Aprilia SXV

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
husaberg fs 570 2010
till 95% är det tändspolen eller kabel/tändhatt, som någon skrev här. Jag har varit med om tre hojar med detta problemet.


har dom hojjarna gått dåligt hela tiden eller bara "då och då"...för min går klockrent ibland, sen så helt plötsligt går den as dåligt!
Om det skulle vara tändspole/tändhatt går den även upp i tomgångsvarv då? för min får ju en tomgång strax under 3000 efter att jag har kört ett tag!
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
har dom hojjarna gått dåligt hela tiden eller bara "då och då"...för min går klockrent ibland, sen så helt plötsligt går den as dåligt!
Om det skulle vara tändspole/tändhatt går den även upp i tomgångsvarv då? för min får ju en tomgång strax under 3000 efter att jag har kört ett tag!

Min gick bra och dåligt om vartannat, visade sig att kabelskon från tändspolen var helt glapp.
Läste på ett annat forum " I love this bike, but it´s assembled by monkeys" :D
Håller helt med om det.
Det bästa är att plocka isär och kolla igenom kontakter och liknande, och sedan plocka ihop hojen igen, så har du större chanser att ha en fungerande hoj.
Vandrande tomgång kan bero på en mängd olika saker, och behöver inte hänga ihop med första problemet.
 

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
husaberg fs 570 2010
Min gick bra och dåligt om vartannat, visade sig att kabelskon från tändspolen var helt glapp.
Läste på ett annat forum " I love this bike, but it´s assembled by monkeys" :D
Håller helt med om det.
Det bästa är att plocka isär och kolla igenom kontakter och liknande, och sedan plocka ihop hojen igen, så har du större chanser att ha en fungerande hoj.
Vandrande tomgång kan bero på en mängd olika saker, och behöver inte hänga ihop med första problemet.


har haft den inne på verkstan igår och idag å dom har kollat tändhattar och tändspolen och hittar inge fel på det, sen så har dom kollat en massa mer grejer kommer inte ihåg allt!

Det skumma är att den har gått som en klocka varenda gång dom har varit ute å kört den!

Ska ut med den nu å kolla hur den går...hoppas på det bästa!
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Nu är hojen ihop igen men har inte varit inlämnad. Nu efter att vi har kollat ventilerna och mycket har varit av så baktänder den eller smäller som fan vid avslag från 6-7000 varv men inte alls så mycket vid lägre varv och ibland ingenting alls. Vad kan felet vara?

Kan tillägga om det skulle hjälpa någon att gaswirerna har varit av och har skruvat på dem. Allt annat funkar fint och motorn svarar som innan då den endast small vid motorbroms från höga varv.
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
Nu är hojen ihop igen men har inte varit inlämnad. Nu efter att vi har kollat ventilerna och mycket har varit av så baktänder den eller smäller som fan vid avslag från 6-7000 varv men inte alls så mycket vid lägre varv och ibland ingenting alls. Vad kan felet vara?

Kan tillägga om det skulle hjälpa någon att gaswirerna har varit av och har skruvat på dem. Allt annat funkar fint och motorn svarar som innan då den endast small vid motorbroms från höga varv.

när mitt avgas inte va helt tätt smälde den som fan
så fort man släpte gasen
kolla lunda tråden det blir lek imoron
 

schizoid

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Gbg
Hoj
aprilia sxv 450
450 Vs 550?

Hej, jag har en 450 07a. Min polare har en 550 med effektsystem och min känns som en moppe i jämförelse.
ska de va så stor skillnad?
550´n går å gasa upp på 4an medans 450 får forceras upp på 2an.
450´n har orginalsystem och går inte heller direkt helt rent under 5500 varv.
ska jag be om att få min hoj bättre inställd eller är orginalsystemet för fattigt för att hojjen ska ha nåt bottenregister å gå rent under 5500varv?

Blir min snarlik 550´n om jag byter till effektsystem eller är de större skillnad än vad jag förstog de som när jag kötpe min 450:rolleyes:
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hej, jag har en 450 07a. Min polare har en 550 med effektsystem och min känns som en moppe i jämförelse.
ska de va så stor skillnad?
550´n går å gasa upp på 4an medans 450 får forceras upp på 2an.
450´n har orginalsystem och går inte heller direkt helt rent under 5500 varv.
ska jag be om att få min hoj bättre inställd eller är orginalsystemet för fattigt för att hojjen ska ha nåt bottenregister å gå rent under 5500varv?

Blir min snarlik 550´n om jag byter till effektsystem eller är de större skillnad än vad jag förstog de som när jag kötpe min 450:rolleyes:

450n blir MYCKET starkare med effektsystemet.

550n polarns din är säkert nerdrevad också
 

schizoid

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Gbg
Hoj
aprilia sxv 450
tack för svaret, då blir jag så illa tvungen att köpa effektsystem. För kraften i min är jag brutalt besviken på.
Vart kan man komma över de mest prisvärda effektsystemet och vilken modell/märke ska man köpa?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
tack för svaret, då blir jag så illa tvungen att köpa effektsystem. För kraften i min är jag brutalt besviken på.
Vart kan man komma över de mest prisvärda effektsystemet och vilken modell/märke ska man köpa?

Silmoto rostfritt (stainless steel) är billigast och bäst, de enda jag vet som säljer dem är alice racing.
 

Akra-Linkan

Intendent
Gick med
20 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 SXC, TL1000S
Kanske hittar du något Arrow helsystem som följer med nya 07:0r på blocket. Har sett några annonser men de verkar försvinna fort!

Det är brutal skillnad orginal avgas och arrow. Acra ska vara ännu bättre. Min går perfekt med Arrow. Inge avgassmäll eller tvekning vi gasrullning. En orginal 550 avstrypt liknar 450 med Arrowrör. Dock e 550 lite starkare men karaktären är ändå lik 450 med arrow.

//Linkan


tack för svaret, då blir jag så illa tvungen att köpa effektsystem. För kraften i min är jag brutalt besviken på.
Vart kan man komma över de mest prisvärda effektsystemet och vilken modell/märke ska man köpa?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Kanske hittar du något Arrow helsystem som följer med nya 07:0r på blocket. Har sett några annonser men de verkar försvinna fort!

Det är brutal skillnad orginal avgas och arrow. Acra ska vara ännu bättre. Min går perfekt med Arrow. Inge avgassmäll eller tvekning vi gasrullning. En orginal 550 avstrypt liknar 450 med Arrowrör. Dock e 550 lite starkare men karaktären är ändå lik 450 med arrow.

//Linkan

Finns ingen mapp till Arrowsystem som passar SXV´n
 

linds7rom

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Gävle
Hoj
R6 racehoj
min hoj går som en jävla påsenötter!
så fort den börjar bli varm så går tomgången upp till nästan 3000rpm
sen så orkar den inte varva ur som den ska ibland , den börjar blödra å gå riktigt dåligt, sen helt plötsligt så går den skit bra igen...nån som har varit med om det här problemet?

Har också bekymmer med min tomgång, när den är kall så ligger den som den ska, 1800-2100 varv men när den nått arbetstemperatur så går den upp till 3000 varv. Kan kanske vara att den får tjuvluft ngnstans? Eller kan de vara ngt tändprobelm som nämts tidigare?
Den går precis som den ska i övrigt.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Har också bekymmer med min tomgång, när den är kall så ligger den som den ska, 1800-2100 varv men när den nått arbetstemperatur så går den upp till 3000 varv. Kan kanske vara att den får tjuvluft ngnstans? Eller kan de vara ngt tändprobelm som nämts tidigare?
Den går precis som den ska i övrigt.

Har ni bytt tändstift till de med två elektroder? Min blev genast mkt bättre.
NGK CR8EKB
 
Last edited:

henq

hc-devil
Gick med
19 May 2003
Ort
Torslanda
Hoj
KTM 690 SMC R & Honda TRX 250 EX
Har ni bytt tändstift till de med två elektroder? Min blev genast mkt bättre.
NGK CR8EKB
Min har de nya stiften + nya mappningen men gör precis samma sak vad gäller tomgångsvarvet. Däremot går den alltid som ett spjut så det är inget stort problem :)
 

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
husaberg fs 570 2010
Har också bekymmer med min tomgång, när den är kall så ligger den som den ska, 1800-2100 varv men när den nått arbetstemperatur så går den upp till 3000 varv. Kan kanske vara att den får tjuvluft ngnstans? Eller kan de vara ngt tändprobelm som nämts tidigare?
Den går precis som den ska i övrigt.


Mitt tomgångs problem är nu borta...vet inte riktigt vad dom gjorde men nu står den stadigt på 1900!

men mitt andra problem finns fortfarande...skit skumt kan gå hur braa som helst sen helt plötsligt så börjar den hacka sig fram å orkar inte varva sen så vips så e det borta!
 

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
husaberg fs 570 2010
fick byta lameller efter 280 mil...ska det behöva vara så?...använder ju för fan knappt kopplingen..nån mer som fått byta lameller efter så få mil?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
fick byta lameller efter 280 mil...ska det behöva vara så?...använder ju för fan knappt kopplingen..nån mer som fått byta lameller efter så få mil?

Lätt hänt när man spännt upp kopplingshandtaget för mycket. Jag brände en koppling ganska tidigt pga det. Nu har jag en race-koppling som ska hålla ännu "sämre" (den är lättare) men den har jag kört snart två säsonger på :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top