Aprilia SXV

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
högen går som en påsen nötter på amfetamin.
gick iaf satans rent på framhjulet idag haha.

imorgon blir det bonnajustering på luften ala silvertejp så vi kan gasa iaf!
får leta upp en bänk någon helg så får jag fiska ner mr.liljekvist till jkpg.

om inte någon sitter på exakta värden för en sxv 550 -07
med silmoto sxv system och ett insatsfilter för burken som bilden visar?

eller om det kyler för mkt när man ligger på en stund över 100 knyck, men har satt för ena kylaren och det gjorde den lite bättre men inte avsevärt.

liljekvist har du siffrorna i huvvet på dom andra stiften med dubbla elektroder?

Men den låter as trimmad ju... :yoparty

Jag har liknade filter (KN) i min med hel luftburk, endast upptaget hål där det är anvisat. Då är det id 1.45 - 1.50 och CO 1,25 ok på min hoj.

Så montera tillbaka din luftburk och smäll dit ett sådant filter, så tror jag din hoj går grymt igen. Tror du hade 1.50 & 1.25 och senaste silmotomappen i den när du åkte. Sno annars Widells burk...
 
Last edited:

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
det är ju det filtret med burken jag körde igår....
men kör jag som hos dej i söndags så går den fint med det röda filtret och burken. men när jag kommer upp i lite hastighet och har släppt av gasen några sekunder och ska börja dra på mellanregistret så spottar den och fräser lite innan det ylar till som den ska.

ska prova med widells nu tänkte jag och funkar det är det ju bara tejpa för 2 av hålen i burken sålänge. får hoppas på att stiften har lite med saken att göra, hade vart smidigt iaf...

testa hans burk så vi kan utesluta det i alla fall. Sen ska man ju köra som du gjorde hos mig eller? Skönt om skiten funkar riktigt ifall man kör lungt också.

HAHAHA men det är u för att han kallar mig windell :arsele

gjorde jag ju inte :rolleyes:
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Nu med lite annan plast och dekaler. Saknar fortfarande bakre vingen.
 

Bifogat

  • sxv ny.JPG
    sxv ny.JPG
    124.8 KB · Visningar: 192
  • sxv vv.JPG
    sxv vv.JPG
    115.9 KB · Visningar: 142

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Silmoto eller liknande och upptagen luftburk
idle co2 = 1.35 injection time corection 1.40-1.45

Dom här inställningarna är beprövade och fungerar väldigt bra!

Prövade dom inställningarna med 1,45 först då var den inte körbar, sen bytte vi till 1,4 då blev den något men obetydligt bättre. Väldigt svår att hålla igång på lågt varv, borde co2 sänkas?

Idag fick jag en ny startmotor monterad:)

Men så blev kopplingen värre(slirar) på högt varv, tips mottages gärna i tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3518116#post3518116
 

Kenpro

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
aprilia
@ Twice: Cykeln går för troligtvis för rikt på lågfarten/tomgång, prova att magra ner den där, min går också för rikt men jag ska smacka dit ett arrowsystem då den är mappad för det så får vi se om Liljeqvist behöver finjustera den efter. Prova om den eftervarvar vid gasavsläpp. Varva den stilla stående o slå av abrubt på gasen har den en något förhöjd tomgång i några sekunder o sedan går ner i tomgång så är det antingen att den går snålt på toppen för rikt på botten eller för hög tomgång. Du ser på stiften om den går snålt på toppen. Svårt att säga på ett forum vad problemet är. Men ovanstående gäller alla motorer generellt.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
@ Twice: Cykeln går för troligtvis för rikt på lågfarten/tomgång, prova att magra ner den där, min går också för rikt men jag ska smacka dit ett arrowsystem då den är mappad för det så får vi se om Liljeqvist behöver finjustera den efter. Prova om den eftervarvar vid gasavsläpp. Varva den stilla stående o slå av abrubt på gasen har den en något förhöjd tomgång i några sekunder o sedan går ner i tomgång så är det antingen att den går snålt på toppen för rikt på botten eller för hög tomgång. Du ser på stiften om den går snålt på toppen. Svårt att säga på ett forum vad problemet är. Men ovanstående gäller alla motorer generellt.

När jag kör å släpper gasen så lägger sig tomgången på ca 2800-3000 varv i någon sekund för att sen gå ner på 2200. Trodde jag var normalt beteende. T o m min bil (Yaris) gör ju så...

\Masonit
 

Kenpro

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
aprilia
Nja, om det handlar om nån sekund så kan det ju va den tid det tar för motorn att gå ner i varv, men är den förhöjd ett par sekunder upp till bortåt fem så går den för rikt, eller då för snålt på toppen.. Dessa fenomen märks mycket tydligare på tvåtaktsmotorer.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Men efter provturen igår så tror jag inte på att det största problemet är felbestyckning. Oljan i dränslangen och moljorna i motorn ser inte kul ut längre. Den börjar gå illa efter ca 15 min körning med tejpad burk, ungefär samtidigt som dränslangen blivit full. (och nej har inte för mkt olja i)

Men däremot spånar jag över hur mkt vattenblandad olja får sin kokpunkt sänkt och vad går in i luftburken när oljan i motorn blr varm? All vatten som är i oljan börde väl rent logiskt förånga och gå upp i luftburken därför feltänder skiten antingen av vattenångorna som den tar in i motorn eller att den suger i sej den gulgeggiga oljan som rinner runt i burken efter full slang.

Om du tror att du har vatten i oljan borde du kolla upp det innan du kör vidare.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hans värden kommer nog från 06:ans 550 som han hade och den var väl inställd i dynobänk (rätta mig om jag har fel). Så dom borde vara OK....

Det var dom inte men det skiljer säkert. Min spottade och tvärdog så fort man kom ned på lägre varv. På högre gick den bra men inte alls på lägre.

Nu står den på co2 1,25 och duration på 1,38

Provat: co2 på 135,130,127 och nu 125

Provat: Duration 145,140 och nu 1,38

Problemet låg på låga varv och jag tycker fortfarande att den kändes lite svår. Med högre värden fick man hålla ordentlig gas för att ens hålla igång den.

Frågan är hur dom olika sakerna påverkar den om idle co2 enbart är tomgång och man kan låta den stå på 1,25 men öka duration om den är för högre upp i registret.

Idag har jag rivit kopplingen och köpt nya lameller (kostar bara 2100kr) dock fick jag rabbat men jävlar vad trött jag börjar bli på cykel helvetet.

Förut var det okey att köra på helsyntet (enligt killen på aprilia service support) men nu var det inte alls det utan det skulle vara en växellådsolja 85w90. Man kunde se på mina mellanskivor och lameller att något var galet.

I morgon ska jag ta nya tag (lamellerna får ligga i oljan över natten) så får vi se om det går bra i morgon.

Jag vet att det är vatten i oljan...
Så nu är allt urtömmt och inget åka för mej på några veckor nu...

2000:- för en mappning i bänk med ALLA inställningar, spjällsynkning m.m.
Billigt? Lagom? Dyrt?

Dyrt! Mappa den är ju piss enkelt och spjällen kommer du åt genom att bara lyfta tanken.

Mappade min r6a för 2000kr och då har man fyra förgasare att lyfta på varje gång man ska byta munstyken.
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det var dom inte men det skiljer säkert. Min spottade och tvärdog så fort man kom ned på lägre varv. På högre gick den bra men inte alls på lägre.

Nu står den på co2 1,25 och duration på 1,38

Provat: co2 på 135,130,127 och nu 125

Provat: Duration 145,140 och nu 1,38

Problemet låg på låga varv och jag tycker fortfarande att den kändes lite svår. Med högre värden fick man hålla ordentlig gas för att ens hålla igång den.

Frågan är hur dom olika sakerna påverkar den om idle co2 enbart är tomgång och man kan låta den stå på 1,25 men öka duration om den är för högre upp i registret.

Idag har jag rivit kopplingen och köpt nya lameller (kostar bara 2100kr) dock fick jag rabbat men jävlar vad trött jag börjar bli på cykel helvetet.

Att du har problem med kopplingen är knappast cykelns fel så det är nog mer dig själv helvetet du borde börja bli trött på eftersom det snarare är nåt du gjort som orsakar det även om man inte vet just vad. ;)

Om ni bytt mappar osv har du gjort om max- om mininställningen någonting? Det är inget man bara gör en gång och sen är allt bra utan det ska göras efter varje gång man byter mapp och vad vet jag kanske även om man provar olika siffror, jag vet att det kanske inte ser ut som nåt ändras i Axonen men man märker skillnad när man väl kör att ryckighet och sånt försvinner.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Att du har problem med kopplingen är knappast cykelns fel så det är nog mer dig själv helvetet du borde börja bli trött på eftersom det snarare är nåt du gjort som orsakar det även om man inte vet just vad. ;)

Om ni bytt mappar osv har du gjort om max- om mininställningen någonting? Det är inget man bara gör en gång och sen är allt bra utan det ska göras efter varje gång man byter mapp och vad vet jag kanske även om man provar olika siffror, jag vet att det kanske inte ser ut som nåt ändras i Axonen men man märker skillnad när man väl kör att ryckighet och sånt försvinner.


Haha vilket skämt. Motorcykeln har spärr på 6 sekunder, alltså går inte startmotorn köra längre än så. Med andra ord kan inte användaren av fordonet sabba den genom att köra mer än 6 sek. Den höll 2 månader körning:tummenupp

Lamellerna, det är ju inte så att jag har byggt motorcykeln utan får fölita mig på forum blandat med det jag får som information av Aprilia service support.

Någon som nämnt att det är fel att köra helsyntet i lådan? Nej dom sa till och med att det var helt okey. Men så idag när vi ringde dom så var det helt andra ord och visor.

Motorcykeln har inte plågats i stockholm-snigelhastighet-alá-kopplingsslir utan har körts normal och jag kopplar inte upp den.

Som det sista du skrev, det har ju jag ingen anning om men nu får man ju informera handlaren och göra om då! Skitkul....:gnissla

Edit
Pajar den hatar man den, går den älskar man den.
 
Last edited:

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Helt underbar hoj!!!

Har varit ute och ställt in den med vdb mapp och system + filter. Fy fan vad den går. Gör gott med 1000 extra rpm :)

Så, behandlar man hojen med kärlek så får man igen det!!! :yoparty

Sen är detta en rejs hoj till alla er som klagar! Den måste vårdas ömt, inget snack. Så gillar man inte att ta hand om hojen så kika på XR 650, KTM 660 med flera. Jag har bara haft vatten i oljan, som var en barnsjukdom på 07:eek:r. men efter det har de bara gått! Finns inget som går som en Aprilia enligt mitt tycke!
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Hur får man tag i vdb-mappen? :) Har för mig jag läst att det är bästa mappen även om man inte har vdb-kammar och spjällhus?

Speciellt 550 då för de har ju inte ens vdb-kammar på riktiga vdb-replikan och är väl samma storlek på spjällhusen också. :)
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Som det sista du skrev, det har ju jag ingen anning om men nu får man ju informera handlaren och göra om då! Skitkul....:gnissla

Det är just det som är problemet. Det ska ju handlaren ha koll på! Å det är just det många Aprilia handlare inte har. Känns ju bra när man ringer till auktoriserade Aprilia handlare där man får börjar med att förklara vad SXV är för en hoj! :huvet

\Masonit
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Löser du några packningar och de där specialverktygen
så ska jag ge den lite kärlek och nya p-boxar och packningsmassa.
Ca hur många tim tar det för en van sxv mek som dej att yxa isär och bulta ihop sxv´n? Lär väl inte vara lika smidigt som crf iaf...

Ur med motor hur hojen tar någon timma. I med motor går på ca två timmar.
Gär att lossa spjällhuset på plats och skita att ta ner oljetank mm.

Motorn är rätt enkel att ha isär, behöver ett eller två specialverktyg, sen tar det en kväll.

Hur får man tag i vdb-mappen? :) Har för mig jag läst att det är bästa mappen även om man inte har vdb-kammar och spjällhus?

Speciellt 550 då för de har ju inte ens vdb-kammar på riktiga vdb-replikan och är väl samma storlek på spjällhusen också. :)

stämmer. Så den går rikigt bra, känner STOR skillnad.

JAg har VDB mappen. :) Så har du en egen axone så fixar vi detta, eller så tar vi det när jag kommer upp till örebro och tränar.

tip senorn är avstängd också. så vid vurp slipper du ha ur "nyckeln"
 
Last edited:

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
husaberg fs 570 2010
Nu har jag åkt 30 mil med hojjen och måste säga att jag e jävligt nöjd...vilket jävla klipp det är i den=)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top