Var ute och körde för ett par dagar sen när hojen plötsligt börjar gå dåligt. vad är det som spöker nu tänkte jag. En stund senare så känner jag att jag är helt dyngsur om benet. konstigt tänkte jág, det regnar väl inte
Kör kanske 50 meter till sen tokdör hojen. Döm om min förvåning när jag märker att det bokstavligt talat rinner ner bensin på marken någonstans ifrån. Nu förstår jag varför jag är dyngsur från skon upp till knät ungefär, det var inte vatten utan bensin. Verkligen inte bra. Det som har hänt är att bensinslangen någon gång har hamnat fel och legat emot avgassystemet som bränt hål på den.
Nu till min fråga. hur svårt är det att byta soppaslang utan att vara mekaniker? började kolla lite och slangen går upp in i luftburken. lyfte på locket och slangen sitter dåligt till så man verkar inte kunna byta den utan att skruva loss luftburken? Något man ska tänka på om man nu gör detta, sitter någon elektronik inne i luftburken man måste vara försiktig med?
Kommer ta och skydda slangen från detta problem i framtiden men är osäker på vad som är bäst. Några varianter jag fått förslag på är aluminium tejp som ska sitta i tex motorrum och liknande, någon form av asbest liknande isolering som man tydligen kan ha på slangar och avgassystem samt någon form av metallnät typ stålomspunna slangar som man ser på en del hojar.
Kan ju bara fantisera om hur hojen och jag med för den delen hade sett ut om bensinen hade fattat eld. kan ju vara ett tips till er andra att kolla er soppaslang.
Mvh Robert