Aprilia SXV

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
stämmer det att första servicen kostar mellan 4-5000kr 50mila servicen alltså


Nej det lär nog inte stämma.

Första servicen om man kör den stryp är efter 50mil, jag är väldigt tveksam till om någon kör runt med den strypt, och om man tagit bort strypningarna är första servicen efter 3h. Det är exakt samma service vid båda. Den servicen var gjord när jag köpte min hoj, lämnade dock in min hoj nyss för service. Och det kostade 1365 kr.

Efter första servicen så är det var 15:de timma som gäller (ostrypt) och var 300:de mil (stryp).

I min service för 1365kr som jag gjorde så är det enligt service protokollet samma punkter som första servicen plus 14 punkter till, dom punkterna är lite fler saker som man ska kontrollera, och några saker som skall smörjas...så den första lär ju inte vara dyrare än min 2:a service. Dock så vet jag inte om han gjorde alla punkter enligt prokollet.
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Det borde inte spela någon roll och sen om du skulle behöva shims så är det samma som Honda 450, betydligt lättare att få tag på snabbt.

Har suttit och letat i den verkstadsmanualen x antal ggr men hittar ingenting om hur man ställer ventilerna. Hittar vilka spel det ska vara och vid vilket gradtal på vevaxeln ventilerna öppnar men inte hur man ställer ventilerna. Är det någon som har instruktionerna och kan skriva ner dem eller kan scanna in dem?

Tack på förhand!
/Eric
 

Bifogat

  • IMG_1378.JPG
    IMG_1378.JPG
    49.1 KB · Visningar: 135
  • IMG_1379.JPG
    IMG_1379.JPG
    40.2 KB · Visningar: 149
  • IMG_1381.JPG
    IMG_1381.JPG
    52.1 KB · Visningar: 150
  • IMG_1382.JPG
    IMG_1382.JPG
    54.9 KB · Visningar: 167
Last edited:

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Du ska bytta shims... dom sitter mellan vipparm och fjäder som du har där på bilderna. Tryck ner fjäder med nåt verktyg eller ta bort vipparm,men det är nog minst jobb med att trycka ner fjädern. Där ska du ha en liten rund metall bricka och dom finns i olika tjocklekar.

Fast nu gissar jag bara men så är det på dom flesta motorer :D

Edit: här har du dom http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodList.asp?idCategory=358
 
Last edited:

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Du ska bytta shims... dom sitter mellan vipparm och fjäder som du har där på bilderna. Tryck ner fjäder med nåt verktyg eller ta bort vipparm,men det är nog minst jobb med att trycka ner fjädern. Där ska du ha en liten rund metall bricka och dom finns i olika tjocklekar.

Fast nu gissar jag bara men så är det på dom flesta motorer :D

Edit: här har du dom http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodList.asp?idCategory=358

Ja, så långt är jag också med men under kamaxeln sitter där två fjädrar som också borde gå till ventiler (finns det något annat alternativ?) Har röd markerat fjädrarna under kamaxeln på denna bilden...

Edit: Det måste ju vara någon av ventilerna för det går en vipparm till de ventilerna som syns alltså öppnar de alltid samtidigt. Men frågan är då hur justerar jag de andra eller kollar? Bara mäta spelet mellan kamaxeln och ventilen när inte kamen ligger på alls? Kan tyckas vara rätt dumma frågor men när man har plockat ner allt så vill man ju inte behöva göra det en gång till...
 

Bifogat

  • markering ventiler.JPG
    markering ventiler.JPG
    40.7 KB · Visningar: 120
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Ställ kammen i övre dödläge(när du kan få en 6 mm pinne genom hålet i kammen och kammen inte ligger på) och mät under kammen och under vipporna.

Troligtvis ligger alla inom toleransen men skulle du behöva justera så ta bort shimsen och kolla vilka du har och köp nya för att få spelet inom toleransen.

Avgasshimsen kommer du åt jätteenkelt genom att ta bort vippan, det sitter en låsring till höger om genomgående axeln på bilden.

För att komma åt insugsshimsen får du ta bort kammen och lyfta på ventiltryckarna, släpper du kamkedjespännaren så kan du haka av kedjan och dra ut kammen åt sidan efter att du tagit bort låsringen. Men innan du ger dig på det, har du verkligen stenkoll på hur allt ska vara när du sätter ihop det igen? Så du ställer kammen i rätt läge osv, det kan underlätta att ha "skruven med pinne"-verktyget för att hålla veven i rätt läge tex. Det går att göra eget om man borrar hål i en skruv och har en pinne i lagom storlek. Annars funkar det väl med ficklampa och lysa in i hålet också så länge du inte släpper kamdreven för då behövs det mer precision.
 
Last edited:

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
ställ ventilerna efter marcus beskrivning så går det fin fint!

köp ett sånt specialverktyg från aprilia som du låser kuggarna veven med.
iom konat drev istället för splines så kan du lätt dra runt veven när du drar
åt och då kommer kammen några grader fel och går piss.

sen ställ för i hela helvete inte kammarna efter manualen som finns att ladda
hem i denna tråden! då lär den aldrig starta! pma om du vill ha inställningarna.

känns lite som att du ska be någon polare vara med och meka lite, framgår det inte självklart hur du ställer ventilerna om du tittar på de bilder du lagt
upp så ska du nog ha med någon som kan dubbelkolla lite och ge tips.
mycket som kan gå fel i en motor...

I och med omständigheterna ska jag ringa nordbecks och höra om han hade kunnat göra det så kan jag lära mig av honom. Det borde ju inte kosta mycket när den redan är nerplockad så pass. Har däremot han en väntetid på mer än en månad ställer jag dem själv.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Mäta kan du göra själv, om du är osäker har du säkert nån kompis som kollat på nån hoj förut och det är inte krångliggare på den här, ni kanske inte behöver justera och då behöver du inte lämna in den heller. :)

Annars får vi väl guida här.
 

lill-snorren

frölunda 4-ever
Gick med
18 Apr 2008
Ort
värmlands kungarike
Hoj
aprilia sxv 550-07 suzuki jr50(dotterns)
Nej det lär nog inte stämma.

Första servicen om man kör den stryp är efter 50mil, jag är väldigt tveksam till om någon kör runt med den strypt, och om man tagit bort strypningarna är första servicen efter 3h. Det är exakt samma service vid båda. Den servicen var gjord när jag köpte min hoj, lämnade dock in min hoj nyss för service. Och det kostade 1365 kr.

Efter första servicen så är det var 15:de timma som gäller (ostrypt) och var 300:de mil (stryp).

I min service för 1365kr som jag gjorde så är det enligt service protokollet samma punkter som första servicen plus 14 punkter till, dom punkterna är lite fler saker som man ska kontrollera, och några saker som skall smörjas...så den första lär ju inte vara dyrare än min 2:a service. Dock så vet jag inte om han gjorde alla punkter enligt prokollet.
kör ostrypt kört drygt 50mil och han skulle ha på aprilia verkstad mellan 4-5000kr pga att de ska ställa ventilerna vid första service sa han och det inne bär att man får plocka motorn
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
kör ostrypt kört drygt 50mil och han skulle ha på aprilia verkstad mellan 4-5000kr pga att de ska ställa ventilerna vid första service sa han och det inne bär att man får plocka motorn

Oljan kan du byta själv om du går efter beskrivningarna som finns på *xv asylum (eller vad det nu heter). Plocka ur motorn finns det baskrivningar att ladda ner. Om du nu hamnar i samma sits som mig och är osäker på ventilerna så prata med någon vän som kan det eller lämna in bara motorn. blir betydligt billigare om du bara lämnar in motorn.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
kör ostrypt kört drygt 50mil och han skulle ha på aprilia verkstad mellan 4-5000kr pga att de ska ställa ventilerna vid första service sa han och det inne bär att man får plocka motorn

Efter 50 mil skulle jag vilja säga att hojen gått ca:15 timmar och kolla ventiler skall göras på 90 timmar om vi snackar gatkörd hoj. Men det är ju inte fel att kolla i förtid.
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Har tittat lite på det nu. Om jag istället för att plocka av kamkedjorna vrider på axeln som jag har markerat på bilden vrider sig ju hela vevet, så har jag gjort på de motorerna jag har ställt ventilerna på (dock äldre bilmotorer). Då vrider sig ju kamaxlarna också. Nu till frågan: kan något ta skada av detta eller blir det fel?
 

Bifogat

  • IMG_1383.JPG
    IMG_1383.JPG
    60.7 KB · Visningar: 142

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det är klart du ska vrida runt hela motorn, lyfta av kedjan skulle du bara göra om du ville ta bort kammen för att komma åt shimsen under och det behöver du inte om ventilspelet redan är rätt, så börja med att mäta. :)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
köp ett sånt specialverktyg från aprilia som du låser kuggarna veven med.
iom konat drev istället för splines så kan du lätt dra runt veven när du drar
åt och då kommer kammen några grader fel och går piss.

sen ställ för i hela helvete inte kammarna efter manualen som finns att ladda
hem i denna tråden! då lär den aldrig starta! pma om du vill ha inställningarna.

Finns ingen anledning att släppa på kamdrevet så länge man inte ska byta kammen eller drevet så verktyget behövs inte.

Vad i manualen är det du inte tycker stämmer?
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Det är klart du ska vrida runt hela motorn, lyfta av kedjan skulle du bara göra om du ville ta bort kammen för att komma åt shimsen under och det behöver du inte om ventilspelet redan är rätt, så börja med att mäta. :)

26 på ALLA avgas ventilerna :confused: Har pratat lite med några och tänker lämna in den till aukt. verkstad. men hur ska jag göra för att ha garantin kvar? endast sätta på ventilkåpan och stator kåpan? montera hela motorn och lämna in hela hojen? eller bara lämna in motorn som den som den är?
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
26 på ALLA avgas ventilerna :confused: Har pratat lite med några och tänker lämna in den till aukt. verkstad. men hur ska jag göra för att ha garantin kvar? endast sätta på ventilkåpan och stator kåpan? montera hela motorn och lämna in hela hojen? eller bara lämna in motorn som den som den är?

Vad har du för garanti då ? När jag köpte min så sa dom 3 månader och den är ju passerad. Hört rykten om förlängd till 24mån men vet inte om den gäller sverige.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Ska du bara ställa ventiler och markerar kedjan funkar det nog.
men jag bytte blockpackning m.m. villket var anledningen till klyvningen.
då åkte man på en kamminställning.

främre sedan vrida 283 grader för att sedan ställa bakre stämmer tydligen inte. har dubbelkollat detta med 2 st kunniga mekaniker varav 1st aprilia åf.
kan ju hoppas att det stämmer på några modeller iaf annars undrar jag verkligen varför de skickat ut den manualen.

det rätta ska tydligen vara bakre sedan lite mer än ett helt varv sen främre.
(om dom jag frågat nu verkligen vet vad dom snackar om.)

Det borde inte spela någon roll vilken man börjar med, resultatet blir det samma, börjar man med bakre vrider man motorn 360+77 grader och börjar man med främre är det 360-77 grader. Ett helt varv +/- vinkeln mellan cylindrarna.

Bara för det vill jag passa på att varna ännu en gång för klantskallarna på Starol i Enköping, vad ni än gör, köp inget där och framförallt, lämna inte in något där. De missade flera gånger på min hoj det där hela varvet som skiljer mellan främre och bakre. De skyllde på elfel, haha vilka jävla klantskallar... :kulspruta
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R

Jag skulle bara sätta tillbaka kåporna och lämna in, annars får du ju betala för den tiden det tar för dem att ta i och ur motorn och det blir väl ett par tusen. Om inte handlaren är omöjlig så borde inte det påverka garantin, du har ju inte gjort nåt annat än att ta ur motorn, något de gärna slipper. :)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag har också snurrat runt en hel del på motorn och funderat och kommit fram till att det blir samma.

Pga ovan nämnda klantskallar så har jag faktiskt fått igång den när de ligger direkt efter varandra, den tänder på varje varv när den är nystartad så då går den på båda cylindrarna men försöker man köra iväg eller varva stänger den av den ena. :) Jobbigt fel att hitta var det iaf..

Det där med startmotorer, har ni hojarna ordentligt mappade och inställda(max/min osv.)? Jag tror det är orsaken till era startmotorhaverier, och alltså inte Aprilias fel utan mer att eran handlare kanske inte har full koll? Jag pajade också två startmotorer i början men efter att ha fått nya startmotordreven och ny mapp så har det funkat hur bra som helst länge nu. (Bara för det pajar det väl. :))
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top