Aprilia SXV

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
Hejsan, vet ej om denna fråga ligger i rätt tråd eller ej, men jag gör ett försök:)...

Sålde min KTM för ett tag sen och flyttade då utomlands, men nu börjar apstinensen bli stor och funderar på att dra hem i slutet av Juli då jag får mitt obegränsade Körkort. Har sen länge velat haft just en SXV 550 av någon årsmodell!

Men lite frågor, kanske har dom redan tagits upp, men ändå!

1. Jag ska använda min till gatukörning, är serviceintervallerna korta även då? Ventiler och filterbyte kan jag göra själv

2. Hur är kvalitén egentligen på dessa hojar? Skulle ni som äger en vilja säga att den är god eller dålig rent generellt?

3. Vilken årsmodell ska man sattsa på egentligen, vet att den har blivit "bättre" rent motormässigt ju nyare den är, men något som gör att man bör hosta upp ett par 10-tusen mer?

4. Finns det någon anledning till att de flesta på blocket.se säljs när dom gått 80 mil eller dygt 200 mil? Finns det något stor och riktigt dyr service där eller?

5. Något man bör se upp med rent generellt?

MVH Dennis

Det är ju en tävlings hoj som fodrar lite ömmet (service) . men sköter du det så har du en kanon kul hoj, med tillräckligt med effekt utan att börja trimma.
Det räcker med system och mappning så har du över 70hk på bakhjulet.
Oljebyte och ventil justering får du ju göra på alla tävlingshojar. Så har du otur så spelar det inte någon roll vilken cykel du har.
Nöjd hitils min går som fan:yoparty :yoparty
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Idag har gumman slagits med dom stora grabbarna :tummenupp Många som vart förvånad över att den lilla mopen gick så in åt helvete :hojraket
 

Bifogat

  • 11.jpg
    11.jpg
    43.5 KB · Visningar: 185
  • 12.jpg
    12.jpg
    41.1 KB · Visningar: 169

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Ort
stockholm
Hoj
929a Gul och fin.
ni som kört husaberg 650 och sxv 550, vad är skillnaden i körupplevelse? Själv har jag en husa 04 och funderar på att byta upp mig. vill ha något med fler cylindrar än en så att det inte skarar så jäkligt att ligga på låga varv.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kul att se att du rastat henne på mittsverige! :tummenupp

ni som kört husaberg 650 och sxv 550, vad är skillnaden i körupplevelse? Själv har jag en husa 04 och funderar på att byta upp mig. vill ha något med fler cylindrar än en så att det inte skarar så jäkligt att ligga på låga varv.

SXVn går mjukare på påslag. Den vibrerar minde. Den har inte samma knuff när du börjar slå på men den har mer skjuts när du kommer upp i varvtalen. Den känns lite större att sitta på och den känns mjukare i fjädringen standard.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Kul att se att du rastat henne på mittsverige! :tummenupp

Japp körde licenskurs i helgen så har du otur så kommer jag och kör ifrån dig på nån tävling :tungan :7peta...... or not.

Hojen hade en förmåga att kana/släppa framhjulet i kurvorna så jag funderar på om jag ska sänka den fram.... vad tror du/ni om det ?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Japp körde licenskurs i helgen så har du otur så kommer jag och kör ifrån dig på nån tävling :tungan :7peta...... or not.

Hojen hade en förmåga att kana/släppa framhjulet i kurvorna så jag funderar på om jag ska sänka den fram.... vad tror du/ni om det ?

Tvärt om, du ska höjja den fram ifall den släpper fram

Jag tror du har problem med däcktryck dock. Standarddäcken som sitter på är bättre fram än bak och cykeln är felbalanserad mot bakändan med standardinställningarna, så den borde tappa greppet bak först.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Körde på 23 psi fram och 25 psi bak (kalla däck) inligt nåt tips jag läst.... dessutom så sitter jag nog lite längre bak än normalt då jag är 188cm lång men har inget problem med bakdäcket,har faktiskt aldrig haft sånt fint slitage bak på nån hoj tidigare. Kör vanligtvis alltid med supersoft fram men tänkte göra slut på standard först.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Körde på 23 psi fram och 25 psi bak (kalla däck) inligt nåt tips jag läst.... dessutom så sitter jag nog lite längre bak än normalt då jag är 188cm lång men har inget problem med bakdäcket,har faktiskt aldrig haft sånt fint slitage bak på nån hoj tidigare. Kör vanligtvis alltid med supersoft fram men tänkte göra slut på standard först.

Dom trycken funkar med slicks men inte med gatdäck. Jag körde ett race med en helt standard aprilia i USA (däck å allt) och jag gick upp på 31 psi fram och 29 psi bak
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag har gumman slagits med dom stora grabbarna :tummenupp Många som vart förvånad över att den lilla mopen gick så in åt helvete :hojraket

Ser mycket roligt ut!

Denna leksak köpte jag idag:) Får den senare denna vecka men har varit dit och flyttat över styrdämpare krachpuckar och fixat röven redan:)
 

Bifogat

  • DSC00183.jpg
    DSC00183.jpg
    151.7 KB · Visningar: 141
  • DSC00182.jpg
    DSC00182.jpg
    152.5 KB · Visningar: 142
  • DSC00184.jpg
    DSC00184.jpg
    148.6 KB · Visningar: 149

schizoid

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Gbg
Hoj
aprilia sxv 450
Ser mycket roligt ut!

Denna leksak köpte jag idag:) Får den senare denna vecka men har varit dit och flyttat över styrdämpare krachpuckar och fixat röven redan:)

Finns det styrdämpare jag fick höra att de inte fanns så gjrode igna försök att leta. Vilket märkde/modell på styrdämpare e de du har monterat?
vart köper man dem?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Finns det styrdämpare jag fick höra att de inte fanns så gjrode igna försök att leta. Vilket märkde/modell på styrdämpare e de du har monterat?
vart köper man dem?

GPR heter märket, antingen ber du dom skicka en ifrån USA eller så ger du det ett försök på ebay.

När jag pratade med öhlinsgubbarna på 2-hjulsmässan skulle det finnas något alternativ ifrån dom också så skulle dom släppa något specielt sxv kit senare i alla fall vad han sa men det var dyrt som satan.
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Har nu sökt utan något vidare resultat.

Jag undrar vad det är för artikel nummer på blinkers relät till -06 och -07?
Då jag nu bytt blinkers på min -08 som har vanliga glödlampor istället för led lampor som va på dom gamla hojarna.
Så vill dom inte blinka alls, bara lyser.
Och det där med att montera motstång har jag dålig erfarenhet av.
Så jag tänkte beställa ett relä till en -07 för det funkade på min -07 med exakt samma blinkers.

Tack på förhand.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Har nu sökt utan något vidare resultat.

Jag undrar vad det är för artikel nummer på blinkers relät till -06 och -07?
Då jag nu bytt blinkers på min -08 som har vanliga glödlampor istället för led lampor som va på dom gamla hojarna.
Så vill dom inte blinka alls, bara lyser.
Och det där med att montera motstång har jag dålig erfarenhet av.
Så jag tänkte beställa ett relä till en -07 för det funkade på min -07 med exakt samma blinkers.

Tack på förhand.

Jag har inte reservdelskatalog för 08 så vet inte om det ändrats men 06-07 var det iaf "18 Flasher unit 12V 10+10W - AP8124235".

Edit: Om man kan lita på Af1 Racing's webshop är det samma artikelnummer på 08.
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Har nu sökt utan något vidare resultat.

Jag undrar vad det är för artikel nummer på blinkers relät till -06 och -07?
Då jag nu bytt blinkers på min -08 som har vanliga glödlampor istället för led lampor som va på dom gamla hojarna.
Så vill dom inte blinka alls, bara lyser.
Och det där med att montera motstång har jag dålig erfarenhet av.
Så jag tänkte beställa ett relä till en -07 för det funkade på min -07 med exakt samma blinkers.

Tack på förhand.

Led??? Det är vanliga lampor i de som jag har????:va
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top