Aprilia SXV

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag har jag träffat Generalagenten för Aprilia och fått ganska mycket förklarat för mig.

Fått ordning på min display också (shiftlighten)

Skulle det inte kunna vara en bra sak att skriva samman alla "Bra att veta" saker om rxv/sxv i en samlad tråd och göra den till sticky?

Jag kan nu efter allt läsande mycket mer än vad jag blev informerad av både min handlare och instruktionsbok som kan anses vara väldigt viktigt (självklart finns det många här som sitter inne på väldigt mycket mer info tex olof mfl) Men man skulle ju kunna starta en tråd så får ni som kan mer kompletera den med mer bra information.

Det som står i denna tråd är ju mycket nyttigt men angående vissa saker finns det ju även dubbla budskap , så är tråden på 40 sider också:näsblod

Skrev ihop något lite snabbt, som kanske skulle kunna vara en början.
 

Bifogat

  • SXV.txt
    5.3 KB · Visningar: 206
Last edited:

sele

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2006
Ort
grästorp
Hoj
KTM 625
SXV 550

Snabbt och lätt svar nu grabbar....

Service intervall?

Användarvänlig? ( hade 625 förut )

Billig att äga?

Ska jag köpa?

Spanks på förhand / Dave
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
där håller jag med dig.. vem har hittat på det.

Jag vet vem..... Bra att vi fått veta att det går bra utan det jobbet.

Jag har ju gått från sporthoj till gatmotard och för att veta om det var nåt för mig så var det bara att köpa det värsta Sxv 550 eller Husa 650. Körde en Husa 650 -04 igår och jag är glad att jag valde Sxv:en. Enda nackdelen jag ser med Sxv:en är att den blir lite ryckig på låga varv typ vid krypkörning.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag vet vem..... Bra att vi fått veta att det går bra utan det jobbet.

Jag har ju gått från sporthoj till gatmotard och för att veta om det var nåt för mig så var det bara att köpa det värsta Sxv 550 eller Husa 650. Körde en Husa 650 -04 igår och jag är glad att jag valde Sxv:en. Enda nackdelen jag ser med Sxv:en är att den blir lite ryckig på låga varv typ vid krypkörning.

Svårt att köra under 40km/h som du säger.

Fick faktiskt också prova kompisen husa 650 -04 i helgen, satan vad äcklig att köra. Skakade och hade inte alls samma direkta effekt som aprilian.

Ska man göra en sticky på det jag skrev tidigare eller ej?
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Vi får väll se hur det går på 201 meter :arsele
Bottendraget var ju 0 i 550 mot husan tyckte jag :confused:

Jag orkar inte säga att husa är kass, aprilia är bäst (bra hojar båda två), så läg ner vilken hoj som är bäst! Tror det beror på indeviden vad man gillar.

Olika hoj och klart skillda motorer. Klart att du har annan vridmomentskurva mot en encylindrig + att Aprilian har så mycket längre rigister = senare topp effekt. Vet inte vad Husan varvar men kanske 2500 RPM mindre eller? jämför du vart effekten kommer på en zx10a mot en mille också`?

Fakta visar att effekten aprilia har orginal o-strypt mot en husa endast o-strypt är rätt stor.

Har ju inte varit med om att någon hoj ovasett märka kör om mig på någon långraka på någon tävling i alla fall. Otroligt bra drag i Aprilian redan vid orginal!
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Du måse skämta... eller körde du en strypt hoj?

Rätt uppenbart att det borde vara så.
100cc eller ~20% extra plus en färre cylinder säger att det är bättre botten i husan. Speciellt som ni ju hävdar att 550orna har 70 hästar (typ 10 mer än 650n). Hög effekt = höga varv = dåligt (eller åtminstone sämre) bottendrag.
Är det nån som kan presentera resultatet av en bänkning så kan man jämföra lite var effekt/vrid finns i registret ?
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
några 70 hittar man inte orginal då måste det till ett system. men det vore kul att se ett bänkpapper :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag orkar inte säga att husa är kass, aprilia är bäst (bra hojar båda två), så läg ner vilken hoj som är bäst! Tror det beror på indeviden vad man gillar.

Olika hoj och klart skillda motorer. Klart att du har annan vridmomentskurva mot en encylindrig + att Aprilian har så mycket längre rigister = senare topp effekt. Vet inte vad Husan varvar men kanske 2500 RPM mindre eller? jämför du vart effekten kommer på en zx10a mot en mille också`?

Fakta visar att effekten aprilia har orginal o-strypt mot en husa endast o-strypt är rätt stor.

Har ju inte varit med om att någon hoj ovasett märka kör om mig på någon långraka på någon tävling i alla fall. Otroligt bra drag i Aprilian redan vid orginal!
I all ärlighets namn var det ju helmut som började jämförelsen på ett felaktigt sätt. Eller hur!
I övrigt verkar vi överens, de är olika djur med olika fördelar/nackdelar (och vi vet ju t.ex vad din bajk väger :tungan) .
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Folk kollar på vilken hojj som vann VM hela tiden och verkar anse att den är den bästa. Men jag tror i själva verket att det är föraren som har 95% delaktighet i vinsten. Då kan man ju säga att Husan är bäst oxå. Eftersom den leder SM (då jag kollade tabellen för några veckor sen). Båda hojjarna e bra i mina ögon. Dom har som sagt sina tjusningar :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
I all ärlighets namn var det ju helmut som började jämförelsen på ett felaktigt sätt. Eller hur!
I övrigt verkar vi överens, de är olika djur med olika fördelar/nackdelar (och vi vet ju t.ex vad din bajk väger :tungan) .

Haha, verkar vara ett känsligt ämne för vissa:rolleyes:

Sugen på en aprilia eller?:tungan

Jag gjorde ingen jämförelse utan snarare konstaterade att jag tyckte att det kändes så att köra den. Sen vem som har mest hästar , vilket som är bäst på bana osv det nämnde jag inte utan just att jag var nöjd med aprilian och att den hade mycket mer "Direkt effekt" som jag skrev.

några 70 hittar man inte orginal då måste det till ett system. men det vore kul att se ett bänkpapper :)

Där har du det.

Edit, bänkpapper på en orginal sxv 550
 

Bifogat

  • skanna0002.jpg
    skanna0002.jpg
    120.8 KB · Visningar: 223
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Haha, verkar vara ett känsligt ämne för vissa:rolleyes:

Sugen på en aprilia eller?:tungan

Jag gjorde ingen jämförelse utan snarare konstaterade att jag tyckte att det kändes så att köra den. Sen vem som har mest hästar , vilket som är bäst på bana osv det nämnde jag inte utan just att jag var nöjd med aprilian och att den hade mycket mer "Direkt effekt" som jag skrev.

Känsligt ämne? Så om du säger att 1+1 blir 3 och jag säger att det är fel är det oxå ett känslig ämne :va
Om man jämställer "direkt effekt" som du skriver med bra bottendrag (så tolkar jag och jag gissar de flesta med mig) så måste väl jag få säga att jag tycker du har fel utan att man får töntiga påhopp om "känsliga ämnen" på sig??
En jämförelse var väl exakt vad du gjorde?! Skrev jag nåt om att du nämnde banegenskaper??


Tillbaka på en seriös nivå...
Aprilian är en toppenfin bajk och jag skulle gärna ha en, men inte att rejsa med, det dåliga bottendraget (i jämförelse med min husa, har bara testat SXV450) och en för mig väldigt konstig körställning funkade inte alls. Såklart är det bättre botten i en SXV550 men de extra 100cc hjälper garanterat inte upp hela skillnaden, fortfarande 100cc kvar till min. Nån som vill låna ut en 550 att testa?? Man kan såklart vänja sig med både motor och körställning osv men just nu är Husan bästa bajken för mig :)
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Känsligt ämne? Så om du säger att 1+1 blir 3 och jag säger att det är fel är det oxå ett känslig ämne :va
Om man jämställer "direkt effekt" som du skriver med bra bottendrag (så tolkar jag och jag gissar de flesta med mig) så måste väl jag få säga att jag tycker du har fel utan att man får töntiga påhopp om "känsliga ämnen" på sig??
En jämförelse var väl exakt vad du gjorde?! Skrev jag nåt om att du nämnde banegenskaper??


Tillbaka på en seriös nivå...
Aprilian är en toppenfin bajk och jag skulle gärna ha en, men inte att rejsa med, det dåliga bottendraget (i jämförelse med min husa, har bara testat SXV450) och en för mig väldigt konstig körställning funkade inte alls. Såklart är det bättre botten i en SXV550 men de extra 100cc hjälper garanterat inte upp hela skillnaden, fortfarande 100cc kvar till min. Nån som vill låna ut en 550 att testa?? Man kan såklart vänja sig med både motor och körställning osv men just nu är Husan bästa bajken för mig :)

och nu får jag gå in i samtalet :)
har kört en hel drös med bergare både 450 och 650. och sen har jag även kört två st olika sxv. om jag snackar om min egen sxv så håller jag med om att bergarn kommer mer från botten men ca 0,5 sek senare så kommer sxv. har man därimot ett helsystem på så tycker inte jag att det skiljer något dom imellan..förutom att sxv naturligtvis går bättre ( mer pulver ) men orginal så visst :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top