Sådär nu är slirkoppling och G2 gashandtag beställda från Alice Racing.
Ni som kör med G2, vilken kam använder ni?
Är det stor skillnad mellan de olika kammarna?
Vilken slirkoppling blev det? Är det Adler är det superviktigt att den sätts ihop rätt, se till att du får den informationen från Stuart. STMen går nästan inte göra fel med, men den e tyngre.
Jag kör 400 kammen på min cykel men jag är lite annorlunda jämfört med alla andra. De flesta kör 300, men jag vill ha bättre gaskontroll än så.
200 är typ som standard, lite snällare bara
300 är ungefär som de flesta andra hojjar har standard
400 ger ännu några grader till snällhet, för mig ger den mig kontroll ifall jag powerslajdar i en snabb kurva, medans 300 ger en liten rush just där jag inte vill ha den.
Det blev Adlern, att den är lite lättare och har APTC avgjorde.
Jag har läst att Adlern ska vara enklare än STM kopplingen att montera
Behöver man byta kopplingskåpan av utrymmeskäl eller ger den bara bättre cirkulation av oljan?
Det låter som jag oxå ska använda snällaste kammen. Börjar med den iallafall så får vi se. Just nu med originalgashandtag så upplever jag att motorn antingen är av eller fullt på speciellt då man kör på gocartbanor, lite digital känsla.
Adlern behöver shimsen i rätt ordning för att fungera bra. Vi provade precis alla fel när vi använde den i Spanien tidigare i år. Men har man bara rätt ordning på shimsen så är den lika lätt att installera som STMen
Kopplingskåpan lägger man en distans under för STM kopplingen inte ska ta i, med adlern behöver du inte den.
Den är hetsig på gasen med standard-rullen men den ska inte vara antingen av eller på, isåfall har din handlare gjort fel när de gjort min/max-inställningen. Det är supersupersuperviktigt att man skruvar ut tomgångs-skruven ordentligt innan man gör min/max inställning.
Kom över å kör me oss på åland (har int kollat om du var me i listan iofs) så kan vi justera in din cykel ordentligt (jag har inte axone dock! så din handlare måste göra om min/max inställningen), och så får du prova min cykel
Det är grymt stor skillnad med helsystem
Orginal är som gjort för att bytas bort, rören är inte lika långa och det blir ett stort motstånd i ljuddämparen.
Skumfiltret får du tag på hos närmaste aprilia-handlare Effektskillnaden är inte särskilt stor mot pappersfilter. Däremot K&N filtret som sitter i min cykel, det gör stor skillnad. Borra upp locket gör skillnad också, luffar-turbo funkar bara över 160km/h och det gör inte så stor skillnad att det ska vara värt att använda det, bättre låta cykeln andas ordentligt i låga farter.
Du tar garanterat en husaberg iaf när ni kommer över 100, annars får du träna mer
Ettan, tvåan och trean går den upp helt oprovocerat bara på gaspådrag, fyran kommer den upp ifall den får lite hjälp typ att det är ojämt i asfalten eller att man trycker till lite me rumpan. Femman får man hjälpa till och trycka me rumpan och dra i styret lite
Jag brukar säga till de som provkör: "Håll stumt tills varvstoppen går i", och hör jag inte att den slår ifrån så brukar jag bara säga "åk ut igen och den här gången drar du tills den studsar på varvstoppen". Annars får man inte känna tjusningen me cykeln!
Jag får väl maila Stuart och be om en liten installationsmanual.
Behöver man använda locktite?
Det är jag som upplever den som digital, förmodligen en kombination av att jag är lite oförsiktig eller okänslig i gashanden plus att 550´n har rejält med pulver, så jag tror det blir perfekt med ett G2 handtag.
Jag har kört cross mkt så jag är inte så van att finlira med gasen så..mer full gas eller full broms..Håller på att försöka lära mig bättre gaskontroll.
Jag är tyvärr borta Ålandshelgen då TomK har sin träff men kommer att vara på Åland helgen 9-11 Maj och köra TeamPyamas Motardkurs.
Det ser jag verkligen fram mot.
Skulle gärna testa din hoj.
Den går som den ska har jag sett.
Det va ju d som var problemet, vi låg jämsides upp till 100 sen drog han ifrån=(
1,2,3 får jag upp hojjen utan problem..men på 4 vette fan om jag kan få upp den!
polarn drog ju upp husabergen på slangen på 6:an i strax över 110 blås!
Ska nog köra med hojjen orginal första 100 milen sen tänkte jag nog införskaffa ett helsystem!
tycker min sxv är väldigt fladdrig när man drar på i högre hastigheter vad kan man göra åt det??
Justera fjädring. Kanske väger mer än 75kg?
Olof du kanske inte ska jämföra hur lätt det är att dra upp på respektive växel när du drevat om din
Min gick att få upp i 110km/h när jag hade den orginal i bakfjädringen (utan koppling) Men med bättre teknik går det säkert senare också eller om man reser på sig.
väger typ 77kg !?!?!? ska du sälja din sxv vad blir det nu då??
vad ska jag ställa fjädringen på då???
Jag använder inte loctite i mina cyklar om det inte är något som verkligen behöver det. Men å andra sidan gissar jag att jag skruvar i dem oftare än andra Det där måste du känna själv, men jag skulle iaf inte använda loctite.
Jag tror att G2 400 kammen kommer sitta som gjutet för dig Ett bra sätt att träna på gaskontroll är att göra powerwheelies och försöka hålla den på samma höjd. Gaskontroll är GRYMT viktigt i motocross! Det är bara därför jag kan hänga på folk i mx härikring, jag är helt värdelös i övrigt Men jag förstår vad du menar, folk lär inte ut gaskontroll i motocross, för som nybörjare behöver man det inte, och när man väl lärt sig något så är det det man fokuserar på.
Det bästa med min cykel är inte effekten eller motorn, det är hur den svänger och hur grymt stabil den är
Den går att dra upp på femman också som standardhoj, men man måste ligga i rätt varvtal och ha rätt teknik när man drar upp den. Husabergen är inte någe mycke lättare, din kompis har nog bara bättre teknik
Jag låg bakom ett par bilar igår och kollade hastigheten. När jag drar upp cykeln i första klippet så är det på fyran i ca 110-120km/h. Min är en 450
Jag tycker det är enklast att stå upp och med din cykel skulle jag nog ligga nånstans runt 7500-8000 varv. Sen brukar jag gunga lite på fjädringen med benen för att känna hur den kommer upp i fjädringen igen. När jag har fått lite känsla för det så trycker jag till med benen och drar lite i styret och när fjädringen är påväg upp igen så öppnar jag gasen med en snärt. Att man drar i styret gör inte att man lyfter hojjen utan att man får lite rotation bakåt med kroppen. Jag brukar försöka trycka ner kraften genom benen ner i fotpinnarna. Har man sysslat med kampsport har man en ganska bra idé vad jag pratar om
När man fått häng på det där så kan man lägga på att slå av gasen, studsa fjädringen och slå på igen. Då använder du avslaget till att ladda framfjädringen och påslaget att lyfta fjädringen.
Kan man dessa bakhjulstekniker så har man en bra grund för att lära sig köra bana också
Justera fjädring. Kanske väger mer än 75kg?
Olof du kanske inte ska jämföra hur lätt det är att dra upp på respektive växel när du drevat om din
Min gick att få upp i 110km/h när jag hade den orginal i bakfjädringen (utan koppling) Men med bättre teknik går det säkert senare också eller om man reser på sig.
tycker min sxv är väldigt fladdrig när man drar på i högre hastigheter vad kan man göra åt det??
Lyckades få upp den på 4:an nu ikväll
tröck ihop fjädringen lite och gav på duktigt med gas...då kom den så fint så=)
jaha så har man kört ca 20 mil med nya hojen och redan har problem uppstått.
var ute och körde idag och efter ett tag tändes lampan med oljekannan.
står såhär i manualen. (engine oil pressure warning light. If the engine oil pressure warning light remains on after engine starting or comes on during normal operation of the engine this means that the engine oil pressure in the circuit is insufficient. in this case, stop the engine immediately and contact an aprilia authorised dealer.
någon som vet vad detta kan bero på?
Har även haft problem med att hojen baktänder väldigt mycket och med väldigt mycket menar jag knallar höga som pistolskott
flera efter varandra så det låter ungefär som en kulspruta om ni vet vad jag menar?
detta händer enbart vid motorbroms och mest på låga varv. enligt återförsäljaren där jag köpte hojen så ska detta vara ofarligt och fullt normalt, stämmer detta?
en sista fråga nu när jag ändå skriver av mig
I papperen står det att hojen är en 06a men säljaren sa att det var en 07a som ska vara utrsustad med en 08a motor. kan man se om det sitter en 08a motor i?
Många frågor detta men om någon vet något skriv gärna ett par ord.
Bra jobbat herrn!
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |