Aprilia SXV

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det behövs en Axone för jobbet, vilka siffror du kan börja med att knappa in på en 550 kanske Döden2 kan berätta.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vill veta allt!

Satt upp i går i någon timme och tog mig igenom alla sidor ni skrivit. Cykeln jag har börjat kolla på är sxv 550.

Provkörde en på lellesveckan och det var allt annat än tråkigt att köra. Eftersom kolvbyte kommer relativt snart på en sån maskin är det en ny som skall köpas om det blir någon.

Eftersom det är lite dubbla uppgifter i denna tråd vill jag bara kolla av om jag fattat det hela rätt angående denna motorcykel.

Dom länkarna ni lagt in i tråden till apriliaservice.... dom fungerar inte.

Vad jag fattat så är det :
1. Service efter 3 timmar med oljebyte (både växellåda och motorolja?) efter den så är det med 15h intervaller.

2.Motorcykeln har inbyggd timräknare så den säger till.

3.Efter 45 timmar är det ventiljustering? Dår får man plocka ur motorn enligt någon här.

4.Man behöver inte shimsa utan det finns någon skruv att justera ventilerna med?

5. När ska ventilerna bytas och vad kostar det?

6.Vad kostar ett kompl kolvbyte för båda cylindrarna med enbart material eftersom jag nog gör det själv?

7.Måste man verkligen köra dom första 3 timmarna strypt?

8.För att få dessa 3 månader garanti måste man lämna in motorcykel till en Aprilia meck eller kan man göra den själv?

9.När jag hade aprilia rs 125 kostade en renovering 3000kr med kolv, lager nicasilning osv, någon som skurit en sånhär motor och vet vad det kostar att fixa (materialkostnad)
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Satt upp i går i någon timme och tog mig igenom alla sidor ni skrivit. Cykeln jag har börjat kolla på är sxv 550.

Provkörde en på lellesveckan och det var allt annat än tråkigt att köra. Eftersom kolvbyte kommer relativt snart på en sån maskin är det en ny som skall köpas om det blir någon.

Eftersom det är lite dubbla uppgifter i denna tråd vill jag bara kolla av om jag fattat det hela rätt angående denna motorcykel.

Dom länkarna ni lagt in i tråden till apriliaservice.... dom fungerar inte.

Vad jag fattat så är det :
1. Service efter 3 timmar med oljebyte (både växellåda och motorolja?) efter den så är det med 15h intervaller.

2.Motorcykeln har inbyggd timräknare så den säger till.

3.Efter 45 timmar är det ventiljustering? Dår får man plocka ur motorn enligt någon här.

4.Man behöver inte shimsa utan det finns någon skruv att justera ventilerna med?

5. När ska ventilerna bytas och vad kostar det?

6.Vad kostar ett kompl kolvbyte för båda cylindrarna med enbart material eftersom jag nog gör det själv?

7.Måste man verkligen köra dom första 3 timmarna strypt?

8.För att få dessa 3 månader garanti måste man lämna in motorcykel till en Aprilia meck eller kan man göra den själv?

9.När jag hade aprilia rs 125 kostade en renovering 3000kr med kolv, lager nicasilning osv, någon som skurit en sånhär motor och vet vad det kostar att fixa (materialkostnad)
1. Ja, men kolla oljenivån varje gång du kör och fyll på vid behov.
2. Typ, det kommer upp nån symbol i displayen.
3. Du justerar ventiler när du byter kolvar vid 90 timmar och då lär du ändå ta ur motorn, annars går det att kolla utan att ta ur motorn och även justera alla utom två men de kommer troligtvis vara inom intervallen ändå så det borde vara lugnt.
4. Inga skruvar, det är shims, samma som Honda förövrigt.
5. Står inte med i serviceschemat.
6. Jag är senil men har för mig materialkostnad blev 5-6000 för kolvar, kolvringar och packningssats.
7. Nej, om man inte vill kasta bort effekt.
8. Det är troligen upp till handlaren men jag har mekat själv och inte haft några problem med garanti som Aprilia förövrigt är väldigt frikostiga med.
9. Vad gäller frågan? Kolla http://www.apriliayorkshire.co.uk/c....jsp?Catalogo==4215&_bikename=RXV-SXV 450-550 för engelska priser om du själv vill lägga ihop materialkostnad för det du undrar över.

http://xvasylum.wikidot.com/ om du vill ladda hem några dokument tex eller få några tips.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
4. Inga skruvar, det är shims, samma som Honda förövrigt.
6. Jag är senil men har för mig materialkostnad blev 5-6000 för kolvar, kolvringar och packningssats.

Tack för ett väldigt bra svar!

Kan man shimsa om själv eller behöver det lämnas bort?

6000kr är ju helt okey om det nu stämmer:)

Byter man växellådsolja och motorolja samtidigt?

Ringde handlaren nu och dom kan leverera en på 1 vecka. Då kostar den 81000kr och jag får den levererad ostrypt och mappad samt skulle få köpa en crosshjälm till reducerat pris.

Dom kunde inte gå ned i pris för att generalagenten och handlarna delar på denna prissäkning så det fanns inte mycket till vinst för kvar dom.

Ska sova på det får vi se hur jag gör.

Köper jag en så kommer jag fortsätta med min Folksam SMC försäkring efter som man gärna vill ha den försäkrad även på vintern om man ska ut och sladda lite is:)

Kollat upp försäkringar nu , tänkte dela med mig vad det skulle kosta för mig med en SXV 550 2007 som är 20 år och bor i lägenhet i Centrala Karlstad:

Folksam SMC (ej avställningsbar):
Hel 4159
Halv 3164

Folksam
Hel 6302
Halv 3950

IF
Hel 13379
Halv 7265

Bilsport MC
Hel 12960
Halv 6027

Länsförsäkringar (avställningsbar)
Hel 12518
Halv 6105

Länsförsäkringar
Hel 10449
Halv 4946

Trygghansa
Hel 9200
Halv 7500
 

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Polaren har haft sin 550 på första service den har gått ca 8h nu, och försäljaren hade då sagt att dom tagit bort strypningarna. Vi var ute igår och hojen gjorde inte mer än 130 och hade inte en chans mot min Husa någon stanns. Läser att alla "mappar" om dom är detta samma som gjörs vid första service? Eller är det nått extra tillägg för att få ut full potential ur hojen?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Polaren har haft sin 550 på första service den har gått ca 8h nu, och försäljaren hade då sagt att dom tagit bort strypningarna. Vi var ute igår och hojen gjorde inte mer än 130 och hade inte en chans mot min Husa någon stanns. Läser att alla "mappar" om dom är detta samma som gjörs vid första service? Eller är det nått extra tillägg för att få ut full potential ur hojen?

De har glömt trottelstoppet (gissar jag)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
När jag fick min var "strypningarna borttagna", fast den gick bara hyffsat lagom tills man kände att den skulle börja dra ordentligt där den började bluddra, kanske gjorde den 130, så bort med ljuddämparen och visst fan hade de missat ta bort konorna, sen var det fullt ös. :)

Om de nu missat nån av strypningarna så har de säkert missat ställa in max- och minläge på gasen också. Lämna tillbaks hojen och köp en nån annanstans, jag tror det viktigaste när man har en SXV är att handlaren vet vad han håller på med.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
I reg pappret står det toppfart 104 km/t som stypt och får han upp den i 130 så är det väl bra :D
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
I reg pappret står det toppfart 104 km/t som stypt och får han upp den i 130 så är det väl bra :D

104 :skrämd
Vågar ni åka så fort :tummenupp :Bugar

Fan, husan ska göra 86 (fritt ur minnet) enligt regpappren :D
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
De har glömt trottelstoppet (gissar jag)

Citerar dig för jag sett att du har lite grejer på din.

Söker efter:
Kraschpuckar fram och bak
Bakljus
Något att montera skylten på
Backspegel
Bombiners (mått på skruven?)

Kraschpuckar som man monterar i navet är det en genomgående axel?

Skulle gärna vilja ha skylten lagligt monterad men vill inte ha kvar orginal hållaren, hur fixade ni det?

På r6an hade jag backspegel på styränden men då måste jag fixa styrändsvikter, vad tror ni om det? Kanske är lika bra att vara utan?

Har inte fått motorcykeln levererad ännu men detta är saker jag vet att jag vill byta. Finns det några mer självklara saker man måste fixa?
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top