Aprilia SXV

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Sådär nu är slirkoppling och G2 gashandtag beställda från Alice Racing. :)
Ni som kör med G2, vilken kam använder ni?
Är det stor skillnad mellan de olika kammarna?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Sådär nu är slirkoppling och G2 gashandtag beställda från Alice Racing. :)
Ni som kör med G2, vilken kam använder ni?
Är det stor skillnad mellan de olika kammarna?

Vilken slirkoppling blev det? Är det Adler är det superviktigt att den sätts ihop rätt, se till att du får den informationen från Stuart. STMen går nästan inte göra fel med, men den e tyngre.

Jag kör 400 kammen på min cykel men jag är lite annorlunda jämfört med alla andra. De flesta kör 300, men jag vill ha bättre gaskontroll än så.

200 är typ som standard, lite snällare bara
300 är ungefär som de flesta andra hojjar har standard
400 ger ännu några grader till snällhet, för mig ger den mig kontroll ifall jag powerslajdar i en snabb kurva, medans 300 ger en liten rush just där jag inte vill ha den.
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Vilken slirkoppling blev det? Är det Adler är det superviktigt att den sätts ihop rätt, se till att du får den informationen från Stuart. STMen går nästan inte göra fel med, men den e tyngre.

Jag kör 400 kammen på min cykel men jag är lite annorlunda jämfört med alla andra. De flesta kör 300, men jag vill ha bättre gaskontroll än så.

200 är typ som standard, lite snällare bara
300 är ungefär som de flesta andra hojjar har standard
400 ger ännu några grader till snällhet, för mig ger den mig kontroll ifall jag powerslajdar i en snabb kurva, medans 300 ger en liten rush just där jag inte vill ha den.

Det blev Adlern, att den är lite lättare och har APTC avgjorde. :tummenupp
Jag har läst att Adlern ska vara enklare än STM kopplingen att montera :confused:
Behöver man byta kopplingskåpan av utrymmeskäl eller ger den bara bättre cirkulation av oljan?
Det låter som jag oxå ska använda snällaste kammen. Börjar med den iallafall så får vi se. Just nu med originalgashandtag så upplever jag att motorn antingen är av eller fullt på speciellt då man kör på gocartbanor, lite digital känsla.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det blev Adlern, att den är lite lättare och har APTC avgjorde. :tummenupp
Jag har läst att Adlern ska vara enklare än STM kopplingen att montera :confused:
Behöver man byta kopplingskåpan av utrymmeskäl eller ger den bara bättre cirkulation av oljan?
Det låter som jag oxå ska använda snällaste kammen. Börjar med den iallafall så får vi se. Just nu med originalgashandtag så upplever jag att motorn antingen är av eller fullt på speciellt då man kör på gocartbanor, lite digital känsla.

Adlern behöver shimsen i rätt ordning för att fungera bra. Vi provade precis alla fel när vi använde den i Spanien tidigare i år. Men har man bara rätt ordning på shimsen så är den lika lätt att installera som STMen

Kopplingskåpan lägger man en distans under för STM kopplingen inte ska ta i, med adlern behöver du inte den.

Den är hetsig på gasen med standard-rullen men den ska inte vara antingen av eller på, isåfall har din handlare gjort fel när de gjort min/max-inställningen. Det är supersupersuperviktigt att man skruvar ut tomgångs-skruven ordentligt innan man gör min/max inställning.

Kom över å kör me oss på åland (har int kollat om du var me i listan iofs) så kan vi justera in din cykel ordentligt (jag har inte axone dock! så din handlare måste göra om min/max inställningen), och så får du prova min cykel :tummenupp
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Adlern behöver shimsen i rätt ordning för att fungera bra. Vi provade precis alla fel när vi använde den i Spanien tidigare i år. Men har man bara rätt ordning på shimsen så är den lika lätt att installera som STMen

Kopplingskåpan lägger man en distans under för STM kopplingen inte ska ta i, med adlern behöver du inte den.

Den är hetsig på gasen med standard-rullen men den ska inte vara antingen av eller på, isåfall har din handlare gjort fel när de gjort min/max-inställningen. Det är supersupersuperviktigt att man skruvar ut tomgångs-skruven ordentligt innan man gör min/max inställning.

Kom över å kör me oss på åland (har int kollat om du var me i listan iofs) så kan vi justera in din cykel ordentligt (jag har inte axone dock! så din handlare måste göra om min/max inställningen), och så får du prova min cykel :tummenupp

Jag får väl maila Stuart och be om en liten installationsmanual.
Behöver man använda locktite?

Det är jag som upplever den som digital, förmodligen en kombination av att jag är lite oförsiktig eller okänslig i gashanden plus att 550´n har rejält med pulver, så jag tror det blir perfekt med ett G2 handtag.
Jag har kört cross mkt så jag är inte så van att finlira med gasen så..mer full gas eller full broms..Håller på att försöka lära mig bättre gaskontroll.

Jag är tyvärr borta Ålandshelgen då TomK har sin träff men kommer att vara på Åland helgen 9-11 Maj och köra TeamPyamas Motardkurs.
Det ser jag verkligen fram mot.

Skulle gärna testa din hoj.
Den går som den ska har jag sett. :tummenupp
 

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
husaberg fs 570 2010
Det är grymt stor skillnad med helsystem

Orginal är som gjort för att bytas bort, rören är inte lika långa och det blir ett stort motstånd i ljuddämparen.

Skumfiltret får du tag på hos närmaste aprilia-handlare :) Effektskillnaden är inte särskilt stor mot pappersfilter. Däremot K&N filtret som sitter i min cykel, det gör stor skillnad. Borra upp locket gör skillnad också, luffar-turbo funkar bara över 160km/h och det gör inte så stor skillnad att det ska vara värt att använda det, bättre låta cykeln andas ordentligt i låga farter.



Du tar garanterat en husaberg iaf när ni kommer över 100, annars får du träna mer ;)

Ettan, tvåan och trean går den upp helt oprovocerat bara på gaspådrag, fyran kommer den upp ifall den får lite hjälp typ att det är ojämt i asfalten eller att man trycker till lite me rumpan. Femman får man hjälpa till och trycka me rumpan och dra i styret lite :tummenupp



Jag brukar säga till de som provkör: "Håll stumt tills varvstoppen går i", och hör jag inte att den slår ifrån så brukar jag bara säga "åk ut igen och den här gången drar du tills den studsar på varvstoppen". Annars får man inte känna tjusningen me cykeln!

Det va ju d som var problemet, vi låg jämsides upp till 100 sen drog han ifrån=(

1,2,3 får jag upp hojjen utan problem..men på 4 vette fan om jag kan få upp den!

polarn drog ju upp husabergen på slangen på 6:an i strax över 110 blås!

Ska nog köra med hojjen orginal första 100 milen sen tänkte jag nog införskaffa ett helsystem!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag får väl maila Stuart och be om en liten installationsmanual.
Behöver man använda locktite?

Det är jag som upplever den som digital, förmodligen en kombination av att jag är lite oförsiktig eller okänslig i gashanden plus att 550´n har rejält med pulver, så jag tror det blir perfekt med ett G2 handtag.
Jag har kört cross mkt så jag är inte så van att finlira med gasen så..mer full gas eller full broms..Håller på att försöka lära mig bättre gaskontroll.

Jag är tyvärr borta Ålandshelgen då TomK har sin träff men kommer att vara på Åland helgen 9-11 Maj och köra TeamPyamas Motardkurs.
Det ser jag verkligen fram mot.

Skulle gärna testa din hoj.
Den går som den ska har jag sett. :tummenupp

Jag använder inte loctite i mina cyklar om det inte är något som verkligen behöver det. Men å andra sidan gissar jag att jag skruvar i dem oftare än andra :) Det där måste du känna själv, men jag skulle iaf inte använda loctite.

Jag tror att G2 400 kammen kommer sitta som gjutet för dig :) Ett bra sätt att träna på gaskontroll är att göra powerwheelies och försöka hålla den på samma höjd. Gaskontroll är GRYMT viktigt i motocross! Det är bara därför jag kan hänga på folk i mx härikring, jag är helt värdelös i övrigt :) Men jag förstår vad du menar, folk lär inte ut gaskontroll i motocross, för som nybörjare behöver man det inte, och när man väl lärt sig något så är det det man fokuserar på.

Det bästa med min cykel är inte effekten eller motorn, det är hur den svänger och hur grymt stabil den är :tummenupp

Det va ju d som var problemet, vi låg jämsides upp till 100 sen drog han ifrån=(

1,2,3 får jag upp hojjen utan problem..men på 4 vette fan om jag kan få upp den!

polarn drog ju upp husabergen på slangen på 6:an i strax över 110 blås!

Ska nog köra med hojjen orginal första 100 milen sen tänkte jag nog införskaffa ett helsystem!

Den går att dra upp på femman också som standardhoj, men man måste ligga i rätt varvtal och ha rätt teknik när man drar upp den. Husabergen är inte någe mycke lättare, din kompis har nog bara bättre teknik :)

Jag låg bakom ett par bilar igår och kollade hastigheten. När jag drar upp cykeln i första klippet så är det på fyran i ca 110-120km/h. Min är en 450 ;)

Jag tycker det är enklast att stå upp och med din cykel skulle jag nog ligga nånstans runt 7500-8000 varv. Sen brukar jag gunga lite på fjädringen med benen för att känna hur den kommer upp i fjädringen igen. När jag har fått lite känsla för det så trycker jag till med benen och drar lite i styret och när fjädringen är påväg upp igen så öppnar jag gasen med en snärt. Att man drar i styret gör inte att man lyfter hojjen utan att man får lite rotation bakåt med kroppen. Jag brukar försöka trycka ner kraften genom benen ner i fotpinnarna. Har man sysslat med kampsport har man en ganska bra idé vad jag pratar om :)

När man fått häng på det där så kan man lägga på att slå av gasen, studsa fjädringen och slå på igen. Då använder du avslaget till att ladda framfjädringen och påslaget att lyfta fjädringen.

Kan man dessa bakhjulstekniker så har man en bra grund för att lära sig köra bana också :tummenupp
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
tycker min sxv är väldigt fladdrig när man drar på i högre hastigheter vad kan man göra åt det??

Justera fjädring. Kanske väger mer än 75kg?



Olof du kanske inte ska jämföra hur lätt det är att dra upp på respektive växel när du drevat om din:gnissla

Min gick att få upp i 110km/h när jag hade den orginal i bakfjädringen (utan koppling):) Men med bättre teknik går det säkert senare också eller om man reser på sig.
 

lill-snorren

frölunda 4-ever
Gick med
18 Apr 2008
Ort
värmlands kungarike
Hoj
aprilia sxv 550-07 suzuki jr50(dotterns)
Justera fjädring. Kanske väger mer än 75kg?



Olof du kanske inte ska jämföra hur lätt det är att dra upp på respektive växel när du drevat om din:gnissla

Min gick att få upp i 110km/h när jag hade den orginal i bakfjädringen (utan koppling):) Men med bättre teknik går det säkert senare också eller om man reser på sig.

väger typ 77kg !?!?!? ska du sälja din sxv vad blir det nu då??

vad ska jag ställa fjädringen på då???
 
Last edited:

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
husaberg fs 570 2010
Jag använder inte loctite i mina cyklar om det inte är något som verkligen behöver det. Men å andra sidan gissar jag att jag skruvar i dem oftare än andra :) Det där måste du känna själv, men jag skulle iaf inte använda loctite.

Jag tror att G2 400 kammen kommer sitta som gjutet för dig :) Ett bra sätt att träna på gaskontroll är att göra powerwheelies och försöka hålla den på samma höjd. Gaskontroll är GRYMT viktigt i motocross! Det är bara därför jag kan hänga på folk i mx härikring, jag är helt värdelös i övrigt :) Men jag förstår vad du menar, folk lär inte ut gaskontroll i motocross, för som nybörjare behöver man det inte, och när man väl lärt sig något så är det det man fokuserar på.

Det bästa med min cykel är inte effekten eller motorn, det är hur den svänger och hur grymt stabil den är :tummenupp



Den går att dra upp på femman också som standardhoj, men man måste ligga i rätt varvtal och ha rätt teknik när man drar upp den. Husabergen är inte någe mycke lättare, din kompis har nog bara bättre teknik :)

Jag låg bakom ett par bilar igår och kollade hastigheten. När jag drar upp cykeln i första klippet så är det på fyran i ca 110-120km/h. Min är en 450 ;)

Jag tycker det är enklast att stå upp och med din cykel skulle jag nog ligga nånstans runt 7500-8000 varv. Sen brukar jag gunga lite på fjädringen med benen för att känna hur den kommer upp i fjädringen igen. När jag har fått lite känsla för det så trycker jag till med benen och drar lite i styret och när fjädringen är påväg upp igen så öppnar jag gasen med en snärt. Att man drar i styret gör inte att man lyfter hojjen utan att man får lite rotation bakåt med kroppen. Jag brukar försöka trycka ner kraften genom benen ner i fotpinnarna. Har man sysslat med kampsport har man en ganska bra idé vad jag pratar om :)

När man fått häng på det där så kan man lägga på att slå av gasen, studsa fjädringen och slå på igen. Då använder du avslaget till att ladda framfjädringen och påslaget att lyfta fjädringen.

Kan man dessa bakhjulstekniker så har man en bra grund för att lära sig köra bana också :tummenupp

Lyckades få upp den på 4:an nu ikväll:yoparty
tröck ihop fjädringen lite och gav på duktigt med gas...då kom den så fint så=)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Justera fjädring. Kanske väger mer än 75kg?

Olof du kanske inte ska jämföra hur lätt det är att dra upp på respektive växel när du drevat om din:gnissla

Min gick att få upp i 110km/h när jag hade den orginal i bakfjädringen (utan koppling):) Men med bättre teknik går det säkert senare också eller om man reser på sig.

Jag har användt standard drevning också så jag vet att det går och hur det går :) Jag skulle tippa att min femma är som standards fyra. Standard hamnar den under topregistret, cykeln vaknar verkligen till liv när man drevar ner den. :tummenupp

PS, krön och studs på rumpan så går cykeln upp på bakhjulet i 140-150 :tummenupp

tycker min sxv är väldigt fladdrig när man drar på i högre hastigheter vad kan man göra åt det??

Cykeln blir oroligt för att den blir för lätt fram! Sök på "static sag" eller "statiskt häng" på google, det ska du sätta till 10-15mm (15 är mjukare). Framgaffeln sitter fast i styrkronan med fyra bultar på var sida, på den övre styrkronan kan man mäta hur mycket gaffelbenen sticker upp, för upp dem så att tredje sträcket syns.

Något du KAN göra som jag inte provat själv är att dra in tre fyra klick på kompressionen i bakdämparen och dra in två tre klick på returen i framgaffeln, ifall det fortfarande är problem.

Men viktigast av allt är att inte sitta på cykeln som en roadracinghoj. Sitt där sätet är djupast! Det kommer hjälpa på många sätt :tummenupp Jag har hjälpt förare som haft det problemet många gånger, och det har alltid varit att de sitter för långt bak och det gör cykeln ostabil.

Lyckades få upp den på 4:an nu ikväll:yoparty
tröck ihop fjädringen lite och gav på duktigt med gas...då kom den så fint så=)

Bra jobbat herrn! :tummenupp
 
Last edited:

HaZTuR

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
åkersberga
Hoj
Aprilia sxv 5.5
jaha så har man kört ca 20 mil med nya hojen och redan har problem uppstått.
var ute och körde idag och efter ett tag tändes lampan med oljekannan.
står såhär i manualen. (engine oil pressure warning light. If the engine oil pressure warning light remains on after engine starting or comes on during normal operation of the engine this means that the engine oil pressure in the circuit is insufficient. in this case, stop the engine immediately and contact an aprilia authorised dealer.
någon som vet vad detta kan bero på?
Har även haft problem med att hojen baktänder väldigt mycket och med väldigt mycket menar jag knallar höga som pistolskott
flera efter varandra så det låter ungefär som en kulspruta om ni vet vad jag menar?
detta händer enbart vid motorbroms och mest på låga varv. enligt återförsäljaren där jag köpte hojen så ska detta vara ofarligt och fullt normalt, stämmer detta?
en sista fråga nu när jag ändå skriver av mig :)
I papperen står det att hojen är en 06a men säljaren sa att det var en 07a som ska vara utrsustad med en 08a motor. kan man se om det sitter en 08a motor i?
Många frågor detta men om någon vet något skriv gärna ett par ord.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
jaha så har man kört ca 20 mil med nya hojen och redan har problem uppstått.
var ute och körde idag och efter ett tag tändes lampan med oljekannan.
står såhär i manualen. (engine oil pressure warning light. If the engine oil pressure warning light remains on after engine starting or comes on during normal operation of the engine this means that the engine oil pressure in the circuit is insufficient. in this case, stop the engine immediately and contact an aprilia authorised dealer.
någon som vet vad detta kan bero på?
Har även haft problem med att hojen baktänder väldigt mycket och med väldigt mycket menar jag knallar höga som pistolskott
flera efter varandra så det låter ungefär som en kulspruta om ni vet vad jag menar?
detta händer enbart vid motorbroms och mest på låga varv. enligt återförsäljaren där jag köpte hojen så ska detta vara ofarligt och fullt normalt, stämmer detta?
en sista fråga nu när jag ändå skriver av mig :)
I papperen står det att hojen är en 06a men säljaren sa att det var en 07a som ska vara utrsustad med en 08a motor. kan man se om det sitter en 08a motor i?
Många frågor detta men om någon vet något skriv gärna ett par ord.

Tänds oljelampan så hoppas jag att du stannar direkt.

Utför du tex ett oljebyte enligt instruktionsboken så kommer den att tändas.
http://www.sporthoj.com/wiki/index.php?id=8

Låter den som en kulspruta kanske den är galet mappad. Eller så kan avgaspackningen ha gått. Har du orginal avgasystem så sitter det lite plastdetaljer och ett rör mellan utblåsen på 08an.

Ta motornummret och ringa en handlare så kan du nog få reda på det direkt eller lägga upp motornummret här och låta någon av dem kunniga svara.
 

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
husaberg fs 570 2010
min olje lampa började också lysa igår när jag var ute och körde, stannade och kollade oljan och det var bra med olja i den...sen när jag startade och började åka igen så sluta den lysa...ska in på verkstan nästa vecka och kolla om det är något fel på instrumenteringen eller om det e nån givare som inte e riktigt schysst!

Bra jobbat herrn! :tummenupp

Det tar sig...sa mordbrännarn=)
börjar kunna köra en bit på slangen nu...det e ju en jävulsk skillnad mot husqvarna 510 jag hade!

nu ska jag bara lära mig att åka på framdäcket med hojjen också:yoparty
 
Last edited:

Kenpro

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
aprilia
Någon som vet exakt hur mycket olja som växellådan rymmer. När ja fyller på sakta men säkert så rinner oljan ut ur skvallerhålet fast att den inte är uppe i nivå. Skulle va skönt o slippa kolla i skvallerhålet o bara hälla i rätt mängd.

Tack på förhand
 

Kenpro

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
aprilia
Det förstår jag. Jag undrar hur mycket olja den rymmer innan det rinner ur skvallerhålet. På min cykel rinner det ur hålet när jag fått i ca 4 dl. O jag vet att det ska i mer innan den är i lagom nivå. Jag kan självklart få till det ändå genom att starta motorn i omgångar, men folk här har ju haft denna cykel i flera år o borde då ha koll på hur mycket oljan som ska i. Då blir det ju smidigare att bara tömma o fylla på rätt mängd tuta o köra.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Blir bara andra gången jag byter v-lådeolja nu till veckan men sist fick jag i 5.3 dl innan det kom nåt ur hålet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top