Aprilia SXV

Kenpro

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
aprilia
Har någon problem med kopplingen, får i friläge o missar växlingar väldigt ofta, hur distinkt ja än petar i dem. Justeringen är korrekt men känslan är inte bra i låda/koppling. Cykeln har gått 14 mil.
 

DannyStyle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Södertälje
Hoj
R1 2008
tänkte om nån kunde ge mig lite rekomendationer ang bakhjulskörning med aprilian,

hade en honda crf tidigare och den dreva jag och bestycka om den så att den vart mer vänlig på bakhjulet,

några ideer ang hur jag ska göra aprilian mer vänlig innan man lämnar in den till en verkstad och börjar experimentera,,eftersom den accelerar så snabbt när man drar upp den.

och hur e det med kolvbyten på den..

och har ni några andra tips och trix så skulle jag uppskatta dem,

tack på förhand boyzz!!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
tänkte om nån kunde ge mig lite rekomendationer ang bakhjulskörning med aprilian,

hade en honda crf tidigare och den dreva jag och bestycka om den så att den vart mer vänlig på bakhjulet,

några ideer ang hur jag ska göra aprilian mer vänlig innan man lämnar in den till en verkstad och börjar experimentera,,eftersom den accelerar så snabbt när man drar upp den.

och hur e det med kolvbyten på den..

och har ni några andra tips och trix så skulle jag uppskatta dem,

tack på förhand boyzz!!
Köp en G2 gasrulle, alice racing har dem. Med den kan du välja hur snäll den ska vara på gasen (varje millimeter ger olika mycke gas beroende på vilken kam man använder på gasrullen)

Gå ner en kugg fram så blir den mycke livligare.

Antagligen har din handlare gjort fel när han satt min/max på gasen, ifall cykeln rusar när du vrider på gasen. Se till att han skruvar ut tomgångsskruven ordentligt innan han ställer in min/max.

Jag föredrar att cykeln är lite "stum" i bakändan när man kör på bakhjulet. Då får man inte det där gunget. Å andra sidan blir den lite svårare att "dra upp". Bästa sättet å göra detta tycker jag är att ställa förspänningen på fjädern bak. Googla "static sag" om du inte vet hur du ställer det, sätt static sag till 10mm (tror att standard är 35-45mm)

Jag använder den snällaste gas-rulle-kurvan, 400. :tummenupp
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Har någon problem med kopplingen, får i friläge o missar växlingar väldigt ofta, hur distinkt ja än petar i dem. Justeringen är korrekt men känslan är inte bra i låda/koppling. Cykeln har gått 14 mil.

Inte så enkelt att det räcker med att justera växelspaken. Kanske så att du omedvetet lägger tryck på den när du kör. Då kan ovanstående problem uppstå.

\Masonit
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Passar avgasystem (silmotor) , Handtagsskydd (Aprilia orginal) , Styrdämpare (GPR ) ifrån en 07a på en 08a?

Dom ser då identiska ut förutom något rör mellan utblåsen som jag sett.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Passar avgasystem (silmotor) , Handtagsskydd (Aprilia orginal) , Styrdämpare (GPR ) ifrån en 07a på en 08a?

Dom ser då identiska ut förutom något rör mellan utblåsen som jag sett.

Det ska väl inte vara något problem med det?! :va
I alla fall inte med handtagsskydden och styrdämparen. Ska du byta:)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det ska väl inte vara något problem med det?! :va
I alla fall inte med handtagsskydden och styrdämparen. Ska du byta:)

Undra hur de är med helsystemet då. Men när jag tex kollade på acra verkade det vara samma.

Har den inne på garanti reparation nu. När jag får tillbaka den tror jag att jag säljer den eller byter in den emot en 08a tänkte jag.

Men har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha kvar den eller byta till en 08a ännu.

Du är nog ta mig fan den rikaste studenten jag vet :D

Du kanske inte känner så många stundenter?
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Silmoto borde passa på 08an, 99% säker. Det enda som skulle kunna vara annorlunda är den där justerbara bakramen, fast den är väl bara på VDB-hojjarna?
 

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
husaberg fs 570 2010
fan nu måste jag hitta på nått...vart ju slaktad i accet av polarns husa 650, han segla ifrån mig utan problem!=(
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
fan nu måste jag hitta på nått...vart ju slaktad i accet av polarns husa 650, han segla ifrån mig utan problem!=(

Har du helsystem på den?

Sätt statiska hänget bak till 10-15mm och sänk den till tredje sträcket på framgaffeln.

Min cykel står brant SOM FAN men ändå vill den resa de fyra första växlarna och det är det man tappar på. Det tar tid att lära sig att starta ordentligt också, bättre att tappa lite driv än att få ett framhjulslyft. :tummenupp
 

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
husaberg fs 570 2010
Har du helsystem på den?

Sätt statiska hänget bak till 10-15mm och sänk den till tredje sträcket på framgaffeln.

Min cykel står brant SOM FAN men ändå vill den resa de fyra första växlarna och det är det man tappar på. Det tar tid att lära sig att starta ordentligt också, bättre att tappa lite driv än att få ett framhjulslyft. :tummenupp

nej den e helt standard, knappt inkörd...ska öppna luftburken och kasta i ett filter i helgen får se ifall den går bättre då!

Vad kostar helsystemen till 550?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
nej den e helt standard, knappt inkörd...ska öppna luftburken och kasta i ett filter i helgen får se ifall den går bättre då!

Vad kostar helsystemen till 550?

Jamen dåså :) Då har du många hästar till att hämta ut :)

Helsystemet kostar 420 pund tror jag, silmoto sxv från alice racing. Jag vet inte vad de andra systemen typ akrapovic, men jag gissar bortåt det dubbla. Silmoto ger ca 4hk till, mycke mer botten och snabbare gas-svar.

Jag använder ett specialfilter i min hoj men jag har skumfilter som jag använder när jag kör crossbana, och då använder jag standard-locket som jag borrat så mycke hål som det går ur.
 

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
husaberg fs 570 2010
Hojjen e ju mappad för öppnad luftburk och skumfilter...men filtret har ju inte kommit än tyvärr , men hoppas att det kommer imorgon!

420pund va fan blir det i kronor då? 6-7 tusen eller?
Silmoto systemet ligger det som orginalsystemet eller ´ligger slip-onet på sidan som på en vanlig hoj`?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hojjen e ju mappad för öppnad luftburk och skumfilter...men filtret har ju inte kommit än tyvärr , men hoppas att det kommer imorgon!

420pund va fan blir det i kronor då? 6-7 tusen eller?
Silmoto systemet ligger det som orginalsystemet eller ´ligger slip-onet på sidan som på en vanlig hoj`?

Här är en bra sida om man funderar på köpa prylar utomlands ofta (längst ner kan man fylla i och så räknar den ut vad det är i svenska): http://www.xe.com/

Exempel: 420.00 GBP

=

4,953.33 SEK

Silmoto sitter som på standardhojjen, här är en video på/med SXV-silmoto-burken: http://www.youtube.com/watch?v=AMMI9IdSje0

Det är ett helsystem så du byter hela avgassystemet. Det är skapligt lätt att sätta dit tycker jag iaf. Kom bara ihåg metallbiten som håller bort bensinslangen :)
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Jamen dåså :) Då har du många hästar till att hämta ut :)

Helsystemet kostar 420 pund tror jag, silmoto sxv från alice racing. Jag vet inte vad de andra systemen typ akrapovic, men jag gissar bortåt det dubbla. Silmoto ger ca 4hk till, mycke mer botten och snabbare gas-svar.

Jag använder ett specialfilter i min hoj men jag har skumfilter som jag använder när jag kör crossbana, och då använder jag standard-locket som jag borrat så mycke hål som det går ur.

Det gör alltså en hel del när man öppnar upp burken? Brutal skillnad eller?

Det här skumluftfiltret ni nämner, har ni nåt tips vart man kan köpa ett sådant?
 

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
husaberg fs 570 2010
Här är en bra sida om man funderar på köpa prylar utomlands ofta (längst ner kan man fylla i och så räknar den ut vad det är i svenska): http://www.xe.com/

Exempel: 420.00 GBP

=

4,953.33 SEK

Silmoto sitter som på standardhojjen, här är en video på/med SXV-silmoto-burken: http://www.youtube.com/watch?v=AMMI9IdSje0

Det är ett helsystem så du byter hela avgassystemet. Det är skapligt lätt att sätta dit tycker jag iaf. Kom bara ihåg metallbiten som håller bort bensinslangen :)


Tack för tipset!
Fan under 5000 det var ju inte så blodigt dyrt!

Det vart ju gott ljud i den med den burken på iaf!
om jag inte klipper polarns husaberg när filtret å det är i så ska jag fan beställa ett helsystem direkt!=)

Ska försöka att komma ihåg den lilla metallbiten vid slangen men jag kan inte lova nått!=)

hur fan lyckas du hissa upp hojjen på slangen på alla växlar!?:confused:
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det gör alltså en hel del när man öppnar upp burken? Brutal skillnad eller?

Det här skumluftfiltret ni nämner, har ni nåt tips vart man kan köpa ett sådant?

Det är grymt stor skillnad med helsystem

Orginal är som gjort för att bytas bort, rören är inte lika långa och det blir ett stort motstånd i ljuddämparen.

Skumfiltret får du tag på hos närmaste aprilia-handlare :) Effektskillnaden är inte särskilt stor mot pappersfilter. Däremot K&N filtret som sitter i min cykel, det gör stor skillnad. Borra upp locket gör skillnad också, luffar-turbo funkar bara över 160km/h och det gör inte så stor skillnad att det ska vara värt att använda det, bättre låta cykeln andas ordentligt i låga farter.

Tack för tipset!
Fan under 5000 det var ju inte så blodigt dyrt!

Det vart ju gott ljud i den med den burken på iaf!
om jag inte klipper polarns husaberg när filtret å det är i så ska jag fan beställa ett helsystem direkt!=)

Ska försöka att komma ihåg den lilla metallbiten vid slangen men jag kan inte lova nått!=)

hur fan lyckas du hissa upp hojjen på slangen på alla växlar!?:confused:

Du tar garanterat en husaberg iaf när ni kommer över 100, annars får du träna mer ;)

Ettan, tvåan och trean går den upp helt oprovocerat bara på gaspådrag, fyran kommer den upp ifall den får lite hjälp typ att det är ojämt i asfalten eller att man trycker till lite me rumpan. Femman får man hjälpa till och trycka me rumpan och dra i styret lite :tummenupp

sxv känns sjukt klen första gångerna man kör den innan man fått koll
på vilka varv man ska ligga på. Annat än encylindrig. Sen när du kommit in i registret lite kommer du känna att den känns snabbare och snabbare! :tummenupp

Jag brukar säga till de som provkör: "Håll stumt tills varvstoppen går i", och hör jag inte att den slår ifrån så brukar jag bara säga "åk ut igen och den här gången drar du tills den studsar på varvstoppen". Annars får man inte känna tjusningen me cykeln!
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top