Aprilia SXV

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Led??? Det är vanliga lampor i de som jag har????:va

På -06 och -07 va det led blinkers.
Då satt det ett relä som klarade den låga spänningen som en led lampa har.
Jag har vanliga lampor nu på min -08, därför behöver jag ett relä som klarar lägre spänning eftersom jag bytt ut bak blinkersen.

-07
http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Aprilia SXV550 06 4.jpg

-08
http://www.endorphin-express.com/motos/images/aprilia-sxv-2008.jpg

Har nu lyckats lösa det.
Fick tag i ett LED relä som jag kopplade in. Fick dock dra en extra jord kabel för att det skulle funka, då original relät bara hade två stift och LED tre stift.
 
Last edited:

HaZTuR

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
åkersberga
Hoj
Aprilia sxv 5.5
Surfade runt lite efter bromsbelägg fram och såg att dem kostade nästan 1000 kr. tycker det verkar hutlöst mycket pengar för ett par bromsbelägg och undrar nu om någon vet om man kan få tag på billigare någonstans, kanske någon kopia som passar?

Mvh Robert
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Surfade runt lite efter bromsbelägg fram och såg att dem kostade nästan 1000 kr. tycker det verkar hutlöst mycket pengar för ett par bromsbelägg och undrar nu om någon vet om man kan få tag på billigare någonstans, kanske någon kopia som passar?

Mvh Robert

http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodList.asp?idCategory=339

http://cgi.ebay.co.uk/__Motorcycle-...diZ3388QQcmdZViewItem?_trksid=p3286.m20.l1116

http://shop.ebay.co.uk/__Motorcycle...-pads-sxv_W0QQ_nkwZbrakeQ20padsQ20sxvQQ_fxdZ1
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Surfade runt lite efter bromsbelägg fram och såg att dem kostade nästan 1000 kr. tycker det verkar hutlöst mycket pengar för ett par bromsbelägg och undrar nu om någon vet om man kan få tag på billigare någonstans, kanske någon kopia som passar?

Mvh Robert

Samma som KTM SMR
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Service

Jag undrar lite vad ni fått pröjsa för eran service på cyklen och vad dom gjort?

Lämnade in min igår, ska hämta den idag.
Första gången jag lämnar in den nu. Har gjort några oljebyten själv och så, cykeln har gått 160 mil, ca 50h nu.

Vi kom överens om det handlaren och jag, att jag skulle komma in med den efter 150 mil.
Ventiler och sånt är ju vid 90h så jag frågade han vad dom skulle göra med den och så, han svara att det blir en standard genom gång med typ olja,filter se över skruvar och lite sånt. Jobbet skulle jag få betala ca 900kr för. Materialet vet jag går på 880kr (olja+filter) då dom kör med castrol R4 och aprilia oljefilter. Så nästan 2000 spänn får jag punga ut för ett sketet oljebyte typ... känns trist. Då jag kan fixa det själv på 15min. Men men, jag vill ha kvar garantin på hojen.

När har ni lämnat in den första gången, vad gjordes, och pris?
Är det vettigt med 900kr i arbetskostnad för olje byte och lite översyn? exkl. oljan.
Å just ja, ska man få någon stämpel i någon servicebok, hitta inget sånt bland böckerna jag har.
 
Last edited:

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Kör du strypt :va om du kör ostrypt så ska du ha gjort första service på 3:tim och sen var 15:timme så det borde bli 3st... allt som allt 4st som ska vara gjord på verkstad för garantin ska gälla... och det ska stämplas i den lilla boken.

Sen ska du kolla i stora boken vad som görs på en 15: timmars service. Gör du allt det som skall göras så skulle jag gissa att det tar runt 2 timmar men gör du det på 15min så får du säkert jobb där :tummenupp
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Jo, som jag skrev, ett sketet oljebyte hinner jag nog med på 15 min. Jag har ju gjort det några ggr nu. De andra sakerna på 15h servicen tar ju längre tid som du säger. Är ju en del som ska kollas.

Hojen är ostrypt. Första servicen gjorde dom innan jag köpte hojen. Den var körd 7 mil då.
Sen har jag bytt olja var 15:de timme. Och nu ska jag lämna in den till dem enl. överenskommelse. Han skrev i papprena när jag köpte den att den är strypt, att jag skulle ha 24 mån garanti. Det borde ju innebära att jag ska in var 300mil för att behålla garantin. Och då får jag ju självklart servade den själv emellan 300mils servicena.
Ska åka och hämta den nu, så vi får se vad som är gjort.
 
Last edited:

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
1365 kostade det, 900kr för jobbet och resterande för olja och ett olje filter. Han bytte dock inte v-låds oljan. Det tar vi på nästa service sa han.
Utöver motor oljan så hade han kollat stiften, spännt kedjan och lite sånt.

Tydligen hade han hällt i 1,7L i motorn :huvet det skall ju vara 1,25L vet inte vart han fick 1,7 ifrån.
Efter att jag kört hem hojen (5km) så såg jag att det var olja i dräneringsslangen från luftburken. Lossade då på slangen... och det rann nog ut 1-2 dl olja :mad:
Kollar jag på nivåröret så är oljan flera centimeter över max.

Vad ska man göra nu då? är det stor risk att nått påverkas negativt av för mycket olja?

usch...hatar att lämna in saker på service..sällan det blir ordentligt.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Han skrev i papprena när jag köpte den att den är strypt, att jag skulle ha 24 mån garanti.

Det var ju snällt gjort :tummenupp men annars verkar inte din handlare ha nån koll. Jag skulle inte serva min hoj där i alla fall. Men nu är jag lite pedant och vill ha koll på det jag åker på :D

2150:- betalde jag för min första service sen har jag servat själv.

Men du var det inte bara -06 som du fick så lång garanti på strypt hoj och -07 vart det 3 månader strypt som ostrypt :confused: fast det spelar ingen roll han får ju stå för det han sagt.....

Vad ska man göra nu då? är det stor risk att nått påverkas negativt av för mycket olja?

Ska nog inte va nåt problem. skruva lös oljefilter locket och tom ur lite.
 
Last edited:

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Det var ju snällt gjort :tummenupp men annars verkar inte din handlare ha nån koll. Jag skulle inte serva min hoj där i alla fall. Men nu är jag lite pedant och vill ha koll på det jag åker på :D

2150:- betalde jag för min första service sen har jag servat själv.

Men du var det inte bara -06 som du fick så lång garanti på strypt hoj och -07 vart det 3 månader strypt som ostrypt :confused: fast det spelar ingen roll han får ju stå för det han sagt.....



Ska nog inte va nåt problem. skruva lös oljefilter locket och tom ur lite.



Mjo, han kan en hel del, men kanske slaravar lite tyvärr. Dom hade en sjukt stressig dag idag tydligen, så det kanske är lätt att läsa fel på hur mycket som ska vara i. ok, ska låta det sippra ur lite olja från locket då. Man har ju hört om att packboxar och sånt kan ta stryk om man överfyller.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mjo, han kan en hel del, men kanske slaravar lite tyvärr. Dom hade en sjukt stressig dag idag tydligen, så det kanske är lätt att läsa fel på hur mycket som ska vara i. ok, ska låta det sippra ur lite olja från locket då. Man har ju hört om att packboxar och sånt kan ta stryk om man överfyller.

Dom kan ju sabba din motor med för högt oljetryck om du överfyller så kan du få en överfylld växellåda med olja också. Skulle aldrig lämna in den där igen, kass ursäkt om dom har mycket att göra.

Min första service kostade
Motorolja 50kr
Oljefilter 90kr
Växellådsolja 50kr

Alltså 190kr (nej inte biltema utan märkesolja:))

Min blev inte heller överfylld:arsele
------------------------------------------------------------

Kan man lägga in två silmotormappar i min och justera dom olika eller är det bara med standard (dubbel) mappen som man kan få olika karaktär?
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Försöker sälja hojen för något mer touringvänligt. Men mc marknaden verkar vara väldigt dämpad. Eller är det något galet med min annons å pris?

\Masonit
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Dom kan ju sabba din motor med för högt oljetryck om du överfyller så kan du få en överfylld växellåda med olja också. Skulle aldrig lämna in den där igen, kass ursäkt om dom har mycket att göra.

Min första service kostade
Motorolja 50kr
Oljefilter 90kr
Växellådsolja 50kr

Alltså 190kr (nej inte biltema utan märkesolja:))

Min blev inte heller överfylld:arsele

Okej, nu blir man ju mer förbannad när man inser hur allvarligt detta misstag är.

Det var en väldigt billig service du fick. Fick du en stämpel i boken då också?
Det är ju den som är orsaken till att jag lämnar in. Annars hade jag aldrig gjort det. Ingen stämpel, ingen garanti.
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Nordbecks MC i Tomelilla tog 1400:- för min service.
Olja i motor och låda. Stämpel och kvitto med såklart.


_______________________________________________

Ja ha, då sitter man på båten till Gotland. Lelle träffen nästa.
Sen blir det såklart lite ban körning på Ringen, ska bli väldigt kul.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Är det någon som vet var man kan få tag i verkstadhandbok på nätet?

Edit: hittade en på http://slorider.com/Aprilia/ Det är dock till -06:eek:rna men det borde väl inte spela någon roll när man ska ställa ventilerna?

Det borde inte spela någon roll och sen om du skulle behöva shims så är det samma som Honda 450, betydligt lättare att få tag på snabbt.
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
nån som vet ca toppfart på rxv 450 sxv 450?

Min SXV550 toppar exakt 190km/h enligt mätaren, där går varvstoppet in, den skulle nog kunna gå bra mycket snabbare om man drevade om eller nått. För det är ju inte direkt så att han segar sig upp till 190, utan den blir ju tvärstopp helt plötsligt när spärren går i. Det borde väl vara liknande på 450in också..
Hojen min är orginal utan strypningar iaf..

edit: hittade nu, viste väl att jag läst om detta tidigare..kika på sidan 19 så står det lite där :tummenupp
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
450n går ganska lika fort och den hittar också av varvstoppen

Med nog mycke vilja och rätt drevning går den nog pressa en bit över 200km/h utan problem :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
tackar :Bugar nu vart ja glad:) vart posetift överaskad nu av toppfarten faktist ang 450 ...har en på gång ska hämta den i helgen:yoparty tänkte sadla om från sporthoj till motard därför undrade ja lite ang hastighet på en 450.har hafft en motard innan engång. ja köpte en DRZ 400 sm ja bestälde en hellt ny då utan att ha provkört en sån :tungan så när ja fick den så va de nog en sorje dag normalt sett skulle man vart glad de va jag tills jag hadde tagit första svängen den gick som en moppe tyckte jag så ja sålde den effter 2veckor så vart de sporthoj i gen men nu blir de motard i gen:tungan

Kom ihåg att det går skrämma liv i den så mycket mer än standard också... Avgassystem, luftfilter och mappning och du har en helt annan cykel igen...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top