Aprilia SXV

Lätt hänt när man spännt upp kopplingshandtaget för mycket. Jag brände en koppling ganska tidigt pga det. Nu har jag en race-koppling som ska hålla ännu "sämre" (den är lättare) men den har jag kört snart två säsonger på :)


så nu när jag har nya lameller så bör jag släppa lite på den...verkstan har spännt den ganska hårt!
 
så nu när jag har nya lameller så bör jag släppa lite på den...verkstan har spännt den ganska hårt!

Wiren är ju en självklarhet att man justerar rätt men se till att köra på riktig växellådsolja och inte samma som du kör i motorn.

Citat av Jörgen
På hojar med separat växellådsolja är det ofta bra att utnyttja denna möjlighet att använde en deikerad växellåds/transmissionsolja. Dessa innehåller nämligen ofta EP-additiver med zink vilka faktiskt bättrar greppet i de flesta våtkopplingar. Motoroljor blir alltid en kompromiss i kopplingar och växellådor. En annan sådan bra växellådsolja är tex Golden Spectro 80W Gear Lube. Den kör jag i låda och koppling i min HD.

Slirar kopplingen ändå, trots bra olja, rätt höjd på lamellpaketet, rätt kopplingsspel. Ja då skulle jag stoppa i säg 20 % hårdare fjädrar, då har man god marginal och behöver inte oroa sig.

Mvh
Jörgen
 
..då har man köpt en ny SXV 550 -08a :2cool


Himla fin är den, men går som en moped med strypningen :/
Powerbike Peter säger att man måste köra 100 mil innan den tas bort för garantin ska gälla, undra hur många som gör det...:va
*hyfsat sugen på o ta bort den iaf om 1 vecka eller nå´t...*


:Rockbanan :Rockbanan
 
Last edited:
..då har man köpt en ny SXV 550 -08a :2cool


Himla fin är den, men går som en moped med strypningen :/
Powerbike Peter säger att man måste köra 100 mil innan den tas bort för garantin ska gälla, undra hur många som gör det...:va
*hyfsat sugen på o ta bort den iaf om 1 vecka eller nå´t...*


:Rockbanan :Rockbanan[/QUOTE

Grattis!
hoppas den går fel fritt!
Hmm min handlara sa att inkörningen var 15 mil eller 3 timmar!
 
Varför ens köra in några längre sträckor, har ja aldrig gjort med offroad eller cross cyklar o de går kanon utan ett enda ras eller konstigheter. Man får betydligt bättre tätning mellan cyl/foder o kolvring/ringar om man belastar motorn från start. Man behöver ju inte ligga på höga varv hela tiden men gå igenom växlarna o motorbromsa de första milen. Då går de som bäst o håller oljan fin längre, o framför allt får de mer effekt. Om de skulle rasa pga det så är det inte inkörningen som felar utan ett fabrikations fel som inte går att unvika hur snällt du än kör.
 
..då har man köpt en ny SXV 550 -08a :2cool


Himla fin är den, men går som en moped med strypningen :/
Powerbike Peter säger att man måste köra 100 mil innan den tas bort för garantin ska gälla, undra hur många som gör det...:va
*hyfsat sugen på o ta bort den iaf om 1 vecka eller nå´t...*


:Rockbanan :Rockbanan

Efter 3h ska den in för service och då tas strypningarna bort.
 
Är det någon som vet vad det är för storlek på kedjan som sitter på original?
tänkte sätta på ett kedjelås.

Mvh Robert
 
Någon som vet var man kan hitta snygga kåpset till sxv 550'n..
Har fullkommligt googlat sönder mig nästan helt utan resultat.. I någon artikel stog det om några "grön spräckliga" kåpor som endast såldes i UK om jag inte missförstod.
Tips på bra hemsida eller återförsäljare nära gbg eller borås?

mvh Peter
 
Någon som vet var man kan hitta snygga kåpset till sxv 550'n..
Har fullkommligt googlat sönder mig nästan helt utan resultat.. I någon artikel stog det om några "grön spräckliga" kåpor som endast såldes i UK om jag inte missförstod.
Tips på bra hemsida eller återförsäljare nära gbg eller borås?

mvh Peter

Menar du dekaler?

Kolla med www.speedgear.se å hälsa från mig
 
Menar du dekaler?

Kolla med www.speedgear.se å hälsa från mig

Japp, dekaler menade jag :)

Tack för tipset, men det var aningen skum hemsida speedgear hade.. inte ofta man köper nyhetsbrev och deras katalog-länk hade visst gått ur tiden, antar att hemsidan är under utveckling eller nått.. Men jag ska höra med dom :)
Men det hade vart fint med någon hemsida där dom smällt upp ett stort produktutbud dekaler med bilder och prisinfo, men det kanske inte finns någon större marknad för just aprilia supermoto stickers?
 
Japp, dekaler menade jag :)

Tack för tipset, men det var aningen skum hemsida speedgear hade.. inte ofta man köper nyhetsbrev och deras katalog-länk hade visst gått ur tiden, antar att hemsidan är under utveckling eller nått.. Men jag ska höra med dom :)
Men det hade vart fint med någon hemsida där dom smällt upp ett stort produktutbud dekaler med bilder och prisinfo, men det kanske inte finns någon större marknad för just aprilia supermoto stickers?

finns lite här med!
http://www.shop.race-styles.com/katalog_leer.php?main_kat=60&nr=
 
Var ute och körde för ett par dagar sen när hojen plötsligt börjar gå dåligt. vad är det som spöker nu tänkte jag. En stund senare så känner jag att jag är helt dyngsur om benet. konstigt tänkte jág, det regnar väl inte :va
Kör kanske 50 meter till sen tokdör hojen. Döm om min förvåning när jag märker att det bokstavligt talat rinner ner bensin på marken någonstans ifrån. Nu förstår jag varför jag är dyngsur från skon upp till knät ungefär, det var inte vatten utan bensin. Verkligen inte bra. Det som har hänt är att bensinslangen någon gång har hamnat fel och legat emot avgassystemet som bränt hål på den.
Nu till min fråga. hur svårt är det att byta soppaslang utan att vara mekaniker? började kolla lite och slangen går upp in i luftburken. lyfte på locket och slangen sitter dåligt till så man verkar inte kunna byta den utan att skruva loss luftburken? Något man ska tänka på om man nu gör detta, sitter någon elektronik inne i luftburken man måste vara försiktig med?
Kommer ta och skydda slangen från detta problem i framtiden men är osäker på vad som är bäst. Några varianter jag fått förslag på är aluminium tejp som ska sitta i tex motorrum och liknande, någon form av asbest liknande isolering som man tydligen kan ha på slangar och avgassystem samt någon form av metallnät typ stålomspunna slangar som man ser på en del hojar.

Kan ju bara fantisera om hur hojen och jag med för den delen hade sett ut om bensinen hade fattat eld. kan ju vara ett tips till er andra att kolla er soppaslang.

Mvh Robert
 
Var ute och körde för ett par dagar sen när hojen plötsligt börjar gå dåligt. vad är det som spöker nu tänkte jag. En stund senare så känner jag att jag är helt dyngsur om benet. konstigt tänkte jág, det regnar väl inte :va
Kör kanske 50 meter till sen tokdör hojen. Döm om min förvåning när jag märker att det bokstavligt talat rinner ner bensin på marken någonstans ifrån. Nu förstår jag varför jag är dyngsur från skon upp till knät ungefär, det var inte vatten utan bensin. Verkligen inte bra. Det som har hänt är att bensinslangen någon gång har hamnat fel och legat emot avgassystemet som bränt hål på den.
Nu till min fråga. hur svårt är det att byta soppaslang utan att vara mekaniker? började kolla lite och slangen går upp in i luftburken. lyfte på locket och slangen sitter dåligt till så man verkar inte kunna byta den utan att skruva loss luftburken? Något man ska tänka på om man nu gör detta, sitter någon elektronik inne i luftburken man måste vara försiktig med?
Kommer ta och skydda slangen från detta problem i framtiden men är osäker på vad som är bäst. Några varianter jag fått förslag på är aluminium tejp som ska sitta i tex motorrum och liknande, någon form av asbest liknande isolering som man tydligen kan ha på slangar och avgassystem samt någon form av metallnät typ stålomspunna slangar som man ser på en del hojar.

Kan ju bara fantisera om hur hojen och jag med för den delen hade sett ut om bensinen hade fattat eld. kan ju vara ett tips till er andra att kolla er soppaslang.

Mvh Robert

Gör slangen lite kortare så ska det inte vara något problem, för oss som har tidiga hojar var det faktiskt något man rekommenderades att göra. Tycker inte du behöver linda den nåt men med Silmoto-systemen så följer det med en liten båge som ska hålla soppaslangen borta, du kanske kan göra en sån om du vill vara på säkra sidan.
 
Några varianter jag fått förslag på är aluminium tejp som ska sitta i tex motorrum och liknande, någon form av asbest liknande isolering som man tydligen kan ha på slangar och avgassystem samt någon form av metallnät typ stålomspunna slangar som man ser på en del hojar.

Kan ju bara fantisera om hur hojen och jag med för den delen hade sett ut om bensinen hade fattat eld. kan ju vara ett tips till er andra att kolla er soppaslang.

Mvh Robert

Du har en 07 eller? På min 08a sitter det orginal och om man kör silmotor följer det med. Ett metalbit som har längd likt ett finger som man klämmer in slangen emot ramen med hjälp av. Du har ett gängat hål där som du kan fästa något i om du inte har den biten.

Sett en bild på en sxv som brann pga det.
 
Tack så mycket för informationen hur man blir av med problemet :tummenupp
Men sen att byta själva slangen verkar vara små bökigt. behöver man lyfta luftburken och isf finns det något därinne som är extra kännsligt?
Har hittat några stjärnskruvar som håller burken, räcker det att släppa dem och lyfta av den för att sätta på nya slangen?
Vill ogärna börja skruva och ta sönder/skruva bort något som man inte vet vad det är och går att få tbx sen på ett smidigt sätt.

Mvh Robert
 
Det är bara att skruva på, inget som är onödigt krångligt eller ömtåligt. Vet inte om du måste släppa på burken men försök undvika om du kan, stjärnskruvarna du ser håller bara ihop halvorna, vill du ta bort luftburken så sitter den fastklämd med spjällhusen. Det är iofs inga konstigheter med det men vore ju skönt att slippa. :)
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top