Aprilia SXV

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
och nu får jag gå in i samtalet :)
har kört en hel drös med bergare både 450 och 650. och sen har jag även kört två st olika sxv. om jag snackar om min egen sxv så håller jag med om att bergarn kommer mer från botten men ca 0,5 sek senare så kommer sxv. har man därimot ett helsystem på så tycker inte jag att det skiljer något dom imellan..förutom att sxv naturligtvis går bättre ( mer pulver ) men orginal så visst :)

Vi borde göra ett mer seriöst test typ roll-on i jämn fart på några olika växlar :tummenupp
Lurar man sig inte på att SXVn är twin och per nån slags automatik alltid ligger på lite högre varv?
Olika antal växlar gör det lite knepigare men jag tror husans sjätte är så överdrivet hög att man nästan kan strunta i den, hehe.
Prova din på lördag en kort stund?? :pannkyss



blablabla...
Där har du det.

Edit, bänkpapper på en orginal sxv 550
Aha, skoj :tummenupp

Måste nästan vara knasmappad med en så "bucklig" kurva men man kan se att vridtoppen ligger på ca 8500 vilket är typ 1500 över en husa. Dessutom knappt 10Nm under i maxvrid. Man ser även att det verkar komma en jäkla kick vid 7500 som inte kan vara direkt behaglig, näst intill en turbokick. Men toppeffekten är imponerande :tummenupp
Ska försöka få fram min senaste bänkning och lägga upp den (hoppas nu bara den är bra:gnissla ).
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Klart att det är mer tryck i husan när man trycker på på låga varv, mer kubik och en cylinder gör att slaget känns mycke mer än på en V-twin. Dessutom väger aprilian mer och det märks mer på låga varv än på höga varv. Dessutom så är allting i jämförelse och när man väl dragit ut en V-twin tycker man att botten är dålig, pga att toppeffekten är så hög. Jag har lånat ut hojjen till flera förare som vart ute å dragit den som en singel och kommit tillbaka och tyckt att den tryckt på riktigt bra, sen har man tipsat om att varva den tills varvstoppen går i och när de åter igen kommit tillbaka har de varit i extas :tummenupp

Min CRF känns skapligt pigg när man rullar ut den på asfalten och drar på vid 4000 varv, sen undrar man vart resten av effekten tog vägen... :tummenupp

Och Jocke nästa gång vi tränar tillsammans MÅSTE du prova min 450!
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Klart att det är mer tryck i husan när man trycker på på låga varv, mer kubik och en cylinder gör att slaget känns mycke mer än på en V-twin. Dessutom väger aprilian mer och det märks mer på låga varv än på höga varv. Min CRF känns skapligt pigg när man rullar ut den på asfalten och drar på vid 4000 varv, sen undrar man vart resten av effekten tog vägen... :tummenupp

Och jocke nästa gång vi tränar tillsammans MÅSTE du prova min 450!
Ett nyktert och sansat inlägg.

It's a date :pannkyss :)
Hur långt har du till Kalmar, hehe :) Släng dig in i bilen och kör ner redan nu :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ett nyktert och sansat inlägg.

It's a date :pannkyss :)
Hur långt har du till Kalmar, hehe :) Släng dig in i bilen och kör ner redan nu :tummenupp

Jag är faktiskt skapligt sugen, men folk kan inte lova väder nuförtiden :(

Tror jag kommer skippa Örebrotävlingen också, kändes grymt långt å köra nu. Kom hem från USA igår
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jocke det är ingen idé att du provar Olles hoj när du inte använder den på rätt sätt, jag antar att du menar på när du provade min hoj förra våren och som jag minns det körde du på samma sätt som du gör med din husa, bara på låga varv och växlade vid typ 5-6000, klart som fan att det inte rör på sig då. :)

De flesta insnöade enstånkeåkare har jag fått vinka in och säga att de måste varva men du fick aldrig den chansen så det är lite löjligt att basera sina uttalanden på en sån körning. :)
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jocke det är ingen idé att du provar Olles hoj när du inte använder den på rätt sätt, jag antar att du menar på när du provade min hoj förra våren och som jag minns det körde du på samma sätt som du gör med din husa, bara på låga varv och växlade vid typ 5-6000, klart som fan att det inte rör på sig då. :)

De flesta insnöade enstånkeåkare har jag fått vinka in och säga att de måste varva men du fick aldrig den chansen så det är lite löjligt att basera sina uttalanden på en sån körning. :)

5-6k drog jag garanterat förbi iaf (min varvar 9800) även om den absolut inte fick varva som den ska. Nästan ännu bättre "bevis" för dåligt bottendrag (även det löjligt baserade uttalandet stärker min tes) om man kör två hojar på samma vis och blir märkbart besviken, eller hur?!
Observera att jag inte säger nåt annat än att botten är sämre och att körställningen inte passade mig alls. Jag testar dock hemskt gärna igen, speciellt nu när du gjort en massa mums med bajken :tummenupp
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Med detta snack om Nm hit och Hp dit så ska jag ska se över möjligheten att komma till Örebro med min bromsbänk under SM-helgen (jag ska ändå dit). Då, om dessa två hojmärken finns på plats, kan vi göra ett test under exakt samma förhållanden (förutsatt att man kan trolla fram två 450cc originalhojar).

Självklart kan vi testa andra märken också. Dock blir det ingen tävling för Mr. Ljungberg vinner nog bara igen;)

Mvh
/Mange
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Med detta snack om Nm hit och Hp dit så ska jag ska se över möjligheten att komma till Örebro med min bromsbänk under SM-helgen (jag ska ändå dit). Då, om dessa två hojmärken finns på plats, kan vi göra ett test under exakt samma förhållanden (förutsatt att man kan trolla fram två 450cc originalhojar).

Självklart kan vi testa andra märken också. Dock blir det ingen tävling för Mr. Ljungberg vinner nog bara igen;)

Mvh
/Mange
Utmärkt :tummenupp
Kan du maila mig min bänkning?
Förresten... var inte jag närmast men utom tävlan?

Ingen idé att testa en original-enduro-450-husa. De ger inte mycket effekt att skriva hem om. Däremot en SXV550 och en FS650 vore intressant...
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
5-6k drog jag garanterat förbi iaf (min varvar 9800) även om den absolut inte fick varva som den ska. Nästan ännu bättre "bevis" för dåligt bottendrag (även det löjligt baserade uttalandet stärker min tes) om man kör två hojar på samma vis och blir märkbart besviken, eller hur?!
Observera att jag inte säger nåt annat än att botten är sämre och att körställningen inte passade mig alls. Jag testar dock hemskt gärna igen, speciellt nu när du gjort en massa mums med bajken :tummenupp

Håller självklart med om att draget från tomgång är sämre, jag menade mest att man får anpassa sin körstil, den är inte tänkt att köras så. Jag kan göra motsvarande test och prova draget på en husa efter 10000, kommer säkert också bli besviken. ;)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Håller självklart med om att draget från tomgång är sämre, jag menade mest att man får anpassa sin körstil, den är inte tänkt att köras så. Jag kan göra motsvarande test och prova draget på en husa efter 10000, kommer säkert också bli besviken. ;)

Ujuj vad vi är överens om det allt gällde från början :tummenupp
Inte var dag :)
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Utmärkt :tummenupp
Kan du maila mig min bänkning?
Förresten... var inte jag närmast men utom tävlan?

Ingen idé att testa en original-enduro-450-husa. De ger inte mycket effekt att skriva hem om. Däremot en SXV550 och en FS650 vore intressant...

Sant att 450cc inte vräker ur sig effekt, men kul och intressant att jämföra och se skillnaden mellan dessa två märken i samma storlek med olika typ av motorer och i originalutförande, dock ostrypta, eftersom det snackas så om deras effekt och effektkurvor hit och dit.
Klart att vi även slänger upp en SXV550 och en FS650 om de är original och ostrypta annars blir det lite ointressant resultat att ha som jämförelse då mätresultatet annars bara hänger på hur bra trimmade de är.

Att man klämmer ut +58hp ur en 450cc och +70hp ur en 650cc är ju redan känt, men de levereras inte så original och då är ju jämförelser ointressanta.

Jag tar med bänken så får vi se vad som händer:). Det går ju alltid att ha den som världens dyraste ölbord om ingen vill bänka;)

Jag sitter vid fel dator för att kunna skriva ut din bäkning. Den får vänta till nästa helg, tyvärr.

/Mange
 
Last edited:

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
SMM bänkade orginal FS650E och SXV550 i #27

Har inte scannern tillgänglig just nu men lite uppskattade siffror ...

FS650:
58hp vid 7500rpm, 43ft-lbs vid 6000rpm

SXV550
66hp vid 11000rpm, 37ft-lbs vid 8800rpm

Husan har mer effekt upp till ca 8000rpm då SXV går förbi upp till sin topp.
Husan har mer vrid upp till ca 8000rpm då kurvan går skarpt neråt, SXV håller en hyffsat flack kurva upp till 11000rpm
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
SMM bänkade orginal FS650E och SXV550 i #27

Har inte scannern tillgänglig just nu men lite uppskattade siffror ...

FS650:
58hp vid 7500rpm, 43ft-lbs vid 6000rpm

SXV550
66hp vid 11000rpm, 37ft-lbs vid 8800rpm

Husan har mer effekt upp till ca 8000rpm då SXV går förbi upp till sin topp.
Husan har mer vrid upp till ca 8000rpm då kurvan går skarpt neråt, SXV håller en hyffsat flack kurva upp till 11000rpm
43ft-lbs = 58,3Nm
37ft-lbs = 50,17Nm

Så över 8000 regerar twinnen. Hur mkt tjänar man på ett system på SXVn i form av att den varvar mer osv. Husan tjänar sjukt mkt på ett helsystem och vill varva massa mer än original. Kanske inte i ren toppeffekt men sättet den går på ändras helt enligt mig.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
43ft-lbs = 58,3Nm
37ft-lbs = 50,17Nm

Så över 8000 regerar twinnen. Hur mkt tjänar man på ett system på SXVn i form av att den varvar mer osv. Husan tjänar sjukt mkt på ett helsystem och vill varva massa mer än original. Kanske inte i ren toppeffekt men sättet den går på ändras helt enligt mig.

man tjänar så pass mycket så man absolut vill ha ett.. på pappret vet jag dock inte hur det ser ut om man jämnför
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Skulle tippa på att det ger i princip samma % skilland på på de båda hojarna.
Men Husan väger väl 15 kg mindre än en Aprilla ;)
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Fjollvrid,50Nm o 58Nm!:tuttar

66Nm på en orginal KX500 med endast 499cc:pannkyss

Och alla säger att fyrtakt är överlägsen i vrid för det känns så....:D
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Fjollvrid,50Nm o 58Nm!:tuttar

66Nm på en orginal KX500 med endast 499cc:pannkyss

Och alla säger att fyrtakt är överlägsen i vrid för det känns så....:D

Har inte hondan 75nm i vrid standard? ;)

Första gången jag körde CR500 tyckte jag den kändes som en 1000cc fyrtakt :tummenupp
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R

Så över 8000 regerar twinnen. Hur mkt tjänar man på ett system på SXVn i form av att den varvar mer osv. Husan tjänar sjukt mkt på ett helsystem och vill varva massa mer än original. Kanske inte i ren toppeffekt men sättet den går på ändras helt enligt mig.

På 450 är det iaf stor skillnad, när orginal verkligen måste varvas så finns det betydligt mer på botten och mellan med ett helsystem, "ingen" skillnad på toppeffekt. http://www.akrapovic.si/main/catalog/PDF/AP_SXV-450+550_07_rac+evo.pdf visar rätt bra hur man upplever det.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top