du lyckats bra med!

Enda jag saknar på den bakdelen är blinkers. Men ser ut att vara enkelt att snickra ihop något eget när man har bultar med så passande placering.

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Sen är det skateboard ljul från Stadium och gängstång med muttrar och distanser.....
Ett litet tips när det gäller egentillverkade puckar på hjulaxlarna - se till att ta ut tillräckligt ur skateboardhjulens baksida så att dom [mer eller mindre] innesluter hjulaxelmuttrarna och alltså ligger dikt mot svingen/gaffelbenen. Risken är nämligen stor att du knäcker gängstången direkt vid marksyning när man som du har dom hängande utanför (och då gör dom ju inte så mycket nytta).

/en som har gjort det misstaget

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
:va :va
Vid olje byte på min sxv 550 så fick jag lite huvud bry?
Jag följde anvisningarna i instruktions boken,
*tog olje pluggen(motorn)
*av med olje på fyllningslocket
*tog bort olje filter
Men fick endast ut ca 0,5l liter olja.
Så jag fick ta olje pluggen i botten på oljetanken för att få ut resten av oljan.
Varför???
Enligt boken ska man bara behöva ta pluggen i motorn.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
:va :va
Vid olje byte på min sxv 550 så fick jag lite huvud bry?
Jag följde anvisningarna i instruktions boken,
*tog olje pluggen(motorn)
*av med olje på fyllningslocket
*tog bort olje filter
Men fick endast ut ca 0,5l liter olja.
Så jag fick ta olje pluggen i botten på oljetanken för att få ut resten av oljan.
Varför???
Enligt boken ska man bara behöva ta pluggen i motorn.

Det är en miss i boken. Du har gjort rätt.:tummenupp

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Hoj
Sxv 550 -07
Det finns en till plugg under motorn 16 eller 17 skalle på den och skruvar du bort den (sitter en fjäder innanför skruven) så tömmer du även oljetanken under/genom motorn och slipper tömma där uppe.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Om ni öppnar pluggen under motorn så var mycket nogranna med att det sitter en liten kopp ovanför fjädern också så den inte hamnar spilloljedunken vilket skulle kunna ge ödesdigra konsekvenser.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Det finns en till plugg under motorn 16 eller 17 skalle på den och skruvar du bort den (sitter en fjäder innanför skruven) så tömmer du även oljetanken under/genom motorn och slipper tömma där uppe.

De måste jag kolla nästa gång. Det har nämligen stört mig som 17 att de e så bökigt att tömma oljetanken. Trångt och söligt med slangen mellan kylen som sitter i vägen och sånt.

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Jag har bytt några gånger på min -06 och en gång nu på min -07.
Jag har bara öppnat under motorn. Har aldrig behövt göra mer.
Men som tidigare är sagt, va noga med och kolla så fjädern och även den lilla koppen som sitter där inte försvinner.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nån som har skjutspinnar att sälja??

Det följer ju med?

Ska med 95% säkerhet få hämta min motorcykel om 2 timmar.

Dom fixar en skylt i laminat nu eftersom jag inte fått den riktiga ännu och hjälmen jag beställt kom i fel storlek men får allt fixat tills måndag.

Finns risk att det blir mycket körning i helgen. Får den ostrypt från första stund. Men har tänkt att köra lite lungt utan segdragningar dom första tre timmarna i alla fall:rolleyes:

alex1976tv

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
Honda Goldwing
Det följer ju med?

Ska med 95% säkerhet få hämta min motorcykel om 2 timmar.

Dom fixar en skylt i laminat nu eftersom jag inte fått den riktiga ännu och hjälmen jag beställt kom i fel storlek men får allt fixat tills måndag.

Finns risk att det blir mycket körning i helgen. Får den ostrypt från första stund. Men har tänkt att köra lite lungt utan segdragningar dom första tre timmarna i alla fall:rolleyes:

Inte med 06orna..

Hur vet man att hojjen är strypt eller inte smidigast?

Last edited:

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Hoj
Sxv 550 -07
Ett litet tips när det gäller egentillverkade puckar på hjulaxlarna - se till att ta ut tillräckligt ur skateboardhjulens baksida så att dom [mer eller mindre] innesluter hjulaxelmuttrarna och alltså ligger dikt mot svingen/gaffelbenen. Risken är nämligen stor att du knäcker gängstången direkt vid marksyning när man som du har dom hängande utanför (och då gör dom ju inte så mycket nytta).

/en som har gjort det misstaget

Fixat... Gjort om gjort rätt :tummenupp tack för tipset

Nu ska du få nåt nytt att tänka på :confused: läs denna sida
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Inte med 06orna..

Hur vet man att hojjen är strypt eller inte smidigast?

Blev inte klar idag för dom fick för många kunder men jag skulle få hämta den i morgon. Hade slut på batteriet i mappnings grejen också:(

Vad jag fattat det så ger en stryp ca 130km/h och en ostrypt ska väll göra 200km/h vad jag läst.

På -07 så följer det med skjusspinnar.

Nu ska du få nåt nytt att tänka på :confused: läs denna sida
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Intressant. Men tror inte jag orkar hälla ur helsyntet oljan och hälla i den andra det första jag gör. Men att köra in den med mycket acc , motorbroms och byta oljan väldigt tidigt verkar ju inte så dummt.

Köpte nytt filter och olja förut så jag kan göra det i morgon kväll.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...